Jump to content

Kikkert montasje til Sauer 200STR !!


500Bowen

Recommended Posts

Har planer å bygge om banerifla (kal 6,5x55) til jaktfelt/skarpskytter rifle....

Hvilken montasje bør jeg velge?? merke?,stål/alu osv...

Tanken var at det skal stå en S&B 4-16x50 eller en Swarovski 6-18x50, altså litt stor kikkert. :wink:

Takker for alle tips og triks :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Weaver skinna og S&B 4-16x50 er ingen god kombinasjon hvis du vil ha kikkerten normalt langt frem, det er skinna er for kort til. Jeg har skinna fra US Optics, og den funker som snus. 8) Den går over hele låskassa. Kan også anbefale Landerøs egen 200str skinne, men den kan ha en tendens til å skli fremover av rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde Landrø sin Weaver skinne tidligere på Sauer'n, da i kombinasjon med en Leupold 6,5x20. Men det fungerte ikke, fikk ikke siktet langt nok fram.

Nå bruker jeg en Picatinny skinne som er like lang som låskassa, lik US Optics skinna til running_moose878. Og kan ikke annet en å anbefale en slik løsning.

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker min 200STR til jaktfelt på vinter/ vår, og har de siste to årene skutt litt dfs, og dermed brukt diopter sommer /høst. jeg bruker Landrøs skinne m/ Opitlock-ringer til kikkerten, og det har fungert helt konge for min del. Har aldri opplevd at skinna har flyttet seg pga rekyl, og det er jo trivelig når en ser at skuddene sitter der de skal når kikkert med skinne skyves på plass på høsten. :):)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

heisann dere skyteglade/våpenglade mennesker.. er på utkikk etter en kikkertmontasje til min sauer str200.. vil ha en som man ikke trenger bore i kassen for å få på.. skal stå en tasco titan 3-12*52 med 30mm rør i den.. håper på noen gode å hjelpsomme svar.. på forhånd takk.

MVH tom

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er bilde av den nye 20 MOA skinna som en får tak i på jaktdepotet til den nette sum av 1190,-

Har fått den montert på saueren. Bygger endel opp, men ikke værre en jeg tror at det skal gå greit å skyte med. På toppen står det en Falcon Menace 4-14x44 FFP

 

0_IMAGE_044.jpg

17062009139.jpg

17062009138.jpg

 

(NB! Jeg har absolutt ingen som helst tilknytning til Jaktdepotet eller noen som jobber der, men jeg har handlet der hele 2 ganger :) )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Den skinna som JD selger er den i Stål?

For de som har prøvd den; er den bra?

 

Den er i aluminium. Har hatt den i et år nå, og er halv-fornøyd:

- Bygger mye i høyden. Resulterer i at kinnstøtten på DFS-stokken må justeres så høyt at den kommer i kontakt med sluttstykket.

- Låsingen med kun tre skruer på siden av skinna er ikke tilstrekkelig. Kikkertfestet flytter seg fremover som følge av rekyl-kreftene (kikkert S&B PMII 5-25x56, 1080 gram). Ideen bak en en slik låsing er vel at skinna kan taes rimelig hurtig av og på.

- gjengene til base-festet er for fin og grunne (ikke sikker hvilken gjenger). ødela lett gjengene på den ene skruhullet.

 

- Min mening ar at denne skinna fungerer, om en borer et hull i skinna til base-skruen oppe på låskassen. Saueren har et hull fremme på låskassen som kan benyttes til dette (mener ikke festet til mirage-reima). Slipper da å bore i kassa.

- Fordelen med skinna er at den bygger langt nok fremover. Viktig for å oppnå rett øye avstand på de fleste kikkerter.

 

Et alternativ kan kanskje være denne:

 

http://www.longrangedesign.com/Skena%20 ... %20str.htm" target="_blank

 

Har ikke noen erfaring eller referanser, men virker å være solid.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 8 years later...

Tar opp denne tråden igjen siden jeg skal montere kikkertsikte på STR´en.

Jeg ser ser finnes flere produkter i både stål og alu.

  1. SPUHR alu montasje som går rett på svalehalesporet (uten tilt)
  2. KAMV skinne i stål eller alu som går rett på svalehalesporet (uten tilt) m/Optilock ringer
  3. Picatinny skinne i stål (med/uten tilt), m/SPUHR/Vector...etc ringer

Bruk blir hovedsakelig jakt, så jeg vet ikke om jeg trenger med tilt. Jeg har ikke bestemt meg for hvilket sikte jeg skal kjøpe ennå, men ønsker at siktet kommer så nær løpet som mulig.

Er det noen som har positive/negative erfaringer med alternativene?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 8/11/2019 at 3:51 PM, Rekyl1 said:

Tar opp denne tråden igjen siden jeg skal montere kikkertsikte på STR´en.

Jeg ser ser finnes flere produkter i både stål og alu.

  1. SPUHR alu montasje som går rett på svalehalesporet (uten tilt)
  2. KAMV skinne i stål eller alu som går rett på svalehalesporet (uten tilt) m/Optilock ringer
  3. Picatinny skinne i stål (med/uten tilt), m/SPUHR/Vector...etc ringer

Bruk blir hovedsakelig jakt, så jeg vet ikke om jeg trenger med tilt. Jeg har ikke bestemt meg for hvilket sikte jeg skal kjøpe ennå, men ønsker at siktet kommer så nær løpet som mulig.

Er det noen som har positive/negative erfaringer med alternativene?

 

 

Noen som vet hva som gjelder i 2021? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...