Jump to content

På Storviltjakt i (RS)Afrika.


Ole-Johan

Recommended Posts

Når basis er en samfunnskritisk journalist og fokus er "rike amerikanere", blir vel objektiviteten noe ala Michel Moore og NRA.

 

Imidlertid håper jeg på fine naturbilder om ikke annet, så det blir nok å se på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja det kan du si. Men det som er interessant med dokumentaren er det som kommer frem fra jegerne og farmeierne, og det at man får et aller så lite innblikk i hvorfor "jakt" i RSA er så billig og umåtelig vellykket. Virgin Atlantic sendte den på sine transatlantiske ruter sist år, jeg så den der.

Link to comment
Share on other sites

Vær klar over en ting og det er at amerikanske jegere og skandinaviske jegere har totalt forskjellig jakt moral :wink: og jeg skal garantere at skandinaviske jegere stort sett har lest,sett og hørt allt om jakten i rsa før de bestiller ei tur så det er ikke mange av de som lar seg lure til å jakte på såkaldte tamme og halv bedøvde dyr!å ta alle game farms i afrika over samme kammen etter å ha sett dette programmet blir for dumt!det er masse av seriøse game farms med supre outfittere i rsa og å tråkke og rakke ned på dem som i dette programmet synes jeg blir fpr dårlig journalistikk :wink: men men noen har sikkert gleden av dette også!!

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vet ikke helt hva du sikter til? BBC setter selvsagt kvalitetskrav, selv om det handler om "Hunting holidays in (RS)Africa"

 

Å generalisere amerikanere som jaktetiske tullinger, og normenn som etikk-guruer tror jeg blir litt for generaliserende. Personlig kjenner jeg til mange amerikanere med høy jaktetikk, og enda flere norske jegere med lav jaktmoral. Med tanke på human jaktutøvelse fremstiller ikke dokumentaren de amerikanske jegerne i noe som helst jaktetisk dårlig lys.

 

I dokumentaren dukker det opp flere kjente fjes, og jeg tror ikke du skal klassifisere dem som bransjens avskum. Men de blir selvsagt nødt til å innrømme hva de egentlig driver med. Om du, jeg eller Theroux liker det eller ikke er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Får det dessverre ikke med meg, men fikk se reklamen for programmet. Man fikk se en 8-9 år gammel amerikaner(?) som poserte med en antilope av ett eller annet slag, samt foringstid for løvene man sannsynligvis skal jakte på senere. De kastet kjøtt fra en pickup over ett gjerde, til løvene som stod 5 meter unna...

Link to comment
Share on other sites

Jada, her får man se at både det ene og det andre er "canned" så det holder. Det spiller ingen rolle hvor store innhegningene er, dyrene holder seg der det er mennesker med vann og mat. At det dukker opp en og annen utlenning nå og da og gir dem ei kule er det bare de døde som vet...

 

Klokken 20.05 i kveld på NRK2.

Link to comment
Share on other sites

Har programmet vært da? :shock:

 

Trodde det skulle gå 20:05 i kveld.

 

Jeg skal iallefall se det, da skal jeg danne meg en oppfatning om programmet, det er jo en kjent sak at mediet TV har en tendens til å overdrive og krisemaksimere.

 

Jeg er såpass opensinnig at jeg tror dette programmet er bra, og jeg velger å tro at det står til mine forventninger

Link to comment
Share on other sites

Donner, hvorfor slettet du innlegget ditt? Det sa mere enn tusen ord...

 

Theroux er selvfølgelig ei krisemaksimerende pyse. Det som er interessant er at man får se og høre hva jaktindustrien i RSA går ut på, fra innsiden.

 

For de som gikk glipp av det går det igjen på onsdag kl. 23.15 på Nrk1.

Link to comment
Share on other sites

Slettet innlegget fordi jeg simpelthen ikke gidder å ta denne idiotiske diskusjonen mer! hvor hentet du følgende sitat fra :roll: Det spiller ingen rolle hvor store innhegningene er, dyrene holder seg der det er mennesker med vann og mat. ikke fra dette programmet ialle fall :wink: les litt på den andre diskusjonen ang dette programmet så ser du hva jeg mener!

Link to comment
Share on other sites

Jeg så programmet i går. Det viser avlivning av beitende dyr med pil og bue fra skjul. Samt en tvilsom amerikaner som bommer med rifle på en sebra fra bil. Det er ikke en sekvens i dette programmet som viser jakt.

 

Det finnes mange seriøse amerikanske jegere. Jeg kjenner flere av dem. De deltok ikke i denne "kvalitetssikrede" "dokumentaren".

 

Alle som ser dette mølet vil finne det usmakelig.

 

Å kalle det et innblikk i hvordan jakten generelt bedrives blir latterlig.

Link to comment
Share on other sites

- Det dårligste jeg har sett om dette emnet. Reportasjemessig - bunnkarakter. Journalistisk - elendig. Gjennomført tendensiøs framstilling. Jeg regner med at Theroux har gjort en grundig research på klientellet på forhånd, dette reportoaret var ingen tilfeldighet.

Filmen viser selvsagt på et vis hvordan "jakt" i f.eks. Afrika - med f.eks. amerikanere som aktører, kan utøves. Men jeg vil påstå at dette er ikke representativt på et eneste punkt.

På den annen side ser det ut til at enkelte safarifirmaer strekker seg lenger enn langt for å imøtekomme kunders ønsker.

Jeg går ut fra at ingen i dette forum har noen forståelse for at jakt utøves etter denne malen av personer som har førligheten i behold. Og selv med den lille erfaringen jeg har fra jakt i Afrika, er jeg overbevist om at det aller meste av safarijakten i Afrika foregår på en jegermessig skikkelig måte, og at PH'er flest setter pris på klienter som vil ha real, krevende jakt. Av erfaring vet jeg at det kan en få om en ønsker det. Har aldri jaktet i RSA, mon om jakten foregår der, i Botswana eller Zimbabwe tror jeg spiller liten rolle.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke dette programmet var noe ille i det heletatt jeg. Klart journalisten har sin egen vinkling, men de som driver med dette fikk da vitterlig slippe til også. Synes blant annet Piet Warren fikk slippe til og forklart sine synspunkt på en svært god måte.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke dette programmet var noe ille i det heletatt jeg. Klart journalisten har sin egen vinkling, men de som driver med dette fikk da vitterlig slippe til også. Synes blant annet Piet Warren fikk slippe til og forklart sine synspunkt på en svært god måte.

 

mvh

Oddvar

 

Jeg er enig med deg.

 

Jeg har aldri jaktet i afrika selv men har dannet meg et bilde etter det jeg har blitt fortalt av jaktkompiser som reiser årlig.

Dette er og blir kontrolert jakt, men det trenger ikke være negativt, siden dette er med på og bevare både truede dyr og naturen i Afrika. Vi vet alle hva som kunne vært alternativet i en verdensdel som sliter med fatigdom og overbefolkning.

Personlig hadde jeg ikke følt noen jaktglede med å skyte fra jeepen, men turen generelt sett kunne blitt fin.

Link to comment
Share on other sites

jeg syns ikke programmet var så ille jeg.

man drar på arrangert jakt, man vet hva man kjøper, osv.

 

synes forresten sluttkommentaren i programmet er noe alle jaktmotstandere bør tenke over:

reporteren sa noe slikt som dette: "jeg spiser gjerne kjøtt, men jeg vill ikke drepe dyret selv"

 

det forteller litt om samfunnets dobbeltmoral.

Link to comment
Share on other sites

Er det så dobbeltmoralsk da? Man kan vel ha respekt for slakteryrket, uten å ville være en selv?

 

Poenget i dette programmet var vel å sette fokus på trofehysteriet blandt amerikanske jegere. Disse halvtamme dyrene som ble avlivet i programmet får sikkert hedersplassen i troferommet, og det er sikkert ikke måte på saftige jakthistorier som blir servert foran måpende kollegaer og venner når den bolde jeger forteller om den store safarien...

 

Man skal ikke dømme andres jaktopplevelser sies det.

 

Juks og fanteri spør du meg...

Link to comment
Share on other sites

@tikka t3:

i mine øyne er det dobbeltmoralsk å si at jeg vil spise kjøtt men jeg vil ikke ta livet av dyr jeg skal spise selv.

underforstått: noen andre får gjøre den delen av

jobben. men det at man spiser kjøtt fører til at dyr blit tatt livet av. dette gjør at den som spiser kjøtt ofte indirekte er grunnen til at det dyret kjøttet kommer fra ble tatt livet av.

Link to comment
Share on other sites

OK, du om det. Jeg synes ikke man skal kreve at alle som liker kjøtt skal kunne drepe dyr selv. Men om de er imot at ANDRE dreper dyrene de skal spise, blir jo noe helt annet. Nå er vi vel offtåpikk, men det er kanskje like greit :lol:

 

Nå kikka sola innom bak stormskyene, god påske...

Link to comment
Share on other sites

ja jeg mener faktisk at om noen vil spise kjøtt bør de være villig til å ta livet av dyr. om de i praksis gjør det er en anna sak, men om noen sier at de vil spise kjøtt men vil absolutt ikke ta livet av dyr, da har de lest for mye tegneserier om bambi å vil ha noen andre til å ta den jobben det er å få tatt livet av maten.......

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva det med å spise/ikke spise kjøtt har med jakt i Sør-Afrika å gjøre, så vidt jeg vet er det ca 4% av den Norske befolkning som jakter.

Mao. 96% av den Norske befolkningen jakter ikke, mener man da at disse ikke skal spise kjøtt.

 

Det å jakte betyr at man tar liv, no big deal. For meg er det en helt naturlig sak at man spiser de dyra man skyter/dreper

Men jeg forærer også kjøtt til de som ikke jakter også.

 

Kanskje man skulle pense innpå det sporet om jakt i Afrika (Sør-Afrika)

 

Slik jakta er via de kanalene jeg jakter der nede er faktisk dyra selvproduserende og at man i så stor utstrekning som mulig forsøker å drive en forvaltning, men av og til må det inn nytt blod, da blir det kjøpt inn livdyr som blir sluppet.

 

Personlig ser jeg ingen konflikt med dette.

Hva gjorde man i 1960 åra i Nord-Ottadalsområdet da dette ble gjort om til villreinområde. jo man kjøpte opp tamreinen til Trio tamreinlag, kjøpte så inn en del store bukker fra Røros og slapp ut. I 1967 åpnet jakta på "villrein" i Nord-Ottadalen.

 

Folk jaktet og koste seg, det er først de siste årene at reinen her har vist villreintendenser. Hva er forskjellen på dette og jakta i Sør-Afrika annet en arealet.

 

Hva gjør man i Årdal/Tyinområdet (vest-jotunheimen) i dag blir det kjøpt inn tamrein og sluppet i dette området for å forsøke å få en villreinstamme her, disse dyra er merket og vi ser jo at disse ikke blir i dette området, men vandrer østover, ser slike rømlinger i Skjåk under jakta, det er ikke lov å skyte disse da man håper at de skal gå tilbake og bli der hvor de ble sluppet. Skal vi da ta avstand fra dette også da? og fordømme jakta der den dagen det åpner.

 

det blir litt for dumt å diskutere hva andre gjør og å være negativ til dette, vi er jo ikke det hakk bedre selv.

 

Vi Nordmenn har en sterk tendens til å gjerne være best i klassen med alt, og tramper inn på podiet med høye kneløft, og tydelige holdninger, men hvem er det også som en del ganger må lure seg ut kjøkkenvegen med halen mellom bena. Med dette mener jeg at vi bør prøve og være noget mere etterrettlige før vi bastant kritiserer andre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva det med å spise/ikke spise kjøtt har med jakt i Sør-Afrika å gjøre, så vidt jeg vet er det ca 4% av den Norske befolkning som jakter.

Mao. 96% av den Norske befolkningen jakter ikke, mener man da at disse ikke skal spise kjøtt.

 

prøv å les det jeg skrev.

så finner du hvor jeg skriver at de som skal spise kjøtt skal bedrive jakt.....

 

for det har jeg ikke skrevet.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser det du skrev Høggern, forstår jeg det slik, mulig jeg har tungt for det i dag men lell a gut.

 

ja jeg mener faktisk at om noen vil spise kjøtt bør de være villig til å ta livet av dyr. om de i praksis gjør det er en anna sak, men om noen sier at de vil spise kjøtt men vil absolutt ikke ta livet av dyr, da har de lest for mye tegneserier om bambi å vil ha noen andre til å ta den jobben det er å få tatt livet av maten.......

 

Kan det forstås på noen annen måte?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser det du skrev Høggern, forstår jeg det slik, mulig jeg har tungt for det i dag men lell a gut.

 

skrev at jeg mener at om noen vil spise kjøtt bør de være villig til å ta livet av dyr. jakt er vel ikke nevnt med et eneste ord av meg?

 

grunnen til at jeg mener det jeg mener, er at vårt konsum av kjøtt fører til at dyr blir alet opp for å avlives for kjøttet sin del. for meg er det helt naturlig å sånn ting er. men jeg ser en dreining i samfunnet mot en innstilling til at kjøtt er "noe man finner i frysedisken på rema" å ingen ofrer det en tanke hvor dette kommer fra. denne tankegangen har fått fotfeste blandt enkelte deler av befolkningen som er mot jakt (for da dreper man jo dyr) men de ser ingen betenkeligheter med å spise kjøttdeig fra rema.

 

men beklager at jeg dro tråden OT

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Personlig ser jeg ingen konflikt med dette.

Hva gjorde man i 1960 åra i Nord-Ottadalsområdet da dette ble gjort om til villreinområde. jo man kjøpte opp tamreinen til Trio tamreinlag, kjøpte så inn en del store bukker fra Røros og slapp ut. I 1967 åpnet jakta på "villrein" i Nord-Ottadalen.

 

Folk jaktet og koste seg, det er først de siste årene at reinen her har vist villreintendenser. Hva er forskjellen på dette og jakta i Sør-Afrika annet en arealet.

 

Det du sier her er vel at jakt i Sør-Afrika i prinsipp er jakt på "tamdyr" ettersom "jakta" i Nord-Ottadalen ikke har vært på villrein før de siste årene?

 

Det som forundrer meg er at svært mange skyter medaljetrofeer på svært kort tid i Sør-Afrika. I Norge kan man jo jakte i uker og måneder uten å felle et "medaljedyr". Er grensene for medalje kunstig lav i Sør-Afrika for å tilfredsstille flest mulig jegere? Eller er det bare utrolig mange "medaljedyr"?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sammenligner ikke jakta i Ottadalen og Sør-Afrika annet en at i utgangspunktet er begge områdene vært/er berørt av mennesker.

Gjennom tid har dyra forvillet seg, med det mener jeg at en jaktfarm i Sør-Afrika på 200000 mål som har vært drevet i 30 år er normalt dyra "villere" en i en farm på 10000 mål som har vært drevet i 2 år.

 

Tror faktisk at de fleste som har jaktet i Sør-Afrika kan underskrive på at dyra er skye som bare det, ja faktsik skyere en hva enkelte dyr er her hjemme.

Tror faktisk dyra er skyere en de man vil finne på Serengetisletten.

 

Dette med medaljetrofeer på bestilling er vel noe oppskrytt, men at det finnes flotte trofeer, det er sikkert. Ta F.eks bøffeljakt, der er kravet til Roland Ward 45 tommer, hvor mange tror dere blir felt med den størrelsen? en håndfull i løpet av sessongen. de fleste ligger mellom 36 og 41 tommer, flotte trofeer på alle måter, men medalje, nei.

Jeg selger jakt i Sør-Afrika. men jeg kan da ikke markedsføre at "Kom og skyt monsterkudu" elller noe i den duren der, det vil jjeg helt enkelt ikke klare og oppfylle, men at jegerne skal få med seg flotte trofeer hjem, ja, det kan man love, det er vesensforskjell der, det er iallefall ingen bestillingsvare.

En kudu må måle 55 og 3/4 tomme for å komme på lista, det er heller ikke så forferdelig mange som har skutt noen over dette målet,

 

0601200820423iMdw6d6rVGjZYQRIU.JPG

Denne målte drøye 56 tommer

 

Jeg har selv skutt stor kudu i RSA, og jeg har skutt flere gullbukker av Villrein og ett drøss på bronse og under gjennom årene.

i 2003 brukte jeg tre dager på å felle 2 gullbukker av villrein, 1 i Ottadalen sør og 1 i Ottadalen Nord, 2 år etterpå skjøt jeg en gullbukk i forollhogna, hvor jeg brukte en dag, og i fjor fikk jeg jammen en til i Forollhogna, som jeg brukte 2 dager på. Det er sikkert noen som kan felle råbukker med medalje i sine områder også.

 

Det handler i første rekke om å kunne jakta og se hva som er store og ikke fullt så store trofeer

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva det med å spise/ikke spise kjøtt har med jakt i Sør-Afrika å gjøre, så vidt jeg vet er det ca 4% av den Norske befolkning som jakter.

 

Det er nok mer enn som så. Ca 195.000 som løser jegeravgift, og i overkant av 300.000 i jegerregisteret. Dvs omtrent 10% av den voksne befolkningen.

 

Nå har jeg forøvrig sett dokumentaren jeg også, og den var i grunnen ikke så mye annerledes enn hva en skulle forvente med tanke på hvem som har lagd den, og settingen den er lagd i. Amerikanske jegere på trofèjakt, hardbarka Sør-Afrikanske gamefarm eiere og en noget urban dokumentarfilmskaper. En skal vel ikke forvente stort annet. Synes forsåvidt at gamefarm-eierne og PH'ene var litt tannløse i måten de forsvarte jakta på, men det er vel igjen litt etter hva en skal forvente...

 

Og vi vet heller ikke hva som er klipt bort og hva som er klipt inn...

 

Et av de store spørsmålene som synes som en rød tråd gjennom dokumentaren er om jakta er for enkel. Og det klarte man vel å gi et rimeligvis godt svar på - ved å starte dokumentaren med en sjuåring som skyter et vortesvin, å la et kvinnemenneske som "isn't much for the outdoors" og som aldri har jakta få skyte en impala, og ved å avslutte dokumentaren med at dokumentfilmskaperen selv er et hårstrå unna å skyte et vortesvin.

 

Klart det er enkelt når jakta organiseres på denne måten. Å påstå noe annet er fordummende. Det er vel da også noe av poenget, og noe av det som trekker folk. Tviler på at du ville fått særlig mange jegere inn på et tilbud der man måtte sette av en måned i veiløst terreng der man kanskje - kanskje - fikk sett en trofè-kudu i løpet av perioden. Kanskje for 100 år siden - ikke i dagens samfunn.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva det med å spise/ikke spise kjøtt har med jakt i Sør-Afrika å gjøre, så vidt jeg vet er det ca 4% av den Norske befolkning som jakter.

 

Det er nok mer enn som så. Ca 195.000 som løser jegeravgift, og i overkant av 300.000 i jegerregisteret. Dvs omtrent 10% av den voksne befolkningen.

Om det er 4 eller 10% har vel egentlig ikke så mye å si, jegerne er en minoritet.

Et av de store spørsmålene som synes som en rød tråd gjennom dokumentaren er om jakta er for enkel. Og det klarte man vel å gi et rimeligvis godt svar på - ved å starte dokumentaren med en sjuåring som skyter et vortesvin, å la et kvinnemenneske som "isn't much for the outdoors" og som aldri har jakta få skyte en impala, og ved å avslutte dokumentaren med at dokumentfilmskaperen selv er et hårstrå unna å skyte et vortesvin.

 

Om jakta er for enkel, vel, det avhenger av øynene som ser men Buejakt enten det er vanlig bue eller i dette tilfellet armbrøst, skjer fra blinds, kun med det ene for øye å få dyra nærme seg, for igjen å kunne avgi ett sikkert og øyeblikkelig dødelig skudd, man må ta hensyn til at PHene ikke kjenner jegerens jakt og skytekunnskap, sånn er det med buejakt.

Klart det er enkelt når jakta organiseres på denne måten. Å påstå noe annet er fordummende. Det er vel da også noe av poenget, og noe av det som trekker folk.

 

De som ønsker å jakte med bue, har dette tilbudet take it or leave it.

Tviler på at du ville fått særlig mange jegere inn på et tilbud der man måtte sette av en måned i veiløst terreng der man kanskje - kanskje - fikk sett en trofè-kudu i løpet av perioden. Kanskje for 100 år siden - ikke i dagens samfunn

 

Tror ikke du hadde giddet å jakte særlig aktivt om du hadde et dyr på kvoten og sjansen til å få dette var liten, er det ikke slik vi mennesker er da?.

Link to comment
Share on other sites

slik jeg leser de som selger afrikajakt, så sier de at jakta er ikke så enkel som det blir vist fram på dokumentaren.

det kan være.

 

men når du har en lokalkjent guide som viser deg dyra, peker på hvilken du skal skyte på (feks hvilken som har størst trofe) når du har skutt så sporer de opp slaktet for deg.... joda det er nok veldig krevende. for visakortet.

 

men selvfølgelig vil de som gjør litt dollar på dette si at det ikke er slik som det var framstilt..... å de har kansje rett. jeg vet ikke, jeg kan egentlig ikke uttale meg skråsikkert.

Link to comment
Share on other sites

slik jeg leser de som selger afrikajakt, så sier de at jakta er ikke så enkel som det blir vist fram på dokumentaren.

det kan være.

 

men når du har en lokalkjent guide som viser deg dyra, peker på hvilken du skal skyte på (feks hvilken som har størst trofe) når du har skutt så sporer de opp slaktet for deg.... joda det er nok veldig krevende. for visakortet.

 

men selvfølgelig vil de som gjør litt dollar på dette si at det ikke er slik som det var framstilt..... å de har kansje rett. jeg vet ikke, jeg kan egentlig ikke uttale meg skråsikkert.

 

For at du skal få ett litt bedre utgangspunkt til å uttale deg Høgger`n så kunne du starte med å se filmen fra Christoffer Clausen den skildrer jakta i Sør-Afrika slik den skal være, da får du også ett inntrykk av hvor "enkel" denne jakta er.

Jeg sier ikke at du skal kjøpe filmen, men iallefall prøv og få sett den.

 

Takke faen for at PHen eller Guiden som noen velger å kalle han er lokalkjent, han bidrar faktisk til at rett dyr også blir tatt ut.

 

Når du har gjort det, da kan du komme med mere velfunderte uttalelser

 

Når jeg har jaktet rein, har jeg også guidet enkelte jegere, fordi dem vet at jeg er lokalkjent i området noe som igjen bidrar til at dem skal få det dyret dem er ute etter.

Jeg har heller ikke tall på hvor mange jeg har guidet her på kammeret og på sluttstykket isamband med villreinjakta, hvorfor gjorde/gjør jeg det? jo fordi at det er formålstjenelig med at jegerne får en fair sjanse til å felle dyret sitt.

 

Hva er forskjellen på det og en guide i Sør Afrika på jakta der nede?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om det er 4 eller 10% har vel egentlig ikke så mye å si, jegerne er en minoritet.

 

Ja, men 10% er ingen liten minoritet. Her i Nord-Trøndelag løste 1 av 5 menn jegeravgift sist år, noe som i prinsippet betyr at "alle" har noen i nær familie eller vennekrets som jakter.

 

Om jakta er for enkel, vel, det avhenger av øynene som ser men Buejakt enten det er vanlig bue eller i dette tilfellet armbrøst, skjer fra blinds, kun med det ene for øye å få dyra nærme seg, for igjen å kunne avgi ett sikkert og øyeblikkelig dødelig skudd, man må ta hensyn til at PHene ikke kjenner jegerens jakt og skytekunnskap, sånn er det med buejakt.

 

I dette tilfellet så øynene ei jente på sju, en amerikansk husmor og en engelsk dokumentfilmskaper, ingen av dem med jakterfaring og med minimalt skytetrening, få meget enkle skuddmuligheter hvorav to av dem valgte å skyte mens den tredje pingla ut. Mine øyne oppfattet i allefall dritenkle jaktsituasjoner, såpass enkle at min mor kunne slutte å gå i butikken å handle kjøtt.

 

Merk deg nå da at jeg ikke sier dette for å være kritisk - tvert i mot MÅ det være så enkelt når man håndterer klientell som i disse tilfellene. Men du kan da vel ikke med hånda på reinsjegerhjertet si at disse situasjonene viste vanskelige jaktsituasjoner som krever årevis med jegererfaring for å håndtere?

 

Tror ikke du hadde giddet å jakte særlig aktivt om du hadde et dyr på kvoten og sjansen til å få dette var liten, er det ikke slik vi mennesker er da?.

 

Nei, for min del er jakta mer enn bare å sette meg og få en garantert skytesjanse. Jeg jaktet elg i fem sesonger med et snitt på mellom 15-20 jaktdager pr. sesong før jeg skjøt min første elg. Gaupejakta er vel også litt sånn - vet ikke hvor mange timer med sporleting, sporing, innringing, osv som ligger bak hver gaupe vi feller - men det er en del. For de som driver med åtejakt på jerv er det vel enda mer. Det var vel en gang snakk om 4-500 våketimer pr. jerv, mener jeg...?

 

Men disse jaktformene er ikke salgbare i et marked, rett og slett fordi sjansen for å skyte er for liten - og jeg sier ikke at det er feil at man skaper et jakttilbud som er salgbart i et marked. For all del, jeg har ingenting i mot å jakte i vilttette terreng med stokk dumme dyr, men jeg gidder ikke å sitte i etterkant å prøve å lure omverdenen ved å si at det var vanskelig... For det som ble fremvist på denne dokumentaren, om det er representativt for game-farm jakt eller ikke, var ikke noen vanskelig jaktform.

 

Men ville du hatt det sånn til daglig? Hver gang du setter deg på en post, er du garantert å felle dyr... Dyra kommer stille og rolig, tusler frem på fôringsplassen 50 meter fra posten du har bygd, stiller seg til å begynner å spise. Hvor mange fellinger hadde du giddet før du fant deg en annen hobby?

 

Og merk deg nå da at jeg uttaler meg ut fra den jakta som ble fremvist i DENNE dokumentaren. Jeg er fullstendig klar over at afrikajakt, inklusive jakt på game-farms, normalt sett er noe helt annet enn det vi får se her.

Link to comment
Share on other sites

Når du har gjort det, da kan du komme med mere velfunderte uttalelser

??

 

les selv hva du har kokt ut av hva jeg skrev lengre opp. så kan du tenke over utsagnet "velfunderte uttalelser".....

 

å skyte et dyr man ikke har funnet selv, om det er jakt kan vi sikkert diskutere, men du mener jeg ikke har lov til å si at det vanskeligste for endel folk vil være å få nok penger på visakortet til å kunne dra?

Link to comment
Share on other sites

"I dette tilfellet så øynene ei jente på sju, en amerikansk husmor og en engelsk dokumentfilmskaper, ingen av dem med jakterfaring og med minimalt skytetrening, få meget enkle skuddmuligheter hvorav to av dem valgte å skyte mens den tredje pingla ut. Mine øyne oppfattet i allefall dritenkle jaktsituasjoner, såpass enkle at min mor kunne slutte å gå i butikken å handle kjøtt.

 

Merk deg nå da at jeg ikke sier dette for å være kritisk - tvert i mot MÅ det være så enkelt når man håndterer klientell som i disse tilfellene. Men du kan da vel ikke med hånda på reinsjegerhjertet si at disse situasjonene viste vanskelige jaktsituasjoner som krever årevis med jegererfaring for å håndtere? "

 

Hva er det alle streber etter på jakt? jo man kan felle dyret på en så enkel og for dyret human måte som mulig, Buejakt krever enda sterkere føringer for akkurat det, Du skyter vel ikke på dyr på 300 meter hvis du kan skyte dem på 50meter gjør du vel.

Ja, kanskje mor di hadde klart, tenk om hun syntes det var artig og fikk lyst på mer.....`? Det svaret vet man ikke før man har prøvd.

 

Tenk om den jenta på 7 , viste seg å være en bedre jeger/skytter en deg? hva da? Det vet du ikke. folk er ikke dårligere fordi dem er husmor eller jentynge eller hva det nå må være.

Link to comment
Share on other sites

Går det ikke an å forstå at jakt kan utøves på mange forskjellige måter?

 

Jeg tviler ikke på at det som ble framstillt i dette programmet var riktig og det var dette som programlederen ønsket å vise. Det er faktisk noen som er villige til å betale for denne formen for "jakt" og da finnes det alltid noen farmeiere som retter seg etter kundens ønsker og gjør det på denne måten.

 

Det er vel ikke noen selvfølge at alle andre som tilbyr jakt i RSA skal gjøre det på samme måten. På de fleste større gamefarms reproduserer dyrene selv og overskuddet blir høstet i form av trofejakt og avskytingsjakt for kjøttets skyld. Dyrene er like ville som dem jeg har sett her hjemme. Det er bare så mange flere av dem, derfor er det mye enklere å skyte et trofe av akseptabel størrelse.

 

Noen hjortejegere skyter kvoten sin fra ei løe (blind) i jordkanten, men vi går da ikke ut med noen generell fordømmelse av hjortejakt fordi den er alt for lett. Gjør vi vel?

 

Jeg vet hvordan jeg vil jakte i Afrika eller andre steder så for meg er det egentlig likegyldig hva andre tenker om afrikajakt, men det er jo synd hvis slike muligheter skulle få et ufortjent dårlig rykte.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det alle streber etter på jakt? jo man kan felle dyret på en så enkel og for dyret human måte som mulig, Buejakt krever enda sterkere føringer for akkurat det, Du skyter vel ikke på dyr på 300 meter hvis du kan skyte dem på 50meter gjør du vel.

 

Nei. I og med at dette var dyr som har vært innfanget og sluppet ut i dette hegnet, kan en vel også si at de like godt kunne betale 4-5000 for å knerte dem med boltpistol...?

 

Dette er i grunnen en prinsippdiskusjon om hvor en skal legge skillet mellom jakt og skyting. I mine øyne er det som fremvises i denne dokumentaren mer skyting enn det er jakt. Og igjen, jeg sier ikke at det er noe feil med å tilby et slikt produkt til de som ønsker det. Men ikke kom her og påstå at dette er spesielt utfordrende.

 

Hva alle streber etter på jakt? For min del er det en jaktopplevelse. Hvis jeg er på rådyrjakt og et rådyr kommer og stiller seg opp på 20 meter før jeg har sluppet bikkja, jager jeg det bort og slipper bikkja. Om det så er den største gullbukken som noen sinne har satt sin fot nord for Dovre. Skyter'n heller etter gevirfellinga for bikkja. Det gir meg absolutt ingenting, whatsoever, å pælme ned et rådyr på den måten. For 10 år siden, kanskje. Ikke nå. Det må være noe mer enn bare å løfte børsa og trekke av.

Link to comment
Share on other sites

Poenget i dette programmet var vel å sette fokus på trofehysteriet blandt amerikanske jegere. Disse halvtamme dyrene som ble avlivet i programmet får sikkert hedersplassen i troferommet, og det er sikkert ikke måte på saftige jakthistorier som blir servert foran måpende kollegaer og venner når den bolde jeger forteller om den store safarien...

 

Man skal ikke dømme andres jaktopplevelser sies det.

 

Juks og fanteri spør du meg...

Det du sier her er egentlig hva DU ville gjort mao..."På seg selv kjenner en andre", ellers er du tankeleser. Ikke generaliser og tillegg amerikanske jegere som gruppe egenskaper til enekeltpersoner. Jeg kjenner noen Norske skrytepaver også :wink:

 

Vil bare kort si at da jeg var i SA så var det en KJEMPEOPPLEVELSE :!: Jeg kjennte meg ikke igjen annet enn i ett tilfelle da en blesbukk skulle skytes mot slutten av perioden. Vi hadde ikke tid egentlig til den, men han visste om en plass som var "grei"...Dyrene stod som kuer på beite, og jeg la nå denne blesbukken.

Antakelig var PHen lei av å LØPE KILOMETERVIS etter resten av mine dyr den uka :!: De de Oryxene var pinadø så sky som katten for vann.

Du får det du legger opp til. Det er opp til DEG.

 

Jeg kan guide på beverjakt å ta med meg et TV team. Ut av bilen, 5 meter ned i skråningen og vente litt. Anlegg på skytebenken når beveren går å stjeler ospeved i vedlaget som ligger ved hytta= Norsk beverjakt...

Eller ta med en på den sikreste elgposten(som alle elger på den heia må passere når 40 drivere hauker som gale)og si "Skyt den siste når den stopper for skogsveien" og så har vi Norsk Elgjakt.

 

Det er vel sånn alle har det over hele Norge på "Jakt I Norge" programmet sendt på TV I Afrika...JEPP

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...