Jump to content

Tennhette explodjon i Lee pro 1000


caveman

Recommended Posts

For 3gang eksploderer tennhettemateren, har heletiden vært plaget av at tennhettene kanter når di skal inn i hylsa. Jævli irriterende, tilslutt går ei hette av og antenner hele tennhette materøret. Er det en bruker feil eller er det vanlig på denne pressa. Ladet 450 38special i dag, ca 100 ganger kilte tennhetter seg på tur inn i patronen. Så eksploderte driten atter en gang

 

 

Noen gode forslag?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken type tennhetter bruker du? Mener å huske fra min tid med Lee Pro 1000 at Lee kun anbefalte et par typer hetter i disse pressene, nettopp pga faren for dette? Jeg mener jeg brukte CCI og Federal, tror disse var anbefalt. Nå var vel denne pressen fra sent 80`,tidlig 90`tall og er sikkert forbedret en del siden.

Men disse pressene krever rengjøring og nøye justering for å fungere bra. Kruttrester i mekanismen og smurning i materen er ikke å anbefale. Men har du ødelagt plastikken i hettemateren får du garantert trøbbel. Først steg mot løsningen, les bruksanvisningen, kanskje står løsningen der? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt merke til at dersom man tar ladearmen raskt opp, vil hylsa slynges utover.

Om da den lille bladfjæra som skal holde hylsa på plass (den ved hettestasjonen) er litt slakk vil hylsa ikke være sentrert over tennhettestemplet.

Da havner gjerne hetta skjevt.

Løsningen er å gi bladfjæra litt mer bøy så den karer å holde hylsa på plass i holderen.

Jeg bruker kun Federalhetter og har *bank i bordet* aldri hatt tennhetteeksplosjon i Leepressene mine.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Irriterende? Jeg kjenner en som for lenge siden gjorde det samme (med ei RCBS Ammomaster), og forsto jeg ham rett lå han i fosterstilling i et hjørne og gurglet usammenhengende med underbuksa full.

 

jeg registrerer at dette dreide seg om tredje ( :shock: ) gang, så det er mulig at man blir vant med det... Personlig hadde nok jeg implementert voksenbleier som en nødvendig del av ladeutstyret...

 

Det nevnes at Lee presiserer hva slags tennhetter som skal benyttes. I følge instruksjonen skal man utelukkende benytte Winchester eller CCi hetter.

 

Hvis du i likhet med meg har kastet instruksjonen, så finner du den på ny her:

 

http://www.leeprecision.com/cgi-data/in ... TR2441.pdf

Link to comment
Share on other sites

LEE skriver vel at det er akkurat Federal som ikke skal brukes (selv om mange gjør det likevel).

:) Godt mulig det ja, det er sikkert godt over 20 år siden jeg leste den bruksanvisningen. :? Men jeg vet jeg har "klistret" utrolig mange tennhetter på grunn av uvøren ladeteknikk og dritt i mekanismen, men oplevde aldri at noen tennhette gikk av :? Mulig det var CCI jeg brukte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker federal hetter, brukte cci tidligere men fikk mye klikk med cci.

Har studert bruksanvisning, men blir ikke klokere, hettemater er ren, den var jo ny. Monterte den på i går. Bestilte flere fra lee facorysales, har en i gjenn. Skal montere den nå i kveld.

Mekanismen er fri for krutt, jeg hadde finjustert maskineriet, men smalt gjorde det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lada over 30000skudd i .40S&W på LEE pro 1000 uten at dette har skjedd, har brukt alle slags hetter, kun en gang har et stk hette knalla av og da brukte jeg makt for å få indeksert bunnplata med knallet kilt imellom. Jeg bruker konsekvent vernebriller under lading, men kvakk litt når det smalt ja...hehe

 

Har merka meg at hvis hettemater "røret" fra magasinet og til pressa er gått litt fra hverandre i skjøten så er det lett å få hetter inn feil vei, eller på tvers, pleier å klemme denne helt sammen, sette en tape på langs på undersiden hele veien slik at denne holder seg sammen

 

kan være dette som er problemet ditt?

Link to comment
Share on other sites

extremsport dette... JEg har å hørt om Lee presser som går i lufta.. Han jeg kjenner sitter i dag med vernebrillerog lader patroner...

 

Det burde da alle gjøre! :shock:

Uhell kann skje, særlig om man er uforsiktig ved lading eller ved innstilling av pressa.

Og det er vel uansett ikke pressa som eksploderer, men tennhettene :lol:

Noe som skjer pga feil "føreren" av pressa gjør.

Det er min klare mening etter 8 år og flere titalls tusen skudd i 7 forskjellige kaliber og med 4 stk Pro1000 presser!

Har selv klemt og skvisa hetter av mange slag i disse årene, men aldre, takk Gud, fått dem til å gå av!

Og hver gang har jeg funnet en årsak til det.

Krutt i renna, slakk bladfjær som nevnt over, problemer med fjær/hetteisetter som ikke går som de skal pga rusk, feil på hylser, for harde og brå bevegelser fra min side,

feil på hylseindikator som slipper fram tennhette og masse mer...

Men jeg har aldri opplevd noen mysterier som ikke lot seg forklare.

Og jeg har personlig mye større tillitt til Lee sin hettepatent en de med hettene etter hverandre i et "sugerør"...

Går ei av da går som regel alle, høres det ut som.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader bare på enstasjons og Dillon, men har hatt flere Pro 1000 presser gjennom årene (siden -83). Synes ikke pressene er så dårlige som enlkelte vil ha det til, men for meg er det ikke tvil om at Dillon fungerer bedre.

 

Har (bank i bordet) aldri hatt ei hette som har gått av i pressene, men jeg har tid til å ta det med ro når jeg lader. På Pro 1000, har problem med mating av hetter for min del, nesten uten unntak, vært for lite hetter i hetterenna, men kruttkorn har gitt deformasjon av hetter, som også nevnt er fjæra som holder hylsa i possisjon svært viktig. Motto: skynd deg langsomt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet over 50.000 skudd på min Pro 1000 og hatt èn tennhette-"episode".

 

Stort sett opparbeider man seg en "automatikk" i ladebevegelsen, slik at at man merker med én gang når det er noe galt med hettematingen og det har stort sett vært med for få hetter i renna.

 

Jeg har fjernet den lille fjæra som holder hettene tilbake hvis det ikke er noen hylse i hylseholderplata og etter det har den fungert nesten feilfritt. Men da må man være obs på at det kommer en ny hette uansett.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en episode der 100 hetter gikk av i hette røret på en Dillon 650.Kan tru jeg skvatt.

Brukte Federal hetter .Ser man nøye etter legger det seg ett gult støv,krutt støv,etter de hettene.Skal ikke så mye til før det antenner.Så viktig med renhold,det har jeg lært nå.

 

Har foresten gått over til remington hetter i small

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ikke Malle. Enkelte hettetyper f.eks Federal "støver" mer en andre. Det vil si at støvpartikkler fra tennsatsen legger seg rundt om kring i hettesetteren/magasinet, når det blir nok av dette støvet smeller det. Det trenger ikke være en hette som går av for å utløse dette, støv fra tennsatsen er temmelig følsomt for friksjon eller små støt. :wink:

 

Dette er noe som er kjent blandt produsentene av ladeutstyr og er nok en av grunnene til at f.eks Lee ikke anbefaler hetter fra Federal i sine hettemagasiner.

 

Litt renhold løser problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt to pro1000 som fungerte greit i alle år. Mine problemer med lee- presser oppstod når jeg "oppgraderte" til Loadmaster. I motsetning til pro- pressene setter denne tennhetta på toppen av slaget, dvs samtidig som alle andre operasjoner sker. Resultatet er null feeling med hva som skjer med hetta. Drøssevis av hetter kom feil vei og på tvers og jeg hadde flere tilfeller med hetter som gikk av. :shock:

 

Problemet ble løst med å hive dritten til helvete og kjøpe Dillon. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser man nøye etter legger det seg ett gult støv,krutt støv,etter de hettene.

 

Dette tyder vel på gamle hetter som er i ferd med å gå i oppløsning? Bør vel ikke brukes i noen presse eller patron for den del?

 

 

Var nyinnkjøpte hetter

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt det der med gult støv.

Jeg har ladet med titusenvis av Federalhetter og har ikke observert noe gult støv fra tennsatsen.

Tennsatsen er dekket av lakk, så det gule støvet kan først oppstå dersom noen hetter havarerer, ikke under normale omstendigheter.

Link to comment
Share on other sites

observerer det gul-grønne støvet etter federalhettere jeg og. ser ikke ut til at federalhettene er lakkforseglet slik som f.eks winchester. federalhettene er forøvrig forniklet, og legger dermed ikke igjen messing.

 

har blåst ett lee-magasin jeg også, sellier&bellot hettelommene er vanvittig trange, og skarpe i kanten, og jeg hadde vent meg til å legge litt ekstra vekt på når jeg ladet med S&B hylser.

når hettene i tillegg ikke entrer de skarpkantede hettelommene skikkelig, er oppskriften på å sprenge "renna" lagt klar..

 

kaster alt av S&B hylser i 9mm...

Link to comment
Share on other sites

Flere av Remington hettene er ubelagte, av og til har jeg vel vært borti Winchester ubelagt. Siden men start med hjemmelading i -80 har jeg aldri vært borti ubelagte (niklede) Federal, eller CCI hetter. Tror du må sjekke hyllene dine Morten :D Forøvrig er Federal hettene fremstillet litt anerledes enn mange av konkurentene. Det er antagelig grunnen til at de avgir støv fra tennsatsen og igjen er en potensiell kilde til tennhette detonering i div typer magasin. Lønner seg å pusse ut av magasinene av og til. Bruker dem selv i 550 og 650 og har også brukt dem i Pro 1000, så langt uten uhell.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Øh - nei, det har jeg ikke lenger. Noen™ har vært i bua mi og forniklet ALLE Federalhettene mine i løpet av natta! Makan til frekkhet! :oops:

 

Jeg er sikker på at dette dreier seg om samme tvilsomme person som sørger for at det er lakk i krokøyet på alle fluene mine :evil: !

 

Bare vent til jeg får tak i vedkommende...

Link to comment
Share on other sites

at de avgir støv fra tennsatsen og igjen er en potensiell kilde til tennhette detonering i div typer magasin. Lønner seg å pusse ut av magasinene av og til.

 

det er vanvittig enkelt å pusse ut av "renna" på en pro1000, rask jobb med en lett fuktet q-tip etterfulgt av en tørr en.

om man i tillegg sorterer hylser, og unngår hylser med trange/skarpkantete hettelommer, og passer på å holde "renna" full av hetter så de mates frem skikkelig hver gang, er man godt på vei mot en sikrere pro1000.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikker på at dette dreier seg om samme tvilsomme person som sørger for at det er lakk i krokøyet på alle fluene mine :evil: !

 

Bare vent til jeg får tak i vedkommende...

Det er nok samme slubberten, ja! Det er flere ting jeg gjerne skulle "snakka" me'n om, og jeg mistenker'n sterkt for enten å være i slekt med eller rett og slett være Korporal Noen™.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...