Jump to content

optikk til rundt 5000!? forslag?


lappen

Recommended Posts

Kan dere med peil. komme med forslag til kikkert til ca 5000.

 

Størst mulig bruksområde da jeg er førstegangs jeger og ikke helt vet hva eller hvor mye jeg kommer til å jakte i fremtiden.

 

Noen sier nok at budsjettet er lavt og det vet jeg, men nå er det en gang slik at jeg har satt ca 5000 til kikkert.. pluss minus da om noe bra skulle dukke opp

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke skal ha Europeisk Optikk så er det www.theopticzone.com som gjelder.

Amerikansk nettbutikk som jeg har bare positive erfaringer, har vel snart kjøpt 10 kikkertsikter der uten problemer. Blir ca halv pris i forhold til Norske priser. Her får du kikkert til 5000 kroner som i Norge koster 10000 kr

Spesielt vil jeg anbefalle Trijicon Accupoint. Opplyst retikkel uten batterier, meget god optikk og ergonomi.Den nye 1-4x24 skal jeg bestille bare dollarkursen går ned. 2,5 -10 x 56 modellen er noe av det beste du kan kjøpe for skumringsjakt, synes den er like gode som de europeiske som koster det dobbelte.

Link to comment
Share on other sites

har kikket litt på den ja, men det som er litt kjipt dersom jeg kjøper rifle og kikkert hver for seg er at jeg taper en del på pakkeprisen..

 

Der jeg handler blir det ganske mye billigere for pakkepris enn dersom jeg hadde kjøpt alt hver for seg.

 

Så da blir det 2500 ekstra for kikkerten i tillegg til det jeg taper fra pakkepris...

Hmm.. får se om han kanskje har den kikkerten han også

Link to comment
Share on other sites

dette var med tasco titan da..

prisen på rifla (sako 75 30.06) var 12990

Veil pris på kikkert er 4990

pluss orginal montasje.

 

pakkepris 16 eller 17 tusen.. husker ikke helt.

 

Men han ordner god pakkepris uansett hva man skal ha.

Link to comment
Share on other sites

En Tasco Titan er ikke verdt 4990kr, om det er aldri så mye veiledende pris. Selger bør klare samme pakkepris med feks en Zeiss Conquest eller for noen kroner til, en Meopta, Leupold eller Nikon.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg hadde hatt budsjett på 17000 ville jeg kjøpt brukt både børse og kikkert. Ingen tvil.

 

På finn ligger det nå en fin Sako 75 kaliber 308 for ca 9500, dvs du får den kanskje til 9000. Uansett et godt kjøp hvis den ikke er skutt så mye. En 308-pipe holder vel over 10 000 skudd, og de fleste skyter vel ikke mer enn toppen noen hundre i året! Rifla i annonsen er 6 år gammel. Er den godt behandlet er den like god som da den var ny. Hvis stokken er beddet i ettertid og eieren har pusset den godt er den vel nesten bedre enn ny.

 

Så har du 7-8000 til å kjøpe en brukt kikkert i toppklasse. Hva er det å spekulere på?

 

Du har sjansen til å skaffe deg STATE OF THE ART utstyr med en gang, så hvorfor kaste bort tid og penger på at det må være nytt?

 

Hvis du slår til på tilbudet du har fått fra butikk kommer du til å sitte med en rifle som er omtrent det beste du kan skaffe for penger og en kikkert som er elendig(i forhold til europeiske supersikter), og du kommer til å angre deg. Etter en sesong ser du ned på rifla som fremdeles er god som gull, men som nå ikke er noe annerledes enn de brukte riflene du kunne kjøpt i fjor, men som du ikke vurderte fordi nytt alltid framstår som tryggere og bedre.

 

Vær litt nøye med utspørring av selger og sørg for en skriftlig avtale om reklamasjonsrett ved feil eller mangler, og det er omtrent like trygt å kjøpe brukt mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Nja, litt uenig. "Alle" bruktbørser er skutt "maks 200 skudd" og "som ny".

 

Skulle jeg brukt 17000kr på 1.gangs våpen i dag hadde jeg handlet Howa eller Savage i 308, kikkert til ca 6000kr (Meopta, Conquest eller Nikon), og ammo for resten.

Link to comment
Share on other sites

Nja, litt uenig. "Alle" bruktbørser er skutt "maks 200 skudd" og "som ny".

 

Mener du at selgere ofte lyver litt og setter antall skudd litt lavere enn det reelle? Det er jeg enig i, men hva gjør det om antall skudd er litt høyere? Jeg tror at en Sako 75 fremdeles er en bedre børse etter 700 eller 1000 skudd enn en hvilken som helst ny Howa eller Savage. Finere, sannsynligvis bedre eller minst like bra presisjonsmessig og mer funskjonssikker/brukervennlig. Og det fortsetter den å være i årtier etterpå.

 

Edit: beklager til trådstarter om dette er off topic, men du er jo i handelen for sako og kikkert, så da la jeg det her.

Mener altså at du bør spare ved å kjøpe brukt kvalitetsrifle og kvalitetskikkert, IKKE ved å kjøpe billigkikkert fordi du må bruke midlene på flunkende ny rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg postet et svar på den andre tråden din også, men hvis forhandleren din fører meopta, får du meopta artemis 1,5-6 x 42 for under 5000 kroner. En kamerat av meg har denne, og er virkelig fornøyd. Jeg har en meopta håndkikkert (meostar) i 8x42 og denne er krystallklar :!: Tror ikke du blir misfornøyd med en artemis på den flotte sakoen din :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg brukt 17000kr på 1.gangs våpen i dag hadde jeg handlet Howa eller Savage i 308, kikkert til ca 6000kr (Meopta, Conquest eller Nikon), og ammo for resten.

 

 

Har inntrykk av at mange uansett om budsjettet er 15 000 eller 45 000 bruker røffli 60% på børsa og 39% på kikkert/baser/ringer/reim og deretter kjøper seg en enslig eske Fusion eller lignende.

 

Ikke at dette er galt på noen måte, men hadde man istedet brukt bare 2000kr mindre og kjøpt 500 øvingsskudd som man trente aktivt med før man gikk ut i skogen ville man, etter mitt syn, ha fått større utbytte av de 2000 kronene ved å bruke dem på ammo enn en oppgradering i hardware.

 

Det er tross alt indianeren det kommer ann på, ikke pilen og buen.

 

Med det sagt håper jeg at trådstarter har satt av penger til iallefall noen hundre skudd øvingsammunisjon i budsjettet,

uansett om du kjøper nytt eller brukt. :)

Link to comment
Share on other sites

meostaren kan du vel få for drøyt 7 000 kroner... så kan du vurdere om det er bra pris eller ikke i forhold til tidligere pakkepris. På bergen jakt og fritid sies det: førpris 9125, nå 7490... Ikke vet jeg hva som er veiledende eller ikke.

 

Nå har du hvertfall noen priser å gå ut fra, så må du nesten selv vurdere om det er et bra tilbud.

 

Det er hvertfall et godt sikte :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har selv kjøpt ny børse+kikkert nå . sako 75 finnlight brukt, skutt 80 skudd til 12000kr m/montasje

så forhørte jeg meg litt rundt og fikk tak i en S&B 3-12x50 1år gammel til 5000kr. strøken. :)

 

Er veldig fornøyd, så hvis du har litt tålmodighet så kan det lønne seg å følge litt med på finn.

Men på en annen side hvis det er akkurat den børsa du vil ha så hadde jeg bare kjøpt den, men kjøpt enten en zeiss eller Scmidth & bender.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...