Jump to content

Revolvertuning


hoodrobin

Recommended Posts

Veldig dyrt?

Jeg betalte 1250 oljedollar for avtrekkstuning og avtrekks-stopp montert i ramma.

Det inkluderte nye fjærer, polering, prøveskyting osv... og selve stoppen.

 

Jeg spurte ikke om pris på forhånd og syntes egentlig det ble overraskende billig :wink:

 

Ventetiden for øyeblikket vet jeg ingenting om, men nøler ikke med å sende neste revolver samme vei.

Link to comment
Share on other sites

Gjør jobben selv.

Om det er en Smith, trengs sjelden noe annet enn et fjærsett og litt forsiktig polering.

Om du følger oppskriften her, skal det mye til for at du gjør noe feil: http://arne.nohlberg.com/artikel_s&w_32.htm

Som regel er det nok å polere returfjærhuset (rebounder) på en side pluss innvendig og bytte fjærer, så har du en helt annen revolver.

Link to comment
Share on other sites

Og er det en Smith kan du lage deg triggerstop selv, få tak i en rund metall-stang i passende diameter (bakerste delen av et gammel bor e.l) som passer inn i fjæra i returfjæren. Juster litt og litt på lengden til du har passe vandring. Det er sånn den orginale avtrekkstoppen på S&W 686 er.

Link to comment
Share on other sites

Og er det en Smith kan du lage deg triggerstop selv, få tak i en rund metall-stang i passende diameter (bakerste delen av et gammel bor e.l) som passer inn i fjæra i returfjæren. Juster litt og litt på lengden til du har passe vandring. Det er sånn den orginale avtrekkstoppen på S&W 686 er.

 

Det du kaller for triggerstopp er noe annet enn hva jeg tenker på :roll:

 

Det du snakker om kaller jeg for ettervandrings stopper :D

Link to comment
Share on other sites

Triggerstop/ettervandringsstopper er samme greia.

Den skal kun stoppe avtrekkeren etter at hanen er på vei fremover.

Det er også noe som kalles trykkpunktskule.

Det dreier seg om en fjærbelastet tapp eller kule som gir deg et trykkpunkt ved DA-skyting.

Slike trykkpunktskuler skrus inn i avtrekkerbøylens bakkant.

Jeg har hørt at det går an å lage en variant som funker greit med en bit O-ring eller annen gummi som limes fast bak avtrekkeren eller bak i avtrekkerbøylen.

Link to comment
Share on other sites

Hør med børselars. Kansje han kan formidle en som jeg tror gjør sånne jobber for han :)

Fikk gjort det på min mod 10 og resultatet ble veldig bra :D

Bytta til wl 6" og lagde nytt forsikte. Tunet. Nye fjærer. Nytt millet baksikte. Fjernet hanen og polerte den og avtrekkeren. Avtrekksstopper i avtrekkeren og nytt houge grep. Kom på ca 5500.- :)

Link to comment
Share on other sites

børsemakerverkstedet a/s lager/tuner ille bra smither,32870140 mellom 1400 og 1700, ha litt tolmodighet når du ringer :wink:

 

Har og kjent på noen av PI`s revolverjobber og det har vært bra saker.

 

Har du i tillegg lyst på noe som ser ut som om det kommer fra en teckno stjernekrig, er han klar med en gang :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Og er det en Smith kan du lage deg triggerstop selv, få tak i en rund metall-stang i passende diameter (bakerste delen av et gammel bor e.l) som passer inn i fjæra i returfjæren. Juster litt og litt på lengden til du har passe vandring. Det er sånn den orginale avtrekkstoppen på S&W 686 er.

 

Det du kaller for triggerstopp er noe annet enn hva jeg tenker på :roll:

 

Det du snakker om kaller jeg for ettervandrings stopper :D

 

Er godt at vi ikke vet hva du kaller for"triggerstop" eller (er det mulig) ettervandritings stopper? Gi oss gjerne en definasjon på dette!

Jeg må legge meg flat... har ingen anelse hva du prater om.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle gode råd !!!

- til dem som er oppegående nok til å skjønne hva til å skjønne hva det handlet om :wink::lol:

 

Jeg personlig er ikke oppegående nok til å skjønne hva til å skjønne hva du skriver en gang!

Jeg beklager på min og manges vegne...

Link to comment
Share on other sites

det er da bare snakk om at det finnes ettervandringsstopp, og trykkpunktskule/"stopper"/totrinnsrakett?

 

Altså en for oss retttroende, som prøver å lære oss å skyte i McGiverns ånd, og en for alle dere andre som nekter å lære dere ekte DA-skyting, men fortrekker å tviholde på trykkpunktet.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge trykkpunktkula hjelper meg oppover på resultatslista, så er det vel ganske uinteressant om jeg skyter "ekte" DA eller ikke, så lenge jeg holder meg innenfor reglene :D

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig problemet? Hvis en skytter ønsker å bruke avtrekkstopper for at han skal kunne skyte bedre (vet når skuddet kommer) ser jeg ingen grunn til at det ikke er "lov". Det samme gjelder skyttere som velger å skyte uten....snart ønsker vel disse skytterne en egen klasse siden de liksom er mer "rene" ? hehe

 

Nei, man må få lov til å gjøre hva man ønsker med sine våpen så lenge man holder seg innenfor reglene om hva som er tillatt....

 

Jeg anbefaler avtrekkstopper til alle nye som skal begynne å skyte revolver, det gjør dem enkelt til en bedre skytter.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg be om undskyldnig, fordi det blir denne tråden jeg kaprer...

Har lest en del tråder på kammeret i de siste dagene, speselt de hvor det spørres om råd og tips triks. Denne tråden er et typsk eksempel. Noen spør om en eller annen løsning forslagg, tips for å forberede et skytevåpen. Så kommer det mange svar og det oppstår splittelser i svaralternativene. Noen anbefaler masse modding, den dyreste pistolen osv, andre er mer purister og anbefaler ingen til liten modifisering. Jeg tror dusuten at lle faktisk anbefaler ut i fra hva de selv mener at gjør noen til en bedre skytter. Jfr Evert og Bromark. Begge har akkurat samme motiv for sitt råd, selv om rådene er svært langt fra hverandre.

 

Det som ofte blir utfordringen, er at vi som prøver å svare ofte ikke vet eller kan vite, hva det er spørsmålstiller er ute etter. Ikke en gang hvilken skyteform, og da blir rådene like vannskelige å gi som å svare på som "hvilken pistol er best"

 

Personlig skyter jeg med revolvere i fire forskjellige forbund, og de har alle forskjellige krav til i forhold til programmene jeg skal skyte. Ergo er mine revolverråd ofte basert på hva jeg gennerelt har erfart med revolvere og egen skyting. Men de er sikket helt andereledes en noen som f.eks kun skyter revolver i feltprogrammene. (eksmpelvis reagerer jeg automaatisk litt negativt når Bromark hevder at trykkpunktskulegjør en til en bedre skytter. Påstanden er for generell. Kanksje bedre feltdkytter, ikke nødvendigvis bedre praktiskskytter osv)

 

Kammeret er ikke noe Orakel som sådan, det finns mange meninger, mye erfaring og kunnskap her her, men det kreves også en viss kunnskap og ferdighet for å få noe ut av et svar på et spørsmmål. I tilegg begynner vi så alt for lett å krangle ( :oops: ) kan vi kanskje bli flinkere til å prøve å holde spørsmålet i fokus når vi svarer og kan vi bli flinkere til å spørre på hva det er spørsmållstiller trenger svar på.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Hassel fullt ut her. Jeg personlig, (og jeg tror det samme gjelder Bromark) tenker automatisk på feltskyting, og svarer der etter..

 

Kanskje vi rett og slett skulle prøve å utforme spørsmåla litt mere spesifikke, og i allefall få med skytegrenen vi tenker på :wink:

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker ikke så mye på feltskyting i denne sammenhengen, mer på revolverskyting. Og min erfaring er at det er enklere å skyte bra med avtrekkstopper på revolver enn uten. Jeg har ei heller store problemer med rask skyting med revolver, har skutt en del bowling stevner og skytetidene er ned på 2-3 sek med dobbelaction og avtrekkstopp. Så min erfaring og anbefaling står uansett hvilket program du måtte skyte....men som sagt, dette er min erfaring og min mening.... :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Vi har vel våre forskjellige teknikker - og for min egen del tar jeg en "short-cut" vedr. det å lære meg å skyte revolver riktig.

 

Til all to-håndsskyting benytter jeg meg ikke av kulen i det hele tatt.

Da går bare avtrekkeren - som den skal.

 

På ènhånds derimot - benytter jeg meg av kulen.

Selvsagt kunne jeg brukt 1000 ekstra timer, og x antall skudd til å lære meg å skyte riktig, men hvorfor?

 

Så får bare Mc Givern`s ånd langsomt trekke seg inn i flaska igjen :lol::D

 

Forøvrig så var jeg på årets første feltstevne på Oppdal i dag :D .

Jeg brukte kr 250,- inkl. vafler :D .

 

Resten av familien satte jeg av i slalåmbakken, og de brukte kr 2500,- :x:? .

 

Og noen hyler og skriker om at skyting er kostbart :roll:

Link to comment
Share on other sites

Var dette så vanskelig da :roll:

 

Spør etter en som er flink med revolvere og skjønner hvorfor jeg vil ha innmonteret en, ja ja da, ei kule da om det er bedre. (ofte er det ikke en kule, men bare en metelltapp å stoppe mot)

Skal ha en stopper for det er for meg mye bedre og skyte med og gir betydlig bedre resultat.

Den gamle mod 586 skal plomberes og arkiveres til fordel for en ny 686 :wink:

 

Det eneste betemmende for meg er de tilenhver gjeldende regler for det programmet jeg skal skyte.

 

Hva / hvordan andre mener jeg skal utøve min sport er meg knekkende likegyldig :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

det er nå fortsatt stor forskjell på trykkpunktskule og ettervandringsstopp....

Så jeg vet ikke helt om du vet hva du skal ha :wink:

eller hvorfor :twisted:

 

Men jeg har i vel allerede beklaget at jeg kuppet denne tråden, hadde ikke noe spesielt med deg eller akkurat dette temaet å gjøre. Spør du om noe på et nettforum får du ikke nødvendig vis et svar men en hel drøss med mer eller mindre relevante meninger.

 

Takk til Bromark foresten, som utdypet sitt svarperspektiv, jeg vet at hab er en skytter med gode konkuranse ressultarer, så det er vært å lytte til ham på det området.

Link to comment
Share on other sites

Var dette så vanskelig da :roll:

 

Spør etter en som er flink med revolvere og skjønner hvorfor jeg vil ha innmonteret en, ja ja da, ei kule da om det er bedre. (ofte er det ikke en kule, men bare en metelltapp å stoppe mot)

Skal ha en stopper for det er for meg mye bedre og skyte med og gir betydlig bedre resultat.

Den gamle mod 586 skal plomberes og arkiveres til fordel for en ny 686 :wink:

 

Det eneste betemmende for meg er de tilenhver gjeldende regler for det programmet jeg skal skyte.

 

Hva / hvordan andre mener jeg skal utøve min sport er meg knekkende likegyldig :lol::lol:

 

Dette var vanskelig ja, når du ikke klarer å skrive hva du vil ha :roll:

Skal du ha kule eller ikke??

Du har valget mellom kule, stift eller kun en sak som stopper avtrekkeren.(ettervandringsstopper) Kula og stiften gjør samme jobben. Du kan og som sagt tidligere bare lime på en gummibit(o-ring e.l) for å få samme funksjonen som kule/stift.

Link to comment
Share on other sites

r

Var dette så vanskelig da :roll:

 

Spør etter en som er flink med revolvere og skjønner hvorfor jeg vil ha innmonteret en, ja ja da, ei kule da om det er bedre. (ofte er det ikke en kule, men bare en metelltapp å stoppe mot)

Skal ha en stopper for det er for meg mye bedre og skyte med og gir betydlig bedre resultat.

Den gamle mod 586 skal plomberes og arkiveres til fordel for en ny 686 :wink:

 

Det eneste betemmende for meg er de tilenhver gjeldende regler for det programmet jeg skal skyte.

 

Hva / hvordan andre mener jeg skal utøve min sport er meg knekkende likegyldig :lol::lol:

 

Dette var vanskelig ja, når du ikke klarer å skrive hva du vil ha :roll::roll::roll:

Skal du ha kule eller ikke??

Du har valget mellom kule, stift eller kun en sak som stopper avtrekkeren.(ettervandringsstopper) Kula og stiften gjør samme jobben. Du kan og som sagt tidligere bare lime på en gummibit(o-ring e.l) for å få samme funksjonen som kule/stift.

 

 

Jeg vet utmerket godt hva jeg snakker om, etter 10 tals år med skyting i feltløypa med en 586 :wink:

ALLE som driver og tuner våpen for andre for betaling vet hva en triggerstopper er for noe :wink: ,

 

OM det omtales som ei kule, pigg eller noe annet.

De som skjønte hva jeg spurte etter, har gitt meg den info jeg spurte etter :D

Våpnet er nå levert til en av dem jeg ble tipset om og han viste i alle fall hva jeg pratet om.

Kjente på et par våpen han nettopp var ferdig med og det var gode saker :wink:

 

Tusen takk igjen, til Dem som kom med tips om det jeg spurte etter :D

Link to comment
Share on other sites

Da blir det desto viktigere for oss som faktisk vet hva forskjellen mellom en trykkpunktskule og en ettevandrings stopp er, å påpeke dette, slik at andre ikke missforstår.

Personlig liker jeg som asagt ikke tryukkpunktskule, men syns ettervandringstopp er en god ting. Spesielt de som ikke ødelegger våpenet estetisk eller fysisk når de monteres.

Link to comment
Share on other sites

Den gamle mod 586 skal plomberes
Hææ? Spøkelset til den 586'n kommer til å plage deg så du aldri får truffet annet enn låvevegger og fjellsider med den nye :twisted:

 

- Øivind(Plombering er Guds gave til Inga Marte Thorkildsen)

Link to comment
Share on other sites

ALLE som driver og tuner våpen for andre for betaling vet hva en triggerstopper er for noe :wink:

Men enkelte sliter tydeligvis med forskjellen på avtrekkstopper (triggerstop på engelsk) og trykkpunktskule/stift...

Det er igrunnen ikke vanskelig i det hele tatt, siden forklaringen ligger i ordene.

 

At det er mange kranglefanter her inne som ikke vet, er ikke mitt problem

Det er ikke forferdelig mange som ikke vet forskjellen, men jeg vet ihvertfall om én.

Link to comment
Share on other sites

Når dette nevnes er det alltid et navn på en fra Sandefjord som nevnes.

Nå er det slik at jeg syntes det er lang ventetid og etter min lommebok, veldig dyrt.

 

Er det ingen andre i Norge somer flinke på å tune revolvere og sette inn triggerstopper :?:

 

 

Har fulgt med i denne tråden, fra sidelinjen.

Den har gitt meg mangt et smil og god latter :D

 

Kan ikke huske å ha sett lingnende reaksjoner og avsporinger, når andre i rifle eller hagle avdelingene spør etter en habil våpenkyndig kar, til å utføre en jobb.

 

Trådstarter spør da etter en person, - ikke hva han skal / bør gjøre med våpenet sitt . . .

Det vet han tydligvis godt.

 

 

Håper inderlig at jeg slipper å treffe enkelte av innleggerne på standplass når jeg er standplassleder 8)

 

Protestgebyret foreslås herved økt til kr 5000.- :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...