Jump to content

Lett kikkertsikte, noen tips?


Havmannen

Recommended Posts

Jeg trodde vel aldri jeg skulle synke så dypt som å anbefale Leupold (hehe!), men hvis vekten er viktig, vil jeg foreslå en Leupold VX-III i den forstørrelsen du syns er mest aktuell. Ikke like lett som VX-II Ultralight, men alle Leupold'ene er uansett relativt lette, og VX-III serien er god nok optisk og mekanisk til at jeg fint kan leve med dem. Jeg vet ikke om det er VX-III serien som har blitt bedre med årene eller synet mitt som har blitt dårligere, men jeg har i alle fall ikke noe å utsette på optikken lenger.

 

Jeg har en VX-III 4,5-14x40 1" som jeg er veldig godt fornøyd med. Jeg husker ikke hva den veier, men den er rimelig lett og definitivt lettere enn Meoptaen du nevner.

 

Jeg startet min jaktkarriere med en diger tuba (S&B i stål) på børsa og en bestemt oppfatning om at Leupold og all annen amerikansk optikk var noe dritt. Gradvis har begynt å forstå betydningen av ordet "balanse", og i omtrent samme takt har kikkertsiktene mine blitt mindre og lettere. Og så har jeg lært å sette pris på følelsen av å holde i ei velbygd rifle som ikke engang har kikkertsikte. :shock::wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde vel aldri jeg skulle synke så dypt som å anbefale Leupold (hehe!), men hvis vekten er viktig, vil jeg foreslå en Leupold VX-III i den forstørrelsen du syns er mest aktuell.
Hvis du ønsker europeisk og er villig til å tøye budsjettet en smule, kan du også kikke på Swarovskis AV-serie. Det er de letteste europeerne jeg har funnet.
Link to comment
Share on other sites

Ganske lik Swarovskis AV-sikter: Kahles sin CT og CL -serie. Men dessverre i samme prisklasse....

En CL 3-10x50 (455gram) eller 4-12x52 (525g. med MZ) men mulizero og sidemontert paralaksejustering skal jeg sette langt opp på lista til julenissen! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Swaro AV 3-9x36 på ryperifla. Flott kikkertsikte, lett, skarpt og kan monteres veldig lavt hvis du har riktige ringer. Faktisk er den så lav på Vixenen min at det er på håret at hevarmen går klar av okularet. Men det koster jo litt, akkurat som annen topp-optikk, og det ikke akkurat noe skumringssikte. Til den bruken du beskriver ville jeg nok også sett nærmere på de andre AV'ene, f.eks. 3-10x42.

Link to comment
Share on other sites

Interessant at leupolden veier mer enn oppgitt (250) om Swaroen mindre(330)

 

Jeg ville ha valgt Swarovskien av disse to her. Jeg klarer ikke å like sikter hvor dioptriinstillingen er en fingjenge med kontramutter. I motsetning til det som kalles "fast focus" på engelsk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd hverken leupold eller swarovski men etter alt jeg har lest her og i andre optikk tråder så heller nok litt mot swarovskien. Vil merke stor forskjell med et sikte som veier omtrent halvparten av det jeg har nå tenker jeg. Hvordan er øyeavstanden på disse siktene?

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Swaro 3-9x36 på fjellbørsa mi. (Sako Vixen)

Har hatt en kompis til å måle øyeavstand å den blir på meg det samme som fabrikken oppgir!

Det vil da si rundt 9cm fra okular til øyet mitt.

Syns dette er en knakende god kikkert som duger til det meste, men ikke når det begynner å bli passe mørkt ute.

 

Har en kompis med VXII på 22Mag.

Husker ikke nøyaktig hvilke modell det var men mener at det er en 2-7x33 på ca 300gram.

Den er ikke like god optisk som Swaroen, men når det er sakt så duger den fint den også :wink:

Øyeavstanden på denne har jeg ikke målt men produsen sier 9,7cm...

 

Edit:La til info

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som noen nevnte i en annen tråd er VX-III serien til Leupold i ferd med å gå ut (erstattes av VX-3, god fantasi der i gården!), og det bør være mulig å få veldig god pris på de utgående modellene. Solgte ikke J&F disse for rundt 3500,- for litt siden? En VX-III 2,5-8x32 veier ca 320 g, altså omtrent det samme som Swarovski 3-9x36. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at Swaro slår Leupold ned i støvlene når det gjelder skumringsegenskaper, men vi snakker altså om ca. dobbel pris.

 

Med mindre skumringsjakt er bruksområdet tror jeg at jeg ville gått for den billige løsningen og heller brukt resten av pengene på treningsammo eller god whisky.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig fine sikter de AV-Swaro'ene. Har hatt en 3-10x42 som jeg igjen byttet inn i en 4-12x50 (4A). 3-9 blir enda et hakk mer "snebben" og kort, har en kompis som har en slik på en Vixen, veldig pent! Klikkene stemmer 100%.

Når du ikke lenger ser å skyte i disse da er det fan meg bra mørkt. Leup. VXIII sterke og lette sikter, men optisk er det klasseforskjell. Men som før sagt, du får lov til å betale...

Link to comment
Share on other sites

Klikkene stemmer 100%.
Jepp, men det er US-klikk (¼"/100yds eller 6.94mm/100m). Det er forøvrig det eneste jeg har å utsette på dette kikkertsiktet. Sjøl liker jeg de europeiske retiklene bedre enn de amerikanske/japanske/kinesiske plex-retiklene, de siste kan fort bli litt vel "fine" for min smak. Medforstørrende #4 eller #4A er akkurat passe for meg til småviltjakt.

 

Men dette siste er jo mest smak&behag 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Swarovski AV 3-9x36 koster vel ny kr 11,790 og de brukte har vært annonsert mellom 6-7000 her i Norge?

 

Om man nettshopper litt finner man sikkert en som er billigere, men er vel et stykke mellom hvert eksemplar av denne modellen?

 

Vekta er forøvrig 380 gram (har et slikt sikte selv, det er snasent)...

Link to comment
Share on other sites

Denne her er vel ikke noe dårlig alternativ? Litt bedre egnet for skogsjakt er den vel også, hvis det er ønskelig

 

http://cgi.ebay.com/KAHLES-Rifle-Scope-Helia-CL-2-7x36-Plex-Reticle_W0QQitemZ200421771653QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item2eaa118985

 

Ellers har vel Leupold noen svært lette sikter i samme forstørrelsesgrad... Men jeg ville nok gått for dette. Mye sikte for penga! Spesielt hvis du er litt tålmodig og finner et brukt et eller et brukt swarovski som andre nevner her.

 

Veier 380g.

Link to comment
Share on other sites

Swarovski AV 3-9x36 koster vel ny kr 11,790 og de brukte har vært annonsert mellom 6-7000 her i Norge?

 

Om man nettshopper litt finner man sikkert en som er billigere, men er vel et stykke mellom hvert eksemplar av denne modellen?

 

Vekta er forøvrig 380 gram (har et slikt sikte selv, det er snasent)...

 

 

Ligger til $850 på Eurooptics, Løp og Kjøp. Eller klikk og finn :wink:

 

Edit Det var dette som lå på Eurooptics:

Swarovski Z3 3-9x36 Plex - $850

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...