Jump to content

Premiering Pistol


Mountain-man

Recommended Posts

Premieringen har stadig blitt dårligere og til og med uteblitt på div felt og andre pistol stevner!

I div andre skyte grener som hagle og rifle er det en mye høyere standar over premieringen! Grådige kubber som kun ser på stevner som et middel for og fore klubb kassa slipper unna med undskylingen, dere skal være glad det er noen som gidder og ha stevne! Greit nok men, det står i forskriftene att det er en fast angitt andel av påmeldings avgiftene skal gå til premiering, noe som ikke blir tatt hensyn til!!

Man betaler dyrt og legger ikke ofte ned en del tid og penger på utstyr og ammo, en billig termos er liksom ikke premie, eller noe og ha i hylla!

Hvorfor har det blitt slik??

Min teori er att, ofte er styre i pistol klubber ikke dem som hevder seg i toppen av stevnelistene, så da er det bedre pengene går i klubb kassa!!

Link to comment
Share on other sites

Premiering er vel det som skaper mest problemer når man arrangerer et stevne. Umulig å gjøre alle fornøyd, noen vil ha pokaler, noen vil ha penger, noen vil ha gavepremier, og noen er misfornøyd med med alt :)

 

Kunne kanskje vært en ide å døpe om tråden til: "Forslag til premiering pistol"

 

Så kunne jo folket her på Kammeret komme med forslag......

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Jeg la fram et forslag til standard premiering for Fagkomite for et års tid siden, hvor jeg hadde tanker rundt å bruke eks. standard plakrtter med trykk/gravering i tilegg til pengepremier. Plaketter i 3 størrelser, så kunne man se på plaketten og tenke: Hmmm i 2008 var jeg tydeligvis blandt den beste 1/3 av de som ble premiert på spesialfelten på Modum, for der fikk jeg den største plaketten :D

 

Dette var i første omgang tenkt brukt på NM-DM-KM

Link to comment
Share on other sites

Bare jeg slipper krimskrams er jeg fornøyd.

Personlig vil jeg heller ha et par sokker til en tier enn en dritstygg, eloksert dassrullkjerne til en hundring.

Det blir selvsagt ikke rett mht. verdi og premieandel, men jeg er bare så inderlig dritlei stygge, ubrukelige premier.

Ved mesterskap er det greit med en medalje og en gavepremie, men ved vanlige, åpne stevner kan man like greit bruke pengepremier om man ikke får sponset gavepremier eller kjøper inn bruksgjenstander.

Det er en del som syns det er stas med pokaler, men det er gjerne de som ikke har skutt så lenge at krimskramset har skapt et støvsamlende plassproblem.

Jeg har ennå ikke hørt noen i de øverste klassene som helst vil ha pokaler.

For å ivareta de flestes interesser, kunne man i prinsippet gått for pokaler for C- og D-klassene og penge/gavepremier for A- og B-klassene.

Det er klart at dette vil kunne slå litt feil ut for enkelte, men for det meste vil man finne de som har noen år på baken i de to øverste klassene og de ferske i de to nederste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det burde brukes pengepremiering i alle klasser, gjerne med noe (fornuftig) ekstra på større stevner.

Hvis noen trenger å vite hvor gode de er / var (Plaketter i 3 størrelser) så er det jo ikke verre enn å skrive ut ei resultatliste?

Link to comment
Share on other sites

vel, jeg har tallerkner fra landskytterstevnet på veggen fra min tid som DFS skytter på 80 tallet. Resultatlistene er jo for lengst borte, men tallerkene er et koselig minne. (De er forøvrig av største typen :D )

Link to comment
Share on other sites

Skyter sjøl felt, og liker å skyte så mange runder som mulig når jeg reiser 5-15 mil for å skyte. Om en skyter 5 runder på et stevne blir dette 500,- kr med dagens "takst" bare i startkontingent. For min del kunne arrangørene gjerne kutte ut premier til andre enn de tre beste i hver klasse om dette hadde hjulpet litt på prisen.

For meg er feltstevner den beste (og morsomste) formen for trening, og premier betyr ingenting. (Men så er det sjelden jeg er blant den beste 1/3parten,da :oops: ).

Poenget mitt er at bare arrangøren får det han skal ha, kunne de kutte ut plastdingsene til andre enn "medalje"-vinnerne i hver klasse, og kanskje senke prisnivået litt?

Link to comment
Share on other sites

Etter så mange år med pistol skyting har jeg skap fulle av dritt, nesten så en begynner og skyte med hagle eller DFS, der er det skikkelige premier! Våpen og sølv pokaler! Skjønner ikke hvorfor pistol skyting premiene skal bare væra dritt! Et felt NM dra man inn minst 300 000,- ! Tannbørster og termoser er ikke premier!

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at premiering burde være en fast del av et stevne. Som mange har sagt, er dette en så liten kostnad at det burde være et minimalt problem for enhver klubb. Et "hverdagslig" åpent stevne trenger ikke svære gullpokaler.

 

For meg er pengepremier uinteressant, det blir så upersonlig. Og de går gjerne i det store pengesluket uten tanke på hvor papirlappene kom fra.

Vil heller ha et minne fra det aktuelle stevnet. Da med påtrykt tekst over resultat og sted.

 

Forstår at det for enkelte kan bli overfylte hyller og skap. Men skal ikke en premie være et minne man kan se tilbake på senere da?

Link to comment
Share on other sites

"For å ivareta de flestes interesser, kunne man i prinsippet gått for pokaler for C- og D-klassene og penge/gavepremier for A- og B-klassene."

 

 

Nå har jeg vel ikke så mange premiene fra pistolskyting - men når jeg bygget om huset for 20 år siden, benyttet jeg sjansen til å kaste på kassevis med krimskrams etter endel år med lerdueskyting.

Så personlig kan klubbene beholde mine premier - hvis det ikke er noe annet enn ting som ikke vil bli brukt.

 

At A-skyttere, har mer enn nok "søppel" som tar opp plass - kan nok være overveiende sannsynlig :)

 

Men - når det er sagt - vet jeg også om A-skyttere som liker å få slike unyttige ting :roll:

 

Er det pengepremier - vil nok alle kunne nyttiggjøre seg premiene :) - men ser vel ikke bort i fra at junior/nybegynnere kan sette pris på "minner".

Link to comment
Share on other sites

Vi kunne kanskje få innført et system der premieandelen automatisk overføres til skytterens "konto" og la totalbeløpet gå til utbetaling når året er omme ?

Dette burde fint la seg gjøre i dag, uten stort arbeid for den enkelte klubb.

Der klubbene får sponset gavepremier, kommer dette naturligvis utenom, mens der klubbene har kjøpt inn noe "skikkelig", faller denne overføringen helt eller delvis bort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønte hva du mente Urogallus ;-) Men her har klubbene eller arrangørene mulighet til nettopp å gjøre dette allerede. Min klubb har lenge arrangert banestevner med enten gratis startkontigent eller en minimums sum på kr 20-30 kun for å dekke evnt kostnader med skiver. Det er da ingen premiering.

 

Fra i år er det mulighet til nettopp dette, man kan velge enten A, B eller C på premiering. Ett C stevne har ingen premiering og vil da ha en redusert pris for skytterne. Men ser vi på alle de stevner som er satt opp er det vel kun 2 feltstevner meg bekjent som benytter seg av B-gave premier og ingen som har C-Ingen premie....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Skrevet over:

nesten så en begynner og skyte med hagle eller DFS

 

Hva er innskuddet for å få delta her ?

 

Hvor mange ganger/våpen får en skyte på hvert stevne ?

 

Mulig det er sammenheng der :roll:

 

Hvis du trur det det er rimligere og skyte pistol kontra rifle /hagle med hensyn til innskuddet tar du feil, det er faktisk motsatt!!

Kan for øvrig være greit og sette seg inn i ting og tang før man komenterer! Siden jeg skyter det meste vet jeg hvordan premieringen og stevne avgifter er i div skyttergrener!

 

Har sikkert hundre kilo med dritt på vegg og i skap, fyllinga neste!!

Link to comment
Share on other sites

Hei Mountain-man...

Om du er så utrolig misfornøyd, så får du heller komme med noen kreative konkrete forslag da vettu, i stedet for bare å klage på andre...

 

Hva slags premiering bruker dere i din klubb for eksempel?

 

Og hvilken klubb skyter du for, vært morro å vært på et stevne hos dere og lært litt :D

 

Hilsen Øyvind Johansen, Mysen Pistollag, Østfold skytterkrets

Link to comment
Share on other sites

:) Eller donere skraphaugen?

Har sikkert hundre kilo med dritt på vegg og i skap, fyllinga neste!!
Et av de mere fornøyelige programmene som vi har prøvd her i LPK er Premieskyting / Pokalskyting! Dette gikk enkelt og greit ut på å skyte på 'gamle' støvsankere! Gevinsten var selvsagt pokalen med eventuelle kulehull...

(Alle skyttere måtte bruke en gammel museumsgjenstand av en revolver som ikke akkurat var lett å bruke..)

Tror nok pengepremier er veien å gå. Og selvsagt er det jo gøy å få en skikkelig termos eller en bra lommekniv med arrangørens logo påtrykket....

(Men enkelte fikk jo med seg fire, mens andre ikke fikk noenting... :twisted:)

Link to comment
Share on other sites

Etter litt over 20 år som pistolskytter har jeg fått mine kilo med stygge premier. Og de havner i ei eske på loftet. Jeg har stor sans for ideen med stevner uten premiering, med kr 20,- eller noe sånt til å dekke skiver og lapper. Jeg skyter ikke stevner for premiene, men for konkurransen. Og er man A-skytter på et banestevne i min landsdel får man aldri igjen pengene uansett. Da måtte i så fall andelen til bestemannspremie bli oppjustert betraktelig! For så vidt ingen dum tanke... :D

 

Når det er sagt, så hadde vi i min gamle klubb krystallglass med sandblåst klubblogo. De var flotte, og etter noen år hadde man dem i flere størrelser. Men dette er premier som har en egenverdi, i motsetning til elokserte dorullkjerner som El Gringo så treffende beskrev det. Et annet alternativ ville være om alle klubbene i en krets ble enige om en felles premietype: F. eks. en sølvtøyserie, Hardanger-bestikk, et fint servise eller noe sånt i en 5-årsperiode. Med muligheten til å bytte inn hos den forhandleren kretsen har gjort avtale med dersom man sitter med 30 teskjeer og ingen gafler. Eller hvis alle klubbene i kretsen ga gavekort hos samme våpenforhandler eller sportsutstyrskjede. Da kunne det monne litt mot slutten av sesongen.

 

For noen år siden dro vi en tur til Sverige og skjøt CCI-cup. Gjett hva premiene besto av? Jepp, ammo! Også en god ide, iallfall hvis det er OK ammo og i et kaliber som likevel ikke kan produseres på laderommet.

 

La oss i alle fall slippe disse premiene som er gjennomført simple og/eller stygge! Det kan da ikke være så morsomt å dele ut sånt heller?

Link to comment
Share on other sites

Skyter ikke pistol lenger, men har gjennom årene fått med meg en del "skrot"... Ved siste flytting ble det kastet en del. Noe er gitt tilbake til arrangør så de kan spare penger og "gi" de pånytt i premie. Om dette er gjort vites ikke.

 

Får jeg velge ville jeg hatt en plakett for 1 til 3 plass. noe lik denne Jaktfeltplakett'n Dette firma har mange fine plaketter. Vet at bl.annet BJFF bruker denne i jaktfelt.

 

Så kunne man f.eks brukt gavekort slik som jobben bruker i enkelte tilfeller fra Presentkort som kan brukes i 4000 forretninger i hele landet i mange forskjellige bransjer.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare bruke graverte medaljer til de 3 første plassene i tillegg til pengepremien, og kun pengepremie til de neste? Krever litt logistikk fra arrangør, men hvis de f.eks velger å bruke et merke/knapp med årstall som settes på medaljebåndet, så kan de samme medaljene benyttes året etter dersom de ikke bel utdeling inneværende år.

 

Jeg har litt greier fra noen få feltstevner, og whiskeyglassene greie nok, men jeg har et fingerbøllstort krystallhorn(?) som jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med. Ikke står det noe på det som identifiserer stevnet heller. Dymo har merkelapper med gjennomsiktig tape. Hva med å merke litt odde premier slik at man har en ide om hva premien er for? Ikke sikkert veien til resirkcontaineren blir så kort da...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Sitert:

Hvorfor ikke bare bruke graverte medaljer til de 3 første plassene

 

Medaljer brukes bare i mesterskap :D

 

Her menes det premiering generelt og slik jeg ser det, er det noe annet :D

 

Gjennstandspremiering er ok sikkert ok for deltakerne, men et sant hell.... fror arangsjøren.

Det er ikke lett å finne noe som ikke skal koste mer enn minstepremien, dessuten er det et utall premieklasser og dertill premiestørelser.

Derfor velger flere og flere stevnearangsjører pengepremier.

Skytterne får eksakt det som tabbellen tilsier og det er ingen uavhentede premier.

 

Klart det hadde vært atraktivt med gjennstanspremiering til feks de 3 første og pengepremier til resten, men det er ikke så enkelt som det høres ut i praksis.

I alle fall på mindre stevner der feks er bare 10 deltakere i klassene, eller kaskje enda ferre deltakere. Som på baneskytinger . . .

Link to comment
Share on other sites

Klart det hadde vært atraktivt med gjennstanspremiering til feks de 3 første

Neppe... Da vinner du sikkert noe søl du har fra før.. :mrgreen: Bare at det du har er bedre enn premien... Ammo som premie var kanske en bra idé...

:!: Pengepremie er nok det beste og enkleste for de fleste vil jeg nok tro ja...

Link to comment
Share on other sites

Godt det er delte meninger ute å går,,,

Så blir det ikke likt på alle stevner :lol:

 

 

Skrevet:

Da vinner du sikkert noe søl du har fra før

 

Sølet hiver jeg i søpla på vei hjem :wink:

Kan ikke se noen hensikt i å spare på slikt, som bare er negativt for sporten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I klubben vår - får vi utbetalt oppsamlet beløpet på årsmøtet :)

 

Ja, slik er det hos oss også.

Kasserer står med pengebunken i hånda og deler ut til alle klubbmestere. Synes det blir en kjedelig form for premiering.

 

 

Jøss det så jeg ikke på konkurransen. Hva får jeg for 6.plassen min ? :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En ting er hva erfarne skyttere vil ha, men hva med D-skytteren... De tror jeg nok gjerne ville hatt med noe hjem etter ett stevne. Sånn det er nå kan det jo ta ett år før man får noe i hele tatt har jeg skjønt. Det er vel ikke mange som samler på plastbelagte premier, men den første var vel litt stas å få vil jeg tro.

 

Leste ett annet sted her ang resultatlister, De fleste arrangører bruker vel ett dataprogram... Send filen til modum pk, så blir det jo lagt ut i samme øyeblikk. Eller om noen gidder lage en mailingliste over alle klubber i en region, så er det jo bare å trykke på send.. Resultatene bør komme ut samme kveld stevnet er ferdig.

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...