Jump to content

cal. til hjort Atter en gang...


Schatten

Recommended Posts

I no, temaet har vært opp minst ørten ganger og det er mange meninger om hva som er best. (Selvsagt skal en treffe rett...) MEN se i nåde til en "gammel" ny jeger som ydmykt ber om forslag til cal./amo til hjort. Har fått innvilget R93 6,5x55 av "regjeringen" (så egentlig på Tikka da hun la merke til blikket mitt!). Fra en del år tilbake siden hadde jeg 30-06 (700ADL) men den solgte jeg da storvilt ble lagt på hylla for en stund. Tanken nå var kombi stor/småvilt, derfor 6,5. Hvilke andre cal. vil garva gutter anbefale ?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Om du ikkje lader sjølv, ville eg uten tvil valgt ein av dei tre store: 6,5x55 308 win eller 30-06.

 

Skal du jakte en del småvilt, som du skriver, ville eg valgt 6,5'n , men det er nå mitt valg.

Med gode kuler som samtidig ikkje er for harde, legger 6,5'n hjorten ned like bra som dei ander...

Link to comment
Share on other sites

Bruker for det meste 6,5x55 og 270 Win på hjort.

6,5'n bruker jeg på postering der holdene er korte. 270'n blir brukt der holdene lett blir lange og smygjakt.

6,5'n har jeg lyddemper på, og lader den med 160 grs RN kule.

Den er stille, gir god effekt på dyret (har alltid gjennom skyting med den) og den er meget snill med kjøttet.

270'n lader jeg litt hardt med 140 grs kule, så den er ikke så snill med kjøttet vis holdet kommer noe særlig under 100m.

På 120-150m er det nesten ingen kjøttødeleggelser med den.

Skulle jeg ha hatt ei rifle til småvilt og hjort, hadde det blitt en av disse to.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du klarer sikkert å få livet av de fleste hjorter med 6,5'en. En kar som er med på over 50 hjortefall i sesongen anbefaler 6,5x55 og myke kuler, f.eks Oryx, og påstår at skuddvirkningen er bedre enn med en 300 magnum med harde kuler, som Swift A-frame. Selv har jeg brukt mest 30-06 og Oryx med god virkning og pene slakt. De siste par årene har jeg brukt 358 Norma og Hornady SP, den virker også godt, pene slakt med den også, men så jeg har ikke smurt ei kule gjennom bogen med den ennå.

Link to comment
Share on other sites

Du klarer sikkert å få livet av de fleste hjorter med 6,5'en. En kar som er med på over 50 hjortefall i sesongen anbefaler 6,5x55 og myke kuler, f.eks Oryx, og påstår at skuddvirkningen er bedre enn med en 300 magnum med harde kuler, som Swift A-frame. Selv har jeg brukt mest 30-06 og Oryx med god virkning og pene slakt. De siste par årene har jeg brukt 358 Norma og Hornady SP, den virker også godt, pene slakt med den også, men så jeg har ikke smurt ei kule gjennom bogen med den ennå.

 

Tja. har skutt endel hjort med oryxen selv (30-40 stk) både i cal 6.5 og 30.06, den kan absolutt ødelegge kjøtt den også, i alle fall etter min erfaring.. men at det er en god kule er vi enig om.

Link to comment
Share on other sites

........................

På 120-150m er ingen kjøttødeleggelser med den.

...................................

:P Bommer du totalt på slike hold da? Det er jo den eneste forklaringen på ingen kjøttødeleggelser :wink:

 

Nei skyter kun hode skudd på slike hold :P:P

Fra spøk til revolver....litt skriveleif....vis du klarer å sette inn: "det nesten" i setningen så blir det bra :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei

har ingen erfaring med hjortejakt.

når jeg stilte spøsmål om allround kaliber, fikk jeg 308. og 6,5*55 anbefalt... vippet mest mot 308. her på forumet med den begrunnelsen at den har litt mer "trøkk" på større vilt.

(så nå ligger søknaden å gjærer hos politiet) :twisted:

 

så uten noen som helst erfaring fra grovkaliber eller hjortejakt så sier jeg 308. :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har selv en 6,5x55 til hjortejakt. Bruker Oryx ladet til omkring 800-810 m/s og syns det funker godt. Ble en hjort med den i fjor høst og effekten var upåklagelig. Skuddet tok skrått i framkant av bogen og stoppet nok en eller annen plass før vomma. Lungene var kaputt og hjorten løp ca 30 meter der den ble stående og svaie noen sekunder før den datt om. Skjøt også noen rådyr et par dager senere med samme kombinasjonen og er helnøyd med kula og kaliberet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...