Jump to content

Colt 1911 Gold Cup i 38 spesial - Jeg er forelska.


Think!

Recommended Posts

På banen idag var det en eldre herre med en nydelig 1911 og spesielle patroner. Hele 'Wade cutter" kula var dekket av hylsa, våpnet kunne kun skyte patroner som ikke stakk ut av hylsa. Historien var at Colt til OL i 1958 laget en serie på 5-6000 våpen lik dem som det amerikanske landslaget brukte. Mannen hadde kjøpt våpnet i 1967-68 i Singapore, da var det tilnærmet ubrukt. Nå hadde våpnet et lett brukspreg og en nydelig blånering. Våpnet var ikke til salgs enda jeg har 3 ledige plasser i våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

velkommen i klubben!

har sikla etter slike i noen år nå. har dukket opp en og annen på bruktmarkedet, men aldri til "fornuftige" priser.

siste jeg husker ville ha bud over 10.000,-

 

har fundert på om det kan gå an å bygge en slik, med en sleide med riktig støtbunn og en spesiallaget pipe uten låseribber, og tilpasse ladningene så man får saken til å fungere.

var en artikkel i et av "1911-annual" bladene om slike pistoler og slike ombygninger. magasiner kan lages av modifiserte

38super magasiner, i begynnelsen var visstnok slike våpen bygget med oppbrotsjede 38super piper.

 

nei, den dagen UIT programmer er det eneste vi får lov å skyte(må den aldri komme) skal jeg skaffe meg en slik!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en slik for en god del år siden. De er "blow back" og har sirkulære riller i kammeret for å holde hylsa og åpningen ørlite lenger. Utgangspunktet var custom ombyggninger av 38 super, samt at AMU (Army marksmanship unit) bygget opp en del for sine Camp Perry deltagere. AMU fikk også laget ei egen patron til bruken, 38 AMU, Colt sine var i standard 38 WC og presisjonen kunne nok vært ennå bedre. Min ville ikke bedre enn ca. 5 cm. S&W laget en til samme bruksområde, mod 52, disse går antagelig noe bedre enn Coltene.

Link to comment
Share on other sites

Man får Hämmerli i .38Special WC også. Winge hadde faktisk 2 brukte til salgs en periode. Ulempen er at Wadcutter (ikke semi wadcutter) ikke er lov i militærfelt, og da må man jo konkurrere i "Grov" mot rørtenger. Tror heller ikke jeg ville ladet disse patronene til faktor. Bare nok til at greiene funksjonerte og presisjonen var god.P240.JPGhttp://www.potfire.com.au/compend/spshp240.htm

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Litt ekstra info:

 

Det var en børsemaker på Gresvig ( Lødding)som bygde om en 52 til 9mm på slutten av 70-tallet til praktisk og felt. Han lå faktisk foran S&W i løypa. S&W lagde senere custom "superguns" til Tom Campell. Litt senere kom også S&W med stålrammer på 39/59-modellene, 539 osv.

 

Drømmen om å skyte militærfelt med SIG 240 løste Peters Stahl før de gikk konk første gang. PS produserte ombyggingssett i 9mm para til 240. Det finnes i hvertfall et slikt i Norge. Jeg har skutt med det. Det ble importert av Jan Horgen/ScanArms på begynnelsen av 80-tallet

Link to comment
Share on other sites

De er "blow back" og har sirkulære riller i kammeret for å holde hylsa og åpningen ørlite lenger.

 

hvordan ser hylsene ut etter at de er skutt? ser for meg at disse rillene må være veldig grunne for at ikke hylsa skal sitte fast i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Litt ekstra info: PS produserte ombyggingssett i 9mm para til 240.

 

Du skulle vel klare deg med en neuhausen :wink:

240'en er igrunn den omvendte historien av S&W 52 som senere ble til 9mm i f.eks. 952.

240'en ble jo bygget med Sig P210 som utgangspunkt, et raskt blikk så kjenner man igjen mye.

 

hvordan ser hylsene ut etter at de er skutt? ser for meg at disse rillene må være veldig grunne for at ikke hylsa skal sitte fast i kammeret.

Hylsene i disse kammerene klarer seg fint. De blir ikke "maltraktert" på samme måte som i en MP5, men får bare festlige sotmønster a la HK P7.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Drømmen om å skyte militærfelt med SIG 240 løste Peters Stahl før de gikk konk første gang. PS produserte ombyggingssett i 9mm para til 240. Det finnes i hvertfall et slikt i Norge. Jeg har skutt med det. Det ble importert av Jan Horgen/ScanArms på begynnelsen av 80-tallet

 

Gammel tråd, men spør på vegne av en skytterkollega.

 

Hvordan fungerte ombyggingssettet i 9mm para til 240?

 

Finnes det ombyggingssett i Norge i dag?

Link to comment
Share on other sites

Ulempen er at Wadcutter (ikke semi wadcutter) ikke er lov i militærfelt, og da må man jo konkurrere i "Grov" mot rørtenger. Øivind

Gammelt men rett skal være rett. Derfor en liten korreksjon:

 

WC kuler er ikke forbudt i Militærfelt, men de må som alle kuler brukt i miltærfelt, settes minst 5mm ut av hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Gammel tråd, men spør på vegne av en skytterkollega.

 

Hvordan fungerte ombyggingssettet i 9mm para til 240?

 

Finnes det ombyggingssett i Norge i dag?

 

Det fungerte fint inntil sleidet sprakk. Det ble sveiset og fungerte fint etter det igjen. Hvem som har dette settet idag vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

For endel år siden var det en som deltok i milfelt med en Hammerli 240 i kaliber .38

Han freste ned hylsene med 5mm slik at han var innenfor regelverket. Det fungerte greit, men det ble mye leting etter hylser.

 

Konseptet forsvant av seg selv, sammen med Benelli i kaliber .380, da det ble innført faktor i milfelt.

 

Så vidt jeg husker så ble verdensrekorden i VM grov satt med pistol i kaliber .38 WC. (597) så det finnes alternative bruksområder.

 

Tom L.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...