Jump to content

Reaksjoner på hjortejakten som ble vist på Tv 2 i kveld ?


202 outback

Recommended Posts

Det er en ting som forundrer meg, hvorfor blir det alltid noe surr når jakt vises på TV som i kveld. :?:

 

Er det dette som er normal jaktutøvelse rundt om i landet? eller blir det klippet inn skudd lyder i hytt og pine når det lages jakt tv. :?:

 

Ellers var det litt rart og se kokken skjære ut kjøttstykkene på det jeg kaller årets vomskudd, ikke mye kasering her som det har vært ommtale om tidligere i høst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom inn i programmet der dem pakka ut dyret og la på slaktebenken. Det er jo brukt kanon, og et skikkelig vomskudd. Ille dårlig plassert ifølge det jeg så. Men jeg har ikke sett noe før eller etter akkurat dette, og jeg hadde ikke på lyd. Men jeg så jo det store hølet der vomma normalt burde vært.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes fremstillingen av jakten ødela hele programmet for min del. Eier ikke tv-journalister yrkesstolthet?

Første situasjonen med hjort er jeg ganske overbevist om at de har redigert inn et skuddsmell i ettertid, for jeg fikk ikke med meg at han hadde skutt. Og ikke tror jeg at de hadde fortsatt jakten på nye og friske dyr så likegyldig som det ble gjort her. Hadde jeg vært jeger og de hadde redigert inn skuddsmell i ettertid på den måten der så tror jeg jammen med at jeg hadde klaget dem inn for pressens faglige utvalg eller noe annet passende..

 

Andre situasjonen var et griseskudd uten like. (Og hvorfor **** ligger sigur klar med HAGLE og venter på hjorten?) Det ser man jo klart når de skal partere dyret etterpå også, skuddet satt høyt i vomm/rygg og det er tydelige rester av vomm på slaktet.. :roll:

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

For å sei det sånn, så er ein heil del dyr, skutt på mange rare plasser. Og i diskusjonen om det er faktisk nødvendig å sørge for at jegerne skal faktisk måtte treffe sirkelen på x-antall skudd, så går kritikken ein høg gang...Sjekk innom denne tråden her, dersom de ikkje har sett i den...

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=11864&p=198047#p198047

 

Sjølvsagt så er det ikkje berre det å treffe dyret, men også vurdere kor tid ein skal skyt og ikkje. Og alle kan være uheldig, ingen er perfekt...

Men eit tips, eg kjøpte den boka Fultreff til Tore Andestad i høst, og har kikka litt i den. Den boka kan eg anbefale på det tryggaste. Utrulig bra bok, om kva du kan gjere for å hindre/minske sjansene for et skadeskutt vilt.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig trist at dette ble vist på TV i beste sendetid. Jeg så det sammen med IKKE jegere, og kommentarene haglet om hvor uetiske vi jegere er. Dette var da etter første skuddet til han eldre jegeren, der kolle og kalv småløper på skrå oppover. Jeg tror som Oddvar skriver, at dette er klippet og limt.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting som forundrer meg, hvorfor blir det alltid noe surr når jakt vises på TV som i kveld. :?:

 

Det som forundrer meg er at hver gang det blir vist jakt på TV så dukker det opp en hel hær av bedrevitere og dommere her på forumet.

 

INGEN av oss VET den totale sannhet og helhet i disse jaktsitvasjoner :!::!::!:

 

Hold dere for gode til å kritisere andre jegere for deres handlinger uten att dere er fysisk til stede :!:

 

Når det er sagt så er jeg enig at denne reportagen var litt merkelig men tror nok redigeringen må ta meste av skylden for dette. Vommskudd kan skje også for den beste. :oops:

Hagla som komenteres var nok en drilling :idea:

Link to comment
Share on other sites

Programmet heter Smaken av Norge og er ett matprogram hvor deltakerne drar landet rundt på jakt etter Norges beste råvarer.

Tror den jevne seer bryr seg lite om hjorten ble skutt i vomma eller ikke. De fleste som meg, koste seg nok med mye godt tilbredt mat.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant det BBDG, men det hjelper ikkje akkurat at media framstiller oss som ein gjeng med skyte galne klovner. Når ikkje jegere reagerer negativt på det, så har det iallefall ikkje akkurat blitt framstilt god måte. Men sjølvsagt så kan ein ikkje automatiskt dra konklusjoner utav det, uten å ha vært oppi situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg er at hver gang det blir vist jakt på TV så dukker det opp en hel hær av bedrevitere og dommere her på forumet.

 

Det som forundrer meg er hvorfor noen bedrevitere kan forsvare dette, man trenger ikke være til stede for å se at svensken løsner skudd mot en hjortekalv som løper på skrå bort fra seg, dette er ikke redigert ettersom det er filmet over jegeren og man ser tydelig nedslaget av kula, hjorten løper videre og et skudd til smeller. her får vi ikke se hva som skjer men jeg tror det var et oppfølgingsskudd.

utfallet av treffet ble også tydelig vist når kalven ble patert så jeg har ingen betenkligheter med å komentere dette.

Link to comment
Share on other sites

 

Det som forundrer meg er at hver gang det blir vist jakt på TV så dukker det opp en hel hær av bedrevitere og dommere her på forumet.

 

INGEN av oss VET den totale sannhet og helhet i disse jaktsitvasjoner :!::!::!:

 

Hold dere for gode til å kritisere andre jegere for deres handlinger uten att dere er fysisk til stede :!:

 

Det er helt riktig som du sier her. Men problemet er at det er ikke bare på kammerset disse situasjonene blir diskutert, men også politi, DN, dyrevern org. osv, osv. (Som han som skjøt 5 hjort på 22 sek. og ble etterforsket grunnet filmen) Dette setter oss i SVÆRT dårlig lys, og vil resultere i strengere regelverk og mindre tiltro til oss.

Slik det ble vist på TVen er det vi må forholde oss til nå, siden vi ikke har eller vil få andre forklaringer.

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg er at hver gang det blir vist jakt på TV så dukker det opp en hel hær av bedrevitere og dommere her på forumet.

 

INGEN av oss VET den totale sannhet og helhet i disse jaktsitvasjoner :!::!::!:

 

Hold dere for gode til å kritisere andre jegere for deres handlinger uten att dere er fysisk til stede :!:

 

Når det er sagt så er jeg enig at denne reportagen var litt merkelig men tror nok redigeringen må ta meste av skylden for dette. Vommskudd kan skje også for den beste. :oops:

Hagla som komenteres var nok en drilling :idea:

 

Amen! :!:

Når dere sjølv seier at det meste må være redigert, koffor da dømme jegeren i hytt og gevær? Synst vi skal være glade og takknemlig for all jakt som blir sendt i beste sendetid, i staden for å diskutere kvar ein minste detalj. Dei som ikkje jakter og ser programmet tenker ikkje i samme baner som oss når det gjeld sjølve skuddsituasjonen, fordi dei bryr seg rett og slett ikkje....kor skuddet skal sitte veit jo ikkje dei :o

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg er hvorfor noen bedrevitere kan forsvare dette, man trenger ikke være til stede for å se at svensken løsner skudd mot en hjortekalv som løper på skrå bort fra seg, dette er ikke redigert ettersom det er filmet over jegeren og man ser tydelig nedslaget av kula, hjorten løper videre og et skudd til smeller. her får vi ikke se hva som skjer men jeg tror det var et oppfølgingsskudd.

utfallet av treffet ble også tydelig vist når kalven ble patert så jeg har ingen betenkligheter med å komentere dette.

 

Jeg har IKKE forsvart noen jeger

Jeg har IKKE fordømt noen jeger

Jeg TROR ingen ting, i motsetning til deg.

Jeg VET heller ikke, og da unnlater jeg å ta stilling til det jegerne gjorde.

Det er totalt UMULIG å VITE hva det totale hendelsesforløpet i denne jakta var, ut fra denne filmen.

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at jeg ALDRI ønske prese\tv med på jakt. Har blitt spurt men sier tvert nei.

En vet ALDRI hvordan resultatet blir.

 

Vi har hatt akkurat make situasjon EN gang på 20 år i mitt jaktlag, med samme sluttresultat. Han som løsnet første skuddet jakter ikke lenger, for å si det slik!

Å slippe skudd på dyr som løper i skogen slik på skrå fra en, er jo galskap!

Dette så ikke ut som et "uheldig" skudd, men en jeger som føler seg presset av TV for å få felt et dyr. DERFOR sier JEG alltid nei til slike opplegg. Eg skal ha ro og fred på min jaktsituasjon. INGEN skal få muligheten til å yte press på meg.

Link to comment
Share on other sites

Virka amatørmessig hele greia!Untatt Ivar da,som kjenner terrenget meget godt.Det er vel ingen i Norge som har skutt flere Hjort en han!Virka dog,som de blir stressa av kamera og lydmenn rundt seg.Så ut som kalven ble påskutt en gang,men bom?Neste drev,kalven påskutt igjen skrått bakfra og i fart,mulig bom det og?så smalt enda ett skudd,mulig den datt av det..var iallefall vomskudd.Vanskelig med drivjakt når dyra kjæm fort,men jeg ville nå prøvd å stoppe dem før jeg skjøt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har IKKE forsvart noen jeger

Jeg har IKKE fordømt noen jeger

Jeg TROR ingen ting, i motsetning til deg.

Jeg VET heller ikke, og da unnlater jeg å ta stilling til det jegerne gjorde.

Det er totalt UMULIG å VITE hva det totale hendelsesforløpet i denne jakta var, ut fra denne filmen.

 

Først til disse smellene som ikke blir oppklart i dette programmet, og i andre innslag om jakt på TV (senest gaupejakta), her er det kun en frustrasjon over de som redigerer og ikke kritikk til noen jegere.

 

Når det gjelder skuddet mot kalven trenger en ikke være til stede fysisk for å se at slike skudd ikke skal løsnes, jeg er helt sikker på at et slikt opptak ville vært tilstrekkelig som bevis i en eventuell rettsak,(se bare på saken om 4 hjort på 20 sek) at skrotten(vomskuddet) blir vist på et sølvfat gjør det jo også lettere og se hvor han(de) traff, men jeg fordømmer ingen jeger av den grunn, men at det er synd at slikt blir vist i de tusen hjem tror jeg mangen er enig med meg i.

Smell nr to i samme jaktsituasjon/opptak er ikke filmet men vi hører at det er like etter dyrene forsvinner ut av synsfeltet til jegeren, det blir også bekreftet på jaktradio i samme situasjon, her vil de fleste som ser programmet tenke ut sin egen konklusjon (TROR) inkl bbdg, siden det ikke blir oppklart i programmet, men igjen ingen fordømming av noen.

Noen har kommentert hagla til Sigurd, så lenge han ikke løsnet skudd med den er dette ikke noe og bry seg om, den var vell mest med for opptaket sin skyld.

Det er klart at man ikke kan hele hedelsesforløpet til jakta ut i fra disse klippene, men mener du at det vi så helt tydelig på film ikke har funnet sted :?: siden du ikke vil ta noen konklusjoner :?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

.

 

............ her blir jo alle som ser programmet nødt til og lage sin egen konklusjon (TROR) inkl bbdg, siden det ikke blir oppklart i programmet...........

 

INGEN, heller ikke du, kan tvinge meg til å dra noen konklusjon :!:

Link to comment
Share on other sites

.

 

............ her blir jo alle som ser programmet nødt til og lage sin egen konklusjon (TROR) inkl bbdg, siden det ikke blir oppklart i programmet...........

 

INGEN, heller ikke du, kan tvinge meg til å dra noen konklusjon :!:

 

Har rettet ordlyden i innleget.. :!:

 

Men vil du svare meg på spørsmålet jeg stilte deg i innlegget :?:

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at man ikke kan hele hedelsesforløpet til jakta ut i fra disse klippene, men mener du at det vi så helt tydelig på film ikke har funnet sted :?: siden du ikke vil ta noen konklusjoner :?:

 

Jeg mener at det jeg så på filmen er for lite til å trekke konklusjoner som jeg er 100% sikker på er riktige.

Det er klippet alt for mye til å i hele tatt vite hvilken rekkefølge ting skjedde så å dra konklusjoner ut i fra dette syns jeg blir for dumt.

Det at en hjortekalv ble vomskutt er vel ikke første gang det skjer, heller ikke siste gang.

Dette er noe som selvsagt ikke bør skje, men de som har jaktet en del VET at dette KAN skje.

Det jeg er 100% enig i er at dette ikke var noen god reportage. Virket for meg som rotete og usamenhengende.

 

Svar avgitt.

Link to comment
Share on other sites

He he må flire så mye styr for ett tv klipp...

Er imponert over hvor mye enkelte veit om en situasjon når de ikke var tilstede.

Ett tenkt senario, svensken skyter bom, gammlingen skyter kun fordi dyret er påskutt, dyret ligger på benken med babordside opp, ut i vomma skutt på skrå i bogen på styrbordside :D Så enkelt gutter :lol:

Alle som har sett ett skuddsår mer enn en gang så jo at det var uthølet vi så, det var i tillegg skåret bort en masse, dette er jakt og desverre skjer det at skuddet ikke sitter i maskinrommet hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Klippet:

 

Hei Sigurd!

 

Eg veit at dette er eit program som omhandlar mat, og flott er det.

 

Men: Som hjortejeger vart eg skuffa av alle dei feila som blei begått under hjortejakt sekvensen. Får håpe at det var klippingen i filminga som gjorde at det kom så dårleg fram. Hjort som er påskutt skal ha ettersøk, og det virka som om hjorten var i skikkelig bevegelse når skudda smalt. Noko det dårlige treffpunktet bar preg av. Å skyte av ryggen på hjorten er langt frå der ein bør treffe."

 

Hei.

 

Gode innspill...

 

Det har noe med klippingen og tilgang på bilder og gjøre...Alt gikk forskrftsmessig for seg. Hjorten ble skadeskutt, ja, men et skudd rett etter tok livet av den..

 

 

 

Hilsen Sigurd Sollien

Link to comment
Share on other sites

Tja...

 

De fleste som så programmet er nokk ikke jegere men det er tross alt en del jegere som ser det også. så denne klippingen med skudd i hytt og pine (ikke bare i dette programmet men generelt der jakt vises på tv) er i alle fall noe som frusterer meg og burde ikke være nødvendig.

 

Alle for ha sin mening om det var bra eller ikke det som ble vist, jeg for min del synes det er synd at når det en sjelden gang blir vist jakt på tv så er det en skadeskyting, selv om dette er noe som kan ramme alle.

 

Når det gjelder skudvinkler og utganngshull mener jeg ( der skuddet ble filmet) at hjorten ble påskutt på venstre side mens den løp på skrå vekk fra skytter dette vil gi et utgangshull fremme på høgre side, med andre ord var det mest sansynlig det andre skuddet vi bare hørte som havnet i vomma.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

HVA MENER FOLKET ?

 

 

 

hjort_169_75586216x9.jpg

STOLT: Etter jakta viste jegeren stolt frem de fem hjortene. Nå er han ilagt bot.

 

Politiet etterforsket jegeren etter at han skjøt fire hjort på rappen.

 

 

Jegeren skjøt fire hjorter på 19 sekunder. Politiet mente han utsatte viltet for fare og har nå reagert med bot på 8.000 kroner. Det skriver auraavis.no.

 

Filmet jakta

På fem minutter falt fem hjorter for jegerens gevær i november 2008. Fire av dem falt på 19 sekunder. Etterpå viste Adressa.no opptak av jakta. Filmen hadde de fått av jegeren selv, som i media sa seg svært godt fornøyd med innsatsen.

 

Politiet var imidlertid ikke like fornøyde, og startet i desember 2008 etterforskning av jakta på Musgjerd.

 

Fare for unødige lidelser

Nå er jegeren idømt ei bot på 8.000 kroner etter at politiet mener han utsatte viltet for fare for unødige lidelser, melder Tidens Krav.

 

I boten påpekes det at jegeren ikke forvisset seg om at dyrene var truffet før han skjøt det neste.

 

Sju dyr

Jegeren fortalte til Aura Avis at han fikk se sju dyr på rad og rekke på skrenten mot en bekkedal. Dyra kom rett på, og han felte først en tapphjort. De øvrige dyra ble i villrede og snudde. Så ramlet det en kalv på andre kanten og deretter nok en kalv før han avsluttet med å legge ned ei kolle.

 

Ifølge Tidens Krav har jegeren nå snakket med advokat om hvorvidt han vil vedta boten, og han har fått utsatt fristen for å gi et svar på det.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan ikke aksepteres og jeg håper jegeren ikke godtar denne boten. Dette minner om en annen hjortejakt hvor påtalemakten til slutt tapte! Min mening om dette var at jegeren gjorde et godt håndtverk. Hvordan skal vi kunne bedrive jakt hvis dette blir en standard for fremtiden?

Link to comment
Share on other sites

Denne saken ble diskutert over mange sider i denne tråden (stengt).

 

Tatt i betraktning hvor stor andel her inne som stilte seg skepiske eller sogar kritiske til den jaktutøvelsen som filmen viser, så er ikke jeg helt overbevist om at jegeren har en god sak å ta videre. En annen form for jaktutøvelse som har vært prøvd mot §19 er måneskinnsjakt. Det virker å være mer aksept blant jegere for å skyte mot dyr i svakt lys, enn for å skyte flere dyr på kort tid.

 

Jeg håper uansett at han velger å forfølge saken slik at man får en avklaring av forholdet på et høyere nivå.

Link to comment
Share on other sites

 

Tatt i betraktning hvor stor andel her inne som stilte seg skepiske eller sogar kritiske til den jaktutøvelsen som filmen viser, så er ikke jeg helt overbevist om at jegeren har en god sak å ta videre.

 

Når jeg ser hvor stor andel her inne som er negative og moraliserende til andres jaktutøvelse, da skal vi være veldig glad for at vi ikke er påtalemyndighet eller domstol!!

Hvor mange her inne var med på den jakten som varte i 19 sek?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser hvor stor andel her inne som er negative og moraliserende til andres jaktutøvelse, da skal vi være veldig glad for at vi ikke er påtalemyndighet eller domstol!!

Viltlovens § 19 kan ikke defineres med ørten tall etter komma og to streker under svaret. Hva som er forsvarlig jaktutøvelse uten risiko for unødig lidelse for viltet er (eller bør i alle fall være) sammenfallende med hva som er den almenne oppfattelsen blant jegerstanden.

I hvilken grad den almenne oppfattelsen på kammeret.no er representativ for den almenne oppfattelsen blant jegerstanden kan nok diskuteres, men jeg mener diskusjonene her inne i alle fall gir en pekepinn.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra denne videoen vil jeg anta at mannen bør vedta boten og ikke prøve dette i noe rettssystem. At ha tømmer våpenet med de reaksjonene som vises på dyrene, antar jeg at han sannsynligvis dønmmes i forhold til uforsvarlig jakt. Dette ville være min innstilling om jeg var meddommer.

Link to comment
Share on other sites

[...]Det er meg som skytter som tar avgjørelsen....ikke media eller politi.......

Nå er det jo hvertfall teoretisk mulig att også jegere gjør feilvurderinger da. Og heldighvis har politiet muligheten til å etterforske og tiltale folk uten å ha vært til stede når (den påståtte) forbrytelsen fant sted (untatt vold mot politimann, da må nesten politiet ha vært til stede for at det skal være en sak :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange her som jakter kan med hånden på bibelen eller koranen si at de ikke har brutt Viltlovens § 19?? Tror om Kammerets medlemmer skulle vært dommere hadde vi fått mye å gjøre. Venter på første mann ut :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt si (hvilket jeg også oppriktig talt mener), at jeg ikke har brutt viltlovens § 19,- i enhver sammenheng er jeg villig til å stå for en slik påstand.

 

Samtidig er jeg 110% sikker på (når man leser hva hylekoret her på Kammeret skriker) at mange vil hevde jeg har brutt bestemmelsen - opptil flere ganger.

 

Samtidig tror jeg også mange av dem som er mest aktive i det hylende koret her inne knapt har skutt storvilt selv, og der av har nada praktisk erfaring. Man lærer ikke praktisk jakt gjennom å lese nettaviser, "lese seg opp" på Kammerets tråder eller ved å se jaktfilmer eller lignende.

 

Jeg håper at jegeren som stod for prestasjonen å felle 4 hjort på 19 sekunder, noe de færreste av oss får gleden av å oppleve, nekter å vedta forelegget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...