Jump to content

Kalibervalg til ettersøk av skadet hjortevilt


hjortefot.com

Recommended Posts

Slik jeg har blitt fortalt er ikke skuddplasseringen på et skadet hjortevilt prioritet i kampens hete, målet er å stoppe dyret og man skyter for å få det ned.

Ofte ser man kun baken på dyret, og det er det eneste målet, ja så må dyret skytes bakfra, kanskje står det bak et kjerr eller busk.

 

 

Hvilket kaliber er det ideelle kaliberet til ettersøk? Flere jeg har snakka med sverger til 9,3x62 - Er 9,3x62 mer stabilt i møte med småkvist? Og forskjellen på 9,3x62 og 30.06 ved få-dyret-i-bakken-skyting?

 

Merkbar forskjell?

Link to comment
Share on other sites

I stedet for å tenke spesialkaliber for ettersøk ville jeg heller se på hvilke kuler som er best egnet til dette.

 

Ved skyting på skadet vilt bakfra og gjennom busk og kratt er det en ting som gjelder og det er dybdevirkning. Da ville jeg kjøpt noen rundneset helmantelkuler som er laget for jakt og ladet med disse. Woodleigh bl.a. leverer slike "solids" i flere kalibre.

 

Ikke lovlig med helmantel sier du? Kanskje ikke, men her er det snakk om skadet vilt og ikke helt forskriftsmessige skuddvinkler.

 

Et annet alternativ er å bruke homogene ekspanderende kuler, men jeg tror ikke du skal regne med å nå maskinrommet på en elg hvis kula først må penetrere lårmuskler og vom.

Link to comment
Share on other sites

Til rein ettersøksbørse ville eg prøvd å fått ei kort børse, som sender av gårde tunge, treige kuler.

Altso ei patron som går i kort kasse, som trivst godt med korte løp (fordel med dempar for å spare hørsel på seg sjølv og hunden).

9,3x62 er for so vidt eit godt valg, men går ikkje i korte kasser. Eg ville sett på .338Federal, .358win, eller eventuelt gått opp på .458SOCOM viss du verkeleg vil ha tunge kuler.

Om du vil ha so mykje praktisk nytte å hente i forhold til ei heilt vanleg .308 med ei 180grs bonda kule, er ein annan sak...

Link to comment
Share on other sites

Med rett valg av kule vil 9,3 penetrere en hjort på langs. Det er et utmerket valg til både ettersøk og vanlig jakt.

For de som ikke lader selv finnes det god fabrikkammunisjon tilgjengelig.

Ingen kuler tåler kvist, det er en seiglivet myte, men 9,3 er av de bedre også i kvist. Det kommer av at hastigheten er moderat.

Velg en tung og god bonded kule, da vil du bli fornøyd. Swift A frame er et godt valg. En homogen kule vil også kunne gjøre jobben, men jeg har ikke erfaring med homogene kuler i 9,3 på langs i hjort.

Tonheim i eikefjorden lager gode homogene kuler, du kan jo prøve dem, de gir oftest meget god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hjortevilt er alt frå rådyr til elg.

Eit skada dyr er meir seigskote enn eit usåra.

Det er vert å gjera rekning med meir enn eitt skot!

Skal det vera ei rein ettersøksrifle?

Elg

Sauer halvautomat i 9,3x62 med 47 cm løp. Denne rifla leverer vara.

Hjort

Remington Seven i 308w med 47 cm løp. Denne rifla ber du lett i handa.

 

Kule: Homogen, PBP H-step frå Kjell Tonheim. Denne kula ekspanderar først etter omlag 5 - 6 cm inne i dyret og går gjerne hjorten på langs. Den er mindre var for kvistar.

 

Riflekikkert:1,25 - 4 x 30mm, gjerne med lyspunkt.

 

I tillegg vil eg be deg tenkja over di og hunden si hørsle.

Haugen lyddempar!!! Lett og god kvalitet.

Demparen vil hjelpa til med å hindra munningsvippen på kaliber 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen grunn til at en skal ha behov for en egen ettersøksrifle, hvis en allerede har ei hundeførerrifle. Det er såpass mye overlapp i de egenskapene slike våpen bør ha, at behovet for to blir minimalt. Heller legge litt i ei kombinert ettersøk-hundeførerrifle, enn å venne seg til to.

 

Tilvenning er kanskje det største poenget. Det viktigste med ei ettersøksrifle er at du er såpass vant til den at du kan avfyre skudd i en meget trengt situasjon uten å tenke mer enn sånn akkurat passelig. Våpen og siktemiddel bør være mer en kroppsdel, heller enn et arbeidsverktøy, for å sette det litt på spissen...

Link to comment
Share on other sites

Ofte ser man kun baken på dyret, og det er det eneste målet, ja så må dyret skytes bakfra, kanskje står det bak et kjerr eller busk.

altså, kalibervalg til texas heart shot, det tror jeg ikke er blitt diskutert før.

.338WM ladd med 250gr stålmantel, eller 9.3 ladd med 286gr stålmantel.

 

sjansen for at men har med seg slike kuler er jo ikke-eksisterende.

så jeg ville nok valgt kuler som gir liten ekspansjon i de aktuelle hastighetene, som f.eks tunge A-frame eller TSX

Link to comment
Share on other sites

Stålmantel? .338? Trenger da ikke det.

Er jo bare å starte på .458 og gå oppover til du ikke tåler rekylen lengere. Lott, 460 wby, 505 Gibbs, pluss mange mange fler. Og lade med vanlig homogen helmantel. Tar ikke de hjorten ned på et texas heartshot så skal jeg spise ullsokkene mine :)

Link to comment
Share on other sites

Har en Marlin 1895 i 45/70 med Ghost Ring som er tiltenkt blandt annet dette bruksområdet. Mange kuler å velge mellom som skal kunne penetrere både bjørkekjerr og hoftebeinet til en ælj, som Swift, X-Barnes og Woodleigh. Men hvis man virkelig skal kunne nå fram ved vanskelige vinkler tenker jeg fort på tunge og harde støpte blykuler med stor flate foran (meeplate). Disse har i utgangspunktet så stor diameter at ekspansjon er unødvendig. Den store flata foran på kula stanser ut en stor og varig sårkanal, som sikrer rask utblødning. Slik ammo har med hell blitt brukt på elefant og bøffel iflg www.garrettcartridges.com

Link to comment
Share on other sites

Noko som skal sikre god gjennomtrenging er tunge kuler for kaliberet. Norma har lansert PH serien sin basert på dette. Der er patronene lada med tyngre kuler enn det som er vanleg i dei ulike kalibera. Dermed kan det være eit tips å lade med tyngre kuler enn normalt i aktuelt kaliber for ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...