Jump to content

Mårfangst 09/10


olla94

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dahls

 

Takker og bukker :) Nei den fella selges ikke i norge. Det var snakk om at man kan få kjøpt dem på denne siden, www.halfordhide.com

 

Knutis

 

Takk :) ja det hadde vært morrsomt om det hadde vært flere der. fikk vite her om dagen at det ble sett mår under elge jakta rett ved den fella. kan jo være den jeg tokk, men vet jo aldri.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt opp 4 feller i kveld, skal sette ut 4 til i løpet av uka. Alle er conibear 160.

 

Synes forøvrig at de er litt harde på avtrekkeren, skulle ønske de løste ut lettere. Jeg har spent dem opp på det ytterste sporet av de 3 mulige på avtrekkermekanismen. Regner med jeg må til med fil, noen med erfaring fra en slik modifikasjon?

Link to comment
Share on other sites

Velkjent fenomen! Mange conibear må modifiseres noe for å funke tilfredstillende. Min erfaring er at dette spesielt gjelder billigutgavene.

Prøv å finn ut hvor problemet ligger. Hvis utløserpinnen kan beveges et stykke før den begynner å dytte på den andre delen er det kanskje den som må justeres på. Er det ikke den er fila neste.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en sjekkerunde i dag, ble en gammel hunnmår :D , neslitte gule tenner pluss at hun mangla en del tenner var det som gjorde at jeg annser den som ganske gammel.

 

Det gøyeste med fangsten var at vi ikke har fangsta der tidligere, vi bare synes området så fint ut å slengte ut ei felle å vips så satt den der på første sjekken :D

 

Den ble tatt på honning.

 

Men som jeg fryktet så hadde musene hærjet fælt med en del av åtene våre, på den ene plassen hadde de spist en hel due, eneste som var igjen var bein og fjær :evil:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Grattis med den!

Fikk ut de to første fellene i går kveld. På steder hvor jeg tok mår i fjor. Trossa forkjølelse og sludd og har endt opp under dyna og på sofaen det meste av dagen i dag...

Morro var det å se spor i snøen. Ingen mårspor riktignok, men en god del harespor, også på plasser hvor det ikke var harespor i fjor. Spor etter jerpe, ekorn og røyskatt var det også. Smågnagere tror jeg det er dårlig med. Satte ene fella i kasse på bakken, håper det er såpass lite mus at det funker.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp kommet hjem fra felle-sjekk nå, ingen fangst men en erfaring rikere da :oops:

Dueskrotten ved den ene fella var revet ned og redusert til en haug med fjær like bortenfor.

Regner med det er røyskatta som har vært der, den må ha passert akkurat ved siden av eller gått igjennom conibear`n for og få tak i dua!!

Må nok dekke til med granbar på sidene av fella og byttet til CB120 for å få tatt den.

Er den forresten kraftig nok til måren?

Fortsatt ingen snø her på grensa mellom nord og sør-trøndelag så spor er det dårlig med.

Link to comment
Share on other sites

Har tatt flere mår i 120 og det har fungert bra. Jevnt over har fella truffet bedre enn det 160 gjør. Men vet at andre har dårligere erfaring med 120. Man bør i alle fall bytte fjærene med jevne mellomrom. Det kan også lønne seg å satse på 120 feller som ikke er av billigste type. Synes det er stor forskjell på fjærene på f.eks. duke og belisle.

Jeg bruker nå 120 i kassesett og 160 i åpne sett hvor fella plasseres på stokk med åte bak. F.eks. honning i avkappa brusflaske.

Ei røyskatt kan forøvrig smette gjennom 120 fella også. Rottefelle i kasse skal visst fungere bra.

Link to comment
Share on other sites

Må bare dele en erfaring jeg har fått med innmating.

IKKE mat inn måren på sommeren/høsten når det er museår!! De plassene jeg har gjort dette i år ser det ut som det bare er å ta ned fellene å gi opp, åtene er borte på null, nix :evil:

Når du mater inn mår mater du også inn hundrevis om ikke tusenvis av mus, en hel due er helt borte på 3-4 dager...

 

Tørr ikke tenke på hva de hadde gjort med måren om den hadde hengt der noen dager :shock:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Kjekt og vite h11te.

Var og kjikket på den svenske nettsiden, gode tips det der! Flådde en hare i går og skal bruke skinn og kjøttrester til fangst.

Opdahl har en beskrivelse av fellesett med hareskinn vet jeg, blir vel noe i den retning.

Arti skrue forresten han Opdahl :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt å spenne opp feller i helga, MEN no sitter eg her med svineinfluensaen og kjedar meg :evil::?
Du er ikke alene om å ligge med svininnfluensa, har hatt den i snart 14 dager jeg nå å ikke fått spent opp fellene mine heller. fikk lagt ut åte til reven i dag så får vel skyte meg ett par rødpelser som plaster på såret.
Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte med fellefangst etter mår vinteren 2009 og syntes det var ganske artig.

Fikk en fin mår som jeg stoppet ut. Har planer om å sette ut noen flere feller vinteren 2010, men er litt usikker på hva jeg skal bruke de jeg eventuelt får i fellene mine til nå, siden jeg allerede har stoppet ut en. Noen tips til hva jeg kan bruke skinnet til? Hva gjør dere?

Link to comment
Share on other sites

Skjøt sesongens første mår for min del idag. Ble sprengt ut av en stein male med martha (forxterrier) på kort tid. En pen hann mår på 1,675 kg

 

Godt jobba kompis :) Gleder meg til å se hyllen med alle mårene pent på rad :mrgreen: Men er litt snurt for at du gjorde det mens jeg satt i 30 graders varme....... hehe

Link to comment
Share on other sites

Var å spente opp et par feller i dag, og en av de var en Aasbø-felle. Makan til enkel og grei felle har jeg aldri sett!:)

Noen som har/vet om arbeidstegninger til slike?

Har forstått det slik at de ikke selges lengre men jeg skulle mer enn gjerne hatt slike til både mår og mink.. Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Følger stadig med på tråden og prøver å fange opp råd og tips i forhold til mårfangst, for det er en artig jaktform!

 

Jeg vil bare komme med et lite råd til alle ivrige fangstfolk:

Jeg vil på det sterkest anbefale dere å henge fellene såpass høyt (eller sikre dem på annen måte) at bikkjer ikke kommer til også i forhold ti snømengder som kan komme (husk at enkelte bikkjer kan nå høyt opp). Har nemmelig sett flere feller som henger skummelt til for hunder.

 

Unner ingen å finne en hund i en felle, verken hundeeier eller felleeier!

 

Lykke til vidre med fellefangsten :D

Link to comment
Share on other sites

Viktig viktig!

Av og til funker feller på bakken best og da er å bygge inn fellene i kasser et godt alternativ. Honning som åte i stedet for kjøtt hjelper også. Ei ivrig bikkje kan gjøre mye galt med en kasse om den får litt tid på seg og det lukter snadder, f.eks. kjøtt, fra kassen.

 

Regelverket sier forøvrig minst 1,5m over bakken for feller som ikke er innbygd.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med stor mår!

Selv begynner jeg å bli litt småfrustrert over å være indisponert pga en influensa. Skulle gjerne fått ut flere feller og ikke minst sjekka de to jeg har hengt ut. Har fått opplysninger om ferske mårspor like ved der den ene fella står!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått mår både med og uten oppgangsstokk. I starten brukte jeg det ikke, men nå er det en av "triksene" jeg bruker for å lure måren i fella. Andre har vel sine oppfatninger de vil dele tipper jeg. :D

Har to oppgangsstokker på til den ene fella. Spente den opp i helga. Ungene måtte selvfølgelig være med. :D

IMG_4525.JPG

Link to comment
Share on other sites

Helsa har omsider kommet seg såpass at jeg under tvil tok en tur for å sjekke fellene i dag. Ingen fangst. Satte ut ei felle til.

 

Her er ei av fellene som sto ute. Cb i kasse med liten åpning.

 

93282_s.jpg

 

 

Her er noe bilder av den jeg satte ut i dag. Cb på skråstokk. Åte er nylonstrømpe med honning plassert i avkappa brusflaske.

 

93283_s.jpg

 

 

Slik er fella festet:

 

93284_s.jpg

 

 

Her er fella klar for fangst. Pinnen på toppen skal gjøre det verre for måren å hoppe over.

 

93285_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kanskje fangstfolket er rammet av influensaen slik undertegnede har vært! Burde egentlig hatt ute 10 feller for ei uke siden, men så langt kun 3! Ikke slik starten på sesongen var planlagt! Hvis bare formen bedrer seg skikkelig skal fellene ut! Med en runde på rundt 10km bør formen være nogenlunde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt lite problemer med at mekanismen fryser fast. Men det har forekommet. Området jeg har feller i har ganske stabil vinter så det meste av snøen er ganske tørr.

Store snøfall kan imidlertid fort føre til at hele greia snør ned, da fungerer det dårlig inntil du får børstet av det verste. Jeg har også av og til laget et lite tak over fella og åteboksen. Med et lite snøfall da fungerer det nesten som en liten kasse.

 

Når det gjelder spikrene den er festet med er det viktig at disse står slik at fella ikke kan hekte i dem. Avstanden må være såpass stor at fella "klemmer" seg fast. Hvis ikke kan det ende med at måren dytter ned fella. Det er viktig at stokken er ganske bratt. Blir den for slakk hopper måren lett over. er stokken for tykk klatrer den rundt.

 

En liten detalj jeg skal rette på neste gang jeg er der er stillingen på fjærene. De bør peke nesten rett opp. Grunnen til dette er at måren kan finne på å prøve å klatre rundt fella ved å tråkke på fjærene. Har sett spor som tyder på et slikt forsøk som endte med at fella ramlet ned.

 

Hvis du ikke vil bruke spiker rett i treet kan du feste 3 spiker på en plankebit og surre denne fast på stokken. Da er det også mulig å lage et lite åtekammer i enden av planken.

 

Fant et gammelt illustrasjonbilde:

93302_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

CB160_H71SNOA.jpg

Bildet viser et av de 3 fangstsettene jeg og SNØA66 satte ut i kveld.

 

Totalt har vi nå fått ut 10 feller.

Noen Kania, noen CB160 i kasser, og noen CB160 rett på stokk sånn som bildet over viser.

Greit å få ut flest mulig feller før snøen kommer.

Vi fikk 2 mårer i fjor, men kom igang litt seint.

Link to comment
Share on other sites

Var ute med guttungen på 2 år en tur på søndag og satt ut en CB160 i en av conibearkassene mine. Dette var eneste stedet det har blitt borte åte under innforingen i høst. Guttungen fikk gå rundt og kline honning på trærne rundt fangstopplegget, mens jeg festa rester av stokkand inne i kassa. Var stor stas! Idag var jeg innom og tok en titt, og jaggu hang det en liten mår i fella. Synd at ikke pjokken fikk vært med i denne omgang. Fella hadde truffet litt feil. Måren var kun truffet over hodet, ca rett foran øynene. Håper slaget var så hardt at den døde momentant allikevel...

Link to comment
Share on other sites

Sjekket fellene mine i går, men fortsatt ingen fangst. Bør nok sette ut musefeller hvis en snarlig fangst skal sikres :D

Ingen mangel på de krabatene!!! Appetitt har de og! Skal ta turen innom settene på lørdag for å fikse slik at musa ikke

får tak i åte så lett. Mangler fortsatt snø så vet ennå ikke om måren trasker rundt fellene eller oppholder seg i andre deler

av terrenget. Blir spennende å gå etter spor når det går an!

Har 3 CB160 og 1 Cania ute nå men 2 CB til skal ut etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Var ute med guttungen på 2 år en tur på søndag og satt ut en CB160 i en av conibearkassene mine. Dette var eneste stedet det har blitt borte åte under innforingen i høst. Guttungen fikk gå rundt og kline honning på trærne rundt fangstopplegget, mens jeg festa rester av stokkand inne i kassa. Var stor stas! Idag var jeg innom og tok en titt, og jaggu hang det en liten mår i fella. Synd at ikke pjokken fikk vært med i denne omgang. Fella hadde truffet litt feil. Måren var kun truffet over hodet, ca rett foran øynene. Håper slaget var så hardt at den døde momentant allikevel...

 

Det var et pussig feilslag. Vil tro måren strøyk med tvert, men marginene er små når slaget kommer så langt frem. Noen ide om hvorfor det skjedde? Var det åte festet direkte på utløseren?

Link to comment
Share on other sites

Helsa har omsider kommet seg såpass at jeg under tvil tok en tur for å sjekke fellene i dag. Ingen fangst. Satte ut ei felle til.

 

Her er ei av fellene som sto ute. Cb i kasse med liten åpning.

 

93282_s.jpg

 

 

Her er noe bilder av den jeg satte ut i dag. Cb på skråstokk. Åte er nylonstrømpe med honning plassert i avkappa brusflaske.

på det øverste bilde her. er det hull på begge endene på kassa med en conibear inni :)

Link to comment
Share on other sites

På denne kassa er det hull i begge ender, men vanligvis har jeg kun hull i den ene enden. Grunnen til at det er 2 hull i denne er at kassen også brukes til minkfangst. Da har hullet som vises på bildet vært dekket av netting, mens det andre, som er litt mindre, har vært åpent.

Link to comment
Share on other sites

Anser det som lite gunstig å ha gjennomgang fra begge sider. Dyret bør gå i fra den siden utløsern er festet.

 

Går den andre veien vil det med stor sansynlighet få slaget for langt bak, vil jo da befinne seg mye lengre inn i fella før den utløses.

 

Dette er en typisk amerikansk løsning ved siden av å utvide utløseren til det latterlige for å forhindre "refusal": At dyret ikke går inn. Gir det de kaller "Suitcasing": En bøyle over forkropp en over bakroppen. Ille bra synes amerikaneren da dyret sitter skikkelig fast. Lite skånsomt.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Ei kasse hvor det legges opp til at måren kan komme fra begge sider bør ha to feller med åte midt i mellom. har ikke prøvd det selv, men innbiller meg at måren kanskje lettere går inn når den ser at det er gjennomgangsmulighet.

På kassen min som var avbildet ovenfor er det lite sannsynlig at måren kommer feil vei, men for å utelukke det helt bør jeg nok kutte stokken rett bak fella.

 

Lipitor: Det er vel ganske normalt at måren sniker hodet forbi utløseren og løser ut fella med bein/skulder. Da vil vel fella treffe med begge bøyler, hvorav den som treffer fremst tar nakke/ bakhodet. Går ut fra at det ikke er slike slag du sikter til, men slag hvor ingen av bøylene treffer vitale områder. Stygge treff som bør unngås. Både ved å sette fella riktig vei og ved å sørge for at fella ikke har dødgang på avtrekker, noe en del nye feller desverre har.

Link to comment
Share on other sites

Ei kasse hvor det legges opp til at måren kan komme fra begge sider bør ha to feller med åte midt i mellom. .

 

Helt klart ideel løsning, ultra ideelt ville være å sette inn skillevegg for å forhindre at en evt neste mår ikke klatrer over kompisen og bakker ut andre åpningen.

 

Lipitor: Det er vel ganske normalt at måren sniker hodet forbi utløseren og løser ut fella med bein/skulder. Da vil vel fella treffe med begge bøyler, hvorav den som treffer fremst tar nakke/ bakhodet.

 

Akkurat disse sikter jeg til. Om vi snakker mink, mår eller røyskatt er disse dyrene betydelig smalere over bryst enn hofter og lår. Treffer bakerste bøylen hoftene mister fella kraft der den burde vært distribuert, hode nakke.

 

Akkurat derfor er jeg motstander av 160/220 feller for disse dyrene. Utløseren dekker åpningen bedre i ei 120 felle og tvinger dyret til å utløse fella dersom det vil inn, er denne av godt merke dreper den betydelig kjappere enn ei større felle over brystet.

 

Mailet endel med amerikanere og canadensere som har brukt fotsakser, disse hevder det er svært sjelden man finner levende mink eller mår etter fangst, de stresser seg ihjel kjapt. Jeg tror mange finner måren dau med dobbelslag i fella og tolker det dithen at det var en kjapp og human død.

 

Ps, har selv opplevd feilslag, gjort feil, tenkt feil, hatt gode intensjoner osv...

 

Edit: eksempel (trapperman.com)

 

Glad og fornøyd amerikaner, bruker tramputløser som antagelig er stillt helt ned mot bånn av kassa for å gjøre åpningen så stor som mulig. Løst ut med bakbeina:

IMG_0739.jpg

 

IMG_0740.jpg

 

IMG_0742.jpg

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...