Jump to content

Mårfangst 09/10


olla94

Recommended Posts

Det er mange som roter med reglene rundt fangst, så det kan jo hende du lærte noe feil på jegerprøvekurset...

 

Her er uansett reglene for hva som er tillatt:

a) Følgende typer fangstredskaper er tillatt til levendefangst av vilt:

- bås til grevling, rødrev og mårhund av typene Värmlandsk tunnelfelle,

Smålandsk revefelle, Nyåkersfellen og Øster-Malmafellen, eller som er

konstruert og virker på tilsvarende måte. Slike båser skal innvendig i

fellens

fangstrom inklusiv fallemmer være dekt av et heldekkende solid

materiale.

- bås til jerv og gaupe når fylkesmannen har gitt tillatelse for den enkelte

bås. Båsens konstruksjon, plassering og tilsynshyppighet skal fremgå av

søknaden.

- fangstbur til grevling, villmink, røyskatt, mårhund, ravn, kråke, skjære,

svartbak, gråmåke og fiskemåke.

b) Følgende typer fangstredskaper som avliver viltet er tillatt:

- slagfelle til mårhund, bever, mår, villmink, bisamrotte, beverrotte og

røyskatt.

Kommunen kan på nærmere fastsatte vilkår gi tillatelse til bruk

av slagfelle til fangst av rødrev og grevling. Slik tillatelse skal være

personlig.

- fallem, flak og fallstokk til mår, villmink og røyskatt.

- snare til lirype og fjellrype.

Slagfelle, fallem, flak og fallstokk skal virke slik og ha slik slagkraft at det vilt

som fanges blir drept øyeblikkelig

Slagfelle til fangst av mår og villmink skal ha en slagmekanisme som slår

ovenfra

og ned mot dyrets kranium/nakke, eller som med et sakseslag slår mot

dyrets kranium/nakke.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Foxfood: Årsaken til at det ikke er tillatt med levendefangst av mår er som det er skrevet ovenfor at den ikke legger seg i ro som rev, grevling og mink oftest gjør, men blir stresset og prøver alt for å komme seg ut. Mener å ha hørt en gang i tiden at stresset fører til betennelse i tarmtottene. Dette gjør at mår som er fanget i levendefelle ofte er dør av stress. Så jeg tror nok ikke at selv om fellene blir sjekket to ganger daglig kan kalles for humant.

Link to comment
Share on other sites

vist det er sånn det er, så er det jo ganske greit å ikkje å fange de levende.. flott å få svar... gratis med mår. koppangshannen :lol: satser på å få fellene mine før helga, så eg for de ut... lagde meg foresten ei vippefelle til mink idag.. skal agne ho med fisk, og sette ho ut nede ved sjøen... :lol:

Link to comment
Share on other sites

klar som egg, eg Fjerten... skal sette ut to stk... cb 160...

eit spørsmål: grunnen til å bygge inn cbene, er det kun for å verne andre dyr mot de, eller fanger de bedre???? har ein de på bakken, forstår eg viktigheten av å bygge de inn. Men oppi trea ( 2m ) eller på ein skråstokk, treng ein da å bygge de inn????? sku tru måren vart meir skeptisk til ein kasse, enn berre ein " firkant" av stål....

Link to comment
Share on other sites

Som Bjørn S skriver er det mange gode grunner, men det er ikke nødvendig. En god grunn til er at fella blir enklere å finne igjen jo større den er.

 

Jeg bruker kasse på de fellene det er kort vei å gå til. Når jeg skal sette ut f.eks 6 feller i løpet av en skitur på 10km foretrekker jeg andre løsninger. Hvis ikke blir det mye å bære på.

Link to comment
Share on other sites

Rakk akkurat å gå ut en tur med guttungen i bæremeis før det ble mørkt i kveld. Hadde to CB160 jeg skulle ha sjekka i mildværet. Så i den lille sporsnøen på lørdag at det hadde vært en mår i en av CB-kassene i løpet av natta, og faktisk klart å velte fella ut av holderen, dyttet den til side, og stikki av med stokkandhodet som var åte, uten å utløse fella. Var ganske sikker på at den snart ville komme igjen. Fanget forøvrig en liten mår på denne plassen i forrige uke. Og ganske riktig; I fella hang det en stor og fin hunnmår. Hadde fått slaget perfekt, med den ene bøyla over skallen, og den andre over ryggen bak skuldrene. Andehodet satt fortsatt i kjeften. Var en stolt 2-åring som kunne slepe en mår inn til sin mor på kjøkkenet da vi kom hjem. :D

Link to comment
Share on other sites

Takk! For det første er jeg ikke noe flink til å ta bilder. Og så har jeg enda ikke fått satt meg inn i hvordan man får lagt ut bilder... :D

 

Forøvrig synes jeg det er moro at mårfangsten min klaffer såpass bra hvert år. Har 2-3 feller ute hver sesong, på en skogsteig på 370 mål, med typisk granørken, helt ugjennomtrengelige plantefelt og hogstflater med jorder rundt. Ganske typisk kulturlandskap her i Follo, og ikke et terreng som man tradisjonelt forbinder med mår. Og jeg fanger ca 2 mår hvert år. Følger ingen av tipsa fra gamle mårfangere når det gjelder dye, luktspredning osv. Har conibearkassene stående i terrenget hele året. Her begynner jeg fôringen noen uker før november. Jeg fôrer med slakteavfall fra ande- og duejakta, i tillegg til byduer fra jobben. Når jeg ser at åtet blir borte i en av kassene, setter jeg opp en CB160 i åpningen av kassa. Fellene er rett fra eska, og ikke kokt eller behandla på noe måte. Bruker bare hender når jeg behandler fella, og bikkjer og unger tusler rundt meg mens jeg setter opp fella. Allikevel tar det ofte ikke mange dagene før måren sitter i fella. Enten er måren her i området veldig lett å lure, eller så har "dye industrien" lyktes godt i å innprente alle fangstmenn at slikt lurium på fellene er helt nødvendig for å få fangst. :D

Link to comment
Share on other sites

Grattis med mår :)

 

Dye er ikke bare for å fjerne lukt Mikkel, den brukes også for å behandle feller mot rust + kamoflasje. Det at du ikke "bryr deg" så mye om dye, menneske lukt etc, er din måte å fange mår på, og den skal du ha all ære for. Men jeg vil nok tro at eldre erfarne mårer ikke besøker fellene dine så ofte som unge uerfarne ! Har jo egentlig ikke så mye å si, men skal du beskatte måren utover et kultiverings syn så ville jeg tenkt litt i andre baner. Gamle kjønnsmodne mårer er ikke enkle å lure.

Link to comment
Share on other sites

Er fullt mulig at måren hos meg er mindre var på menneskelukt, siden den trolig kjenner denne lukta ofte. Men at jeg bare fanger ungmår, er jeg ikke så sikker på. Et par av mårene har hatt ganske så dårlige tenner og fillete ører. Tyder på at de hadde noen år på baken.

Link to comment
Share on other sites

Her hvor jeg fangster er det lysløyper og tur stier over alt!! ikke så mye mår men det er litt. de er sky :shock: men med bare litt tolmodighet så fungerer det uansett. Men de er ikke redd for hus, sett spor helt nede ved skyttehuset og golfbanen. En som driver med fangst i samme ommråde som meg tokk en mår på 2,1 kg for to år siden og den tokk han på husveggen sin :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute og sjekket fellene igjen i dag, ingen fangst men flyttet på Cania-fella for og se om det kan hjelpe.

530511.jpeg

530509.jpeg

Så ett spørsmål: hvis måren klarer å rive ned åte, i dette tilfelde dueskrott, vil den ta med den med seg eller spise den med en gang?

Ved det ene settet var nemlig dua revet ned og bare beingrinda og vingene lå igjen under oppgangsstokken.

Lurer litt på hva slags dyr som river løst åte som er festet med ståltråd til oppgangsstokken uten og utløse fella...Måren må forbi den!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her har vi fått en ganske amputert sesong :(

 

Det er millioner av mus å de herjer med åtene våre, spiser opp hele duer på 2 dager og honning på få timer.

Vi er nødt til å ta inn fellene å bygge åtekammer så de ikke kommer til, har laget kammer på noen av connibear kassene å det virker til å funke fint, tror ikke måren blir noe mer betengt med å gå i fella.

 

I år kan vi kun bruke connibear feller, de andre fellene som syning og slikt er det vannskelig å montere slik at måren svinger fri fra treet når den går i fella.

Det er livsviktig i år for skinnet hadde blitt ødelagt med en gang av mus hvis den henger så de kan få tak i den.

 

Også vannskelig å få måren til å gå i fella når den har så mye mat i skogen men vi har nå fått en gammel hun :)

 

Ellers er vi blitt frastjålet en felle men det er en del av gamet desverre..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Synd det med fella som ble stjålet.

 

Ja Det er utrolig mye mus her også. synning fellene er ikke noe problem og sette opp sånn at det er vanskelig for musa og komme inn i fella. jeg satt fella med baksiden inn mot treet sånn at munningen peker rett ut over. men da må man sette opp en stokk forran fella, med et mellomrom fra fella. sjekka den i går og alle synning fellene var det åte i, men de andre var oppspist.

Link to comment
Share on other sites

Hvor i landet fangster du h11te?

Har gått med mye åte ved fellene mine også, mest mus som har forsynt seg. Regner med at måren lett

finner nok mat ellers i skogen da det knapt nok kan kalles vinter i trøndelag for tiden. +7 og regn for

øyeblikket, blir dårlig med snø av sånt :(

Link to comment
Share on other sites

fangster i aust agder, froland for det meste...

 

Her har det regnet siden sesongen begynte virker det som, pleier ikke å få noe særlig i fellene før det blir litt kuldegrader og helst litt snø.

 

Men vi har fått 1 som sagt. Manglet mange tenner pluss at det var hull i flere av dem, den hadde det nok ikke så lett siden den gikk i fella så fort som den gjorde..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Da var to stk cb160 satt ut :lol: ... Satte de på skråstokker opp mot berg ( kan det funke? ) agna de med honning dyppet i oppklipt bleie. puttet de i avkuttet flaske som eg knaut fast over fella. tok ein del einer rundt fella for at måren ikkje skal hoppe over... Men,eg har kun brukt honning, burde eg ha brukt noke luktestoff rundtomkring og på stokken???

Link to comment
Share on other sites

Da bør det være mulighet for at den henger der snart!

 

Jeg fikk ut et par feller til i kveld. Formen kjentes helt fin ut selv da jeg gikk i motbakke, så nå skal det omsider bli litt satsing. Skal se til de fellene jeg har ute i morra og få ut flere i løpet av uka! Føler jeg ligger 3 uker etter skjema nå så nå skal det satses!

Link to comment
Share on other sites

Hallo fangstkarer :)

 

Begynte fangstsesongen i helga. Fikk ut to feller på fredagskvelden og to i går kveld. Fellene er spredt med optill 500 m mellom hver av dem. Har satt ut tre åsebøfeller, og ei haugen felle. Åte i dem var honning, rypehovud og harehjarte/lever, surra saman til ein ball :) Håpar dette gjore susen. Så hengde eg opp ei rypevinge på kvar plass i eit tre, og sprutte til anis på trea vedsidan av fella. Har god tru på plassane eg har sett ut feller på. Alle fellene er sett ut i tett granskog, ca 20 meter atmed veg, slik at eg berre lyser på fella fra veien, da eg tar runden min :) Hadde også opgangsstokk på alle fellene. Heingde dei i tre, ca 1,5-2 meter over bakken. Klinte litt honning rundt fella, og på oppgangsstokken. Til slutt "gjemde" eg fellene mine, ved å ta granbargreiner oppå dem. FÅr håpe det blir tatt nokre mårkattar på desse plassane. Ved jul/nyttår, blir fellene flytta høgre opp, der me har hytte. Har merka mykje spor der i haust. Lykke til alle andre mårfangsteere :) Bilder blir lakt ut seinere :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan det veldig gjerne være. Mårens preferanser for terreng har ikke endret seg i mellomtida. Spørsmålet er om terrenget har det. Flatehogst i nærheten kan f.eks. ha endret mårens trekkruter.

Ingen forandringer der i gåren :lol: , så da satser eg på det er nokre gode gamle rugger der,, :lol:

men, berre eit lite spørsmål. kven er mårens naturlige fiende?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk satt ut ei mårfelle ikveld, laget til ei kasse og satte den ca. 2 meter oppi ei furu og med en oppgangsstokk. Slengte restene etter av en fersk rypeskrott inn i kassa, med litt fjær, dun og rypehode også. Vingene hengte jeg bare ved siden av kassa. Hadde i tillegg med meg luktestoffer som jeg smurte på stammen. Det luktet noe jævlig, og jeg håper det gir interesse fra måren.

Men glemte å ta med boksen med honning ut, glemte fotokamera også.

 

Har flere CB160-feller til som jeg ikke rakk å ordne til i helga, så det får jeg ta seinere.

Vet ikke om jeg helt har trua på dette foreløpig, men måtte bare få ut ei felle ihvertfall, som en liten start. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...