Jump to content

Mårfangst 09/10


olla94

Recommended Posts

Jeg har skrevet det tidligere at jeg også har hatt 2 tilfeller med feilslag. Disse hendelsene har fått meg til å legge vekk CB fellene til våre minste rovdyr. DETTE OGSÅ FORDI JEG IKKE SKJØNNER HVORFOR DET GIKK GALT ! Det var ikke moro sist vinter å se etter fellesettene i CB. Hadde liksom alltid en vond tanke i bakhodet da jeg nærmet meg settet.

 

Jeg handlet meg heller typegodkjente slagfeller som f.eks Syningfella. Personlig så har jeg det mye bedre med meg selv nå, når jeg nærmer meg settene.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg for min del mener at et dobbeltslag som treffer riktig er et bra slag. Dvs når det treffer slik at bakhode/nakke knuses/knekker. Noe det faktisk gjør ut fra de obduksjonene jeg har gjort.

 

Jeg er helt enig i at 120 str fungerer bra. I kasser bruker jeg nå bare disse. De pleier å treffe med enkeltslag i nakke/bakhode. De er svakere enn 160, men sterk nok så lenge fjærene er bra. Gamle fjærer bør kasseres! Jeg har også gode erfaringer med 160, men disse er mer krevende i bruk ettersom måren kan klare å få hodet forbi utløseren. Da blir marginene mindre. En utløser med en liten dødgang og feilslaget er et faktum. Jeg pleier å gjøre åpningen litt mindre ved hjelp av et par kvister. En smal stokk gjør også at måren går mer midt på.

 

220 kan jeg ikke skjønne fungerer bra til mår. Har ikke prøvd og har ingen planer om det heller. Den må da være alt for stor!

 

Jeg må få legge til at jeg i min tidlige karriere med 160 ikke var klar over problematikken rundt det at en del nye feller må justeres. Jeg opplevde da et meget stygt feilslag. Fella var i tillegg dårlig festa... Bikkja fant igjen mår og felle 100m unna. Når jeg kontrollerte fella viste det seg at utløseren kunne flyttes flere cm i alle retninger! Ikke rart det gikk galt.

Link to comment
Share on other sites

Et annet aspekt som jeg har grublet på er hvordan conibearkassene plasseres. Jeg peier å sette de på skråstokker/vannrette stokker. Jeg ser at andre plasser kassene loddrett. Det jeg har en mistanke om er at måren da kan tenkes å bruke fella til å klatre på. Altså at den stikker labben rundt slagbøylen(e) før den stikker hodet inn i fella. Fella vil i så fall slå nedover og kunne treffe for langt bak. Noen som har erfaringer rundt dette?

 

Et annet smart trekk for å unngå slag for langt bak er forøvrig grunne kasser. Klarer måren å nå fram til åte uten å komme for langt inn vil den heller ikke gå for langt inn. Du risikerer selvsagt at måren klarer å stikke av med åte, men den kommer tilbake...

Link to comment
Share on other sites

La merke til det da jeg gjorde klar fellene tidligere i høst at jeg måtte justere alle "Dogene" på CB fellene.

Samtlige feller hadde mekanismer som gjorde at måren kunne gå ca 5cm framover fra den berørte de 2 "avtrekker-tappene"

til fella løste ut og klappet igjen.

Hvis da måren ombestemte seg like før mekaninsmen løste ut, og gikk tilbake, kan jo fella ha løst ut da måren var på vei tilbake, for så å få slagbøylene like ved øynene. Dette høres kanskje vel teoretisk ut men jeg synes det er innen rimelighetens grenser, så jeg trimmet rett og slett "Dogen" på hver CB felle mens jeg satte de ut ved settene. Med en fil justerte jeg avtrekket til og løse ut ved minst mulig motstand, og minst mulig dødgang, slik at måren skal utløse fella når den er mest mulig i senter av fella.

Må vel nesten legge til at jeg ikke har fanget mår i CB fellene enda, men jeg føler meg sikker på at fellene slår måren på riktig plass når den

først går i. Kontrollerte hver felle ved og utløse alle sammen med en kjepp da de stod på plass.

 

Andre har helt sikkert annerledes erfaringer...

Link to comment
Share on other sites

Dahls.... Vær så snill å ikke utløs fellene med en kjepp/grov pinne. Bruk heller en sammenrullet avis etc. Du ødelegger slagmekanismen på slagfeller (syning osv) + at du bøyer slagjernet på conibearfellene. Resultatet av dette sier seg selv. Ellers skitt mårfangst, de sitter nok snart :wink:

 

Hvis dere har problemer med at måren "sniker" seg rundt avtrekkeren, så har jeg en grei vri på det. Bøy avtrekker pinnene til hver sin side. Bank den nedre delen av pinnene flate, og bor ett 1,5 mm hull i dem. Trekk så et fiskesnøre imellom hvert hull. :)

 

Dere kan også sette en hindring ganske høyt opp i bunnen av saksa, i stedetfor spiker ! Se Bilde:

 

abc3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har skaffet et noen Belisle-160 nå og tenker å prøve mårfangst. Har sett tildels mye sporaktivitet i et av jaktområdene mine i høst og tenkte å prøve litt fangst, for kanskje å hjelpe til med rypeproduksjonen til våren. :)

 

Har fått tak i dye og voks til fellebehandling, men tror jeg venter med å behandle de fullt ut med dette. Prøver bare først med enkel behandling med kautisk soda.

 

Terrenget ligger i fjellskog, og jeg lurer egentlig på om det er nå i starten på sesongen det er best muligheter for fangst. Har liksom en formening om at det ikke er noe særlig med mårspor å se i området seinere på vinteren... etter det jeg kan huske tidligere år.

Så jeg lurer på om måren heller drar lengre ned i mere utpreget barskog når vinteren setter inn for alvor utover januar-februar?

 

Noen som har formening om dette?

 

Skal ihvertfall bli spennende når jeg får ut fellene.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det er lettest å ta måren før jul. De unge mårene er ikke vant til å skaffe seg mat når det er snø og er derfor ofte sultne. Om måren bruker ulike deler av terrenget til ulike årstider varierer sikkert noe. Her har jeg ved et par anledninger sett spor i et område høyt i terrenget på den første sporsnøen, men ikke sett spor der resten av vinteren. Så det kan ha noe for seg.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med mår young hunter :)

 

 

Hvem er det som skulle holde telling på hvor mange mår som blir fanget osv her på kammeret. blir det som i fjor?

 

Var ute i dag på hare jakt og vi så spor etter 2 forkjellige mårer. så håper det blir fangst til uka, men man vet aldri :wink:

 

Det blir ikke som i fjor. Da var det jeg som ordnet listene. Lista, tom foreløpig, ligger på side 1 i første innlegg og det er olla94 som har meldt seg til å oppdatere den.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått somla meg ut med fellene mine også. To CB-160 i kasser, montert på ett par granlegger og med oppgangsstokk. Og 2 CB-160 montert åpent på hver sitt skråstilte vindfall uten mulighet for måren til å komme bakveien. I alle fellene er åtet en solid dose honning og luktstoffet mår nr.3 fra fangstbua. Det er sett mår i området der fellene står flere ganger under jakta i høst. Seinest for ei uke siden. Så nå er det bare å vente i spenning.

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Jeg har en mår på reveåte hver 14 dag,. Den kommer nesten alltid på dagen, med to ukers mellomrom.

dette ser jeg på datoen på viltkamera jeg har på åte..

Jeg bruker et helt elglår som åte,litt innmat, men måren bare lukter på åte så stikker den videre!!

Hvorfor er den ikke interesert? :?: ? la litt honning på en stein ved siden av, men den bryr seg ikke,

satt opp en synningsfelle like ved, med honning/sableoil. bare og krysse fingra.

Har hørt at det skal være bra og dyppe meiseboller i honning?! noen erfaring med dette som åte i felle? :?: ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis måren ikke tar noe på åtet har den sannsynligvis mat nok ellers. Men så lenge den er regelmessig innom vil jeg da tro den tar en liten smak i ny og ne. Et realt snøfall vil kanskje hjelpe. Ei felle like ved åte vil sannsynligvis fange dårlig da måren har mat nok uten å måtte stikke hodet inn i ei felle, men man skal aldri si aldri.

Posteringsjakt i måneskinn er mitt forslag. Å skyte mår er hakket mer eksklusivt enn å ta den i felle.

Hvis du vil prøve med felle kan det være en ide å finne ut hvilken vei måren kommer på vei mot åtet og sette fella der.

Har hørt at meisebolle skal fungere, men har aldri prøvd selv. Honning i nettingstrømpe er mitt førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

Det er avhengig av typen feller og hvordan du har satt dem ut. Jeg plasserer gjerne fella på skråstokker/vindfall og da er det unødvendig. På rette stammer er det mange som bruker oppgangstokk. Måren bør i alle fall ikke behøve "grave" seg gjennom masse tett kvist og kvast for å nå fella.

Ta noen bilder av settene dine og legg ut så får du nok noen tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

bra tråd. hiver meg på. spente tre feller forrige helg, en aasebø og to cb160. sjekka de i helga og da hang det jammen meg en mår i samme felle der jeg fikk den første i fjor. den også etter en uke. samme farge og størrelse. kunne nesten virke som de var i familie. vi fikk 6 mår i felle i fjor, men ingen feller fanga mer enn en mår hver, sikkert bare tilfeldig. personlig liker e cb fellene best. kanskje ikke de som gir de beste slagene men når man først har rigget de opp er det enkelt å fylle på åte og man får plass til mye. gleder meg som en unge til helga :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte de i Drammen. Jakt depotet. Menr det var ca 400 for stk. billigere jo flere jeg kjøpte. Endte opp med tolv. Rypa på tallerkenen er fortsatt det dyreste viltet alle utgifter tatt i betrakning.: ).

Viktigste for meg var at de var lette i bruk. Ikke noe snekring og lette å spenne. er enig i at åtekammeret er litt lite. Har honning + noen m tørrfosk oh honning. Leste her inne at tørrfisk=ekorn. ?? Jeg er ivrig amatør så langt :D . Kult å høre de er bra da. Virker fine iallefall

Link to comment
Share on other sites

Knallstart det der! Grattis! Var markert forskjell i størrelse på dem. Er det den store som er ekstra stor eller den lille som er liten?

 

Takk for det:)

 

Er ei voksen ho og ei unge. Så vitt eg kunne se så var ungen også ei ho.

 

 

Men fekk dårlig nyhet fra bonden i går.... skogen skal hogges ned, så fellene blir tatt inn igjen i dag..:(

men skal nok finne meg en anna plass å sitte disse ut.

Link to comment
Share on other sites

venter spent på mine to cb 160 feller. :P . skal sette de ut til helga.. men det det blir litt sånn på måfå... lite med snø her på vestlandet... skal sette de der eg såg noen spor ifjor.. ønsk meg lykke til... har aldri prøvd det før, men har lest masse gode tips her på kammeret... har ein liten skog som var bra med orrfugl i, men no er de vekke.. trur det må vere måren og eller reven som har skylda, :twisted: det er litt mink i området og.... satser på å kjøpe fleire feller etter hvert....

Link to comment
Share on other sites

venter spent på mine to cb 160 feller. . skal sette de ut til helga.. men det det blir litt sånn på måfå... lite med snø her på vestlandet... skal sette de der eg såg noen spor ifjor.. ønsk meg lykke til... har aldri prøvd det før, men har lest masse gode tips her på kammeret... har ein liten skog som var bra med orrfugl i, men no er de vekke.. trur det må vere måren og eller reven som har skylda, det er litt mink i området og.... satser på å kjøpe fleire feller etter hvert....

Link to comment
Share on other sites

Satte opp ei felle sammen med barna mine forrige helg. I dag måtte vi bare oppi og sjekke. Har influensa alle tre, men litt frisk luft tok vi sjansen på. :D

Det er spennende å ha med ungene. Og jammen med satt det en mår i fella! Ikke veid og bestemt kjønn, men halvstor mår var det.

Hadde en orrfuglvinge hengende som innflagging. Den var revet ned. Sterk hyssing hjalp visst ikke.

Hadde "pause" fra mårfangsten i fjor. Var sannerlig artig å komme igang igjen. :D

IMG_4561.JPG

IMG_4575.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Årets første mår ble tatt i dag. Vanligvis sjekker jeg fellene i helgene, men da jeg sjekka fellene nå på lørdagen var det gått i ett ekorn som var halvspist. Sikkert tegn på at en mår også har funnet fella. Måtte derfor sjekke fella i dag og der hang det en ho mår på 1,1 kilo. Agnet med svisker og honning.

Får også ei flaske cognac siden vi her har en intern konkuranse på hvem som tar sesongens første mår.

 

p.s: Terje: jeg liker Nansen XO! hehe

Link to comment
Share on other sites

noen som har prøvd levend fangst av mår?? har nokre vippefeller til mink.. kunne desse funket for mår og??? er klar over regelen om å sjå te de kvar dag... men kan sette de sånn at eg ser de fra veien.... eventuelt med eit "flagg" som indikere når noke er godt i den.....

Link to comment
Share on other sites

noen som har prøvd levend fangst av mår?? har nokre vippefeller til mink.. kunne desse funket for mår og??? er klar over regelen om å sjå te de kvar dag... men kan sette de sånn at eg ser de fra veien.... eventuelt med eit "flagg" som indikere når noke er godt i den.....

 

Det er ikke tillatt å fange mår levende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...