Jump to content

Mårfangst 09/10


olla94

Recommended Posts

HAr studert mine feller litt. Kjøpte 4 syningen nå i høst. Syntes det er nokså kort avstand fra skyve anordningen til avtekkern og ut til åpningen. OG en stor mår som sist nevnte har fått vil få slaget langt foran hvis Pinnen er kort til utløsern. Mine feller ser ut til å ha litt pinne slik at avtrekkern må skyves litt inn før den slipper og den utløses. Ser muligheten at dette kan skje ja. Kanskje fella må lages litt større slik at måren kommer litt lengre inn med hode før avtrekkern løses ut.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rull sammen ett par aviser og utløs de fellene dere mener slår for langt frem på dyret. Mål så hvor slagbøylen treffer. Dere får da en hvis peiling på hvor langt inn på dyret slaget treffer.

 

Merker dere at fella ikke slår optimalt, så kontakt produsent eller ikke bruk fella

Link to comment
Share on other sites

Der satt den første for meg denne sesongen, hunn 1,2kg med kort hale men veldig fin pels. bedre sent enn aldri,conniber 120 i netting kasse 1,8 meter opp på stammen, litt gøy for den kassen jeg har laga av netting har jeg ikke sett før, veldig fort å lage å lette å bære med seg fikk en i den forrige sesong så den virker.skal prøve å legge ut bilder.

Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag min andra mår :D:D

 

En hann på 1,8 kg och den var stendød :mrgreen:

Vises ikke så bra men det er 2 bilder inni fella før att vise var slaget tog denna gången. Den var så stor att hela skallen gick ikke inni fella, øran var utanfør åpningen och slaget har tatt ca mitt mellan øgon/øron och knust skallen. Fella er nu surra gott fast med ståltråd och det kan vara det som gjort slaget så effektivt, blir ikke mer forskning æn som så. Førnøjd med att måren er død jag...

 

601032.jpeg

 

 

601034.jpeg

 

 

601035.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen her inne som har opplevd å fange rev i Conibearfelle oppsatt for fangst av mår. dvs høyt oppe i et tre med oppgangsstokk ? / eller at reven har hoppet meget høyt for å få tak i åtet ?

 

Jeg opplevde nemlig noe jeg ikke unner noen fangstmenn der ute !!

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke bra ut. Virker som om reven mange steder nå er ganske desperat etter mat. Normalt er den for sky til at den går i mårfeller.

Har ikke hørt om rev i mårfelle før, med unntak for fjellrev. Men gaupe har visst forekommet.

Link to comment
Share on other sites

var oppe og sjekket fella der eg tok 2 ekorn igjen i dag, sjukt masse spor og når eg såg spora smyge seg bortover mot felle nr 1 tenkte eg som vanlig no har den gått i ,men nei ikkje i dag heller men fy kor masse spor!! Den hadde vert og tatt litt av ekornet som eg la utanfor fella også det som eg hadde gravd ned foran fella så denne måren kommer nok tilbake. fuglte sporene videre opp mot felle nr 2 og der var det enda eit spor 100 m fra den hi fella og det beste er at det snødde i forgårs så at eg har funne den perfekte plass er det ikkje tvil om :twisted: har vert nye spor der nesten kvar gang eg har vert og sjekka. spanderte på fellene ein oppgangstokk i dag :wink: så mulig dennne forandringe gjør at den går i?? venter i spenning til søndag må bare sjekke disse fellene 2 ganger i uken sjølv om det ikkje er vits med tanke på minus gradene! har rota vekk kabelen til kamera men når eg finner det legge eg ut bilder av sporene rundt fella og litt div. og kanjse forhåpentligvis av ein mår også :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute i kveld og sjekket den ene traplinen. Var noe sjukt med spor her for 3 uker siden da jeg satte de tre fellene her, men etter dette har jeg ikke sett et eneste spor. Ingen bilder på viltkameraet heller. Faen skjære med helt merkelig at det plutselig er helt stopp. Flyttet den ene fellen fra denne lia til neste li hvor det var noen dagsgamle spor. Noen som har opplevd noe liknende? Vi har jo diskutert dette med paringstid i denne tråden tidligere, men det virker ihvertfall sikkert at måren i dette området plutselig har byttet trekk totalt. Synes det er merkelig og blir like skuffet hver gang jeg kommer opp og ser mangelen på aktivitet.

Jeg var jo stor i kjeften og sa tidligere at det ble frimerker til neste år hvis det ikke ble fangst her, men nå er demantien nære.

Det så forresten ut som om jeg skremte en rev på veien mot fellene. Fant spor som kom rett mot meg men som plutselig bråsnudde. Vært skremt ja.. Halvannen uke igjen..

Link to comment
Share on other sites

Det kan virke som om reven har hoppa som bare faen for å få tak i åtet som i dette tilfellet var rester av en hare.

I hoppet har han langet ut en labb og utløst fella,med det resultat at han ble hengende etter ene poten.

 

Det må nevnes at fella henger så langt opp i treet at jeg på 180 cm har litt problemer med å henge opp nytt åte som henger rett over fella.

 

Her må han rett og slett ha tatt sats på oppgangstokken som sto langt nedenfor og hoppet noe jævlig for å si det sånn.

Må i samma slengen fortelle at han har vært frampå ei anne felle ca 200 meter lenger bort for noen uker siden.

Jeg reagerte da oppgangsstokken var knekt og ved nermere undersøkelse fant jeg revelort nedom fella.

 

Vel....denne gangen ble han hengende,og det var ikke noe pent syn der han hang med ene poten i været,med en Berlisle/conibear i ene labben.

 

Vil ikke legge ut bilder av dette.

 

Fikk foressten min andre mår i karrieren her i dag.

En stor flott hanne som tydeligvis har gått i sporet på tispa jeg tok i samma fella for litt over ei uke siden.

Sikkert samma karen som har tatt åte ut av flere av fellene mine uten å gå i.

Mistenker at han klatret opp forbi tispa som hang der og rappa åtet etter at tispa var slått.

Åtet var iallefall borte.

På ei anna felle har han fjernet granbar og fisket rypa ut på siden

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med at CONIBEAR ikke dreper ordentlig?

Har hatt 2 tilfeller av dette nå i vinter. Har også hatt et par ganger at fella ikke har slått der den bør gjøre.

Jeg kommer til og bytte til Belisle neste år har mer trua på disse da disse er dobbelt så kraftige og spenne og disse slår også helt i sammen.

Link to comment
Share on other sites

Ja skift til belisle du, er ingen som kommer opp i mot de, men har hatt feilslag på 160 feller.

Har i år brukt 120 mye og, ingen feil slag til nå, 15 mårer i disse.

Er ikke alltid like lett å forstå seg på denne måren, har et sett eg har tatt 5 i til nå i år og de 4 første har vært stein daue, ingen skrape merker, men nr 5 hadde nok jobbet litt før lyset slukket, kan hende kramper?

Fella står nøyaktig på samme måte hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner egentlig ikke hvordan dere kan fortsette med fellefangsten etter å ha funnet både mår og rev feilslått i fellene, LEVENDE!!

Det er vel heller ikke veldig lurt å legge ut bilder av levende mår i feller som liksom skal drepe?

Vet jo selvsagt at ingen har ment at de ikke skal dø momentant, men jeg ville iallefall kvittet meg med fella...

Link to comment
Share on other sites

Lukta at den ville komme ja :wink:

Det jeg mener er at dette er veeldig skummelt med tanke på dyrevernere. Dette er et åpent forum, og det er litt ille med dette med feilslag osv syns jeg. Gjør deres beste for å unngå det hvertfall, så skal jeg gjøre mitt beste for å hindre skadeskytinger :)

Link to comment
Share on other sites

Desverre kan uhell skje også under fangst, også med feller som er av god kvalitet. Men tross alt tror jeg fangst foregår på en adskillig mer human måte enn mye annen småviltjakt. Men når det er sagt så finnes det feller som ikke holder mål. Billigutgaver av conibear 120 f.eks.

 

En meget positiv ting med denne tråden er at man utveksler erfaringer, også negative, noe som bidrar til at fangsten foregår på en mer human måte. En hver fangstmann bør strebe etter å utføre fangsten på en så human måte som mulig. Og jeg har et inntrykk av at deltagerne i denne tråden gjør nettopp det.

 

Et spørsmål knyttet til all jakt og fangst er hvor man skal sette grensa når det gjelder risiko. Relativt sett tror jeg mårfangsten slik den blir bedrevet av det store flertall er en jaktmetode med lav risiko. Sammenligner vi med f.eks rype og skogsfugljakt er sannsynligvis prosenten av uhell meget liten under mårfangst. Men under fangst opplever man virkeligheten mye mer brutalt. Dyret henger der levende, eller man kan se at det har kjempet fælt før det døde. En orrhane med et par hagl i pines i det skjulte. Men et uhell er selvsagt i utgangspunktet ett for mye. Derfor prøver vi å lære mest mulig for å unngå slike.

 

Når det gjelder tilfellet nevnt ovenfor med rev i mårfelle er det noe som skjer ytterst sjelden. Reven er vanligvis alt for smart til å gå i ei slik felle.

 

Når det gjelder ideen om å kvitte seg med fella. Har du ei felle som du vet dreper momentant i f.eks 49 av 50 tilfeller så kaster du den ikke fordi om du opplever nr 50. Like lite som en lokkejeger kaster børsa hvis han skadeskyter rev nr 50. Men begge prøver å finne ut hva som gikk galt. Og handler ut fra det.

I revejakttråden er det omtalt flere tilfeller av skadeskyting og ettersøk. Jeg har ikke sett noen som har foreslått å droppe revejakta for det. Er fangst er et såpass omdiskutert tema at det er lettere å angripe? (ikke ment som spark til deg Sigurd, mer ett allment spørsmål)

 

Du har et poeng med dyrevernere. Selv tror jeg nytta av å diskutere og se hvordan fella står oppveier denne ulempen. I alle fall når det gjelder slike bilder som det er snakk om her hvor det er meget vanskelig å se at noe er feil. Annerledes hvis bildet tydelig viser masse kraftige skrapemerker. jeg har sett tilfeller som defintivt ikke ville egnet seg her. Dette var en felletype som nå heldigvis er ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker billigutgaver av conniber 120 og har hatt 1 som var i live av de 20 jeg har fått, og det var en gammel felle.kjøpte 10 nye 100 kr stykk dette er vel de som kalles billigutgaver kjenner mange som bruker disse og er fornøyd.Feilslag og feil opplever vel de fleste en gang sånn er det bare,ikke noe greit når slikt skjer men det tåler vel vi som jakter og fanger med feller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fellefangst skal jo vere mest mulig humant, men så er det da naturen som ikke er en dans på roser.

Får mange er naturen ganske røff, men uten at dyr jakter på hverandre hadde det vore hungersnød.

 

Når dyr skal avlives skal det jo ver mest mulig humant, men untak er det jo selfølgelig.

Jegere og fangstmenn deler og snakker om erfaring hjelper til at det blir mer humant.

Uten diskusjon og erfaringer hadde det vore mye værre, det er viktig å ta opp saker og ting.

Forumet hjelper mange uerfarne og uvitene fangstmenn/jegere til en mer hyggeli og bedre jakt.

Det er viktig at slike ting blir tatt opp, faktisk gjer det at fangst blir bedre.

Vi lærer av feil, det er det vi alltid har lært av. Prøvd og mislykket men så forbedret det.

Link to comment
Share on other sites

Bra svart til Sigurd Knutis...du har helt klart noen tydelige poenger der som en hvilken som helst annen jeger ikke kan diskutere videre.

Jeg jakter selv massevis av med småvilt og har helt sikkert masse svin på skogen i forhold til skadeskytinger som jeg ikke engang vet om egentlig er skadeskytinger eller rene bom.

Etter at jeg begynte med feller her i vinter mener jeg at dette er helt tydelig mere humant ovenfor viltet selv om også her hender det ting (som vi skriver om for å lære som du sier) for å unngå at det hender igjen

 

I mitt tilfelle med reven er nok dette en hendelse som sikkert ikke hender mange av oss der ute,og som jeg sier jeg håper at ingen andre får oppleve.

Jeg kan ikke se at jeg kunne ha gjort noe annerledes selv om jeg er fersk innen dette med fangst.

Det å henge feller opp i trær dekket med granbar har folk gjort sikkert i mange hunder år her i Norge.

 

Eneste spørsmålet her er om jeg har hengt den høyt nok ,noe jeg er bombesikker på at jeg har gjort.

Jeg tviler på at det er noen av dere der ute som har med dere stige opp i skogen når dere skal henge opp feller.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått mår :wink:

 

Er det noen som har legget merke til at reven markerer der man plassere luktestoff til mår? Jeg bruker mår nr 3 fra fangstutstyr, og de stedene jeg har puttet litt på trestubbene så har reven markert i snøen. Og det er på alle stedene jeg har lagt ut. Har noen samme erfaring?

Så mår spor ved den ene haugenfella jeg tok hunnmåren i, så håper den sitter til neste helg.

Link to comment
Share on other sites

Mår nr. 6 er i boks.

Vekt 1820G

Åte: Honning

Felle: CB120 i kasse

 

Denne fanten hadde vær rundt fellen den siste mnd. så det vart godt å endlig å lurt han.

Litt går i pelsen så mulig at det er en gammel luring.

 

normal_SAM_0597.JPG

normal_SAM_0598.JPG

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfart at det har gått større fugl i et CB oppsett med bur/kasse?

En av fellene mine var vekk når jeg sjekket i dag. Jeg anser det av ulike årsaker som lite sannsynlig at det har vært tobente på ferde. Det var bare fellen som var vekk. Bur, åte og oppgangsstokk var på plass, og det var ingen spesielle spor å finne på treet. Kort etter at jeg sjekket fellen sist falt det 20 cm snø, og den snøen har dekket det meste av spor på bakken. Jeg grov i snøen under fellen, men det avdekket ingenting.

 

Grunnen til at jeg lurer på dette med fugl er at jeg på vei tilbake i trugesporet fra fellen oppdaget en del fjær i sporet ca 100 meter fra fellen. Mer graving avdekket mye fjær og den nedre halvparten av fuglen. Dette har fått meg til å mistenke at fuglen kan ha gått i fellen, og at en rev eller mår deretter har røsket så pass mye i fuglen at den (litt for tynne) ståltråden mellom fellen og buret har røket. Reven/måren har så trukket fugl og CB 160 langs trugesporet (i stedet for i den dype, løse snøen) til en mer sikker plass under noen dekkende trær. Der har den spist og/eller delt opp byttet.

Kan det være en sannsynlig teori?

 

Er det gjort feil ved oppsettet om man får i fugl? Kan det være en ide å sette fellen på et mer beskyttet sted (f.eks. omgitt av tett snar) eller kan man regne med at åtselsfugler våger seg bort til fellen uansett?

Link to comment
Share on other sites

ser det er diverse historier om fangst av rev og fugler mm i mårfellene. dettte er aldri noe hyggelig og slett ikke meningen :shock:

 

vil ikke være en viktigper men her følgende råd til alle som fanger mår: Bruk kun honning og søtluktende luktestoff! dette er ingen andre dyr fugler interressert i.

hvis du dekker godt til rundt fella med granbar ol slipper du ganske sikkert uønska fangst.

 

kjøtt fisk og andre saker kan være fristende for mange, enten ved syn eller lukt.

Link to comment
Share on other sites

Harebikkja mi spiser honning som bare det den så det er ikke noen universal løsning å bruke honning hvis man vil hindre uønsket fangst :wink:

 

Happyhunter: Kjedelig å få en rev slik men den hadde uansett gått en like ille sultedød i møte! En frisk rev som har det som skal til for å klare seg i naturen hadde aldri gått i ei mårfelle, det er den alt for lur til....

 

Jeg har ikke en gang hatt en rev bort til fellene for å stjele måren som henger der, det vil si den har vært inn på et par meter så har den lusket videre...

 

En gammel mårfanger sa til meg at reven ikke stjal en mår fra fella med mindre man lot den henge der i over ei uke, finnes sikkert noen utsulta unntak av noen rever men dette var vistnok hovedregelen...

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Forrige søndag satt endelig min aller første mår i fella!

Har sett spor av mår rundt fella siden like før jul og prøvd mange tips og triks før den endelig satt.

Tok den i en ihjel-felle bygd inn i granbar-cubby på ett høydedrag i tett gammel granskog.

Åte var en salig blanding av alt mulig; honning, tørrfisk, løk, flesk og ansjos. Satte alle kluter til i begynnelsen av februar.

Begynte å bli lei av at måren bare tasset rundt fella :D

 

603397.jpeg[/url]

 

Ikke den største måren men fornøyd likevel;

Lengde: 70cm

Vekt : 1kg ca

Kjønn : Tispe

Link to comment
Share on other sites

Var å plukket inn den ene fellen (haugen) jeg har hatt ute siden slutten av Januar da jeg drar til Finnmark på harejakt en uke så får ikke tid til å sjekke igjen før 15, kjipt da det var spor etter to forskjellige mår under fella :evil: Det må tydeligvis være en god plass.

Men sier meg fornøyd med en mår på en felle i den korte perioden jeg har hatt den ute. Kommer sterkere tilbake neste sesong, kjenner fangsmannen i meg er våknet igjen :D

 

Lykke til med resten av sesongen til alle.

Link to comment
Share on other sites

lørdag satte eg ut fella mi igjen. på samme plassen eg har tatt to stk. ingen nye spor, men hadde trua på plassen. heiv i ei salta sild ilag med honningen. Søndag satt den der, liten ho på 1025 gram ... tatt i cb 160 innebygd i kasse på bakken... må prøve litt til på samme plassen, trur eg har funnet gromplassen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...