Jump to content

Mårfangst 09/10


olla94

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette er en av de trådene jeg titter jevnlig innom, ikke fordi jeg har gleden av å fangste selv, men fordi jeg syns det virker utrolig interessant.

 

Men det kan være skummelt å skumlese tekst, for her leste jeg noe HELT annet enn det som egentlig var skrevet:

[...]valerianadråper [...]i tamponger.

:mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk mår nr 6 i dag :D

 

Åtet var honning og anis, har ikke veid den men veide nr 5 å den var 1500 gram, denne er nok litt mindre..

 

Finner måren utrolig vannskelig å få fellene i år, har ute feller på sikkert 20-25 forskellige mår men de er bare inne under fellene å titter før de løper videre, alt av åte er prøvd :evil:

 

Har aldri sett så mye mårspor som det er i år men med museår så har de for mye å spise til at de er villige til å ta sjangsen på fellene, det tror jeg hvertfall..

 

Hadde mål om 10 stk i år å det kan gå med et nødrop :lol: Men er nesten misfornøyd om jeg får så få :roll:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer h11te :)

 

 

Fikk en tlf for en time siden av en kammerat som hadde gått på sporing av gaupe. Han sa at det var mår spor bak et hus rett ved en lysløype :? syntes det hørte rart ut siden det er ganske mange hus der. Dro en tur opp for å se, og det jeg så var de største pote avtrykket jeg har sett i år :shock: av mår. Det var spor over alt oppe på en liten topp. Satte opp en haugenfelle så nå håper jeg at ikke måren har reist opp i skauen igjen. Er spent som en liten unge :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ang. mårespor.

Ser ofte mårespor ved ei lysløpe som jeg tar meg en tur på ski en til to ganger i uken.

I helgen var jeg opp i et hyttefelt og her var også mye mårespor som gjekk blandt hyttene og bra med spor over skoggrensen. Overrasket over at det var så bra med spor i et så åpent terreng.

Trur nok at måren tilpasser seg det som er i nærområdet, slik som andre dyr.

Link to comment
Share on other sites

Dette er hovdenfella laga av Hallgeir Hovden fra Notodden (Telemark). Jeg finner ingen steder mann får kjøpt denne fella lenger, men ta kontakt med oppfinner så kanskje det ordner seg !!

 

2lazoeh.jpg

 

Denne fella er stor og tung, så jeg anbefaler ikke fangstfolk med lange traplines til å bruke denne fella. Hele fella er laga av stål !

 

2e0us1e.jpg

 

Åtekammert er til gjengjeld stort og har plass til mye åte.

 

awzt3n.jpg

 

Her ser dere størrelsen på fella i forhold til Syningfella for mink !

 

svt0nt.jpg

 

Dette er inngangshullet på 9,5 cm og pushavtrekkeren. Fella er konstruert slik at fjæra ligger mellom fronten i fella og en delevegg. Dytter måren på avtrekkeren får den slaget rett ved ørene av en fjær på 7 mm. All mår jeg har tatt i Hovdenfella har fått sine kranier knust.

Link to comment
Share on other sites

Virker som en ok felle. ligner litt på oppspennings metoden til kania. men likte ikke det at man ikke kan se igjennom fella. tror måren går lettere i da. likte ikke den tverr jernet på utløseren heller. men virket som en meget sikker å human felle. Kunne mann fått musefritt åtekammer i syningen med 9,5 cm åpning og utløseren til cb fellene tror jeg det hadde vært en medet bra mårfelle..... :):wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis gubben er vanskelig så ville jeg lagd et større hull sjøl ! Ser at det er flere fangstfolk her inne som kommenterer akkurat dette. En fangstmann må ha tiltro til den fella han velger for å slå ihjel et dyr, har mann ikke det så gjør mann forbedringer. :wink:

 

Grattis med fangst hjortfot.com :) , moro.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Endelig fikk ble det sesongens første mår på meg og fangstkamerat SNØA66.

Har vært forholdsvis lite mårspor å se denne sesongen.

Årets sesong har vært veldig lik fjorårets, mye snø og sprengkulde.

Forrige uke hadde vi noen dager med temperaturer med kun noen få minusgrader,

da blei det litt fart på måren. Både vi og noen andre som fanger i samme bygda fikk mår.

 

Måren vi fikk var en praktfull hannmår på 1600 gram, tatt i CB160 med en blanding av honning/fiken/anisolje.

I fjor fikk vi også en hannmår i det samme settet. Skråstokk med CB160 festet med spiker som gjennomgangsfelle, med åte i avkappet brusflaske.

 

normal_HannMaar1600gram2.jpg

Slaget har truffet meget bra. Og måren ble hengende fritt i god høyde over bakken.

normal_HannMaar1600gram1.jpg

normal_HannMaar1600gram3.jpg

Link to comment
Share on other sites

har observert mykje mårspor bak huset mitt i det siste :D ringte grunneigaren (onkelen min) og om noen timer setter eg ut feller der også:D blir 2 stk conibear 120 i kasse og 1 syningsfelle lengre oppe i terrenge samt ei conibear 160 i kasse litt lengre oppe.. e vel ein ca times gange fra huset og til enden av plassen eg har tenkte og sette fellene ut :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute å så på fellene mine i kveld å nå hadde det sandelig vært en mår som hadde hoppa gjennom hele terrenget mitt uten å vært i nærheten av fellene. den hadde gått der ingen andre mårer har gått før. kan dette være en mår som er helt ny i området??

Link to comment
Share on other sites

var ute å sjekka den eine fella eg har ute (cb) måren hadde vert inntil treet fella heng i, men tuslet videre. Skal sette fella i ein kasse og sette den ned på bakken. Da tenker eg den sitter der snart. har tatt ein mår på samme plassen før iår..... virker som den er innom terenget ein gang i uka...

Link to comment
Share on other sites

jaja då er det lovet "mildvær" dei 3 neste dagene og lover bra for evt fangst. begynner og bli skikkelig frustrert etter 1 måned uten noe fangst har hatt mår oppe ved eine fella 2 ganger men den har ikkje vågd seg inn. lader opp ein ny ladning med 1 kilo jordbær syltetøy, 1 kg appelsin syltetøy og 1 kg honning.. etter at dette var brukt opp har det vert liten/ingen aktivite ved fellene så har litt trua på dette samt at været har vert ufyselig kaldt da.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som liker kaniafella. Mange regner den faktisk som den beste.

 

Sjekka fellene i dag. Ble ingen fangst, men det er tydelig at måren har begynt å røre mer på seg igjen. Var spor i nærheten av flere feller og måren hadde også vært innom ei av fellene uten å gå i. Den hadde forsynt seg med litt honning under fella, så jeg regner med at den kommer tilbake.

Grubler litt nå ettersom jeg egentlig hadde tenkt å avslutte i dette terrenget snart for å prøve litt et annet sted den siste mnd, men nå er jeg usikker. Litt dumt å avslutte når måren er der, Blir vel kanskje til at noen feller blir flytta.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket fellene i dag. og det hadde vært mår under 3 av de. :shock: Det har nok vært løken for åta inne i fella luktet ikke noe :?. SÅ i dag ble det åtet på nytt i alle og forandre litt med oppgang stokker og snudd litt på de. Så er det meldt litt mildere vær. Så håper på å få de nførste snart. Mye spor å se. Tok honning, sirup, vanilje dråper og knuste anis frø og smeltet sammen og dyppet tamponger oppi blandingen

Link to comment
Share on other sites

Har satt ut mine første feller for en uke siden, mye spor i område men dem går ikke til fellan!!???

 

Bruker honning, fiken, rå løk och spell fra tiur som åte men det drar ikkke måren til fella. Sporen går 5-30 m forbi felle setten....er kanske litt utålmodig men syns de burde vart spor at me fellan..... :(:(

 

Hvor mange feller setter ni ut i samme område? Lurer på om jag ska køpe fler feller og bruke mer åte for å få fangst......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...