Jump to content

Mårfangst 09/10


olla94

Recommended Posts

hvis det blir mye snø så minker det vel tilsvarende på bærplukkere :lol:

 

men å sette fellene lågt er ikke dumt! legg også litt energi i dekke fellene godt til med granbarfx. lag det lunt rundt og gjør det enkelt for måren.

 

men egentlig helt ok at noen ikke går i fella når en tenker seg om - må jo være noen igjen til neste år også :P

 

men dette fixer seg selv hvis man da ikke fanger i store sammenhengende områder..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

var og sjekket 5 feller i går og ein i dag.. ingen fangst med ekornet hadde vert i det eine oppsette og fått med seg all maten (conibear på stokk) vert ein mår inne med fella og men den har snudd ved foten av oppgangstokken :(

I den fella som står i sette til han gamlefangst mannen hadde det pinade vert noen folk og sett på sikringane på fella :(

Ellers er det mye ekorn spor og se no for tiden og godt med mårspor også. ser ut som "mildværet" har hjelpt på aktiviteten :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute og sjekket fellene i dag. Ser ut til at mildværet har virkelig satt aktiviteten i høygir, men det så imidlertidig ut til at musene hadde kommet måren i forveien. I alle fellene var det tomt for åte og i 3 av fellene hadde måren vært noen meter fra. I den ene hadde den vært på oppgang stokken. I den ene syningfella hadde ei nøtteskrike utløst fellen og kun hode satt igjen. Resten hadde måren kost seg med på utsiden. Faen.

Flyttet to feller til et nytt område hvor det var helt sjukt med spor. Det var helt nedtrødde stier blant granene. Satte 3 feller med 30-40 meters forhold på et steingjerde. Åtet med mix av anisfrø, peanøttsmør, håpå, svisker, vaniljedråper og løk. SAble Oil i felleåpningen. Får jeg ikke mår her, begynner jeg faen meg med frimerker!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

ok har bestilt meg 2 gleder meg sykt til de er satt ut.

bilder komer selfølgelig

 

Hvis du har bestillt kania fellene hos jaktdepoet må du sikkert smøre deg med litt tålmodighet, jeg bestillte 6stk på det ''juletilbudet'' de la ut i desember og har enda ikke fått dem :evil: Så her trasker nok måren rundt med et bredt glis ut denne sesongen er jeg redd.

Link to comment
Share on other sites

Ja det måtte litt mildvær til :wink: nr 3 og 4 er i boks :)

 

Skulka skolen i dag for å sjekke feller. Har bare 3 feller spent opp nå her hvor jeg bor. kom til den første fella og der var det ikke noe mår eller spor. Gikk mot felle nr 2 og der var det mår spor rett mot fella. Fin han mår i trapper 90. Åte rugde ving med honning. Gikk mot felle nr 3 og så no spor trudde dette var den samme men nei da :mrgreen: en fin hunn mår i den ene haugenfella. Fellene står 100 meter fra værandre.

 

98942_s.jpg

 

98943_s.jpg

 

98944_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis med fangst folkens. Ble en hel jobb å oppdatere lista i dag! Totalt 150 nå! 2 av 3 er bra fangstguten! Men å skulke skolen da gitt...

 

Var ute i dag og flytta 3 feller til et nytt område. Er et terreng som går ut av jff sitt terreng til våren pga økonomi, så det er litt siste sjanse for å få testa dette området. Gikk nesten 2km før jeg fant 1 spor. 1km til uten spor. Gikk tilbake og litt forbi sporet og sleit meg opp ei diger hogstflate, ovenfor denne var det et skogbelte på 100m før ny stor flate. I denne skogstripa hadde måren passert 4 ganger i løpet av siste uka. Ble to feller der. Har trua på den plassen! Siste fella ble satt ved første sporet jeg fant.

Link to comment
Share on other sites

knutis hvor langt har du mellom fellene ? fant en ny plass i dag i en dal på den ene siden var det mye spor hadde løpt der 8 -10 ganger i kanten av skogen,krysset veien over et stein gjerde satte 1 bakkesett på siden av steingjere lurte på og sette et til på andre siden ca 500 meter fra er det for nære hverandre ?

Link to comment
Share on other sites

Nå kan det bli en del endringer i mårenes revir. Unger jages ut av moras revir og de må dermed vandre for å finne ny plass. Dermed kan det vise seg at den siste tiden fram mot fredning kan gi gode resultater. Nå er det bare å holde motet oppe og sørge for godt med åte i tida framover. :D

Link to comment
Share on other sites

Den siste perioden kan være bra ja. 2 av mine 5 i fjor ble tatt i mars!

 

Til deg drever69:

Avstand mellom fellene mine varierer veldig. Jeg fangster stort sett til fots og med ca 10 feller. Da sier det seg selv at avstanden ikke blir veldig stor hvis man skal klare hele runden uten å bruke alt for lang tid. Jeg pleier å sette opp feller der jeg mener det er en god plass. Enten pga at jeg har sett spor der, helst mer enn en gang, eller fordi det virker som et naturlig krysningspunkt med ledelinjer som fører måren akkurat dit. Er det en god plass kan jeg gjerne spandere to feller der. Gjerne plassert slik at måren sannsynligvis passerer mellom dem, da er sjansen for at den kjenner lukta fra fella god uansett vindretning. To av fellene jeg satte ut i dag står bare drøyt 100m fra hverandre. Dette er i en passasje mellom 2 store hogstfelt, ca 100m bred. Mår som skal bevege seg langsetter lia blir dermed ledet inn i denne passasjen. På begge sider er det store skogområder. Den ene fella står rett inn for øvre hjørne i nederste hogsfelt, den andre oppe i en bekkedal midt i passasjen. Spor viste at måren hadde hoppet oppover lia rett innenfor kanten av hogstfeltet og svingt inn i passasjen med en gang den kom til hjørnet. En mår hadde kuttet svingen litt og kommet inn i passasjen ved bekkedalen. Derfor ble den andre fella plassert der. I stille, klart vær renner luft nedover bekkedaler. Lukt fra fella følger dermed dalen nedover. I bekkedaler plasserer jeg dermed fella rett ovenfor der jeg regner med at måren kommer.

 

I år har jeg flere korte turer med 1-4 feller på hver. Tidligere har jeg ofte hatt turer på rundt ei mil. Da har det ikke vært uvanlig at det kan være over 2km mellom noen feller og bare noen hundre meter andre steder. Jeg sprer altså ikke fellene jevnt utover. Har måren besøkt ei felle flere ganger uten å gå i kan jeg av og til sette opp ei felle til like ved. Den siste jeg tok i fjor var ekstrem slik sett. Da sto 4 feller innenfor 100m! Måren gikk i felle den vraka første gangen!

Link to comment
Share on other sites

Fikk årets første idag. Etter å ha lurt meg sist fredag, så satte jeg avtrekket helt ytterst på haugen fella. Så nå hang den. En stor flott mår!

 

MEN, selv om slaget hadde truffet helt perfekt, så hadde den så absolutt ikke dødd med en gang. Ei helt ny haugenfelle..

 

Tatt på honning og fiken

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes ikke bra ut! Har sett enkelte haugenfeller hvor slagbøylen har en bue slik at bøylen ikke når helt ned til treverket midt på. Kan det være det som har skjedd? Ved nakketreff litt langt bak kan du med ei slik felle risikere at nakken ikke blir knekt. Opplevde det med en mink en gang. Den var i live da jeg kom... Treffer den skallen bør det være finito uansett!

Link to comment
Share on other sites

Erikr

 

Gratulerer med mår. ossen vet du at den ikke har død med en gang. Jeg vet iværtfall at disse dyra kan sparke sikkelig av kramper når den får slag i huet. Jeg måtte slå ihjel en ganske stor mink som hadde satt beine sitt fast i hønnse netting og rivd opp hele beinet :( . Da tokk jeg det jeg hadde og det var en stor hammer, slo at kranie ble helt knust. minken hadde en god del kramper.Jeg Fikk store kutt i armen på grunn av krampene.Det var ikke noe morro i det heletatt!

Link to comment
Share on other sites

Kan godt være kramper. Men synes barken var litt vel mye oppskrapet. Har brukt haugenfeller i 15 år og aldri opplevd dette før. Men så har jeg neppe fått så stor mår før heller, så vet ikke om det kan være grunnen.

 

Fella hadde slått perfekt, akkurat bak hodet så slaget var helt 100..

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått mår :D

 

Hadde meg en runde i går kveld. Snøvær og dårlig sikt. Ingen fangst, men en mår hadde vert innom det ene settet. Bra med harespor i skogen. Velger å tro at vi som beskatter rovviltet hjelper til litt der :wink:

 

Hvor mye veide måren Erikr?

Link to comment
Share on other sites

Morro du vil følge med Bjørn S. Mye som skjer på bloggen for tiden. Var nettopp oppe og la i nytt agn i fella. Jeg sverger til honning og fiken, det har jeg alltid gjort og det har gitt meg mang en mår. Regner med å ta flere mår, selv om jeg har kommet skummelt sent igang.

Link to comment
Share on other sites

Grattis killerk! Stor dag! Min erfaring er forøvrig at de første ukene fella står et sted har størst sjanse for fangst!

 

Sjekka en del av fellene i kveld og flytta også et par stykker. Den ene felle står noen hundre meter innover en ubrøyta skogbilvei i en skogpassasje mellom to hogstfelt. Her har jeg sett spor flere ganger. Flerre ganger har jeg sett at noen har gått på truger videre innover veien, har derfor prøvd å skjule spora mine der jeg går ned til fella. Sist var det mårspor 50m unna fella og i dag gikk det trugespor opp i skogen like ved spora. Mistanken ble vakt så jeg fulgte spora og fant ei conibearfelle. Tydelig at jeg har en konkurrent om måren der. Artig å se at flere prøver seg. Det har vært få som har fangstet her.

Satte opp ei felle til i passasjen, dette hadde jeg faktisk planlagt før jeg fant den nye fella der. Så nå står 3 feller i en passasje på 150m!

Link to comment
Share on other sites

Var ute å sjekket 3 feller som jeg satte på ut på søndag. Hadde med meg en 4 åring i snøværet. Jeg vasset i snøen til godt over knærne og hun til over hoftene. Utrolig hva barn gjør for noe godter!!

Når jeg satte de ut var det mårspor alle veier, men i dag var det ingen å se. Det hører med til historien at det nesten ar snødd kontinuerlig siden søndag. Det virker som om snøfallet har ført til at måren har vært lite aktiv i dette området. Alt åte var helt så til og med musene hadde holdt seg borte. Jeg har rigget til einarkvister inne i kassene og på oppgang stokken.

Når jeg kom hjem sjekket jeg minnebrikkene på viltkameraene som er rigget opp på 2 av disse fellene og det ble bekreftet at ingenting har passert. Kjørte på med ny åte og Sable oil. Må sjekke igjen til helga. Har kanotrua her.

Link to comment
Share on other sites

Stå på folkens :!: Gikk en tur i dag for å se etter mink spor, så det ente med at jeg gikk forbi trapper 90 fella. Der hadde det jagge gått forbi en ny mår. Vi skjønner ingenting, siden vært år har vi bare klart å ta 2-4 stykker i detta terenget. I år ligger vi på 5 fanget og en skutt mår og enda er det spor :) er kansje på grunn av at måren leter etter noen å parre seg med nå? eller er det for tilig enda

Link to comment
Share on other sites

hadde ein ikkje så kjekk opplevelse da eg kom bort til fella i dag :( var mykje mårspor i område og eg tenkte at no satt den endelig etter over 1 måneds tørketid :?

Desverre ute ble fangsten men noe virkelig rart hadde skjedd fella hadde klappa sammen og i fella var det hår fra eit eller annet dyr, men den hadde ikkje klappa skikkelig sammen pga utløseren hadde kommet mellom slagbøylene på fella conibear 160. var ein åpning på ca 1-1,5 cm i fella og ein liten mengde med hår. skjønner uansett ikkje kossn det dyret som har hengt i fella har klart og komme seg laus var mykje ekornspor i område og 1 mårspor opp mot fella ser ut på sporene at det ikkje er måren som har gått i fella men eit ekorn da eg følgte mår sporene videre og dei gjekk strakt oppover mot ei annen felle eg har ca 100 m lengre bort men den hadde bare passert rett forbi der. Ein teori eg har er at det har hengt eit ekorn der måren har vert og tatt det også gått videre og ein mett mår går som oftest ikkje i fella :roll: men samtidig var det ingen blod ingen hår rundt der fella hang så er underlig dette?? men det som irriterer meg mest er kordan dette kan ha skjedd og ka som evt hang der og selfølgelig om dyrets tilstand??

590968.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...