Jump to content

Mårfangst 09/10


olla94

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Grattis med mår :)

 

Knutis. Det er den strupefella som heter musumfella, den er ganske mye sterkere enn den vanlige strupefella, men er ikke sikker og bruke, har hørt med en som har fangsta mye med den typen og mesteparten hadde vist død med en gang og noen ikke :roll: Lot du fella være ? jeg hadde tatt den ned

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt i fra til jaktoppsyn for 3 uker siden. Har ikke skjedd noe!! Kanskje noen som kjenner noen osv??

Skal sende en mail til grunneier med bilde av fella i kveld. Var derfor jeg tok bilde i dag. Er MEV som eier der. Stor grunneier og jaktutleier.

Har ikke lyst til å ta ned fella selv, vet aldri hvordan folk reagerer. Frykter at vedkommende skal bli sur å la det gå ut over fellene mine. Dette er like ved vei og det kan godt hende vedkommende har sett spora mine. Han er nok i alle fall klar over at noen vet om fella hans!

Link to comment
Share on other sites

Ok knutis, skjønner problemstillinga di.

 

Ved neste fellesjekk ville jeg spendt ned den fella og hengt en lapp i den som forklarte at fella ikke er lovlig ! Da er ihvertfall ikke fella borte men uskadelig gjort for vilt en periode. Hvis ikke fangstmannen aksepterer dette, så ville jeg vurdert politiet eller fjerning av fella.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken. Det blir nok løsninga om ikke grunneier gidder å bry seg. Tipper de gjør det. De pleier å være opptatt av at ting skjer på riktig måte! Skal oppdatere dere på hva som skjer. Regner med at de svarer på mailen ganske raskt. De pleier å gjøre det. Om det ikke skjer noe blir det nok nedspenning og lapp i slutten av uka.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet 2 strupefeller selv, en var satt opp etter mink. Han som eide den fella stjælte en conibaer av meg, så når jeg fant han sin strupefelle gikk det hardt utover fella. Den andre hadde sikker hengt ute i mange år, tok denne med hjem til samlinga mi :wink: Har også funnet en ørnesaks som var satt opp etter ørn, fella ble hentet av oppsynet.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til dere som har tatt mår!

 

Skall ut å se til nedsnødde feller i morgen kveld, men har troa på at måren har vert aktiv før snøværet kom, så det blir spennende å se.

 

Hva med å henge opp et godt kamuflert viltkamera ved strupefella? Kjenner jeg blir kraftig provosert av slike idioter som driver på denne måten. God etikk og jaktmoral skal ALLTID være første bud, uansett jaktform og jaktobjekt. "Har mann ikke respekt for viltet, vill mann heller ikke oppnå respekt som jeger"

Link to comment
Share on other sites

heisan fangstfolk e ny i mårfangst d eg lurte på va om d e mår på karmøy ele noen plaser i nerheten av haugesund. :D takker for ale svar hilsen bjørn

 

Jeg mener bestemt at det eksistrerer en annen fangstmann her inn som også bedriver fangst rundt Karmøy !! Søk litt i tråder så kanskje dere kan komme frem til en topp løsning eller i beste fall fangste sammen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er et par yngre karer som jeg har oppmuntret til å drive med fellefangst. De kjører samme greia som meg, med honning og fiken. Det har aldri sviktet. På de 15 dagene fellene deres har vært oppe så har de fått 3 mårer. Det er jammen ikke verst! Siste måren var visst meget stor!

 

Og mine feller er tomme;) De står også litt høyere oppe i fjellet. Det er noen slue og utspekulerte dyr de fjellmårene. Alltid hatt problemer med å få de. Kanskje fordi det alltid er snakk om store mårer. Aldri vært små de mårene som har gått i fellene der.

Link to comment
Share on other sites

I går hadde jeg en felletur med blanda følelser. Ved første fella oppdaga jeg at lokket på trekassa var brutt opp og conibear fella var borte. Er fryktelig usiker på hva som er skjedd? Enten må det være noen som har tatt fella, eller enda verre, en mår har fått feilslag og klart å presse lokket opp. Kraftig snøvær hadde visket ut alle spor i snøen og eventuelt felle og mår. Har ikke tidligere opplevd problemer med disse fellene og hadde derfor ikke festet kjettingen fast utenfor kassa. :oops: Plager meg å sitte slik i uvisshet :( Fella er en Conibear 160 brukt i 3 sesonger. Utløseren stod på ytterste hakket og pinnene var ikke for vide, så fella bør ha slått ut relativt raskt også. Heller ingen problemer med frossen mekanisme da fella stod helt tørrt i kassa under en snøfri heller.

 

Humøret ble noe bedre da det i en tilsvarende felle satt en fin hannmår på over 1,7kg :wink: ,men grubler mye på hva som skjedde. Ser ikke annen råd enn å vente til snøen begynner å smelte slik at jeg kan leite etter fella da.

Link to comment
Share on other sites

Jammen har det komt ein mår på det gamle reveåtet igjen, der heng det ei felle frå før. Håpar måren heng neste veke då... :twisted::D

 

... Folk stjeler feller så det ljomer. Måtte de brenne i h..... :twisted:

 

Enig! Dei for finne på nåke anna å gjere på, som f.eks å begynne med fellefangst (med egne kjøpte feller då) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lokket var løst, men mann må "rigge litt" i det for å ta det av. Inngangshullet har diameter på 9 cm, Åtet var kunn honning, så skulle være et selektivt mårsett.

 

Om en mår skulle overleve et riktig slag fra fella, tror jeg nok den får opp lokket. Da har den jo også beina inntakt og kan ha løpt avgårde med fella, men kan umulig ha kommet langt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, amatørmessig å glemme denne viktige detaljen.:oops: Antok det var unødvendig da den stod innebygd i kassa, men skulle ha sikret det hele bedre. Tenker fort ikke på det som noen mulighet ettersom disse settene har fungert problemfritt til nå.

 

Kan forsikre dere om at fella var helt riktig montert. Jeg er klar over at måren fort kan komme for langt inn i disse fellene og dermed få slaget for langt bak, men dette skyldes som oftest for stort sprik mellom utløserne. Dette var ikke tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Endelig satt mår nr 5 for sesongen, vi har sjekket feller i hele januar å bare funnet spor under fellene der måren har trippet glad videre :twisted:

 

Den vi fikk i dag gikk forbi fellene våre i hele fjor å i år, frem til nå hvertfall :)

 

Fella var full av alt mulig: Honning, fiken, egg, kattemat, makrell, løk. Sikkert mer også for har bare kastet inn mer åte for hver gang svinet har gått forbi :lol:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Fellesjekk i kveld. Åte borte i et åpent conibearsett. Har snødd en del så det var ingen spor å se, men tipper det er mår som har vært på ferde. Hele posen var borte! Fella har stått der en mnd uten noe liv. Forrige gang tømte jeg på den varme honningblandinga og nå hadde måren vært der. Får mer og mer trua på dette!

 

Satte opp ei felle til. Bridger 120 hvor de slitte fjærene ble byttet med 160 fjærer fra BMI. Ble kraftige saker!

 

Strupefella var forøvrig tatt ned og erstattet med en lapp om at fella var fjernet pga at den var ulovlig. Samt et tlf nr fangstmannen kunne ringe hvis han ville ha tilbake fella.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en runde og sjekka feller i går kveld, hang en mår i samme felle som sist .aasbø felle med åtekrok som må dras i .

Har mere tro på den felletypen en den andre aasbø fella med utløser måren må skyve inn. andre som har erfaringer med det?

 

2 mår i samme felle på 2 uker. bra plass.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med den! Bra plass!

Jeg har tatt mår i begge aasbøtypene, men foretrekker klart den med utløser som må skyves inn. Denne har alltid fungert prikkfritt. Den med åtekrok har jeg opplevd åtetyveri i, og nå sist et nesten-feilslag. Må her legge til at jeg bruker honningpose av nylonstrømpe som åte. Den er ikke så veldig robust. Det som skjedde i det siste tilfellet var at måren hadde revet posen delvis i stykker slik at den ble for lang.

Link to comment
Share on other sites

grattis Bjørn s!

 

var og sjekket fellene i dag har enno noen igjen og sjekke men tok meg ein liten pause i heimen først(laangt og gå) 2 første fellene eg sjekka hadde det ikkje vert noe aktivitet no nyleg etter snø fallet i går.. men derimot den 3 felle eg sjekka på andre siden av dalen inne i mykje granskog gjekk eg på ein heil haug med mår spor nede med hovedveien fulgte det eine sporet oppover og såg den hadde tatt seg ut over eit åpent området og bort til eit gammalt epletre som står der funne seg eit eple og sust videre, 2 min gåing videre og mårspor kryssa elva som eg går oppover langs, og når eg nærma meg fella fekk eg se eit mårspor på vei rett mot fella :shock: går videre oppdager fello, men nei :( den hadde bare traska rundt fella og spist maten eg hadde lagt ut rundt(for andre gang :evil: litt videre gransking viste at det hadde vert 2 mår innom fella siden snøfallet i går kveld og viss det ikkje går noe i den fella snart skjønner eg ingenting.. fant denne plassen etter at det hadde kryssa 3 mårspor med ein avstand på ca 20-30 m mellom kvart spor oppover elva så det virker som ein god plass eg har funnet..

Link to comment
Share on other sites

ja då var eg kommet heim etter dagens andre fellesjekk.. var ingenting i disse heller men hadde hatt mår rekene forbi den eine fello. har virkelig hatt problemer med og få måren til og gå i denne fella han har bare sotte seg oppå felle og fått tak i maten derfra (syningsfelle) men i dag endra eg på sette og no satser eg på det gjer bedre resultat.. musene har vertfall ikkje sjangs og komme til maten!!!

 

men det verste med heile turen var at den eine syningfella til mink var stjålen! hadde såtte den i ein bekk som renner ut i sjøen og har tatt 2 mink der før.. pga at fella bare frøys til "inne" i bekken under noen steiner, satt eg den litt lengre fram putta noen svære steiner og då meiner eg svær ala 30 kg miiiinst oppå fella og bygde dette fint til. men tydeligvis har noen sett dette her flytta steinane og tatt den med seg :evil::evil::evil:

hadde skikkelig trua på den fella i dag!!

Link to comment
Share on other sites

har flytta litt på fella ja.. va sinnsykt plaga med mus og så fant ein ny måte og sette opp syningsfella på. kappa av det som skal festes på treet og festa det på sidene på fella så den står meir som hovdenfella til bjørn s gjør. også laga eg 2 oppgangsstokker til fella :D

Link to comment
Share on other sites

Ny i gamet jag :D

 

Fick 4 stk Syningfella i posten idag, har venta hela uka på dem och endelig var dom kommet :shock:

Det gick ikke lång stund før jag var ute och fick satt dem upp i ett område der jag sett en del spor.

Spora er ca 5-6 dager gamle, har snødd i natt men der er ikke ferske spor idag.

Brukte fiken och honning som åte, la i en kvart løk i var fella å :D

 

Er litt spent på om der er noe fangst når jag ska sjekke dem.

Har egentligen tenkt vente te mandag før jag sjekker dem men det blir helt sikkert en kontrollrunde imorgen.... klarar ikke å vente lengre en det, hehe :D:D

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at du er ivrig Miner, er sånn sjøl :wink:

 

Jeg sitter med en tanke om å få meg en trapline til neste sesong. Skal bruke mye av fritiden på sommeren til å blinke ut aktuelle felleplasser. Settene skal gjøres så mye ferdig som mulig og fellene skal ut tidlig slik at måren blir vant til dem og tanken at de er "ufarlige".

Bilen kommer nok til å bli mest brukt til fellekontroll når sesongen begynner. En 3-4 mil lang trapline er nok det største ønsket, men vi får se hvor mange grunneiere som henger på :!:

Link to comment
Share on other sites

Var å så til fellene mine i dag. hadde vært en mår 200 meter fra den plassen som jeg mista fella for en stund siden. dette er helt på nord siden av terenget mitt så den hadde bare svinget innom å reist samme veien som den kom. Tok også en lang runde i dag på ca 2 mil men ikke flere mår spor å se. Enten er det veldig lite mår her nå eller så ligger den inne å venter på anna vær::: Hva tror dere andre som fangster rundt omkring????

Link to comment
Share on other sites

Enten er det veldig lite mår her nå eller så ligger den inne å venter på anna vær::: Hva tror dere andre som fangster rundt omkring????

 

De ligger nok og venter på mildere vær. Håper det skjer en endring i værtype snart. Der jeg fangster (trysil) er det håpløse fangstforhold om dagen med stabilt kaldt vær og for mye veldig løs snø.

Har ikke fått noe i mine 18 feller etter nyttår, men krysser fingra for at dette vil endre seg med et forhåpentligvis snarlig væromslag.

 

Har forresten mekket meg en ny åtemixtur i dag. Honning, sirup, vaniljesukker, valerianadråper, fiken, rosiner, ett fedd hvitløk og glysereol. Dette er kjørt kraftig i mixer og varmet inn i tamponger.

Skal oppgradere fellene med disse i morgen. Blir spennende å prøve ut. Lukter iallefall mye mer og søtere enn honning alene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...