Jump to content

Jaktradio


El-JoniZ

Recommended Posts

Har ikkje erfaringer med den radioen. Personlig, så ville eg ha valgt ein av dei kjente jaktradioene som f.eks Icom og Yaesu. Men hvis den radioen der tåler ein trøkk og litt vann, så er det nok ikkje ein dårlig radio til den prisen. Og dette er vel strengt tatt ikkje ein jaktradio, men ein programmerbar Vhf, som kan brukes til jakt kanalene.

Link to comment
Share on other sites

har ikke erfaring med denne radioen.

ville nok valgt icom eller zodiac, har også hatt noen yaesu radioer. yaesu e kjempe radioer, men snakket med en kar på villmarksmessa forrige helg. han hadde tidligere solgt yaesu radioer, å han sa at yaesu var på vei ut av markede. og at det ikke het yaesu lenger. han fra rådet meg til å kjøpe ukjente og nye merker, dette pga dette ofte er fabrikker/produsenter som plutselig kommer bort. og når det skjer blir det også værre å få skaffet tilbehør til radioene. dette slipper du om du kjøpet icom eller zodiac. de har "alltid" vært der og vil "alltid" være der :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis Yaesu "går ut av markedet", er det i så fall bare navnet, tror jeg. Profflinjen deres her Vertex, og jeg antar at de i så fall viderefører alle modeller under dette navnet. Har ikke hørt et kvidder om at Yaesu skal ut av det norske markedet. Dersom hovedimportøren slutter med Yaesu, er jeg svært, svært sikker på at andre står i kø for å overta et av de desidert beste merkene på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Yaesu "går ut av markedet", er det i så fall bare navnet, tror jeg. Profflinjen deres her Vertex, og jeg antar at de i så fall viderefører alle modeller under dette navnet. Har ikke hørt et kvidder om at Yaesu skal ut av det norske markedet. Dersom hovedimportøren slutter med Yaesu, er jeg svært, svært sikker på at andre står i kø for å overta et av de desidert beste merkene på markedet.

 

vertex var det det het nå ja!

det han sa var at det ikke var så mange som var villige til å importere og forhandle yaesu i norge lenger. mulig han sa det pga at han var zodiac forhandler selv og jeg sa jeg var svært fornøyd med yaseu radioene :lol:

 

 

nå har jeg icom og er strålende fornøyd! :wink:

 

andreasli 8)

Link to comment
Share on other sites

www.409shop.com er en knakende butikk angående service.Har bestilt radio der sjæl og fra Japan til Norge tok det 5 dager.Levert på døra .Og prisen .Ja sjekk sjæl.

Betalte under 1000 lappen for en vx 170.ink muslin og pisk.Inkl porto.

Fikk feil antenne første gangen ,de sendte en ny en ,og den slapp jeg betale for.Og jeg fikk beholde den som var feilsendt .

Link to comment
Share on other sites

409shop er notert. Litt skeptisk til utenlanske nettshop sider, men men :)

Likevel, mange forskjellige tips her, kan dere ikke bli enige :D

 

Valget står mellom:

 

http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=101532 (Ser veldig bra ut, og ikke minst billig ! Lett å få over til norske jaktkanaler ?)

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16520005 (testvinneren i vilmarksliv)

 

og Yaesu VX-Hunt

 

Tror jeg.. Hehe, går nok for øverste ja, regner med den inneholder det samme som det andre !?

Ganske "lost" på denne fronten ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har VX-170.

Ikke noe problem å legge inne kanaler hvis du kikker litt i manualen.

Den krever riktignok litt forståelse hvis du skal drive å "programmere" i felten, noe som selfølgelig ikke er nodvendig.

God radio med masse muligheter- for mange muligheter hvis du du ikke vil bruke tid på oppsett av kanaler osv, men jeg synes bare dette er morsomt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det jeg mener er viktigst med en jaktradio er att det ikke er allt for mye dikkedarier som du ikke har bruk for på den. Den må være enkel robust og ha god rekkevidde. Selv har jeg erfaring med zodiak ( drittradio husker ikke betegnelsen på den) Icom F3 god radio som desverre druknet til slutt. Hunter har jeg også en del erfaring med, den jeg har brukt har fungert ok, men har flere kompiser som har hatt mye tull med Hunter radioene sine. Lafayette micro 4 som jeg bruker nå. 100% vanntett og svært god rekkevidde. Jeg vil anbefale deg Lafayette eller Icom som var di to merkene som kom best ut i test i bladet villmarksliv(tror jeg) 8)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat ja, men da blir det kjøp av et mer kjent merke, noen som har link til noen egne anbefalinger ?

 

Jeg gikk til anskaffelse av en norma hunter f1. Dette er blant de minste jaktradioene, og den har virkelig god batterilevetid. Med skogsantenne (noe som alle i jaktlaget bruker) så hører vi hverandre like godt, og da er det merkene norma f1 (min), diverse icom og et par lafayette radioer som er i bruk.

 

Dette er alle kjente merker, og kjøper du en av disse er du bankers :wink: Mener jeg leste en test der det var en icom modell som hadde ipverdi (vanntetthet) 65, og denne fikk best score i testen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei trenger en jaktradio selv, og den må være billigst mulig har sett at Yaesu VX-170 blir anbefalt og den kommer på ca 1000kr + moms fra 409shop.com Er det noen billigere radioer som kan anbefales fra deres utvalg...? Eventuelt andre steder?

 

Uansett hvis det blir den radioen er dette handsfree settet ok? http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=103641

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har slitt ut noen dråpemikrofoner, slik som den sist omtalte her! Og vær obs, de kan kortslutte i kontakt med vann, har derfor benyttet meg av monofon(vanntett) og en øremusling fra monofonen opp til øret i steden! Det har vært en grei løsning, og ingen overrasklelser så langt!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Dere får være klarover at det kun er godkjente jaktradioer som er lov å bruke.

Det er ikke lov å bruke amatørradioer. skal den brukes til å sende med må dere ha amatorlisens og da har dere kun lov å sende på de frekvenser som er tildelt det fomolet! (144-146mhz på Vhf) og hold dere langt unna det segmentet da dere er på jakt.

Det er tildelt kun 6 kanaler på VHF til jakt

Og det skal betales gebyr til NJFF for bruk av jaktradio.

De kr. er det vært å betale for NJFF betaler ganke mye i året til PT for leie av frekvenser.

Bruker dere ikke godkjente radioer på jakt kan de beslaglegges av PT ved kontroll på jakt

Link to comment
Share on other sites

Kom over en test av Icom f3022 http://www.klikk.no/friluft/jakt/article308235.ece%20%20

Der står det at den har innebygd blåtann, evt at du kan få satt inn dette. Betyr dette at jeg kan få trådløs overføring fra jaktradioen til feks mine elektroniske hørselvern (sordine pro-x).

Da radioen min er et år gammel og har sikkert ikke dette innebygd lurte jeg også på om det er noen som vet hva det vil koste å sette det inn og hvem som kan gjøre det??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

det jeg har merka eg når det kommer til mikrofoner er at knappen bør være relativt stor/lett tilgjengelig. Hadde først en propp med mic av "mobiltelefontype" men denne har jeg gått vekk fra da den var umulig å trykke inn med hansker på... en monofon er kanskje større og mer klumpete men den er mye lettere å "treffe" i en stressa situasjon eller med hansker.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å bestille meg en radio av denne typen: http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=101532, greit å ha en i reserve. Er det noen som har en ytre øremusling å anbefale fra samme nettbutikk? Finnes det en overgang til Yaesu radioen slik at jeg kan bruke de elektroniske hørselverna mine? - Jeg har hørselvern av typen Sordin Supreme Pro.

 

Hei. Har kjøpt to Yaesu vx-170 med mic hos 409shop. Sist gang, nå nylig faktisk, tok det kun 3 dager fra Hong Kong med fly ! Husk å betale med paypal og oppgradere til DHL frakt. Du kan lete deg fram etter en earloop på siden dems, er flere å velge mellom. Jeg selv har denne : http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=103630&option=594

Har ikke testet den på jakt enda så vet ikke hvor godt den holder, men det duger.. Koster ikke all verden uansett. Du kan jo kjøpe en monofon og koble muslingen derfra så er du sikra. Monofonen er vantett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjøl en Icom F3GS, eller F30GS, ble litt usikker her, men jeg er fornøyd med den. Den er bare IP54....dråpetett. Skulle jeg valgt ny radio pr. idag, og jeg hadde hatt råd til det, så hadde det blitt Lafayette micro 4+ med den heftigste pakka, der man får med alt utstyr. Den koster rundt 3700,- så det er altfor dyrt, men der har du en knallradio, og alt er vel 100% vanntett og støvtett så vidt jeg veit. Er vel IP65 eller IP67. Kan ihvertfall kastes uti sjøen uten å ta skade av det, og da begynner det jo å nærme seg perfekt, og den er også på 6 watt utgangseffekt. Min er på 1 watt på det minste, og med tørrbatterikasetten, og 1 watt og 5 watt maks, med det oppladbare batteriet. Jeg har aldri testa min maks, men duger helt fint til meg.

 

Til mitt bruk, så er det ikke akseptabelt å bruke så mye penger på en radio, derfor endte jeg opp med Icom F3GS eller F30GS.....den bytta jeg til meg mot en godt brukt radiostyrt bensinbil. Jeg fikk med radio. Tørrbatterikassett. Kort og lang antenne. Øreplugg. Og sånn microfon til å feste på brystlomma f.eks. og trykke inn knappen da du skal si noe, og slippe knappen da du mottar. Den er jo uaktuell på jakt da, siden lyden bærer langt avsted, men er kjekk å ha til annen kommunikasjon, siden radioen kan stå ved siden av deg.

 

Etter 2 års tid tok det oppladbare batteriet ferie, så jeg måtte kjøpe nytt. Det ga jeg vel rundt 400,- for mener jeg å huske. Når jeg så åssen det egentlig skal være....altså hvor lenge det skal holde på f.eks. standby, så skjønner jeg jo at det gamle batteriet var ganske så utslitt da jeg overtok radioen ja. Men for all del Yaesu VX170 er jo også bra radio, om enn kanskje litt tung, og Icom F3022 kom vel best ut i test blant de "billige" radioene....rundt 2000,-

Link to comment
Share on other sites

Zodiac PA-2099 nylig,

 

Dette er en gammel og billig kinaradio som jeg ville styrt unna, har hatt den selv og for ti år siden var den grei nok, i dag er det så mange bedre alternativer til bare litt mer penger. Denne radioen er den samme som Genzo 8099 og et par andre radioer med jallanavn. Tåler ikke så mye fuktighet, og jeg måtte skru den opp og lodde forbindelsen til mikrofonkontaktene på topplaten en gang i sesongen, blir litt dyrt om du må sende den inn....

 

TRron

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Zodiac 2099 i over 10 år og den er nå klar for utskifting. For en amatør som er litt forsiktig og sikkert ikke har de høyeste kravene har dette vært en radio jag har vært fornøyd med. Så hvis du skal selge dem for den prisen kjøper jeg. :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Har no fått ødelagt min andre mikrofon til laffayette3+, den med blå knapp på

Trur det er vatn som har tatt knekken på begge to, når eg koblar den til ligg den og den og sender heile tida.

Er det eg som har vert uheldig eller er dette ein dårlig patent.

Har trua på at icom sin mic er betre, men passar den på ein laffayette?

Er det standard koblingar på desse slik at dei passar til alle merke?

Link to comment
Share on other sites

Standardkoblingar?

Nei, det er det ikkje.

Icom kan vera god, men og dårleg. Det same med ein del andre.

Nokre er svake for regn, andre gjer noko med sendeeffekten.

Eg har positiv og negativ erfaring med Icom og Layaette.

Positiv erfaring med Kewood og Alinco.

Alinco er ein firehjulstraktor med Li-on batteri på 1600 mAh!

Innkjøp av apparatet og fornying av batteri er rimeleg.

 

Eit lite tips til dei som har svarte VHF-ar: Fest noko gul eller raud tape på apparatet.

Grunn: Det må du finna ut sjølv.

Link to comment
Share on other sites

Har no fått ødelagt min andre mikrofon til laffayette3+, den med blå knapp på

Trur det er vatn som har tatt knekken på begge to, når eg koblar den til ligg den og den og sender heile tida.

Er det eg som har vert uheldig eller er dette ein dårlig patent.

Har trua på at icom sin mic er betre, men passar den på ein laffayette?

Er det standard koblingar på desse slik at dei passar til alle merke?

 

Vet at Zodiac har kommet med slike mini hodesett som passer Lafayette. De skal være vanntette. Har gode erfaringer med dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...