Jump to content

Kan ungene trygt leke med tomhylser?


Kriegh

Recommended Posts

Først ville jeg sagt et rungende 'Ja!!'. Det jeg nå er blitt litt usikker på er om de kan få i seg bly. Minstemann vil nok spise litt på dem (6,5 hylser), og i den forbindelse vil han vel kunne få i seg bly?

 

Bly er jo giftigere enn jeg egentlig trodde, og det siste jeg vil ha er en forgiftet liten gutt :oops:

Hva sier dere?

Link to comment
Share on other sites

Du har allerede påpekt problemstillingen med bly som er ekstra alvorlig for barn i utvikling. Dessuten må du tenke på at De Hysteriske Fruer fort kan få panikk over å se barn med noe som likner på ammunisjon.

 

I tillegg: Bør barn se på ammunisjon som leketøy?

Link to comment
Share on other sites

Min bestefar var forhenværende hjemmelader og hadde kassevis med tomhylser liggende. Den dagen jeg oppdaget disse fikk de ikke ligge i fred, for å si det mildt.. Lommene var som regel fulle av tomhylser, samt sandkasse og alle andre plasser jeg pleide å ferdes. Finner enda tomhylser i sandkassa, etter 20 år. En sjelden gang i blandt, da jeg fikk bli med min far på skytebanen fyllte jeg opp ALLE de tomme patroneskene med hylser, selvsagt sortert etter kaliber. Dette var kanskje grunnen til at det ikke var så hyppige skytebanebesøk på meg.. Var sikkert ingen som tenkte på at disse kunne være farlige for meg, men uansett, så ser det ut til å ha gått bra. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Barn bør lære seg, så fort som mulig, at det er forskjell på ammunisjon og tomhylser. Grunnen til verden har blitt hysterisk på alt dette, er nettop det at den vanlige mannen i gata ikke ser forskjell på messing og et skarpt skudd. Det at førstegangstjeneste er borte behjelper heller ikke denne situasjonen neveneverdig. Alle burde ha et sunnt forhold til dette.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er så farlig med ei hylse i munnen, for hvor lenge blir den værende der... ikke så lange tror jeg. :wink:

Messing smaker ikke godt, enda verre smaker soten inni hylsa.

 

Verre mener jeg det er om barn gjør som de gjør av og til, svelger fremedlegemer (hylser).

Magesyre er sterkt og vet ikke hva den kan klare å løse opp etter hvert og hva det kan føre med seg.

Dessuten blir du nok populær på legevakte om de får bilde av et par tre 6,5 mm hylser i magen på poden :roll:

 

Nei gi heller unga leker og ikke ting de ikke bør leke med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man tar tomhylser som er irret i munnen, vil det kunne gi akutt forgiftning. Dette har jeg prøvd sjøl, i yngre dager... :roll: Årsaken til dette skal jeg overlate til medisinere å forklare, men det har noe med at irr er oksidert messing, og det er metalliske salter, og disse saltene tas raskt opp i kroppen og gir forgiftning. En ren tomhylse er ikke farlig å ha i munnen. Men de har vel ikke noe i munnen å gjøre... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tomhylser bør uansett ikke benyttes som leketøy av den enkle grunn at messing ikke er et sunt metall å få i seg. messing er en legering av flere metaler, hovedsakelig kobber og sink. Både sink Kobber er et tungmetall, og kobber brukes blant annet i bunnsmurning på båter som skal drepe alle organismene som ellers vil slå seg ned under båten.

 

Tror du skal la være å la ungene leke med disse til de er store nok til ikke å tygge på dem. Ellers er jeg enig i at unger bør kunne skille mellom tomhylser og patroner!

Link to comment
Share on other sites

Kjekt med tomhylser, kan jo bruke dem som fløyte ved å blåse i dem etc. Om ikke annet kan kanskje ungene få leke med dem under oppsyn, så kan du heller ta de tilbake etterpå.

Tomhylser på skolen osv kan nok fort få litt uheldige reaksjoner.

Link to comment
Share on other sites

:roll: Å ta med tomhylser hjem for å gi småbarna leketøy blir vel feil, men de fleste våpenintreserte har vel begynt kariæren med turer til nærmeste skytebane? Når du er stor nok til å oppsøke skytebana og leke der, er du antagligvis ikke veldig lysten på å spise tomhylser.. Jeg fant som liten gutt, heldig som jeg var, mange skarpe patroner, men de havnet i lomma og ikke i munnen.

Ellers er vel problemet kanskje litt (hysterisk) overdrevet? Husker godt blysøkker (fisking) som selvsagt ble bearbeidet i munnen, og luftgeværkuler som nevnt over her. Ble vel litt blybensin i kjeften ved 'bobling' av og til også.. Hvis dette virkelig er så skadelig, burde jeg være dau for lenge siden.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis hylsene er skikkelig vaska, ser jeg null trøbbel med dette. Men jeg hadde likt veldig dårlig om unga sutta på ammo som dem har finni et eller annet sted. Jeg gikk jo sjøl og sutta på luftgeværkuler nesten hver gang jeg skøyt med luftgevær. Mulig det er seinskader, og grunnen til at jeg ikke er helt etter oppskrifta på et friskt menneske.......... :oops::lol::lol:

 

Men det er viktig mener jeg, å innvolvere unga i alle de forskjellige aspektene det er med våpen, våpenlære, ammo, kniver osv. Veldig viktig at dem kan behandle f.eks. skarp ammo som en eller annen idiot har kasta fra seg, så den ikke blir til fare for f.eks. resten av unga på lekeplassen. Altså at dem enten kommer til oss foreldre med den, eller en voksen på skolen så fort som mulig. Og det er også viktig at våre unger ser på 0.5 sek. at den er ufarlig pga. ingen kule, og merke i knallperla. Da blr jo faren avblåst, og den kan kastes i søpla.

 

Nå er jeg fersk i gamet sjøl(så jeg kaster kanskje stein i glasshus...jeg aner ikke....dette er bare sånn jeg ser for meg at må være ei bra oppskrift), for små'n min er bare 2 år om få dager, men jeg kommer til å lære han alt han vil om absolutt alt mulig her i livet. Og jakt, ammo, våpen, kniver og biler er en stor del av mitt liv. Dette ønsker jeg å videreføre til han. Tilnærminga vil skje stort sett på hans premisser. Prøve å leke det i han, og la han få skyte med alt han vil skyte med, og kjøre bil fra den dagen han vil sitte i fanget og styre.....dette vil bare skje på stille og rolig skogsbilvei til og fra jakt. Når han har blitt lengre, så han rekker ned til pedalene, så er det på med sikkerhetsbeltet, og far sjøl i passasjersetet.

 

Og ved å la han prøve ting han har lyst på mens jeg er tilstede, så vil han kanskje ikke gjøre dumheter når jeg ikke er til stede. Det er dette jeg vil prøve hardt å unngå her. Hvis guttungen min veit at han får lov å prøve alt som prøves kan da jeg er med, og har kontrollen, så trur jeg ikke det blir så spennende å herje helt vilt aleine eller med kompiser. Intensjonen min er ihvertfall god, sjøl om jeg selvfølgelig kan få en Backfire her.

 

Jobber som sagt med unge nr.1 og har null erfaring. Veit bare alt jeg fikk lov da faren min var til stede. Og jeg visste at jeg fikk lov til å prøve alt mulig da faren min var til stede, og jeg visste at hvis jeg brøyt regla hans, så hadde det vært slutt på dette, så jeg var vel den lydigste ungen på min alder 8) Ei venninne av meg starta bilen til foreldra sine, for hu var nysgjerrig på åssen det var. Hu var vel 7-8 år, jeg var 4-5 år. Jeg sa at det gjør du ikke, for noe kommer til å bli ødelagt, men jeg snakka til døve ører. Ja ja, 1 garasjeport mindre + en litt fillete bil. Jeg visste at jeg fikk lov til å kjøre veldig mye med faren min, så jeg brøyt aldri den tilliten. For da hadde jeg kunnet se laaangt etter det i framtida. Her kommer det mye store ord, men som sagt, jeg har bare 1 unge, så null erfaring.

 

Jeg har fått tak i ei veldig billig, men ganske treffsikker luftbørse, og jeg har en jævla fin pistol på Co2 som kan bli aktuell. Men kortvåpen er for viderekomne :wink: Han starter med luftbørse når han vil(og jeg har en god følelse for det. Våpenregla skal inn med morsmelk erstatninga :mrgreen: Så i 7 års aldern får han 9mm trostehagla jeg fikk da jeg var 7 år. Så får han en kal. 20 s/s i 10 års aldern. Samme som jeg fikk da jeg var 10 år. Når han er i 12-13 års aldern, så får han en kombi 12 og 222. Samme som jeg fikk i den aldern.

 

Alt dette kommer til å skje da jeg føler han er moden, og ikke fordi det var da jeg fikk dem. Er han ikke moden til kal. 20 før han er 14 år så ok, da får han den da han er 14 år da. Dette skal skje på hans premisser, og da jeg føler han er klar for det. Skal ikke pushe han til noe han absolutt ikke vil, men jeg håper til gud....jeg er ikke religiøs, så han driter vel i meg, men jeg håper ihvertfall at jeg får han interessert i skyting, jakt, friluftsliv, biler og kampsport. Håper han vil bli DFS og/eller jaktskytter. Og totalt uinteressert i stoff, alkohol, tyveri hærverk osv. Jeg får ikke gjort stort annet enn å håpe, og prøve å legge til rette ting, og introdusere han for disse tingene.

 

Jeg har skutt figurstier siden jeg var 10-12 år. Alle stevner som har vært innafor 20 mil tur/retur i 22 år nå. Mens kompiser lå på søndagsmorran og var så fyllesjuke at dem holdt på å dævva, så hadde jeg ofte vært på samme party, men drakk pepsi, og dro på skytestevne dagen etter. Kunne ikke falt meg inn å bytta ut denne livsstilen med noe. Jeg fikk førerkort uka etter min 18 års dag. Etter det har jeg alltid kjørt på stevner sjøl. Men i alle åra før det, så har foreldra mine, og andre jakt og skytekompiser av foreldra mine kjørt meg overalt jeg har villi skyte. Kunne vel ikke hatt det bedre da vel, og å misbruke foreldra mine sin tillit, for så evt. å miste alle de godene jeg hadde. Skytinga har aldri kosta meg ei krone før jeg ble voksen og fikk jobb. Ukepenger, bursdagsgaver og julegaver ble spart, så jeg kunne kjøpe meg våpen og jaktutstyr. Kan vel ikke ha det bedre da vel ?? Jeg er ihvertfall av den oppfatninga.

 

Og nå har jeg jo sjøl brutt barrieren for å ligge ute i skauen aleine om natta, så jeg kommer til å ta han med på sånne turer en del. Der vi fisker, skaravler, griller, har bål, og har det koselig. Det er så sjukt mye stoff på tettstedet her jeg tilhører(jeg bor 6 km. utafor allfarvei, så her jeg bor er det ingen med stoff, men dit vi må for å handle, ta buss og tog osv.) at jeg er mildt sagt skremt, og håper jeg klarer å få prata såpass vettugt med han, og at han vil stole 110% på meg da jeg sier åssen et liv med dop, og at det finne så utrolig mange andre alternativer til å ha det kuult.

 

Flere av mine kompiser ble offer for stoffer. Dem begynte å røyke på barneskolen. Da dem var 14 år og gikk i 8. klasse, så hadde dem ville fester, hadde hatt sex, og røyka hasj. Så kom det til sterkere stoffer. Og noen av dem endte opp i vektløftermiljøet. Mottoet var å bli størst mulig på kortest mulig tid.....dop i lange baner, og jepp dem ble store og sterke, men er det verdt det...?? Noop, det sa flere av dem etter å ha holdt på i 10 års tid. Flere av kompisa mine har dævva av narkotiske stoffer også. Sånt er ikke mye morro.

 

Videre så er jo ikke tomhylser sunt for tenna å bite på heller, så da er han kanskje litt for liten, hvis det er det eneste han gjør med dem. Men å la unga utforske, spørre og grave....da snakker vi :mrgreen:8) Viktig å bli med på litt gærne ting som unga foreslår, og være dønn ærlig mot dem, så det ikke blir så fristende å finne på noe krøll med dette aleine, hvis dem skulle snuble over ammo enten ute i det fri, eller fra skjødesløse/uheldige foreldre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...