Jump to content

Rifle til dama


munsterjeger1487686241

Recommended Posts

Nå har konemor begynt å snakke om at hun vil ha eget jern til elgjakta.

 

Finnes det noen der ute som har et godt forslag til hva merke vi skal gå for???

 

Hun er ikke av de som er lengst i armene, og riflen min ( tikka master pro i 6,5x55) er mye for lang.

 

Helst skal hun ha en elgdødare som er kort i kolben, ikke framtung. Kaliberet er ikke det viktigste, men ser for meg et i standarklassen, men ikke 6,5x55.

 

Noen kloke hoder som kan komme opp med noen gode forslag???

Prisklassen kommer til å ligge på ca 10.000 nkr+/-

 

Har prøvd å finne noe i tidligere emner, men uten hell

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

 

Siden pris er et issue er jo R93 utelukket. Til den prisen ville jeg uten tvil gått for en Kongsberg 393 (Er jo litt patriotisk også...) Kaliber til hovedsakelig elg? Tja, .308/.30-06 eller 9.3x62?

 

There is no flees on nine point three's. ;)

 

Om man skal ha kikkert inn i budsjettet kan Tikka T3 være noe. Mange meninger om disse, jeg har en og har igrunn vært godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Det er ein del av damene som er veldig glad i Tikka rifler, har eg høyrd. Det er jo lette og fine rifler. Og ei brukt Sako 75/Remington 700 BDL, er vel heller ikke så dumt å tenke på.

Uansett, så bør du vel kanskje legge inn i prisen, ein liten tilpassning av kolben, sånn at den passer. Det vil kona du sette pris på. Det er vel ein av dei tingene folk er lite flinke til forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

remington seven i 308 med en ok kikkert som conquest, leupold vx-1, 2 eller 3, meopta eller lignende. lita hendig rifle med kurant optikk. eller ei anna rimelig rifle og få en børsemaker til å justere kolbelengden og kappe løpet litt. ser på jakt og friluft sine sider at remington seven kanskje er litt i overkant på pris, men hva med å se på bruktmarkedet?

Link to comment
Share on other sites

Samboeren min har en Tikka T3 SS med synth stokk. Vi var i butikken og prøvde litt forskjellig, men det viste seg at det var syntstokken som passet henne best. Stokken på denne er merkbart kortere enn trestokkene til T3. (laminat og valnøtt)

 

Det beste rådet jeg kan gi deg er å ta henne med i litt forskjellige butikker og plukke på de riflene de har inne. Det virker nemlig som om lengden på riflestokker varierer en hel del fra modell til modell.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Vil uuuuten tvil få anbefale Schultz & Larsen "Classic", i 6,5x55 eller 308.

Kjæresten min kjøpte seg en slik og er knallfornøyd, etter at jeg kappa ned stokken litt så den passer henne.

Går som ei stråle med det meste, er lett som ei fjær, og har et super-avtrekk, og er nesten fri for plast og ræl.....

Rett og slett ei rifle av høy kvalitet!!

 

Nesten så jeg tar den med på fjellet selv (men da hadde jeg havnet i unåde, for det er rifla til mor......)

Link to comment
Share on other sites

Da foreslår jeg at du tar deg en tur i butikken og ser selv..

 

mvh

Oddvar

 

EDIT:

Samboerens rifle har totallengde på 1075mm, det er 350mm fra avtrekkeren til kolbekappen. (Målt til bunnen av buen, altså korteste vei.)

Om noen måler en T3 laminat og en valnøtt så kan vi jo få en avklaring.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville begynt med å se på Dama.

Kroppsbygning, lengde på hals og bredde på ansiktet.

Nær alle våpen er bygget til å passe en middels feit Tysker eller Amerikaner av hann kjønn.

Etter mange år som instruktør for rifleskyting (jakt) har jeg innsett at de fleste damer må ha spesial tilpassede våpen. Jo spinklere og mindre damen er jo mer må gjøres med standard stokken.

Finn et godt brukt våpen i cal 6,5 eller 30 cal.

Ta så Dama med til en kvalifisert person (våpenmekker) og få kappet og hevet kolben så den glir på plass.

Er du i Bergen en gang i mellom så stiller jeg eller vi opp med hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Vil uuuuten tvil få anbefale Schultz & Larsen "Classic", i 6,5x55 eller 308.

 

Nesten så jeg tar den med på fjellet selv (men da hadde jeg havnet i unåde, for det er rifla til mor......)

Ja du skal ikkje tulle med a´mor. Eg gjorde den generaltabba å ta rifla til madammen ein morgon på jakt. Ho var ikkje direkte smørblid då eg kom heim att. Ho skulle jo sjølsagt på jakt sjøl og på ettermiddagen :roll:

 

Så eg kan trygt anbefale Schultz & Larsen 97 DL til damer. Kappa av litt av stokken, og den sit som eit skudd

Link to comment
Share on other sites

Rifle til mor? Jo, det skal jeg fortelle:

 

Remington mod 7 med helstokk. Modellen heter Mannlicher og den koster ca 10 000, tenker jeg.

 

X`en kjøpte seg en sånn i 98, og det ble en suksess fra første stund.

 

Lett, nett, kort&hendig og med forbausende presisjon. Lamninatstokk er det også.

 

Skal man ha kort&hendig børse blir det jo litt rart med lang låskasse, selv om det ikke betyr allverden.

 

Så Remington 7 helstokk: Løp&Kjøp :D

Link to comment
Share on other sites

Ulf. Var den rifla i 308 eller 260? Hugsar Svein Solli skreiv om ei slik i Våpenjournalen ein gong. Har sett etter den rifla i 260 mange gonger, spurt etter den på Jakt & Friluft. Men nei. Får ikkje tak i den. Det ligg bilde av den på http://www.remington.com/products/firearms/custom_shop/seven/model_seven_MS.asp Skulle gjerne hatt ei slik, ja

Link to comment
Share on other sites

Korte fingre? Det er det jeg har hatt størst problem med da jeg skulle tilpasse riflestokken til fruen. det er ikke godt å ta godt avtrekk når du enten må ofre grepet rundt pistolgrepet eller bare såvidt nå innpå avtrekkeren med fingertuppen. Ta fruen med i butikken og prøv dere frem, samt sørg for kyndig veiledning som dama syns er ålright. Løsningen her er tikka med kappet stokk, som jeg felte inn mer tre i pistolgrepet på slik at det ble lettere å nå frem på avtrekkeren. Hmm,låne rifla til ho sjøl? aldri i verden. Veit jeg hadde blitt dritt sur sjølv viss ho tok rifla mi uten at det var avklart på forhånd ja!

Link to comment
Share on other sites

tikka t3 hunter . kapp kolben litt så den passer. lett!

 

med tangke på rekyl ville jeg ha valgt en 308 eller 6,5.

 

veldig allsidig kaliber.

 

når det gjelder kikkert så er en leupold 3-9*40 heilt topp. med en stålmontaje. da havner du på rundt 11 12 lapper.

 

:mrgreen:

du er forøvrig heldig som har ei dame som har slik innteresse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil, Tikka t3 Hunter. Riktignok hardplast i magasinet, men opp og ned av lomma hele høsten, så er vel ikke det noen bakdel. Lett å bære og utrolig liten rekyl. Har skutt med Husquarna 30-06 i alle år, men plutselig var det nok. Nå er det så gøy å skyte, så jeg driver t.o.m. med å lære å lade. :D

Link to comment
Share on other sites

Hva med en ombygd HV-Mauser?

Innen mann er ferdig med prosjektet så er gammel Adolfen like dyr som ei Sako rifle og nye T.C rifla og fortsatt ei gammel børse.

Ike msforstå meg, liker faktisk Mauseren jeg også elles hadde det nok ikke stått noen i skapet mitt gitt. Har lyst til å dra og titte på den T.C børsa en dag som i å for seg sikkert hvner i må ha faktor igjen

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Sako Finnlight i 6,5x55 med en Zeiss Variopoint 2,5-10x50 med dagslysretikkel til konemor.

Hun, som ikke har særlig interresse for skyting, men som gjerne vil være med på jakt, skyter meget godt med denne.

 

Enkelt siktebilde, bare legg den røde prikken på dyret.

Kontant avtrekk.

Lite rekyl.

Kort og hendig våpen.

Tar ladegrep uten å ta rifla ned fra skulderen.

 

Reinsdyra faller umiddelbart.

 

Finnes sikkert flere "oppskrifter" på hvordan vi skal få konene til å trives på jakt.

Dette var min.

 

Har ikke angret en krone!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lakelander 393 i 270W. Stokken er kappet 6 cm. Zeiss 2.5-10x50

Dame, høyde 162,

Brukes i relativt bratt terreng og som hundefører.

Vilt skutt med lakelanderen: 3 stk hjort.

 

2530960263_12e10c8469.jpg

 

Det står ei slik rifle på rygge våpen, men denne har en swaro 3-12-50. Den skal han vist ha 12000kr for.

Link to comment
Share on other sites

Vil uuuuten tvil få anbefale Schultz & Larsen "Classic", i 6,5x55 eller 308.

Kjæresten min kjøpte seg en slik og er knallfornøyd, etter at jeg kappa ned stokken litt så den passer henne.

Går som ei stråle med det meste, er lett som ei fjær, og har et super-avtrekk, og er nesten fri for plast og ræl.....

Rett og slett ei rifle av høy kvalitet!!...

- Enig med Buster, et gjennomført våpen uten ræl, klassisk i stilen, kvalitet.. Kankje litt dyr men det går an å prute, og tilpassing av stokklengde ville jeg prutet med på kjøpet!

Link to comment
Share on other sites

Riktignok plast og rustfritt, men Kimber Montana 84M i 308 Win eller 260 Rem er midt i blinken for ditt (eller damas) behov.

Min Montana måler 35 cm fra avtrekker til Packmayr-kappa, vekt med 3,5-10x50 Conquest er akkurat 3 kilo.

Sannsynligvis intet problem å kutte av et par cm hvis den blir i lengste laget.

 

Det var en del hyling om presisjon på disse riflene for et par år siden, men min går ihvertfall helt ok.

Uansett en liten nydelig "mauserkasse" med trepunkts M70 sikring og supert avtrekk.

 

Kimber84M-1.jpg

 

Kimber84M2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...