Jump to content

Hvilken kule anbefaler dere i 9,3x62


Jeger88

Recommended Posts

Har bestilt meg 9,3 løp til saueren min. Nå sitter jeg å funderer på hvilke kule jeg skal bruke.

Mest ønskelig er ei lodda kule. Skal hovedsaklig bruke den på elg, men kan også hende den blr benyttet til rådyr jakt.

Viktig med god presisjon (dette varierer jo bra våpen til våpen, men en liten pekepinn gir det jo)

Ønskelig med så flat kulebane som mulig (selv om det er tunge kuler, så kan det vel variere litt på de forskjellige kuler??)

 

Håper noen kan hjelpe meg litt på vei:)

Link to comment
Share on other sites

hiver meg på, da jeg ser at ingen har nevnt 250gr woodleigh. har skutt mine fleste elger med woodleigh, og er meget fornøyd. ganske lik oryx, men har litt roligere ekspangsjon. den har tykkere mantelvegger. bruker nå 286gr i 9,3x64. skal teste litt 320 gr woodleigh til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte å jakte med 9,3x62 i 1996 og har jaktet med denne frem til nå.

Dette er kuler jeg har brukt:

 

Startet da med Barnes X 16,2 gr

Oryx 15,0 gr (superbløt)

Woodleigh 16,2 gr (Superhard/9,3x64 kule ... finnes flere jeg ikke har prøvd)

North Fork 16,2 gr

Swift Aframe 16,2 gr

 

Jeg tror at neste gang jeg kjøper ammo så blir det tilbake til Barnes X. Hadde god "drep" og kort fluktstrekninger. Og en helt grei presisjon i mi rifle.

 

Ser du nevner hund/korte hold. Skulle tro at å gå høyere opp enn det jeg gjør i vekt kan ha sine fordel. Vet flere som skryter av Lapua Mega. For min del så har 16,2 gr passe rekyl og fart.

Link to comment
Share on other sites

Har sidan eg fekk 9,3x62 for ein del år sidan brukt 250 grs A-frame med prikkfritt resultat. Slukking av godnatt-lampa med ein gong på alle hjortane eg har skote på. Dei siste to haustane har eg brukt 250 grs Rhino med samme resultat. Felles for begge kuler er reine hol både inn og ut. Rhinokuler har ikkje funne att i hjorten, med A-frame har eg funne att to av. Og begge ser ut som i reklama.

Har ikkje så lange hold på hjorten, vanlegvis, så eg vil tru dei må kunne fungere godt på elg på korte hold og.

Og "Korte hold" om de har så mykje hjort inne i Kjølsdalen, så kan eg godt komme inn og besøke Silje og Hans Ottar ei helg til hausten

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil lapua mega og swift være om man skulle være så uheldig å komme borti kvist?

 

Akkurat like uforutsigbar som hvilken som helst annen kule med tanke på endring av bane.

 

Endring av bane vil man jo kunne få om man kommer borti kvist, men med ei lodda kule er vel faren for att kule splintrer mindre før den event treffer dyret?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Woodleigh 320gr (21gram) forgjengern til oryx kula.

brukte den i høst.

fine slakt.

Lastet med 550krutt. 60gr og magnum hette.

Har Sauer løp jeg oxo kappet litt og med hausken demper.

meget bra presisjon, grunnen til det er hastigheten. men skyter kun på dyr som står stille.

og hold uten kvist

Link to comment
Share on other sites

Jakter du mye i tett skog ville jeg valgt 320 grs woodleigh. Er ei seig og robust kule som takler kvist bedre enn det meste. (dette pga vekt/hastighet også så klart)

 

Er du ute etter høyere hastigheter/flatere kulebane ville jeg valgt Barnes Triple-Shock X 250 Grain Spitzer. Veldig bra drep, veldig lite ødelagd kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler PBP tonheimkule på 185 grs med 3mm hull.Dette er etter min mening en veldig fin kule i 9.3. har skutt ca 30 hjort/rådyr/rein og elg med denne kula de siste to årene og har ikke noe vondt å si. Fine slakt, god effekt. Stort sett knall og fall og muligheter for flat kulebane. og god presisjon

jeg har brukt en sauer med 47 cm løp og har en hastighet ved 0 på 870m/s og hausken demper.

:) Med orginalt løp så skulle det ikke være noe problem å komme over 900m/s

Link to comment
Share on other sites

swift aframe 250gr bruker jeg,råker du grove bein på kort hold så blir det stygt uansett virke det som. Jeg blir nok bruke swift eller kansje den nye oryx 320gr. Men kulebana på den har jeg ikke studert, Skyteavstand blir skjelden lenger en 120-50 . :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Oryx, Swift A-Frame, Mega og nå har de siste blitt felt med Barnes TSX. Jeg kan ikke si at noen av kulene har vært spesielt mye bedre eller dårligere enn andre. Noen ganger blir det bodslått kjøtt og andre ganger ikke. Noen ganger løper elgen noen meter og andre ganger ligger den på stedet. Jeg snakker nå om dyr felt med samme skuddplassering og skuddavstander fra 4-230m. Jeg tror mer på situasjonen(stressfaktoren på dyret) når skuddet avfyres enn at den ene eller andre av kulene jeg har prøvd gjør det store utslaget. Det er stort sett gjennomskyting hver gang. Jeg har felt flest med Oryx, men har vel ingen soleklare favoritter.

Link to comment
Share on other sites

Til løshund jakt foretrekker jeg 15 grams oryx pga kula oftes ikke går gjennom elgen ved bog skudd. 250 grains swift og woodlight er også topp kuler men går som regel gjennom.

Til rådyr og reinsjakt har jeg brukt 15 grams vulkan med godt resultat, 250 grains ball tip er også grei kule til disse, skutt en elg på 178 kilo med den kula bare for å prøve og det gikk greit men skuddet ble satt rett bak bogen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...