Jump to content

Våpentillatelse Pistol


vickers

Recommended Posts

Morro er selvfølgelig en definisjonssak, jeg synes også det er morro med stevner. Men har heller ikke no problemer med å innrømme at det kan være morro å skyte på brusbokser eller vannkanner..... bare man rydder opp etter seg :D Men vi er vel enige i at med dagens lovverk, så er ikke brusboksskyting og vannkanneskyting ervervsgrunn :P

Brusboksskyting og vannkanneskyting er jo godkjent ervervsgrunn, denslags skyting hører nemlig inn under rekreasjonsskyting/trening. Selvfølgelig må man ha minimums oppmøte i klubben for å stette lovkravet, men dette er altså en naturlig del av skytingen/egentreningen som foregår rundt om utenom den aktiviteten en måtte ha i klubben.

 

Jeg mener det er ett problem med at klubbene skal gjøre annet enn å dokumentere aktivitet, tilstrekklig opplæring og at de har program for søkte kaliber og våpentype. Våpen nummer, våpentype etc. Har etter mitt syn ingenting å gjøre vedrørende klubbenes del av dokumentasjonen (det er selvfølgeligt fritt for klubbene å nekte å utgi dokumentasjon, med t.d manglende opplæring i sikkerhet (selv om vedkommende måtte ha tatt sikkerhetskurs etc), basert på personens oppførsel på bane og ellers i klubben.

 

Jeg mener at det påligger våpenkontoret, å sette seg inn i gjeldende regler for de forskjellig programmene, hva angår våpen og kaliber.

 

Jeg la forresten merke til at man vil ha oppgitt våpen merke/modell, før en søker. Er det ikke vanligt med "åpen" søknad på håndvåpen (t.d Pistol, 22lr. Passende Standard pistol Fin i NSF sitt program)?

Man blir jo låst på forhånd når en er ute etter brukte våpen, når en må ha "lukket" søknad på merke og modell.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg la forresten merke til at man vil ha oppgitt våpen merke/modell, før en søker. Er det ikke vanligt med "åpen" søknad på håndvåpen (t.d Pistol, 22lr. Passende Standard pistol Fin i NSF sitt program)?

Man blir jo låst på forhånd når en er ute etter brukte våpen, når en må ha "lukket" søknad på merke og modell.

 

Sånn som det praktiseres her, så oppgir man våpentype på skjemat som klubben signerer på, men man trenger nødvendigvis ikke å gjøre det på våpensøknaden. Her er det vel egentlig et unntak hvis man skal kjøpe fra privatperson. Er det ikke?

Unntaket er vel for halvauto rifle, og halvauto hagle, der fullstendig betegnelse og løpslengde skal stå på søknaden. Jfr. baksiden av den.

Link to comment
Share on other sites

Ja, klubben informerer våpenkontoret om hvilke program de har på programet, enten ved vedlegg til søknad eller et generellt info-skriv til kontoret.

 

Da blir scenarioet slik;

 

Raymond Magnum-Johnsen ønsker seg fælt en 44magnum for å skyte brusbokser, han er medlem i Frykteligealvorligesportskyttere, som ikke har program for slikt våpen men vil prøve å søke allikevel og ber klubben om nødvendige papirer. Han får da dokumentasjon på medlemskap, aktivitet og hvilke program klubben driver med, dette vedlegger han søknaden og så er det opp til saksbehandler å innvilge eller avslå.

Riktig avgjørelse vil naturligvis være avslag.

 

Tja, hva hvis forbundet man er medlem i/klubben er med i har programmet, men klubben ikke har bane for det. Skal ikke da medlemmet få lov til å reise på stevner andre steder å delta på stevner?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat dette med hva våpenkontorene rundt omkring krever og ikke krever at skal påføres søknaden er vel diskutert såpass mye at alle må vel ha fått med seg at her er det lokale forskjeller. Hva som er gjeldende i ett politidistrikt har nærmest ingen betydning i et annet. Akkurat som vedr. hvor lett eller vanskelig det er å få flere våpen i samme kaliber, saksbehandlingstid osv.

 

Personlig er jeg vant til at det holder med våpentype og kaliber, samt at man oppgir til hvilket program. I tillegg vedlegges det glimrende skrivet fra klubben som Bromark'n beskrev. Heller ikke her nevnes fabrikant. På Hønefoss kan de sine saker :D Tar den tiden det tar, men vettuge folk å snakke med.

Link to comment
Share on other sites

Dette ble jo en interessang diskusjon til slutt.

 

Nå er det lenge siden jeg har søkt om ervervelse av våpen. Men jeg hentet meg en søknad her om dagen. Etter en studie lurer jeg på om du nå bare kan søke om 1 våpen per søknad?

Link to comment
Share on other sites

Ja er ett våpen pr søknad. Men trenger bare betale 1 avgift samme hvor mange søknader du leverer :)

 

Ok, da skjønner jeg. Er det slik at man nå får et våpenkort per våpen? Hvis så er, får jeg da nye våpen kort på mine gamle våpen?

Link to comment
Share on other sites

Ja, på de gamle søknadene fikk man plass til 3 våpen, var det vel?!

En dårlig løsning, med mindre man skulle kjøpe alle 3 på samme sted og samme tid.

Så du tar bare med deg ei bunke og søker på alt du har planer om å handle deg det neste året...

Du betaler altså samme gebyret uansett.

Søknadene er gyldig i 6mnd og når de snart går ut kan du stikke innom politiet du fikk dem godkjent hos

så stempler de dem så de er gyldige 6mnd til...

Link to comment
Share on other sites

I denne tråden er det nå skissert mange praksiser både fra div klubber og div politidistrikter. Jeg vet enda ikke hvilke anbefalings formular som blir brukt her, men jeg tror dette inneholder pistol kaliberet man ønsker å søke om. Hvis det er tilfelle er det noen vits da å legge ved en søknad om f.eks 9mm? Men vil jo uansett ha fått dokumentert aktivitet for kjøp av første våpen.

 

Edit: Skriveleif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:? Lokalt kammer har iallefall orden i sysakene..... Her dukket det opp en konvolutt med nye våpenkort i forbindelse med en søknad for noen år siden... Ett kort pr våpen.

 

Dette er vel den nye "normen" som alle skal drifte etter. Men det gjelder nok bare "nye" våpeneiere eller de som kjøper nye våpen. Jeg var en kort tid tilknyttet Lillehammer og da jeg gikk tilbake til Hønefoss hadde de også fått de nusselige små :-) så nå har jeg en hel kortstokk snart :-) hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at dette stemmer:

Men det gjelder nok bare "nye" våpeneiere eller de som kjøper nye våpen

Våpenkontorene rundt om har vel nok å gjøre med nye søknader.. De har nok neppe kapasitet til å utstede kort til alle registrerte våpen i landet.. Iallefall foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

:? Jeg har ingen fasit på dette, men siden det fortsatt eksisterer gamle samleliste-kort må det vel enten bero på for lite kapasitet til å få produsert nye, eller mangler i det lokale våpenregister? Det er som sagt endel år siden jeg fikk min kortstokk.....
Link to comment
Share on other sites

Fra Våpenforskriften, § 2-12:

 

Søkerens skytterlag/-klubb må ha og utøve program for skyting med den aktuelle våpentype. Programmet må være utarbeidet av skytterorganisasjonen.

 

 

Hvis man da har en klubb som disponerer en bane hvor man tillater skyting kun med kaliber 22/32, og de ikke arrangerer f.eks feltskyting. Gir medlemsskap i denne klubben ervervsgrunnlag for f.eks en revolver i .44 mag da?

Dette kan jo by på problemer for enkelte. Den ene klubben jeg er medlem av, arrangerer ikke stevner i det hele tatt. Så dersom man skal tolke strengt, kan ingen av klubbens medlemmer kjøpe våpen. Satt på spissen er det ikke noen av dem som trenger våpen heller (ingen som møter opp og trener...). Men så spørs det hva man legger i å "utøve program"? Klubben kan jo ha treningskvelder med forskjellige programmer, og eventuelt låne et jordstykke hos en nærværende bonde for felttrening 2 ganger i året. Kan man da si at man utøver programmene? Hvordan tolkes dette rundt om i kongeriket?
Link to comment
Share on other sites

Tror nok at vi snakker om hvilke forbund klubben er organisert i og hva evnt skytebanen er godkjent for. Men har aldri vært boirti eller hørt om at noe slikt blir sjekket annet enn at de tar en kontroll for å se om klubben er godkjent innen de respektive forbund som kreves.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er minimum 6 mnd.

Det er feil,for det har litt med hva klubben sier også..

Hvis du kommer over ett kupp på en pistol etter si 2 måneder kan du få tilatelse til å kjøpe hvis klubben oppbevarer våpen for deg til 6 måneder er gått..

deretter må du på ny dokumentere at du har vert aktiv nok i de 6 månedene :)

Link to comment
Share on other sites

Det er feil,for det har litt med hva klubben sier også..

Hvis du kommer over ett kupp på en pistol etter si 2 måneder kan du få tilatelse til å kjøpe hvis klubben oppbevarer våpen for deg til 6 måneder er gått..

deretter må du på ny dokumentere at du har vert aktiv nok i de 6 månedene :)

 

Vel, teknisk sett er det ikke det de gjør!

Klubben kjøper et våpen for dine penger.

Men det er klubben som må søke, og våpenet må registreres på klubben.

Når man har vært med lenge nok til selv å eie våpen må man søke politiet måte på vanlig for å få våpenet registrert på seg.

Om man registrerer et våpen på et medlem før det har vært medlem i min 6mnd bryter man Norsk lov!

Samme hvordan det praktiseres...

Loven sier minimum 6mnd! Om noen flekser på det så driter de i eget reir, og burde fratas ansvaret med å lede en pistolklubb.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med våpenbutikker, de tar jo i mot brukte våpen. Registreres våpenet middlertidig over på butikken da?

 

De jeg har hatt befatning med i sånne tilfeller gjør ikke det.

Derimot har de en artig løsning hvor de sender inn papirer til våpenkontoret f.eks 2, 4 eller 6 ganger i året.

Dermed kan de ha ditt våpen liggende til det blir solgt, for så å registrere det over på ny eier.

Opplevde i et tilfelle at en bedrift som solgte en pistol for meg slik drøyde nesten et år før papirene ble sendt inn.

Med det resultat at jeg ikke fikk erverve ny pistol til den klassen,

da data og våpenkort viste at jeg allerede hadde en til det bruket.

Altså gikk noen rundt med en pistol registrert på meg i månedsvis. :shock:

Jeg måtte true med politianmeldelse før noe skjedde...

Så om noen skal selge slik, velg de seriøse. Winge Våpen er et godt eksempel på hvordan dette skal gjøres, mener jeg!

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at man nå får et våpenkort per våpen? Hvis så er, får jeg da nye våpen kort på mine gamle våpen?

 

Enkelt og greit Ja og Ja. :D

Normalt ikke før du gjør noe med de våpnene som er på det våpenkortet (t.d selger ett av dem, da må jo det gamle inn uansett), eller at de tar en gjennomgang på deg om du kjøper ett nytt våpen.

 

Utover dette, kan jeg vanskligt se at de flestevåpenkontor har kapasitet til å styre med å bytte ut kort for å bytte ut kort.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med våpenbutikker, de tar jo i mot brukte våpen. Registreres våpenet middlertidig over på butikken da?

 

De jeg har hatt befatning med i sånne tilfeller gjør ikke det.

Derimot har de en artig løsning hvor de sender inn papirer til våpenkontoret f.eks 2, 4 eller 6 ganger i året.

Dermed kan de ha ditt våpen liggende til det blir solgt, for så å registrere det over på ny eier.

Opplevde i et tilfelle at en bedrift som solgte en pistol for meg slik drøyde nesten et år før papirene ble sendt inn.

Med det resultat at jeg ikke fikk erverve ny pistol til den klassen,

da data og våpenkort viste at jeg allerede hadde en til det bruket.

Altså gikk noen rundt med en pistol registrert på meg i månedsvis. :shock:

Jeg måtte true med politianmeldelse før noe skjedde...

Så om noen skal selge slik, velg de seriøse. Winge Våpen er et godt eksempel på hvordan dette skal gjøres, mener jeg!

 

Nå skal vel egentlig våpenbutikker sende inn kvartallsrapporter(hvis jeg ikke tar mye feil)

 

Selv går det sjelden mere enn 14 dager før jeg har sendt inn papirer til politiet, men spørsmålet er vel hvor lang tid de ligger på "kammeret" før de gjør noe med papirene.... :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg f.eks har funnet et brukt våpen som jeg ønsker å kjøpe, men mangler en 1,5-2mnd før jeg kan søke. Har dere noen tips til hvordan man kan løse det? Dette er en privatperson som jeg ikke kjenner. Dermed ønsker jeg ikke forhåndsbetale og så vente tiden ut. Hvis jeg ikke får reservert det på en eller annen måte er jeg redd det kanskje blir solgt. Kan en mulighet være at jeg betaler vedkommende og så overtar en våpenbutikk våpenet til jeg har papirene i orden?

 

Edit:

Så en annen sak, og dette er litt "ordkløveri". Hvor gjelder disse 6 mnd aktivitet fra? Er det fra jeg fysisk ble medlem? Er det fra jeg tok sikkerhetskurset, før eller etter? Eller er det fra jeg tok kontakt og meldte meg inn i klubben per e-post eller tlf? Hvis en klubb har sikkerhetskurs i slutten av april, kan jeg melde meg inn i dag og skyte luft pistol frem til kurset. Da har jeg nesten 2 mnd aktivitet før jeg tar sikkerhetskurset. Så kan jo klubben somle i 1 mnd til før jeg får faktura på medlemskontigenten. Hva er det da som gjelder?

Link to comment
Share on other sites

På det første må du nesten sjekke med evt butikker om de kan/gidder gjøre slikt.

Vi andre kan gjette, men neppe gi deg et 100% riktig svar.

Dette vil nok variere, da det er langt utover det en butikk skal drive med.

Ellers må du få noen du kjenner som har lov å erverve våpen til å kjøpe den du har funnet.

Så kan du kjøpe den igjen av han/henne når din tid kommer...

 

På spørsmål nr to er jeg faktisk litt i tvil.

Vi praktiserer det kanskje litt strengt:

Anbefaler nye skyttere å melde seg inn snarest, gjerne på første trening.

Så teller vi fra 1. oppmøte etter at de har blitt medlem. Så fremt de forblir aktive.

(Noen somler et par mnd før de "vet om dette er noe for dem" og de treger som regel alltid.)

Om de ikke er aktive nok, eller ikke betaler kontingenten nytter det selvsagt ikke å komme etter 6mnd å be om papirer! :wink:

 

Loven sier jo min. 6mnd aktivt medlemskap, så jeg føler at det er riktig tolkning.

Men kan ikke si at det er "Den eneste sannhet!"

Link to comment
Share on other sites

Å gi noen ervervstillatelse før 6mnd kan BARE politiet gjøre!

Om noen andre manipulerer/forfalsker attester, papirer eller loggbøker

med tanke på å skaffe noen ervervstillatelse før de 6mnd loven krever så bryter de norsk lov!

Det hjelper ikke hvordan du føler det, eller hvor gjerne klubben din vil ha nye medlemmer.

Prøver man å framskaffe dette ved å gi folk en attest som sier " N.N har vært aktivt medlem de siste 6mnd"

og dette viser seg å være usant så er det faktisk å regne som dokumentforfalskning!

Noe som omtrent straffes hardere enn både voldtekt og drap her til lands.

 

Vær så snill og ikke gjør noe dumt som kan både skade deg og klubben din!

Nå vet jo de fleste hvilken klubb du sogner til, og det hender at "noen" følger litt med på hva som skrives her inne.

Link to comment
Share on other sites

tunderbrd:

 

Jeg tror du missforstår fullstendig. Her er ingen som skal forfalske noe som helst. Det er bare en definisjon på når man ble medlem. Og som du skriver selv er du usikker på hva som er den absolutte sannhet. Når du bestiller en forsikring er du faktisk forsikret fra den dag og ikke fra når du betalte forsikringen.

 

Edit:

En annen ting som jeg også har registrert er at det finnes et uttall av klubber under skytterforbundet som etter det jeg registrerer ikke har løsnet et skudd på mange år og kanskje ikke noen gang. Medlemmer av disse klubbene kjøper våpen som bare det. Hva er logikken bak det?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er bare en definisjon på når man ble medlem.

 

 

Og der er evt det eneste spørsmålet om man skal regne fra når de meldte seg inn i klubben eller nå de betalte kontigenten.

Pga av enkelte klubber sender ut kontigenten i batcher, vil jeg si at det helt klart er det første.

 

 

Du skal ha 6mnd med aktivitet. De 6mnd forut for den datoen du leverer søknaden, skal du ha hatt nok aktivitet til å tilfredstille PODs krav. Og det er vel 2-3 ganger i mnd. Når du ble medl er i utgangspunktet ikke så viktig dog må man jo være medlem i minimum 6mnd.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har missforstått beklager jeg!

Men slik forsto jeg det du skreiv, og gjør det fortsatt når jeg leser det for n'te gang...

Tror ikke du ønsker hvilket som helst svar, men det som passer deg best.

Så du hadde ihvertfall rett i en ting:

dette er litt "ordkløveri".

Så jeg lar det ligge! Jeg mener du har fått de rette svarene på det du spør om, kanskje bare ikke de du håpet på... :lol:

Link to comment
Share on other sites

tunderbrd:

 

Kan vel si det slik at jeg har fått svar jeg liker og svar jeg ikke liker. Kan nevne at min klubb ikke godkjenner kjøp av grovere kaliber en .22 før man har vært aktiv medlem i 12 mnd. Dette strider med hva andre har skrevet før her, men hva skal man gjøre. Trøsten er at de kan trygt være fleksibel med denne uten å bryte noen lov. :D

Link to comment
Share on other sites

en klubb som hever seg over loven... hoi. Meld deg ut og bytt

(hvilken klubb er det foresten?)

 

Jeg vil ikke si hvilke klubb det er da jeg synes de i klubben er kjempe greie og gjør sitt beste. Kanskje det er en god grunn til at man ønsker å praktisere ting på den måten. Jeg tror uansett det er flere klubber som gjør det på den måten, så vi er nok ikke alene. Om du faktisk må vente i 12mnd hvis du er veldig aktiv og ønsker å delta på div stevner er jeg mer usikker på. Tiden får vise. Jeg klarer meg uansett en stund med den .22 pistolen jeg får når medlemskapet er i orden.

Link to comment
Share on other sites

Hvem det er spiller ikke noe rolle her.

 

Poenget denne tråden viser er at dersom en bit av et lovverk skal håndheves av "andre" (i dette tilfelle en pistol klubb), blir det ikke likt. Noen er da mer ivrige i håndhevingen en andre. Når i tillegg diverse politi distrikt ikke opperer likt, blir det enda vanskeligere.

 

En annen ting som har med samme tema og gjøre. Når man oppgir grunn for hva våpenet skal brukes til lønner det seg vel å være spesifik. Med det mener jeg at man f.eks kan ha 2 stk .22 pistoler hvor ene er til feks spesialfelt og den andre til Finfelt. Noen sier du ikke kan ha flere våpen i samme kaliber uten å ha minst 10 stevner i året. Men man mener vel 2 våpen i samme gren, slik som eks med Spesialfelt og Finfelt.?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...