Jump to content

Helpressing og Smøring


S.O.N

Recommended Posts

Må innrømme at det med å smøre hylser er det mest tråkige greiene, så enhver ide til en enklere prosedyre vil bli prøvd.

 

Fant en Video der noen bruker syntetisk motorolje i en kopp, dupper hylsa ned i oljen og så helpresser. Han duppet ca. hver 10'nde hylse. Det gjekk superraskt.

Deretter så bare tromlet han hylsene etterpå i et par timer etterpå, før han ladet.

 

Er dette noe som fungerer med vanlig nøtteskall, eller er det noe annet absorberende greier som han brukte i den tromleren ?

Link to comment
Share on other sites

Enig. Smøring av hylser er dritkjedelig. For ikke å snakke om når man må fjerne smørningen etterpå.

 

Så løsningen er halspressing. Nå halspresser jeg alt, både til jakt og trening. Til når har det gått helt fint. Selv med Blaser R93 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert det ja, men det dukker opp endel hylser som ikke er skutt i mitt våpen, og da liker jeg helst tanken på helpressing etter at dem er sortert nøye.

 

Men har noen prøvd det med olje og hva er det for skall han eventuelt bruker i den trommelen ?

Link to comment
Share on other sites

For å fjerne hylsesmurning på en rask og effektiv måte: lad patronene ferdig fyll 5cm med varmt vann med noen dråper Zalo i oppvaskummen og slipp patronene oppi og rør rundt 10-20 sek. Ta de opp og legg de midt på et stort badehånkle og ta tak i hver side og "tromle" de tørre. Har gjort dette med mange 1000 treningskudd uten problemer. Raskt og effektivt :D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kline med motorolje når det finnes vannoppløselig hylsesmøring? Jeg smører, presser og skyller av fettet med varmt zalovann. Skylles i rent vann til det ikke skummer. Tørkes i varmluftovn på 70 grader i et par timer. Da er alt klart til å fore 650`n med klargjort messing. Det høres kanskje omstendelig ut, men hvis en kjører prosessen med 5- 600 hylser om gangen går det ganske greit. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått over til mica når jeg necksizer, men til helpressinga blir det jo olje, og da vannløslig på smørebrett.

Har vasket i zalovann noen ganger, men syntes det var litt "svartarbeid". Det er utrolig hvor lenge ei hylse kan holde på den siste dråpe, og dessuten vet jeg ikke hvor mye en skal drive å varme messingen i kokvann og steikeovn før den kan ta skade av det. Noen som vet om man får redusert levetiden av dette? Messing blir jo mykere av varmebehandling.

 

Prosessen jeg kjører for helpressing er dobbeltromling.

For å ikke få grus, kraks og riper i diene tromler jeg først hylsene en lang runde i medium med polish (fin corncob). Så inspeksjon, smøring og helpressing med decapping. Hylsene er nå grisete, og etter eventuell trimming er de også fulle av kvasse glittrende løpsgnissere. Derfor kjører jeg dem en kjapp runde i trommelen igjen, men nå i medium uten polish (halvgrov valnøtt). Da blir hylsene rene, tørre og fine, og samtidig fjernes kruttgraks i hettelomma uten at det legger seg polish i lomma. Det kan jo legge seg litt valnøttrester i tennkanalen på enkelte hylser, men dette fjernes kjapt med en utbretta binders mens de står opp-ned i hylsebrettet og venter på nye tennhetter.

 

Har også vurdert metoden å helpresse uten hetteutstøter, for så å tromle og til slutt fjerne hettene med die til større kaliber (eller Lee decapping die) for å unngå å få olje på dem igjen. Hadde da unngått trommelmedium i tennkanalen, men da blir det en ekstra operasjon i pressa og mere gnukking av hettelomma etterpå.

Tromling av hetteløse hylser kan i følge enkelte føre til forandring av hettelomma - enten ved at hullet blir større av tæringen av mediumet eller at det legger seg et lag av polish som gjør det vanskelig å entre ny hette. Men da må det vel tromles en stund... Med min snartur i trommelen for å fjerne hylsesmurning har i alle fall ikke jeg merket noen forandringer.

Link to comment
Share on other sites

Større kvanta smører jeg på konvensjonell måte, presser, vasker i zalovann, tørker, for så å toppe det hele med å dyppe hylsehalsene i sprit.

Jeg ser for meg følgende hurtigløsning: Spraysmøre hylsene, presse, bade dem i sprit utendørs eller i garasje e.l.

Spriten tørker jo veldig fort, og å ofre dyrt media til å fjerne smurning byr meg imot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser for meg følgende hurtigløsning: Spraysmøre hylsene, presse, bade dem i sprit utendørs... Spriten tørker jo veldig fort, og å ofre dyrt media til å fjerne smurning byr meg imot.

:shock::roll::shock::roll::shock::roll::shock::roll::shock::roll::shock::roll::shock::roll::shock::roll::shock::roll::shock::roll::shock::roll::shock::roll::shock::roll::shock::roll::shock::roll::shock::roll::shock:

Dette må jo være alkoholmisbruk av værste sort! Du får jo 4kg medium for ei heilflaske! :idea::lol:8)

Med mindre du er så ladefantast at du har lyst til å ha ei flaske i barskapet med etiketten "Hylsedram"! :D

 

Neida; Ideen er nok god som bare det! Bedre enn å vaske og dyppe hylsehalsene i sprit også. Oljehinna som legger seg på toppen kan jo fjernes med tørkepapir før du tar ut hylsene, og da blir de jo gullende rene!

(Hvis du setter ei fyrstikk borttil tørker de nok enda raskere :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

... dessuten vet jeg ikke hvor mye en skal drive å varme messingen i kokvann og steikeovn før den kan ta skade av det. Noen som vet om man får redusert levetiden av dette? Messing blir jo mykere av varmebehandling.

 

Med mindre du har en steikeovn som varmer messingen opp til over 580-600'C kan du trykt la hylsene så i steikeovnen ganske lenge før

det utgjør noen fare. Hvis det noengang vil gjøre det med høyeste vanlige steikeovnstemperaturer da. (?)

Å gløde hylsehalser for å ØKE levetiden på hylsene er helt vanlig blant folk som har sære kalibre med dårlig tilgang på nye hylser.

Setter du steikeovnen på 60 grader og tørker hylsene en times uten tennhetter bør allt være helt tørt, eller var det ikke det?.

Om ikke så må du bruke varmere vann når du vasker. ;)

Link to comment
Share on other sites

dessuten vet jeg ikke hvor mye en skal drive å varme messingen i kokvann og steikeovn før den kan ta skade av det.
Tricket er selvsagt å preppe hylsene på forhånd, f.eks. dagen før. Gjerne i større kvanta enn man har tenkt å lade akkurat nå. Min prosedyre er som følger: Smøre, presse, vaske i Zalovann (skylle godt i varmt rent vann), sette på badegulv med varmekabler natta over. Neste dag (eller noe slikt) stter jeg hette i de rene og tørre hylsene, har i krutt og setter i kule.
Link to comment
Share on other sites

Syns egentlig ikke den smøringen tar så mye tid, selv om jeg nå helpresser mindre og mindre og neck'er mer og mer.

Min prosedyre er temmelig lik den et par andre her har nevnt. Smører 10-20 hylser i slengen ved å rulle de på smørebrett med vannløselig smøremiddel. Lader patronene ferdig, før de så får seg et kjapt bad i lunkent zalovann og tørkes i håndkle.

Har aldri hatt klikk eller noe annet krøll, og det har blitt noen tusen skudd som har blitt badet opp gjennom årene.

Link to comment
Share on other sites

først må jeg si: jeg hater lading. se tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=13897&p=160200&hilit=kan+man+bli+lei+lading#p160200

å det jeg hater mest er helpressing.

derfor halspresser jeg hver gang det er mulig omtrent (dvs sikkert 90% av tida)

men må jeg helpresse gjør jeg på følgende måte. først tromler jeg hylsene. så smører og presser jeg dem (har brukt motorolje og div hylsefett, i praksis syns jeg det funker likedan) så går de hylsene rett i hylsetrommelen igjen. (har 2 tromler.....)

bruker enstasjons til helpressing. for da kan jeg tromle hylsene uten tennhette etterpå. må bare huske sjekke tennkanalen for gruff fra trommelen.

 

 

å måtte bade og frottere hylsene ser jeg på som langt forbi det jeg gidder gjøre. dessuten er det jo en viss fare for vann inni hylsa (?) å man må kansje tørke den en stund for å være helt sikker på at det er tørt inni å man ikke får kødd med tennhetta.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si jeg bruker noe lengere tid på å tørke de etter et bad som på å sortere de fra gruff og sjekke hettelomme pluss innvendig for media.

Og les gjerne min siste setning i forrige innlegg en gang til, så langt ingen klikk eller annet fusk.

Men det finnes mange veier til rom, og hver og en står jo fritt til å gjøre det han eller hun føler er best.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er helt greit med smøring og helpressing, tar ikke mye mer tid enn med necksizing.

Jeg vasker imidlertid den ferdige patrona og ikke hylsa før den går videre. To liters isboks, Dillon spary lube, smører også 9mm, size, sette hette, krutt, sette kule, evt krympe, i vaskekummen med zalo, helst i et stort dørslag. Noen runder med vaskebørsten, løfter opp og skyller av i glovarmt vann, over på badehåndkle, hvor patronene blir ristet litt fram og tilbake, deretter i bokser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ser at mange vasker hylsene etter at de er ferdig ladet. Smører dere ikke innvendig i hylsehalsen da?

Det første partiet jeg ladet gjorde jeg slik med, men jeg opplevde at krutt festet seg innvendig i hylsehalsen og syntes til og med det ble litt grisete i innvendig i powderfunneln' etterhvert.

 

Nå vasker jeg hylsene i zalovann etter helpressing. Det gir en betryggende følelse å vite at hylsene er rene innvendig også.

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Du bør absolutt vaske hylsene før om pressing.
Mine rutiner er:

1. fjerner tennhetter i de brukte hylsene
2. vasker hylsene i stålpinnevasker med sitronsyre og en god dose såpe.
3. Smører de med en hjemmelaget Lanolin olje
4. presser de om
5. Vasker de for å få av Lanolin oljen
6. trimmer hylsene

7. lader de om på vanlig måte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg bruker spraysmøring (case lube) og tromler av smøringa etterpå. 
Bruker knuste maiskolber i ei gammal elextrolux kjøkkenmaskin. Bollen snurrer men slikkepotten står i ro. Humsmorverktøyet klarer ca 50 riflehylser så når ein batch presses så tromles forrige, 15-20 min er nok til å få av smøringa. Medie koster lite og varer leeenge. 
Har også hylsevask med stålpinner men bruker den sjelden, blir då vanligvis kun litt sot som skal av og plukkhylser utan kjent opphav brukes ikkje lengre. Tromler tørt før pressing i samma type medie og med samma maskin,  har fleire boller (Finn.no gis bort🤣). Mine hylser blir altså normalt kun våte når dei er ute på jakt😂

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 3/23/2021 at 9:34 PM, NM149 said:

Du bør absolutt vaske hylsene før om pressing.
Mine rutiner er:

1. fjerner tennhetter i de brukte hylsene
2. vasker hylsene i stålpinnevasker med sitronsyre og en god dose såpe.
3. Smører de med en hjemmelaget Lanolin olje
4. presser de om
5. Vasker de for å få av Lanolin oljen
6. trimmer hylsene

7. lader de om på vanlig måte.

 

Hvorfor bør man vaske dem før pressing? er det bare for å ikke få dritt i dia? eller er det flere grunner til det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...