Jump to content

Demper/ løpslengde på 9,3


D99

Recommended Posts

Utgangshastighet i Kongsberg 393 med 46cm løp er iflg sikre kilder ca35m/s mindre enn i 56cm løp. Ikke noe som trenger å være av stor betydning i elgskogen altså. Dette kan jo variere noe fra pipe til pipe, men det er sikkert et greit overslag om hvor mye du mister... Jeg ville gått for maks kapp og hausken medium. Det er en bra kombo i og med at du ender opp med en børse som er ganske mye hendigere enn den du begynte med.. Vekta av pipebiten du kapper bort blir antagelig større enn vekta til demperen, forutsatt at du tar hausken medium på 296gram. Denne bygger bare ca 8cm på løpet, så børsa blir både lettere og kortere. Med hausken standard lander du vel på omtrent det du begynte med i forhold til lengde og vekt. Er ikke så ueffent det heller da.. Denne demper en hel del bedre enn lillebroren, men den lille går også bra å skyte med uten hørselvern så lenge det ikke er snakk om lange kanonader på skytebanen. Til jaktbruk der munningsflamme og mest mulig demping ikke er prioritert er denne optimal etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Simulert i QuickLoad; 9.3x62, Lapua Mega 285grain, VV N140 52 grain, OAL 82mm

 

60 cm løp: 666 m/s

58 cm løp: 661 m/s

56 cm løp: 656 m/s

54 cm løp: 650 m/s

52 cm løp: 645 m/s

50 cm løp: 639 m/s

48 cm løp: 632 m/s

46 cm løp: 626 m/s

44 cm løp: 619 m/s

42 cm løp: 611 m/s

40 cm løp: 603 m/s

 

Selv med 40 cm løp er 99% av kruttet brent. 40 cm løp blir lovlig når den nye våpenforskriften trer i kraft.

Link to comment
Share on other sites

Den nye våpenforskriften ligger ute på lovdata. Mye er endret her siden det første utkastet. Tror nok de fleste endringer er gjort nå siden den er vedtatt. Tror ikke vi kan vente noen flere store endringer før departementet bestemmer seg for å tre den i kraft.

16.02.09 var det intet nytt ang når den vil tre i kraft, ei heller hvordan den vil se ut. Så inntil da får vi føge de gamle forskriftene, så slipper vi noen "konflikter" :wink:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=10679&st=0&sk=t&sd=a&start=80

Link to comment
Share on other sites

Interessant. Har en Hausken std. Titan som skal på. Tenkte kanskje kappe såpass at totallengda på våpenet bli den samme etter demper. Er jo ikke mye en taper med litt kapp.

 

Lurt å gå for titandemperen. 2 kompiser, bl.a. skjørtejeger her på forumet har begge 47 cm løp på sine 9,3x62. Begge bruker Hausken alu.demper og har fått store buler på demperene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 50cm på Blaseren, og kunne nok gått enda lenger ned på pipelengde når det gjelder 9.3.

Hørt noe om at man ikke begynner å tape hastighet i 9.3 før på 42cm, om dette stemmer skal ikke jeg mene noe om, men tror ikke 50cm gjør stort i alle fall.

 

Tull. Du mister hastghet fra første halve cm. kappet. Jeg vurderer 9,3 med 66 cm.

Link to comment
Share on other sites

Selv om et lengre løp vil gi høyere hastigheter enn et kortere, er det ikke alltid ønskelig eller et behov. Skal du for eksempel jakte i tett skog på vilt i bevegelse vil en kort børse som ikke er framtung være bedre. Da er det greit å "ofre" 30 m/s fart på kula for en bedre balansert jaktrifle.

 

Spesielt ved montering av demper kan det være nødvendig å kappa løpet for å opprettholde en god balanse i børsa da demperen øker vekten på enden av rifla. I praksis har det ingen betydning om en 285 grain kule forlater løpet i 660 m/s eller 630 m/s, du må lære deg å kjenne kulebanen uansett. Tror elgen faller bare du treffer der du skal :)

 

Dybdevirkningen av kula påvirkes også i svært stor grad av hvor hard kula er. Med bløte kuler er det faktisk ønskelig med moderate hastigheter så ikke kula ekspanderer for mye. Hastighet er ikke alt her i verden. Er du ute etter et flattskytende kaliber tror jeg 9.3x62 er feil uansett.

Link to comment
Share on other sites

Er du ute etter et flattskytende kaliber tror jeg 9.3x62 er feil uansett.

 

Var det ikke Elgen her på forumet som vant Langholdstevlinga på Sf. nettop med 9,3x62? Med Accubond i 800 ms. er 9,3'en et riktiig fint langholdskaliber, men da nytter det ikke med 40 cm. pipe :wink:

Link to comment
Share on other sites

40 cm løp blir lovlig når den nye våpenforskriften trer i kraft.

 

Så du synes det er greit å påstå at dette er er riktig før forskriften er vedtatt?

Jeg tror vi gjør lurt i å holde oss til gjeldene forskrift til vi vet hva som blir riktig.

 

 

Ja, forskriften ble vedtatt den 11.07.2008 og trer i kraft når departementet (justis) bestemmer.

 

"Forskriften trer i kraft når departementet bestemmer det. Fra samme dato oppheves forskrift 25. januar 1963 nr. 9722 om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon med tilhørende rundskriv. "

 

Nå kan det godt tenktes det kommer endringer før departemetet bestemmer seg for å tre den i kraft, så du har rett i at vi ikke skal være sikre på at forskriften blir slik den er i dag. Slik forskriften er nå er dog det som har blitt vedtatt og slik ser det ut til at det blir.

Skal du kappe løpet må du selvsagt forholde deg til dagens forskrift, men det ser ut til at 40 cm blir nye minstelengde.

Link to comment
Share on other sites

Fintenkt litt. Hausken-demperen bygger 16 cm. Tror jeg kapper til 47 cm og da vil totallengda på våpenet bli 3 cm lengre enn originalt. Det kan vi leve med...... Håper på en utgang på ca. 730-740 m/s med 250 grs A-Frame med 62 grs. N 150 bak. Bør bli en brukbar kombinasjon og forholdsvis håndterlig i elgskogen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Fintenkt litt. Hausken-demperen bygger 16 cm. Tror jeg kapper til 47 cm og da vil totallengda på våpenet bli 3 cm lengre enn originalt. Det kan vi leve med...... Håper på en utgang på ca. 730-740 m/s med 250 grs A-Frame med 62 grs. N 150 bak. Bør bli en brukbar kombinasjon og forholdsvis håndterlig i elgskogen :)

Hva fant du ut? :wink:

Selv har jeg 45cm løp med A-tec på min Sauer202, og ladninga mi for 250grs A-Frame er 61,5grs N150. Denne har jeg kronografert til 738m/s.

Link to comment
Share on other sites

...det jeg lurer på er om det er stor forskjell på kulebanen med lange og korte løp. har det en stor praktisk betydning?

 

Klikk på linken: PCB

 

Supert norsk gratis ballistikkprogram som svarer på spørsmålet ditt.

 

Finn i kula du skal bruke, og fyll inn fart og andre data.

Du kan ha som tommelregel at du mister 2-4m/s fart for hver cm du kapper av løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Lurer bare på hvordan dere måler løpslengde, jeg har Blaser og jeg stikker pussestokken ned i løpet med lukket sluttstykke og måler da den lengen jeg får der løpet er kappet. Grunnen til at jeg lurer er at jeg bestilte 9,3 løp på 48 cm , men når jeg måler på denne måten får jeg det til å bli 46,5 cm. Har vel kanskje ikke stort å si da men ...

Link to comment
Share on other sites

Regner med at løpet ditt er 48cm om du måler utvendig fra kammer til munning.

Det er mange som måler Blaserløpene slik, siden de er så lette å ta løs :lol:

 

 

Stemte bra da jeg målte det på den måten ja,... Men blir det riktig?

Link to comment
Share on other sites

Lurt å gå for titandemperen. 2 kompiser, bl.a. skjørtejeger her på forumet har begge 47 cm løp på sine 9,3x62. Begge bruker Hausken alu.demper og har fått store buler på demperene.

Stemmer det ja, løpet på min 9.3 er vel 53 cm- og har samme type demper som de to. Min er vel litt mindre brukt, men helt fin. :wink: Om det er de ekstra 5 cm som er forskjellen vet jeg ikke, men det kan kanskje virke slik? (Skjørtejegern lader litt hardere en meg, men den andre med bule i dempern har samme ladning som meg.)

Uansett er det nok lurt å gå for titan

Link to comment
Share on other sites

Går det fint å legge elgen i bakken med en oryx i 18.5 med løp på 43 cm å 655m/s

Når jeg skaut gjenom kronografen så satt jeg 1.5 m bak den, Blir det riktig da?, eller skal det måles på 100 m?,

Jeg er litt rett at ikke kula ekspanderer fullt da jeg kansje må skyte på en elg på 150-200 meter pga at hasigheten er 655m/s

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...