Jump to content

Åpne sikter


Melvin

Recommended Posts

Jeg har en remington 700 i 30-06 som har blitt litt arbeidsledig etter at en tikka t-3 i 6.5 kom i hus. Nå kunne jeg tenke meg og plukke av kikkerten og sette på noen bra åpne sikter. Å bruke børsa som hundefører børse. Med skuddavstander fra 5-100 meter og til ettersøk. Kunne selvfølgelig satt på en aimpoint, men tanken på og ha ei børse uten optikk, batterier og andre ting som kan klikke er veldig fristende. Er ute etter andres erfaringer med forskjellige åpne sikter.

Finnes det sikter som funker greit på hurtigskyting på korteavstander 5-25 som skyting på 100 meter? Kunne også tenke meg og ha muligheten til og feste reima nesten helt oppe i pipemunningen. Gjerne bilder også.

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker åpne sikter i kombinasjon med kikkertsikte på min Sauer 202 Outback.

Dvs at jeg tar av kikkertsiktet hvis jeg sitter på "trange" poster eller hvis andre forhold tilsier det. Dette fungerer aldeles utmerket for min del. Har skutt 3 hjort med åpne sikter de 2 siste år.

Det er Sauer sitt originale åpne sikte som står på min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker åpne sikter på det meste av mine våpen, bortsett fra kort dempa løp. Jeg for min del trives best med relativt grovt firkanta korn, og god plass i skuret. Nesten som et pistolsikte. Synes Blaser sine som jeg har nå er bra, og tidligere har jeg satt på SAKO sikter når det ikke har vært åpne sikter på rifla.

Ellers er ghost ring (jaktdiopter) sikkert en god ide. Jeg har aldri skutt med det.

En annen ting, dersom du ikke er vant til åpne sikter, sett av tid til å trene. De av oss som vokste opp med luftgevær og salong med åpne sikter har nok en fordel. Jeg vil tro det er en stor fordel dersom du kan sette på like åpne sikter på salongen som de du tenker bruke på jakt. Mengetrening!

Link to comment
Share on other sites

Ellers er ghost ring (jaktdiopter) sikkert en god ide. Jeg har aldri skutt med det.
"Sikkert"? Jaktdiopter er en god idé. Med diopter kan du bruke jernsikter mange år etter at øynene er blitt for stive for skur og korn. Enklere å sikte med er det også; man har bare to ting å konsentrere seg om (korn og mål) mot tre (skur, korn og mål) når man bruker skursikte.

 

Anbefales på det varmeste!

Link to comment
Share on other sites

Cool Vetlus! Vi tar oss en tur i skauen og skyter neste gang du her i kristianby. Glede meg til å prøve! Hmm, kanskje en spørkelsesring hadde vært tingen på min kjære Angelina Merkel drilling som er på spa hos Dr. Raudnakke da kanskje? Noen som har en god løsning for å få på ghostring på drillinger?

Link to comment
Share on other sites

ghostring på drillinger
Det er stokk stein umulig. "Ghostring" er en amerikansk oppfinnelse som er like original som ymse Hollywood-remakes. Her i Europa kalles slikt for "diopter". Av den grunn er det -- som sagt -- stokk stein umulig å montere en "ghostring" på Angelina. Derimot ville jeg sterkt vurdert å ta en prat med Dr. Rødhals om muligheten for å montere et diopter på Angelina 8)

 

Ved nærmere ettertanke ville jeg tenkt to ganger på det der. Det diopteret jeg har montert på hjorterifla har et nokså stort hull, og selv om det er mer enn presist nok til å plassere kula innenfor vitalt område på en hjort eller et rådyr på 70- oppmot 100 meters hold. er jeg mer i tvil om det vil egne seg like godt til å prikkskyte ei rype på samme avstand. Dessuten har du problematikken med kornets høyde. Et ettermontert diopter kan ende opp noe høyere enn et lavt skur. Det er ingen problemer med å montere en noen få mm høyere kornfot på ei rifle, men det spørs om det ville vært like vellykket på en drilling.

Link to comment
Share on other sites

Sako: jeg har levd i den (villfarelsen kanskje) at ghost ring og diopter ikke er det samme. Slik føles det også når jeg skyter. Ghost-ring er raskere å bruke, og holder på korte hold. Skal det skytes prikk-i-prikk så må det et diopter til. Ghost-ring har sine bruksområder, og diopter har sine. Ghost-siktet jeg har kan forresten justeres ganske mye i høyden, og det kan nok tilpasses flere kornhøyder. Jeg har forøvrig et gammelt Lyman ghost-ring sikte.

Link to comment
Share on other sites

Åpne sikter fungerer sikkert bra for mange men ikke for meg. Har ikke jaktet med det men på banen merker jeg at jeg bruker mye lengre tid på skuddet og er avhengig av godt lys. Selv på 50m rådyrfigur går det tregt eller upressist. Har både skur/korn og jaktdiopter. På en så stor blink som elg opp til 5-60m bør det fungere i godt lys. Blir til å bruke Docter rødpunkt for meg.

Link to comment
Share on other sites

jeg har levd i den (villfarelsen kanskje) at ghost ring og diopter ikke er det samme

 

jeg er tilbøyelig til å være enig med deg her. Ghostring er riktig nok et dioptersikte, men med større "hull". Amerikanerene skiller da også mellom ghostring og peepsight. Sistnevnte er det jeg forbinder med diopter. Ghostring => stort hull og uten "finjustering", men med større lysgjennomgang og antatt dårligere presisjon. Mao et jaktdiopter/ "taktisk" (grøss :? *) sikte. Peepsight=> lite hull, mulighet for finjustering og mer presist.

 

På den annen side så hadde bla Ashley Outdoors et peepsight som egentlig var et ghostringsight, så jeg skal ikke komme med alt for bombastiske uttalelser. Jeg hadde et slikt et på en Winchester mod 94 en kort stund en gang på 90- talletog det fungerte utmerket ut til 100m og litt til.

 

* Begynner å bli litt lei tactical ditt og datt. Men det er vel en trend...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stor tilhenger av åpne sikter og tar alltid prøven med ei børse uten kikkert. Veldig greit i skogen og børsa blir så god å bære. Man blir jo også lei magnumøye etterhvert.

 

Originale Remington og Tikka har fungert bra for meg. Det som er viktig er å finne ett som er raskt nok og samtidig presist nok for ditt bruk. Pistolsikter med nok luft rundt kornet er raske på korte hold og kan skyte presist på litt lengre når det trengs. Og som nevnt over er unge øyer bedre enn de gamle.

Link to comment
Share on other sites

Sako: jeg har levd i den (villfarelsen kanskje) at ghost ring og diopter ikke er det samme. Slik føles det også når jeg skyter. Ghost-ring er raskere å bruke, og holder på korte hold. Skal det skytes prikk-i-prikk så må det et diopter til.
Nå er vi nok på full fart inn i en diskusjon om begreper og definisjoner, men for meg er diopter ethvert ikke-optisk sikte der baksiktet er et hull man ser gjennom. Et banediopter -- slikt man finner på baneSauere, Mauser M59/M67 og bane-Krag'er har et lite hull og gjerne ei stor hullskive, et jaktdiopter har et stort hull og gjerne lite gods rundt hullet. Et "ghostring"-sikte er i mine øyne ikke noe annet enn et jaktdiopter, gjerne med et noe større hull enn et klassisk skandinavisk jaktdiopter. Til banediopteret hører gjerne et hullkorn, til jaktdiopteret hører naturlig et stolpe- eller perlekorn.
Link to comment
Share on other sites

Sako: åpne siktemidler er veldig intr - kanskje vi skulle laget et skikkelig oppsett for alle en gang:)

 

Jeg er ikke uenig med deg Sako. Jeg har ikke tenkt å ta en diskusjon for diskusjonens del, men for meg er det greit å skille mellom åpne sikter (skur/korn), ghost og diopter. Alle kan brukes på jakt, men har ulike styrker (og svakheter).

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt foretrekker jeg også grove firkantede korn og skur med god plass rundt kornet. Gleder meg til å prøve Vetlus sin rattatta med spøkelsesring da!

Angående nomenklatur, så er vel ghost ring et amerikansk begrep ja. På Norsk ville vi sagt jaktdiopter. Jeg for min del gir jevnt f.... i den slags, om vi kaller det jaktdiopter eller ghost ring er meg komplett likegyldig :D . Jeg er på ingen måte noen purist. Setter gjerne på et Leupold kikkertsikte på min pene deutche drilling, bruker mye heller svingmontasje enn hake, og om jeg hadde likt denslags hadde min smekre franske sideliggerdobbeltrifle hatt selvlysende korn! Grøss alt dekk vil folkens! Jeg bryr meg om funksjonalitet fremfor estetikk.

Forresten, jeg trives veldig godt med de åpne siktene på Angelina, gidder ikke tenkte på noe ghost ring før jeg eventuelt trenger det for øynene sin skyld.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg skal smelle på de orgniale remington siktene og starte med de. Så får vi se om det blir jakt diopter etterhvert.

Tanken er og få ei rein, lett børse uten dill og dall. Så derfor ingen hake/sving montaje og ektra kikkert. Vilken funksjon har fluroiserende korn. Er det for og gjøre det letter og bruke i dårlig lys. Eller bare for og kunne skyte hurtigere?

Greier du å få noe særlig sammling med de åpne luftige korna på 100 meter skaubjønn

Link to comment
Share on other sites

Fluoriserende sikter lyser som navnet antyder i mørket.
Ikke helt.

 

Fluorescerende sikter har knallfarge uansett lysintensitet og farge på lyset, men de lyser ikke i mørket. De er likevel mye lettere å skille fra en gråbrun bakgrunn i litt dårlig lys enn hva et "vanlig" forsikte er. Fosforescerence siktemidler lyser i mørket.

 

Et annet alternativ er fiberoptisk korn à la Easy-hit for hagler. Fiberoptiske korn samler innkommende lys fra uilke kanter og sender det mot øyet til skytteren, og virker da "lysende".

 

 

EDIT, en liten utdyping angående fluorescens: Vanlige objekter reflekterer innfallende lys. Hvis objektet er rødfarget, vil det derfor se grått ut hvis det ikke blir belyst med en lyskilde som inneholder rødt lys. Prøv for eksempel å se på en rød bil under sånn intenst gul gatebelysning som bl.a. fantes på Store Ringvei i min ungdom (natriumlys), så skjønner du hva jeg mener. Siden dette gule gatelyset ikke inneholder noe rødt lys, ser bilen gråaktig ut. Hvis objektet er fluorescerende, vil det sende ut lys i "sin farge" selv om det ikke faller lys av riktig farge på det. Noen refleksvester er laget i fluorescerende materiale, og en oransje fluorescerende refleksvest er oransje selv under dette gule gatelyset. Sånne lyspropper som man henger under pilken på isfiske har fluorescerende fargestoffer, så selv om kroken er så dypt ned at det bare kommer blågrønt lys ned dit, vil det røde på lysproppen se rødt ut der nede. Du ser også fluorescens på diskotek under "black light". "Black light" er UV-lys og vi kan ikke se det. Men en del vaskemidler for hvitt tøy inneholder stoffer som fluorescerer svakt i blått, for at det hvite tøyet skal se mindre gult ut. Denne blå fluorescensen ser man lett under "black light": Skjorta til fyren ved siden av deg "lyser" blåhvitt. Den er ikke selvlysende, men fargestoffene tar til seg energien i UV-lyset og sender det ut igjen med en bølgelengde vi kan se (blått lys). Egentlig litt kult å se på hvis man er en smule nerdete...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Støtter absolutt jaktdiopter

Grunn:

De er raske å bruke fordi øyet alltid søker å sentrere stolpen automatisk i diopteret, følelsen av at man da bare kan plassere stolpen på målet og ikke tenke på noe annet er da tilstede.

I hine hårde dager da jeg skjøt litt i DFS (er ikke mer enn drøyt 40 år men...) var det ikke uvanlig å bytte hullkornet foran med et stopekorn når man skulle skyte feltskyting.

Jeg har veldig god tro på jaktdiopter både til bruk på jakt såvel som på bane (hygge og rekreasjon)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fluoriserende sikter lyser som navnet antyder i mørket.
Ikke helt.

 

Fluorescerende sikter har knallfarge uansett lysintensitet og farge på lyset, men de lyser ikke i mørket. De er likevel mye lettere å skille fra en gråbrun bakgrunn i litt dårlig lys enn hva et "vanlig" forsikte er. Fosforescerence siktemidler lyser i mørket.

 

Ikke helt dette heller.

 

Det finnes fluoriserende sikter som lyser hele tiden, også i mørket. Disse består av en blanding av fluoriserende materiale og en radioaktiv isotop. Vanligst er vel tritium.

Link to comment
Share on other sites

Greier du å få noe særlig sammling med de åpne luftige korna på 100 meter skaubjønn

 

Jeg får OK samling på 100 meter. Har ikke målt samlingene, de blir større enn med kikkertsikte, for meg. Men innenfor tekopp-fatet blir de i alle fall. = drepende skudd.

God luft rundt kornet gør det ikke mer upresist. Min erfaring er at man naturlig legger like mye luft på hver side av kornet. Det blir som et pistolsikte. Jeg synes det er betydlieg lettere å få til et godt og naturlig siktebilde med et rett firkantet korn enn et perlekorn. Dersom dine Rem sikter er trange/perlekkorn, synes jeg du skal få satt på noe grovere. Det er for øvrig grov stolpe på drillingen også, og det detter da noen rådyr for åpne sikter hver høst. Men, om rådyret er på 100 meters hold smekker jeg på kikkertsikte. Åpne sikter er perfekt til smygjakt for meg, hurtige skudd på relativt korte hold. Er det snakk om å prikke inn skudd på litt hold føler jeg mer mye bedre kledd med et kikkertsikte. Så har jeg da også hurtigmontasje på de fleste av mine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...