Jump to content

Frostproblemer Remington Seven/700


Jibrag

Recommended Posts

Jeg har opplevd problemer med en Rem Seven et par ganger nå, stort sett i forbindelse med gaupejakt. Iskalde dager, kald vind, børsa på ryggen i timesvis gjennom snøtung ungskog. Gaupejakt ser ut til å foregå kun på dager med 10-15 minusgrader og helst kombinert med et godt vinddrag... Resultatet har så langt vært at jeg har stått der med ei børse med fastfrosset tennstift, gjerne også fastfrosset det meste annet. Ved ett tilfelle var det såpass at det eneste jeg fikk til å bevege, var sikringen. Avtrekkeren satt dønn fast, sluttstykket var ikke til å rikke.

 

Det har så langt ikke kosta meg vilt, men det har vært nære på. Veldig nære på. Forrige dagen stod jeg på en bra post, og oppdaga at våpenet var i ferd med å fryse til igjen, og jeg tømte børsa og prøvde et par tørrklikk. I gårkveld plukka jeg børsa ut av stokken og demonterte sluttstykket for en grundig rens.

 

Noen storrens har ikke børsa fått på ei stund. Sist gang noen kikka på fjæra, var på fabrikken i Illinois. Antakelig i -95 eller -96. Så det store spørsmålet - har noen opplevd det samme med denne våpentypen? Altså, er det en svakhet med våpentypen eller blir det like galt om jeg bytter ut et våpen jeg har skutt et tresifra antall vilt med - og som således har en del affeksjonsverdi... Og tør jeg å stole på våpenet etter en skikkelig grundig indremedisinering? Hva skal en helst bruke i børsa i kalde forhold - smøre med frostvæske istedet for våpenolje?

Link to comment
Share on other sites

Reint? Vet ikke hvordan dere jakter, men jeg er fast "innringer" på laget vårt, og tilbakelegger en del kilometer på ski gjennom noget ulendt terreng, delvis overvokst av tett granungskog eller enda verre - lauvkratt der toppen er nedbøyd som en bue og snøen ligger tung. Å holde børsa ren for snø og gugg er helt umulig. Og jeg har en klar formening om at det er bedre med innsig av vann når det allerede er olje der, enn innsig av vann når våpenet er tørrpussa...

 

Kanskje jeg bare skulle fått tak i ei sånn "moffe" for å dra over kikkert og kasse...

 

På den annen side er jeg kanskje ubevisst ut etter en unnskyldning for å oppgradere fra gode gamle Seven... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jakter sammen med en som hadde ett lignende problem på sin Remington, men der var problemet at det var for tykk olje i sluttstykket så tennstiften fikk ikke kraft nok når det var kaldt. Han gjorde rent sluttstykket og brukte en tynnere olje (lavere viskositet) og dermed var problemet borte.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute i 5-10 minus uten å få noen for for frost problemer med mi remington 700. Er vel sånn ca samme model som din. Bruker bare vanlig våpen olje.

 

Noe annet som jeg har hatt problemer med er at tennpinnen noen ganger ikke klarer å slå inn tennstiften på patroner. Dette skjer så å si aldri på jakt/trenings ammunisjon, men skjer mye på 7.62 nato patronene. Er det så at disse har vanntett tennstift og dermed hardere å tenne? Kan noe gjøres for å fikse dette? Trengs det ny fjær på tennpinnen?

 

Ikke meningen å stjele posten Jibrag :)

Link to comment
Share on other sites

Du snakker om møkkabørse! Tåler den virkelig bare 14 år med nesten daglig bruk uten puss før den begynner å fuske??? Det er jo nesten en skandale! Nei du må nok rive deg i en Blaser skal dette bli noe. De har jeg hørt er bedre... :lol:

(Eller kanskje du bare skal nøye deg med puss og beholde den i fjorten år til...?

Link to comment
Share on other sites

Ikke ukjent fenomen med Remington dette.

I tillegg har jeg sett at utstøteren fryser fast i sluttstykket slik at ved ladegrep blir det forkiling de luxe.

Kostet en på elglaget ei gaupe for noen år siden.

Den ruslet rolig over isen på Vefsna, han tok avtrekk, klikk, ladegrep, forkiling, og gaupa spaserte rolig videre. Børsa ble solgt den våren....

 

Når det blir skikkelig kaldt er vel tørrpussing og kanskje litt grafitt det beste rådet.

Link to comment
Share on other sites

Du snakker om møkkabørse! Tåler den virkelig bare 14 år med nesten daglig bruk uten puss før den begynner å fuske??? Det er jo nesten en skandale! Nei du må nok rive deg i en Blaser skal dette bli noe. De har jeg hørt er bedre... :lol:

(Eller kanskje du bare skal nøye deg med puss og beholde den i fjorten år til...?

 

Synes å huske at det ble demontert en slik en på Sportshytta for noen år tilbake. På golvet på Sportshytta. Hele golvet... :wink:

 

Pr. nå er det tre alternativer til den jeg har. Win70, Kongsberg/Lakelander, eldre Sako.

 

Takker forøvrig for konstruktive tips så langt fra samtlige.

Link to comment
Share on other sites

For egen del avfetter jeg mine rifler alltid før vinterjakta starter, og deriblant en seven.

De smøres inn med olje og fett før høstjakt i regn og møkkavær starter, og de blir ofte påført mer underveis i ruskete oktobervær. Ved avfetting og tørrpuss før vinterjakt er det til dels store mengder fettrester, olje og dritt som blir fjernet. Prøv og se om det hjelper.

Kjør avfetting, tørrpuss og legg den i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

Synes å huske at det ble demontert en slik en på Sportshytta for noen år tilbake. På golvet på Sportshytta. Hele golvet... :wink:

 

Jøss! Så du husker det enda ja. :shock:

Men det var nok en Heym rettrekker som ikke tålte ladegrep type storokse den gangen. Husker låsekulene haglet rundt ørene på meg da jeg prøvde. Der og da døde enhver begeistring jeg måtte hatt for rettrekkere....

Link to comment
Share on other sites

Noe annet som jeg har hatt problemer med er at tennpinnen noen ganger ikke klarer å slå inn tennstiften på patroner. Dette skjer så å si aldri på jakt/trenings ammunisjon, men skjer mye på 7.62 nato patronene. Er det så at disse har vanntett tennstift og dermed hardere å tenne? Kan noe gjøres for å fikse dette? Trengs det ny fjær på tennpinnen?

tennhetta på militær (nato) ammo er hardere enn på anna sivil ammo for å forhindre "slam fires". dette kan føre til klikk med våpen med svakt anslag eller kort tenstempel.

Link to comment
Share on other sites

siden jeg har bodd noen år på en av norges kaldeste plasser skal jeg komme med et råd eller to:

 

i kulde har du tørrpussa børse. om det er så kaldt at olje fryser, får du ikke anna enn tørr kald snø i mekanismen. børsa oppbevarer du kaldt før du går på jakt, for at den ikke skal være varm når du tar den rett ut i snøen. dette fører til at metallet som er varmt smelter snø og ting kan fryse fast.

 

når det er så mildt at det er vann eller at snø smelter å blir til vann, så blir ikke olje treg å du kan ha så mye olje du vil på børsa.

 

 

når det er virkelig kaldt, 30 minus eller mer, så blir de fleste oljer endel tykkere i konsistensen. om man da insisterer på å ha olje på børsa anbefaler jeg syntetisk motorolje. den flyter i 40-50 minus.

Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

De fleste av oss som jakter om vinteren, opplever vel at noen våpen kan få problemer ved tempraturendringer, og spesielt fra pluss til minusgrader. eller ved oppvarming av våpen fra kroppen ved hard fysisk anstrengelse- les sporing av gaupe.

 

Våpen som utsettes for slike svigninger i tempratur, må forberedes på dette.

 

Mitt bidrag i saken er følgende.

 

1: Sluttstykke- demonter og rens med vannløselig autorens, skyll med kokende vann

 

2: Avtrekk- bruk vannløselig autorens og skyll med kokende vann legg til tørk evt hårføner/varmepistol

 

3: Låskasse og område hvor sluttstykket låser/ i noen våpen i løpet. Rens men autorens og skyll med kokende vann.

 

4: Når alt dette er gjort ferdig og alt er god tørket i ett døgn i romtemperatur:

 

Alle deler settes inn med WD 40 eller CRC, dette er en meget tyntflytenede olje som tåler ned mot -40 grader.

 

Til slutt, husk å pusse løpet slik at ikke renseveske ligger igjen der.

 

Har i alle år fungert godt for meg, også under gaupejakt med varierende temperatur.

 

 

 

Med hilsen

 

CG 3000

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er noe i retning av dette jeg har gjort nå. Demontert og "spylt" med CRC, og tørka bort overflødig. Så får en se om det blir anledning til å teste om det funker utover vinteren...

 

Fanken også, nå som jeg begynte å komme i riktig god havelyst igjen... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Klin inn med sirup hvis så er tilfelle! :)

Neida, det blir nok bra hvis du fjerner gammelt "gugg". Har brukt min 700 i mange slags forhold vinterstid, har ikke hatt noe særlig trøbbel. Eneste unntak er to tilfeller der jeg har gått med nedspent mekanisme ,(tomhylse i kammer), fikk da problemer med å "få haket opp" tennstiften igjen. Et par saftige ladegrep rettet opp problemet. Typisk vinter-problem også med en M-98. Begge gangene var det ikke så ekstremt kaldt, -10,-15'C kanskje, men det var en jævla blåst og snøfokk. Knuste snøkrystaller vet å finne vei inn de minste passasjer....

Tilsynelatende er en Seven/700 en temmelig "åpen" konstruksjon. I teorien er kanskje en "tettere" låskasse mindre utsatt? Type "fat-bolt", KR-1 eller R-93?

Uansett, under krevende forhold gjelder det nok å prøve beskytte mekanikken best mulig. Min gamle farfar brukte å sy et slags futtetral i stivt lær som dekket låskasse&kikkert, samt beskyttelse for korn&løpsmunning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...