Jump to content

Reveåte tips


TikkaReven

Recommended Posts

Ja er snø ja kanskje 50 cm snø men jeg har gravd en liten grop på sånn ca 1x1,5m og strødd hundefor litt oppi gropa og en del rundt der jeg vet reven går, som påenmåte leder til åta da, hehe.

Får se hva jeg gjør. Reven finner nok åta etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Replies 261
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Litt ute av sesong dette spørsmålet, men jeg prøver likevel.

 

Hvordan reagerer reven på småfisk som åte, dersom åtet er ca. 1km fra der fisken naturlig kommer fra?

Tenker den: WTF, fisk 1km fra vannet? Eller: Yippie-kay-yay. Food!

Noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Mikkel er glad i fast food ja..men han kan godt spare den til magrere tider,sålenge han vet at den ligger dær å venter :smile:

Det er derfor mange åtejegere opplever at mikkel bare lusker i skogen/rundt åta. Dette bare for å sjekke om fast food`en fortsatt ligger dær.

For så å gå på et annet gatekjøkken å spise. Men når den er konkurs så kommer han til fast food sjappa di :mrgreen:

Missforstå meg rett nå i hva jeg skriver :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

sist vinter var første året jeg jaktet med lys på reveåte, sitter i glugga med hagla, med åte 20 meter ute på åkern, lyset skinner opp rimelig godt og har en rekkevidde på rundt 70 meter, er dette for mye? ikke en eneste rev turte og komme fram. kan det hjelpe og sette på lyset i god tid før jakta og la reven venne seg på det?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lyset bør stå på konstant , døgnet rundt. En god ide er å blende lyset slik at du bare får en tynn stripe akkurat der åta ligger.

Har selv lys på åta, å det funker som bare det. Nesten slik at reven liker seg i lyset da den herjer å sloss akkurat der.

For å se hvordan jeg har gjort det, kan du gå inn på Revejakten 2010/11.....der ligger det bilder av hvordan jeg har gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Lyset bør stå på konstant , døgnet rundt. En god ide er å blende lyset slik at du bare får en tynn stripe akkurat der åta ligger.

Har selv lys på åta, å det funker som bare det. Nesten slik at reven liker seg i lyset da den herjer å sloss akkurat der.

For å se hvordan jeg har gjort det, kan du gå inn på Revejakten 2010/11.....der ligger det bilder av hvordan jeg har gjort det.

 

 

link? :)

Link to comment
Share on other sites

sist vinter var første året jeg jaktet med lys på reveåte, sitter i glugga med hagla, med åte 20 meter ute på åkern, lyset skinner opp rimelig godt og har en rekkevidde på rundt 70 meter, er dette for mye? ikke en eneste rev turte og komme fram. kan det hjelpe og henge ut lyset i god tid før jakta og la reven venne seg på det?

Du har nokk et litt for kraftig lys..samt slik jeg forstår det,har du åte på et åpent jorde? Da er det ikke like lett å lokke mikkle fram fra skogen..

Det er en fordel at åten ligger i skogkanten el.l.

Samt at lyset står på hele tiden fra det blir skummring til grålysning.(Bruk timer å juster den 1 gang i uka etter dagslyset)

Revejakttips: http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... 0-bud.html

Åtelys for gluggjakt med hagle: http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... telys.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter i ei bu øverste på gavelveggen på en låve. Har et ca 300m langt jorde fremfor meg, deretter skog. Har ei arbeidslampe med 500w hengendes rett under vinduet. Ser øya på reven på lang avstand.

Lyset har klokketimer, går på rett før mørket og av etter det har blitt lyst.

Reven er alltid litt skeptisk i starten, men engasjerer seg fint lite etter et par uker :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fine tips! Hørt noe som sikkert allerede står hær ( har ikke lest hele ) at fiske for til oppdrettsanlegg funker som F! for det lukter fisk og skalldyr på laangvei for mikkel. men har problemer med å skaffe slikt - noen som vet hvor i tromsø områdene / vestfinnmark? Eller tru om gullfisk mat funker.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips til reve åte er som følger.

 

- Åte plassen bør ligge på et jorde ca 50-80 meter fra skogkanten.

- Det bør ligge et revehi i nærheten fra 100-400 meter.

- Der du skal skyte fra bør være høyt i terrenget, jakttårn eller jakt bod som du plasserer på en bakke topp hvis det finnes ca 50 meter fra åte.

- Når du sitte høyere en åtet så får du naturlig å sikker bakgrunn.

- Sett grantrær/busker fra skogkanten å frem til åtet slik at det blir en liten skogstripe. høyde på trær ca 1 meter. De gammleste å skyeste revene føler seg tryggere hvis de har litt skul fram til åtet, men ikke mere en at du ser den å kan skyte den ;)

- Jeg har erfaring med å bruke kylling, hundefor, kalv og matrester som åtet, har noen venner som bruker det også å de har har mye besøk av rev å kråke der. Naboen bruker små gris som åtet å har skutt 17 stk i vinter. Han sa det var mere fart på åtet når det lå små gris dær å ikke ei stor purke ol.

- Viktigste med åtet er at reven ikke klarer å dra det med seg i skogen, at åtet lukter sterkt slik at rever fra stårre områder kan lukte det å komme til åtet.

- ligger det en elv i nærheten så er det gull verd. Om sommeren/høsten frakter elva med seg lukt fra åtet flere kilometer og om vinteren så er gjennomfrosne elver med litt størrelse reine motorveien for reven og andre dyr ;)

 

- Hvis du har alt det jeg har skrevet så har du garantert rev på åtet, da er det godt innskutt våpen som mangler + en god skytter bak våpenet som kan gi en sikker og human felling av viltet ;)

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk alt det du ramset opp her, men har ikke prøvd å sett opp trær frem til åte, reven besøker åte jevnlig når det ligger mat ut, så tror ikke jeg kommer til å gjøre noe med det. Bruker gris som åte og har uten tvil mest besøk på åte når det ligger ei purke/stor gris på åte v.s mange mindre griser. Det trekke også til seg mye mere kråkefugl når det ligger noe stort ute av en eller annen grunn. Har også merket at reveaktiviteten stiger desto mer kråkefugl det er på åte, så det kan være en grunn til at det blir mere reveaktivitet når det ligger noe stort ute.

Link to comment
Share on other sites

E dokk helt nesnødd eller?? Hvis du skal ha åtet i skogkanten så blir det jo 1000 gange vanskeligere å skyte/oppdage reven blant alle tre stammene. Hvis du har åte 50 meter fra skogkanten rekker du å forberede deg til skudd istede for å være spent hele tiden for å se etter en skygge som rører seg inne i skogen. Hvis du setter opp ei lita stripe av trær så er det ganske så sannsynelig at reven kommer der å da kan du ha fokus mot den istede for å se deg rundt. Men gjør som dokk vil :roll:

 

Hvorfor skall ikke jeg få si min erfaring/mening/teori angående reve åte uten å bli kritisert ???

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha åtet i skogkanten så blir det jo 1000 gange vanskeligere å skyte/oppdage reven blant alle tre stammene. Hvis du har åte 50 meter fra skogkanten rekker du å forberede deg til skudd istede for å være spent hele tiden for å se etter en skygge som rører seg inne i skogen.

Tenker også litt sånn. Min erfaring er at jo nærmere du har åtet inntil skogkanten, jo mer trygg er reven. Det er vanskeligere jo lenger ut på jordet du må lokke den. Men lettere å oppdage lenger ut på jordet, og lettere å finne hvis den løper noen meter.

 

Aldri prøvd å lage kunstig tre/plantesti, men jo mer vegetasjon jo tryggere er den jo.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha åtet i skogkanten så blir det jo 1000 gange vanskeligere å skyte/oppdage reven blant alle tre stammene. Hvis du har åte 50 meter fra skogkanten rekker du å forberede deg til skudd istede for å være spent hele tiden for å se etter en skygge som rører seg inne i skogen.

Tenker også litt sånn. Min erfaring er at jo nærmere du har åtet inntil skogkanten, jo mer trygg er reven. Det er vanskeligere jo lenger ut på jordet du må lokke den. Men lettere å oppdage lenger ut på jordet, og lettere å finne hvis den løper noen meter.

 

Aldri prøvd å lage kunstig tre/plantesti, men jo mer vegetasjon jo tryggere er den jo.

 

Det er bare å prøve å lage kunstig plante sti :D De fleste revene kommer jo uansett " kommer litt an på om du jakter på fjellet eller ved en gard" men så er det de smarteste revene da. Det er gjerne de som også tar mest skogsfugl/har ol nettopp fordi de er så smarte å da er de svært skeptisk til å komme på et opplyst åte, men vis de kan gå til åte og "tror" de ikke blir oppdager fordi det er noen små trær på vegen dit så har du sjansen til å få felt de smarteste og kanskje de største ;) Naboen sa til meg ved en anledning at han hadde flere ganger sett at reven/ øynene som ble lyst opp av lampa ved åtet satt i skogkanten og ikke turde å gå lengre.

 

- Ett annet tips som jeg nettopp har fått av han er å gå/kjøre med scooter eller traktor fra åtet og ett godt stykke inn i terrenget og snu, kjøre samme veg tilbake bare at på tur tilbake så legger du litt hundefor med jamt mellomrom fram til åtet. Rever som ikke lukter åte ditt, men som kommer over der du har kjørt å finner litt hundefor vill da følge vegen fram til åtet å vips så har du enda en gjest på åtet :D Har ikke prøvd det men høres jo litt logisk ut eller hva? Skader vell ikke å prøve :lol:

Link to comment
Share on other sites

E dokk helt nesnødd eller?? Hvis du skal ha åtet i skogkanten så blir det jo 1000 gange vanskeligere å skyte/oppdage reven blant alle tre stammene. Hvis du har åte 50 meter fra skogkanten rekker du å forberede deg til skudd istede for å være spent hele tiden for å se etter en skygge som rører seg inne i skogen. Hvis du setter opp ei lita stripe av trær så er det ganske så sannsynelig at reven kommer der å da kan du ha fokus mot den istede for å se deg rundt. Men gjør som dokk vil :roll:

 

Hvorfor skall ikke jeg få si min erfaring/mening/teori angående reve åte uten å bli kritisert ???

 

Beklager så meget at jeg er så freidig å ha andre erfaringer og meninger enn deg :oops:

Skulle vel heller holdt kjeft jeg som har minimalt med erfaring. (bare 37 år med jakt er vel litt lite erfaringsgrunnlag til å uttale seg)

Skal prøve å ikke la det gjenta seg. Bedre at de med skikkelig erfaring får uttale seg.

Kos dere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er bare en fordel. Større sjans for at reven er trygg da, og kommer på det. Jeg legger alltid ut åte når det er meldt snøvær.

 

Er reven redd for menneskespor i snoen?

 

 

Ett annet tips som jeg nettopp har fått av han er å gå/kjøre med scooter eller traktor fra åtet og ett godt stykke inn i terrenget og snu, kjøre samme veg tilbake bare at på tur tilbake så legger du litt hundefor med jamt mellomrom fram til åtet. Rever som ikke lukter åte ditt, men som kommer over der du har kjørt å finner litt hundefor vill da følge vegen fram til åtet å vips så har du enda en gjest på åtet Har ikke prøvd det men høres jo litt logisk ut eller hva? Skader vell ikke å prøve

 

Smart det :wink: i tillegg kan du legge om trekkrutene til reven med opptrakka løyper :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips til reve åte er som følger.

 

- Åte plassen bør ligge på et jorde ca 50-80 meter fra skogkanten. Dette tror jeg ikke spiller noen rolle så lenge du ser godt

- Det bør ligge et revehi i nærheten fra 100-400 meter.Jeg og min onkel har ikke revehi i nærheten, i fjor datt det 21 rever

- Der du skal skyte fra bør være høyt i terrenget, jakttårn eller jakt bod som du plasserer på en bakke topp hvis det finnes ca 50 meter fra åte. Jo lenger unna du ligger jo bedre

- Når du sitte høyere en åtet så får du naturlig å sikker bakgrunn. Bra

- Sett grantrær/busker fra skogkanten å frem til åtet slik at det blir en liten skogstripe. høyde på trær ca 1 meter. De gammleste å skyeste revene føler seg tryggere hvis de har litt skul fram til åtet, men ikke mere en at du ser den å kan skyte den ;)Tja

- Jeg har erfaring med å bruke kylling, hundefor, kalv og matrester som åtet, har noen venner som bruker det også å de har har mye besøk av rev å kråke der. Naboen bruker små gris som åtet å har skutt 17 stk i vinter. Han sa det var mere fart på åtet når det lå små gris dær å ikke ei stor purke ol. Reven kommer om det er sulten om det er kalv, sau, samme hva. Hadde faktisk suksess med sau med pencilin

- Viktigste med åtet er at reven ikke klarer å dra det med seg i skogen, at åtet lukter sterkt slik at rever fra stårre områder kan lukte det å komme til åtet.

- ligger det en elv i nærheten så er det gull verd. Om sommeren/høsten frakter elva med seg lukt fra åtet flere kilometer og om vinteren så er gjennomfrosne elver med litt størrelse reine motorveien for reven og andre dyr ;) At det er mye tråkk tror jeg heller er fordi det er mye enklere og gå på is.

 

- Hvis du har alt det jeg har skrevet så har du garantert rev på åtet, da er det godt innskutt våpen som mangler + en god skytter bak våpenet som kan gi en sikker og human felling av viltet ;)Du kan aldri garantere rev på åtet.

 

Ellers mye bra info her for en blodfersk.

Å du burde ikke være så sikker på at du har noen fasit, da blir du fort huket. :wink:

Link to comment
Share on other sites

greit det, hvis ein kun har tid til å jakte i måneskinn

 

skyter rev med kun litt rim i gresset,uten måne.....kommer litt ann på kikkerten man bruker.og erfaring selvfølgelig...flere ganger jeg har skutt rev når det er så mørkt at man ikke ser noe med bare øynene.

Link to comment
Share on other sites

Min personlige erfaring er at ingenting slår en pose fisk, innpakket i et par plastposer, og oppbevart på varmekablene på badet i 1 uke 8)

 

(fjern selvsagt plasten på åtet).

 

Rakfisk og surstrømming er helt konge. Jeg har aldri opplevd at reven klarer å stå imot dette.

 

Med fersk fisk forsvinner noe av effekten under 5 minusgrader. Svenskene SKYTER en boks surstrømming for å skikkelig spre sausen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter nå i godstolen å jakter. Ved døra står hagla og døra står på gløtt. Ute på trappa står ai arbeidslampe halogen 500w og lyser mot skråninga / skogen bak huset. Jeg har mata reven i et par uker med brød og hundefor. Jeg har rigga opp en bevegelsessensor og har mottaker på stuebordet. Jeg har strødd hundepellets fora IR detektoren og regner med at jeg får tid nok til å komme meg i døra før reven er ferdig å spise.

Jeg har sjekka og det er uråd å se noen som står bak lyskasteren, så jeg har stor tro på opplegget mitt :winke1: men man vet jo aldri.

Har ikke jakta rev før, så dette blir spennende.

Reven pleier å komme mellom ett og to på natta, det har jeg sett flere netter nå..

Fulgte spora oppe i skogen i går og om ikke gaupa har tatt han så tror jeg at jeg gjør det,, med litt flaks. Det var spor etter ei stor gaupe i revesppra, men det kan jo ha vært en annen rev en "min" :shock:

Men spennende er det uansett... :o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...