Jump to content

Reveåte tips


TikkaReven

Recommended Posts

jegern79: Takk for det tipset ang hundefor. Jeg bruker mye hundefor på åta. Har fått en avtale ang utgått hundefor. Men problemet til nå er at det går mye hundefor. Dette med å bløyte det opp for så å fryse det er jo en kjempe ide. Dette skal gjøres neste helg. Denne helgen skal jeg nordover på tiur jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 261
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ta hundefor og bløt dem lett vann, dette strør du rundt åta når det er hardt føre, hundeforet fryser fast og mikkel må jobbe litt mere for føden, og du har bedre tid.

 

Orker ikke å lese igjennom hele tråden, så har du fått dette tipset tidligere så er det bare å se bort i fra dette tipset.

Link to comment
Share on other sites

ok, no har eg lest ein del tips :lol: . Dette blir følgende det eg prøver på: Setter opp eit utelys på husveggen, Åta legger eg 70 m fra huset ved ein bekk/elv. bekken renner langs eit stort jorde. til åte tar eg å bløyter opp masse fiskefor ( jobber på eit fiskeoppdrett :lol: ) og fryser til ein stor klump og legger ut til tining ( bur på vestlandet,så det er lite med kuldegrader :oops: ), kutter opp ein del laks som eg slenger rundt om kring, skyter ein del måser som eg graver ned. hiver fiskefor og laksebiter langs oppetter elva for å lure den inn... No??? er det noken som har trura på dette opplegget??? :?::?::?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det er vell forskjellig fra plass til plass kanskje ja :) hehe. hvor masse mat skal man legge på åta? et trilleborlass eller et middagsfat?
Hei. Sjøl har jeg kjempeerfaring med billig hundefor alla firstprice

som jeg blander ut i ei 25 l balje med vann (la det svelle og rør ut til en grøt) . Putter dette i fryseren og lar det fryse til ei stor isblokk. Pleier også å strø litt tørre knorter rundt isblokka.

Bruker i tillegg luftestoff for rev på tampong (ikke si noe til kona :wink: ) som jeg henger inne i en liten boks som er åpen under. Sidene i boksene har jeg borret mange små hull i.

Dette er et åte som varer lenge og trekker bra med rev!

I tillegg bruker jeg Mikkel revevarsler, som jeg forøvrig er fornøyd med :)

 

Takk for tips, skal prøve det du skriver her :) haha, skal ikke si noe til kona nei, genialt!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg dro ut et åte på 50-60 kg for 5 dager siden .. fiskekaker. Da jeg tømte innholdet, halvt bedervet, ut av sekken, slo en eim opp i nesen på meg som satte meg i alpin sittestilling. Magen jobba såpass lenge at jeg fikk tid til å fundere over hvordan mitt oppkast eventuelt ville fungere som åte. Ettersom min frokost hadde vært såpass liten, vil dette interessante spørsmål fortsatt være ubesvart inntil videre. Jeg kunne rette meg opp og henge viltkameraet 4 meter fra.

 

Nå er jeg rimelig nysgjerrig på om det har blitt noe "fangst" på kameraet, og lurer på om hva dere sier: er det for tidlig å besøke åtet?

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

hehe :lol:

 

jeg er å legger ut nytt åte hver 3-4 dag jeg. og reven kommer likevel selv om det er en del besøk på åta fra min side. for noen år siden kjørte jeg både traktor og atv bort til åta og bare kasta ut åta for å hindre å sette igjen lukt. dette fungerte enda bedre, kan jo så klart ha noe med bestanden å gjøre også da....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal prøve å lage åte for første gang. Er så heldig at jeg har jaktterreng rett utfor døra. Det er ca 50 meters avstand mellom åta og vinduet. Målet er å skyte rev og kråker, men andre dyr er også velkomne til åta :D

 

p1010816d.th.jpg

Her ser dere utsikta fra vinduet som jeg skal skyte fra. Den røde pila viser hvor jeg skal legge ut åte. Er det for tett skog rundt?

 

p1010813q.th.jpg

Den røde pila viser vinduet jeg skyter fra. Har lagt en torsk foreløbig, til jeg får tak i hundefôr og kadavre.

 

Etterhvert skal jeg investere i et viltkamera.

Link to comment
Share on other sites

Hadde opprydding i fryser`n i går, (Måtte jo ha plass t rådyrbukken min.. :wink:) og der var det litt av hvert gitt.. Gamle rekeskall, noe gammel fjellørret som egentelig ble liggende litt for lenge i sola og noe uidentifiserbart kjøtt... Hver for seg tok dette en del plass selvfølgelig men underveis i parteringa av nevnte bukk, fikk jeg en ide til hvordan jeg kunne komprimere dette litt. Venta bare til vi var ferdige med å kverne avskjærkjøttet, så sendte jeg alt gjennom kverna på Kenwood`en.. Riktignok med klar beskjed fra min bedre halvdel om at dette griseriet skulle jeg jaggu få vaske opp selv... Jaja pytt pytt...

Rekeskall, fisk og surt kjøtt, alt gikk i kverna for å så få sammlet alt i ei 2liters soddbøtte og gikk rett i fryser`n. Kjempegreier, da jeg aldri husker hvilken dag matavfallet blir hentet på... :oops:

Men vent litt tenkte jeg, kanskje denne gugga kan brukes til reveåte?

 

Hva mener dere??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På jobben sanerer vi forsikringsskadde hus og på den ene skaden vi har gående var en elektrikker å koblet ut noen kurser uten å forsikre seg om at det ikke var noe der som trengte strøm, vi luktet det ca 14dager senere og satte strøm på fryseren og fikk frosset det igjen, eieren sa jeg gjerne kan ta det som er i fryseren, så det blir åte av det.

Mikkel kommer til å få: ryper, skarv, gås, ender, kveite, elg, rådyr, hare og diverse julekaker, det var altså vildtfryseren til den uheldige huseieren som ble uten strøm.

Link to comment
Share on other sites

Skal en tur til hytta i morgen. Der jeg la ut åte før i sommer er det selvsagt tomt nå, men kom plutselig på at jeg jo kunne lagt ut noe og sett om det har vært noe bortom i løpet av uka. Skal dit neste fredag og glane etter skogsfugl.

 

Men, jeg har ingenting i fryseren jeg kan bruke. Alt gikk med sist... Er det noe jeg i all hast kan skaffe meg i morgen som ikke koster skjorta!

 

Kan jeg feks kjøpe meg en sekk med hundefor og hive utover? Ser jo ut som om det kan virke ut i fra hva som sies tidligere i tråden. Tenkte da rett og slett på tørrfor, men dette lukter kanskje litt vel lite? Burde kanskje spe på med et eller annet til? Kjøpe en kilo reker kanskje! Hundepølse er kanskje noe? Hvor mye koster det for kiloen?

 

Litt luksus å fore rev med noe av det over, kanskje, men det er ikke lett å få tak i noe annet i løpet av noen få formiddagstimer en lørdag! Kan jo ta med evt roadkills på turen dit da! :lol:

 

At jeg ikke tenkte på skaffe meg noe å lage åte av litt før... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har tilgang på flere glugger, og åtet varierer veldig:

 

Hjemmeåte:

Nære hjemme, hund på tunet som ikke skal få i seg for mye bedervet mat, nabohund som iblant går løs, turgåere iblant 20 meter unna åtet, bedre halvdel som ikke liker 100 svarte kråker i trærne rundt huset, osv osv, med andre ord mye hensyn!

- Dette er det "dårligste" åtet, men funker faktisk, da jeg "piffer" det opp når jeg ser spor, før jeg sitter en kveld. Består av en foringsplass for småfugl, med div beholdere med meiseboller og nøtter og tørt brød, dette gjør at bittesmå mengder fett, brødbiter og nøtter detter ned på bakken, samt endel fjær og lukt fra fuglene, og det gjør det til et spennende nok sted til at reven tar turen bortom i løpet av natta på sin mer eller mindre faste rute, da den iblant får seg en munnfull tilsammen.. I tillegg "flagger" jeg den inn med små poser laget av støvsugerposer fylt med rester fra rakfisk. Disse binder jeg fast 2 meter opp i trær med fiskesnøre så langt unna som 150 meter fra åtet, og rigger disse etter at frosten har kommet, så de funker best i mildvær... Dette er basisåtet mitt på slike plasser, og så langt ganske lite arbeidskrevende, så til arbeidet med denne åtetypen: Jeg går ukentlig turer, gjerne på truger, ut fra åtet med to eller 3 "innganger" til åtet som vil kunne føles trygge for reven. Dette for å tråkke sti for reven, og er herover ikke nødvendig før uti januar. Så gir jeg reven en grunn til å stoppe opp på åtet i noen minutter før den trasker videre: En halv-hel middagsrasjon av hundepellets av en type min hund ikke er spesielt begeistret for legges under "fuglebrettet" et par ganger i løpet av uka. Noen pellets kastes rundt i snøen. Jeg "piffer" opp åtet ved observasjon av spor, med små biter av tørrfisk, som det ikke gjør noe om hundene får i seg.

 

bygdeåte uten fare for hund:

Gjerne brukt i tilknytning til en gård med husdyr med glugge fra fjøs, stall eller låve:

Som basisåte bruker jeg "husets spesialitet". Er det grishold bruker jeg spedgris, er det saufjøs bruker jeg lam osv... Har ingen bevis på at dette er spesielt lurt, men tror det... :D Ihvertfall gir det tilgang på åte. Jeg kan også bruke trafikkdrept elg eller rådyr. Dette graver jeg delvis ned på høsten akkurat når telen kommer. Reven skal kun få med seg bittelitt hver gang av basisåtet!!! Må jeg supplere legger jeg over en pall, pakker med snø og heller over vann. Som suppleringsåte, og det er det som trekker rev!, bruker jeg det jeg får i hende, men svært effektivt er rakfiskrester og reker, reker er genialt, da det viktigste er at det bare blir en smakebit, aldri et helt måltid. Da sikrer jeg meg at den legger turen om åtet hver natt. Hvis den får spist seg skikkelig mett på f.eks ei elgvom vil den bare ligge å dra seg et par-3 dager... Når jeg reiser rundt å sjekker åter vil jeg være sikker på at om jeg ser et spor, så kommer,n igjen samme natt. Dette gjør det lett å ha mange åter. En håndfull med sukkerbitstore stykker 2 ganger i uka sånn ca. Her "flagger" jeg også inn reven med hjemmelaget eller kjøpte luktestoffer.

 

Åte utenfor allfarvei:

Reven i fjellet oppfører seg herover litt annerledes når vi kommer noen mil unna bebyggelse. Mye mer oppmerksom på detaljer. JEG tror det er lettere å få den til å gå på basisåte fra vilt som finnes i området enn fra husdyr. Har jeg et elglår graver jeg det delvis ned i myr, gjerne med kloven opp og store steiner, men ikke for tett, rundt de kjøttfulle delene, dette for å få det til å vare. Som suppleringsåte bruker jeg sukkerbitstore biter av elgkjøtt, lever eller annen innmat fra vilt. Dette sprer jeg oppå basisåtet og i ganske stor omkrets rundt åtet, 5-6 håndfuller eller mer, men ikke oftere enn ca hver 14 dag. Dette fordi jeg vil ha mest mulig fred og minst mulig lukt rundt åtet. Det er verdt å nevne at jeg strekker avstanden til bua litt lenger på sånne steder, samtidig som jeg gjerne vil ha bua nærmest mulig en hytte eller lignende hvor det er naturlig at det står en bil i ny og ne, samt at gåavstanden/luktstripa blir så liten som mulig. Dette har nok større betydning enn hva slags åte jeg bruker på slike plasser.

 

Et tips til: En kamerat og meget dreven revejeger, bruker en europall hardstappet med høy og litt kraftfor på toppen med en duk oppå for å holde det tørt, som reveåte! Dette er fint nærme bebyggelse hvis du vet at du har et musetett hus :o Helt utrolig hvor mye rev han får på dette (som om det skulle ligget et elglår der). I år jobber musa noe voldsomt med høyet og drar det i alle retninger. -masse godlukt og en mus i ny og ne gjør at reven legger denne plassen inn på gps,en. Han har dette åtet i skogkanten, og jeg vil tippe effekten er litt dårligere midt ute på et jorde. Dette er under utprøving hos undertegnede, men skulle nok lagt det ut på barmark for maks effekt.

 

Konklusjon: Åtetype har kanskje mindre å si, dog må det være noe rever generelt liker. Akkurat passe mengde, ofte nok, men ikke for ofte, slik at man etablerer ønsket adferdsmønster hos reven har ihvertfall vært en suksess i årevis hos meg og mine venner.

Link to comment
Share on other sites

Døde katter funker veldig bra på åte.

http://www.oa.no/nyheter/gjovik_toten/a ... 345629.ece" target="_blank" target="_blank

Sitat fra artikkelen: Ved bruk av produksjonsdyr som åte skal det være storfe eller småfe under ett år. Dyret skal ha dødd av naturlige årsaker og ikke av noen form for sykdommer

................................................................

 

Dette har ikke jeg vært klar over, er dette virkelig tilfelle? :shock:

Link to comment
Share on other sites

har greie nok åter men har sansen for å spe på med mye smått for sånn at det alltid er noe åte og at reven beveger seg en del når den er på åte! og veldig greit å hive på noe når man må gå bort på åta..

prøvde i fjor noe tørrfor til hund kjøpt på coop - dette ble ikke spist så det ut for :shock:

 

ser at flere bruker tørrfor som tilleggsforing - hva slag bruker dere?????

Link to comment
Share on other sites

max dog fra europris...10kg sekk,100 kr.....varer en hel vinter.

bruker å fore 2-3 kvelder i uka...for meg så har det funket bra og fore natta før jeg skal jakte,og jeg jakter bare i helgene,så da blir foringsdagene på di 3 åtene slik ; torsdag,lørdag,tirsdag....hiver 3 never pellets på hver foring,i en sirkel på 20 meter fra hovedåta.

Link to comment
Share on other sites

Eller gjør som meg. Dra på nærmeste FK-butikk å spør om dem har for som er gådd ut på dato som du kan få til reveåte? Det er helt gratis,å funker som snus :mrgreen:

En annen ting..

Mange har lagt merke til at når dem legger ut ny type åte,så"skyr"reven åten for en periode. Dette er helt naturlig da nye ting vil gjøre reven mistenksom. Det som er best er å holde seg til en type åte gjennom hele vinteren så lenge det lar seg gjøre. Selv om du starter på noe nytt,vil reven etter en tid venne seg til det du serverer han.

Men ingen regel uten unntak..enklete rever kan gå på alt med en gang..andre vil bruke lang tid på å venne seg med det nye.

Men hundefor virker som et ganske trygt valg..å tillgjengeligheten er der hele vinteren :)

God jakt i 2011.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

La ut min første porson med høner og hundefor istad, vært bra trafikk der før jeg la ut åte også. Sparket unna masse snø og la hønene slik at hue stakk oppafor. Imorgen skal jeg ha en pall dit og ha snø over den også binde hønene i pallen slik at reven mår bruke mye tid på åte mitt.

 

 

Prøve å jakte der en dag det er fullmåne. Blir nok rev på meg nå tror jeg!

Link to comment
Share on other sites

Sålenge reven ikke veit om åtet mitt enda, hva med å lokke i nærheten av åtet for å på en måte tilkalle reven? Vil den da lukte seg til åtet når den nærmer seg eller konsentrer den seg kun om lokkelydene da? For om jeg får den nærme åtet, såklart jeg skyter den jo om jeg får mulighet, men da veit den ihvertfall om åtet til senere om jeg ikke får skuddsjangse.

Link to comment
Share on other sites

Mads: Best måten å lokke inn reven på åta er kråkefugler. Få tak i en sekk hundefor og strø dette i området . Dette trekker til seg kråkefugler som bare det. La også noe av åta ligge helt åpent, gjerne med noe blod i snøen, da kommer de. Reven tar dette som et tegn på lettvint mat og er på plass ganske fort etter at kråkene har laget litt leven i området. Går litt åte, men skal du skyte rev så er det vel anvendt tid og penger. Ser på åte mitt at når kråkene har vært å holdt leven så kommer reven stort sett samme kveld. Har også sett at reven er der mitt på dagen når kråkene holder på å forskyner seg av åta. Åta mi ligger på et litt rolig og stille sted, ikke mye mennesker som trafikkerer der, kanskje det er derfor den kommer mitt på dagen, tidlig ettermiddag, tidlig kveld. Den er der til alle døgnets tider, bare ikke så ofte når jeg har tid å sitte i glugga. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Har strødd hundefor der ja en del. Kjøper en 5kg's sekk i morra. Strø på litt mer om den ikke har vært der i natt. Det løper hare att og fram ved åta mi har jeg sett, så kanskje det kan trekke til seg reven om den finner sporene etter haren, ikke vet jeg.

Jeg har lagt ut 2 høner, den ene høna ligger med huet ovenfor snøen og resten under og den andre ligger oppå gropa mi slik at det kanskje kan være lettere å lufte for reven. Jeg tviler ikke på det du sier med kråker. Vi får se om kråkene kanskje er aktive der i nærmeste fremtid.

 

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Er det snø der du har åta? Kjøp en boks med blod i butikken, du finner det som regel i frysediskene, tin det opp å hell det utover rundt åta. Har hørt noen bruker ketchup, men det blir dyrere. Du kan med fordel ha noe som lukter. Har du tilgang på tørrfisk? Da kan du feste den opp i ei busk, dette vil spre "godlukt" i området. Alternativt er å ha fisk i ei bøtte med lokk, sett den på et varmt sted noen dager og så sleng det på åta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...