Jump to content

Reveåte tips


TikkaReven

Recommended Posts

  • Replies 261
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om man ikke kjenner noen som kjenner noen, eller bor ute i distriktene, er det ikke alltid så enkelt da. Men stort sett er det bare å hive seg på telefonen, det eneste man kan få er et nei. Som Buster skriver, er det ofte grisebønder har gris som sprekker. Få inn ei bestilling der, bonden er bare glad for å bli kvitt dyret. Sjøl kjenner jeg en med hønseri, og høner er bra reveåte. Det er helt sikkert et hønseri i nærheten av deg. Besetningen skiftes ut etter ca 70? uker, da kan man hente store mengder, men det sprekker høns jevnlig ellers også.

Link to comment
Share on other sites

Fisk er også god åte.

Hvis du vet om en fisker så spør om å få fiskeslo, frys dette i passe kasser eller spann og da har reven noe å jobbe med etter at frosten er kommet pga det ikke smelter.

Selv bor jeg ved kysten og har pga dårlig med frost gått til det skrittet å grave hull i bakken til åtet med en palle over slik at kråkefuglene og reven ikke rensker ut åtet på ett par netter.

I dag var jeg å fylte opp hullet med masserart som jeg fikk fra en jegerkompis som hadde ryddet i fryseren for å få plass til nytt kjøtt etter storviltjakta, forige uke var det avfall fra en fryser som hadde stoppet (det luktet herlig)

Hør på butikker om kjøtt, fugl og fisk som er utgått på dato.... :)

Link to comment
Share on other sites

En regel som kan være verdt å legge merke til når man skaffer seg åte:

 

§ 5. Bruk av animalske biprodukter ved jakt

 

Mindre deler av selvdøde eller avlivede dyr som ikke er eller mistenkes for å være infisert med smittsom sykdom kan etter melding til Mattilsynet brukes som åte på driftsenheten i forbindelse med åtejakt på ville dyr, der kjøttet ikke er beregnet på konsum.

Link to comment
Share on other sites

Om man ikke kjenner noen som kjenner noen, eller bor ute i distriktene, er det ikke alltid så enkelt da. Men stort sett er det bare å hive seg på telefonen, det eneste man kan få er et nei. Som Buster skriver, er det ofte grisebønder har gris som sprekker. Få inn ei bestilling der, bonden er bare glad for å bli kvitt dyret. Sjøl kjenner jeg en med hønseri, og høner er bra reveåte. Det er helt sikkert et hønseri i nærheten av deg. Besetningen skiftes ut etter ca 70? uker, da kan man hente store mengder, men det sprekker høns jevnlig ellers også.

 

Men ikkje gløym at sjøldaua høns er klassifisert som risikoavfall i EU, og derfor er ulovleg som åte i EØS-landet Norge viss ikkje dyret er godkjent av veterinær... :(

Link to comment
Share on other sites

quote]

Men ikkje gløym at sjøldaua høns er klassifisert som risikoavfall i EU, og derfor er ulovleg som åte i EØS-landet Norge viss ikkje dyret er godkjent av veterinær... :(

 

hv a mener du med risikoavfall. det er da ingen risiko med en sjøldaua høns eller kalkun. kan da like greit ta en sjøldaua bjønn som revåte da. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ei bygd som heter Hadselsand, som ligger i Lofoten, men hører til i Hadsel kommune.

 

Vi har reveåtet på en haug bak fjøset som brukes til å kaste gammel silo og matrester. Her finner reven stort sett lite å spise, stort sett bare skrell og diverse avfall, men den er vant til å grave litt rundt for å se etter godbiter. En skjelden gang er det litt godbiter der, men det ligger stort sett aldri store mengder mat her slik at reven kan spise seg mett. Jeg tror dette hjelper til å få jevn trafikk der, slik at den kommer tilbake hver kveld.

 

Ettersom jeg bor langt unna åtet er jeg avhengig av at reven kommer hver dag og ikke ble forsynt dagen før. Den dagen jeg skal jakte sper jeg på med noe som lukter litt ekstra.

Link to comment
Share on other sites

da kjenner du sikkert truls johansen?jobbet i lamme han på austvågøy

(jobber i lofotentreperenør)

mener han har noe mark på hadselsand,eller var det grunnfør? :roll:

han skaut i allefall en rev nede på cuba når vi satte opp nofi bygget.det var en skikkelig byrev,som for å sprang mellom føttene på oss.....

Link to comment
Share on other sites

Men ikkje gløym at sjøldaua høns er klassifisert som risikoavfall i EU, og derfor er ulovleg som åte i EØS-landet Norge viss ikkje dyret er godkjent av veterinær... :(

 

hv a mener du med risikoavfall. det er da ingen risiko med en sjøldaua høns eller kalkun. kan da like greit ta en sjøldaua bjønn som revåte da. :lol:

 

EU-regel... :evil:

Alle døde husdyr er klassifisert som risikoavfall på grunn av fare for smitte. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kobbe-vom skal være gode greier. Stikker man hull med kniv noen plasser, blir det ekstra god effekt.

 

Og for oss som bor i kommuner med reindrift, er rester etter reinsamlinger overlegent best :D

Før jeg har tilgang på reintarmer mates det med blokkfryst fisk og kjøtt, samt middagsrester fra folkehøgskolen.

Link to comment
Share on other sites

Skal hente fem kasser/søppelsekker med slakteavfall/avskjær fra min lokale leverandør nå i kveld. Må vel snart holde. Har gravd ned plenty, og har 8-9 sekker fra før liggende. De lukter "åte" med en gang jeg kommer nedom låven nå. Så der unngår jeg å være for tiden.... :D

 

Har ikke hjerte til å si nei til slakteavfallet. Vurderer å begynne å fore inn på fjellet også. Mulig jerven kan finne det interessant. Og rev er det der.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er nevnt tidligere her i tråden... Blokkfryst fisk av ulike slag brukes av mange - et sikkerstikk som varer lenge på minusgrader... Ei bøtte med blanding av vann og litt modnet fiskeavfall med evt. andre godsaker...- fryses.

 

Beklager -fant forslaget på forrige side...(men kan gjentas...)

Og en ting til: Absolutt ingenting kan måle seg med grillpølse eller f.eks blodpudding.

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål ang. åte.

La for ca en ukes tid tilbake ut frysetørket storfevom blandet ut i vann, hermetisert hundemat og tørrfor hundemat.

Vommen og bløtforet la jeg nokså samlet, og tørrforet spredte jeg rundt omkring.

 

Har desverre ikke hatt tid til å være der på kveldstid for å følge med, åteplassen ligger også sånn til at jeg ikke har mulighet til å få noen belysning over den.

Når jeg var der en tur idag, var ALT borte, rubbel og bit, fant ikke igjen så mye som EN bit tørrfor.

Det var også "gravd" der vommen og våtforet lå, bakken var rufset/revet litt opp.

Fant endel spor rundt omkring åtet, store klovespor, minnet veldig om elg, men tenkte jammen ikke elg spiste det jeg la ut? Tar jeg feil?

Underlaget der åtet ligger er nokså hardt, så en lett rev ville nok ikke satt mye spor i bakken.

 

Får ta meg en tur igjen om noen dager, å se om dagens meny faller i smak, lasagne, pizza, vafler og gryterett :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Ser at det er et forum om revejakt, men det står ikke det jeg er ute etter, men så ikke gjennom alle de 23 sidene eller da:)

Skal jakte på rev i helgene, åtejakt altså. så lurer på disse pungtene:

 

- Hva passer som åte?

- Hvilken tid på døgnet?

- Lys, vet at det må være montert på vegg, men det er ikke mulig der jeg jakter, så lurer på om det funker med arbeidslampe?

- Må lyset stå på når jeg ikke er der for at reven skal bli vandt til det?

- Hvor skal man sitte? bygge ei glugge å sitte i eller bare sitte under et tre? hvor henn, i skogkanten mot en åker eller ?

 

Mange spm her og håper jeg får svar på noen av de! :)

takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

- Hva passer som åte?

Alt av slakteavfall, hundemat, kattemat, død fisk, middagsrester og ellers ALT du ikke selv liker :mrgreen:

 

- Hvilken tid på døgnet?

morgen, kveld, og er det fullmåne så sitter ialefall jeg opp hele natten. Men det tidspunktet jeg har fptt inntrykk av at reven er mest aktiv er ifra 3 til det bli lyst.

 

- Lys, vet at det må være montert på vegg, men det er ikke mulig der jeg jakter, så lurer på om det funker med arbeidslampe?

Lyset må være fastmontert ja, arbeidslampen tror jeg ikke er lovlig, den blir jo ikke fastmontert.

 

- Må lyset stå på når jeg ikke er der for at reven skal bli vandt til det?

Det er helt klart en fordel, jeg har lys med sensor som slår seg på når det blir mørkt og slår seg av når det blir lyst.

 

- Hvor skal man sitte? bygge ei glugge å sitte i eller bare sitte under et tre? hvor henn, i skogkanten mot en åker eller ?

Å sitte ien glugge eller noe med tak og fire vegger er helt klart en fordel, da blir du ikke så lett oppdaget og du kan røre litt på deg uten at reven merker det så godt. Du holder også varmen bedre.

 

mvh, andreasli

Link to comment
Share on other sites

okay, det vil jeg tro. den ser jo egentlig ganske kraftig ut til å være så liten, men skinnet bedrar sikkert bokstavelig :) gleder emg veldig til å prøve det! har du noe erfaring så kom gjerne med tips og veiledning for har null peiling på revjakt :) hehe

Link to comment
Share on other sites

Ellers må du nok basere deg på å jakte uten lys. Det skal være montert på vegg for at det skal være lovlig.

Hvis du ikke har er skjul å sitte i regner jeg med at du ikke har en vegg å montere på heller.

 

Dermed er du avhengig av snø og fullmåne.

 

Bygg opp en åteplass slik at mikkel blir vant til å finne mat der og sett deg på post når forrholdene ligger tilrette for det.

 

Har du mulighet for å bygge et jakttårn er det fint for å få oversikt, samt at du blir vanskeligere å oppdage.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 110 meter fram til åta, men kan da skyte fra soveromsvinduet. Har montert en gammel 1000 meter på veggen (ofte noen som har en liggende)og bruker omformer fra 230V til 12V (ca. 250 spenn). Har en 55watts pære i kasteren og denne står på døgnet rundt. Kasteren står også 110meter fra åta, men gir fint lys selv om det ikke er snø.

 

Bruker slakteavfall av alle slag og sure matrester etc. Hadde en død kalv på åta et år, men denne var ikke bra. Sel funker fint og da spesielt på vinteren.

 

Anbefaler på det sterkeste at du lar reven få boltre seg fritt på åta i et par uker. Revene er flinke å følge andre sine tråkk og du vil garantert får mere aktivitet på åta på dette viset. Er en prøvelse å vente med å skyte reven, men det du kan bruke tiden på er å finne ut av hva som kan være den største reven. Er ofte en stor hanne som er revirhevdende i området og får du felt denne, så vil det komme flere rev på åta da andre "tørr" å trekke inn i området.

 

Annet godt råd er å trekke luktspor fram til åta. F.eks ta litt guffent kjøtt og legg det i en striesekk og ta deg en tur ut i terrenget på ski. Finn ut hvor reven har sine trekk og bruk sekken til å lede reven til åta. Jo mere guffent jo bedre :wink:

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for råda!! :) hørtes veldig smart ut å lage "stier" med mat slik at reven kommer til åta. KOmmer til å bruke matrester og gammelt kjøtt til åta! Reven virker ikke spessielt var for mennesker. i morges så skulle jeg mate bikkja som har hus i garagen, når jeg da kom ut så stor det en stor og fin rødrev midt på vegen 1 meter i fra meg og bare så på meg. gikk kanskje 4 skritt mot den før den tuslet videre. gøy opplevelse! hva er egentlig sannsynligheten på at jeg får en rev til åta i helga? skal begynne å legge ut mat i dag!

Link to comment
Share on other sites

Spør du meg, virker reven fryktelig var. Du var nok heldig der :mrgreen:

Sannsynligheten for rev på åte allerede i helga kommer helt ann på tetthet i revebestanden, hvor vant reven er osv..

Det er med andre ord ikke lett og si, men man vet aldri. La ut mitt første reveåte i fjordvinter, og reven lokaliserte det fort og holdt til hele vinteren :D

 

uansett, lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Har 100 meter til åte i dag. Sjekker i grålysningen, men vurderer å utvide med belysning. Vurderer en trafo fra class http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =136494414 i kombinasjon med fjernlyskaster fra biltema http://www.biltema.no/products/product. ... mId=133333 .

 

Jeg har akkurat denne kombinasjonen! Jeg har også kjøpt et skumringsrele med tidsur som er koblet til lyset. Fungerer meget bra.

Link to comment
Share on other sites

det er vell forskjellig fra plass til plass kanskje ja :) hehe. hvor masse mat skal man legge på åta? et trilleborlass eller et middagsfat?

 

 

Hei. Sjøl har jeg kjempeerfaring med billig hundefor alla firstprice

som jeg blander ut i ei 25 l balje med vann (la det svelle og rør ut til en grøt) . Putter dette i fryseren og lar det fryse til ei stor isblokk. Pleier også å strø litt tørre knorter rundt isblokka.

Bruker i tillegg luftestoff for rev på tampong (ikke si noe til kona :wink: ) som jeg henger inne i en liten boks som er åpen under. Sidene i boksene har jeg borret mange små hull i.

Dette er et åte som varer lenge og trekker bra med rev!

I tillegg bruker jeg Mikkel revevarsler, som jeg forøvrig er fornøyd med :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...