Jump to content

Reveåte tips


TikkaReven

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle dele litt av erfaringene jeg har på det nyeste åtet jeg har lagt ut.Starta i oktober med å legge ut hovedåtet som er slakteavfall av elg.Dette graves halveis ned i ei grop og dekkes delvis av stein.Hovedåtet brukes i hovedsak til å tiltrekke kråkefugl,som i sin tur trekker inn reven..

Kaster ut hundefor,tørrfor ca 2 ganger i uka rundt hovedåtet.Venter så på at minusgradene skal sette inn.....

Fryser da ned dunker med vann og fisk,vann og hundefor og vann og kjøttmat fra den lokale butikken.Disse legges over hovedåtet(som nå er delvis fortært),på snøen utover vinteren.Dette åtet trekker inn mengder med kråkefugl,det varer lenge og det lukter ikke helt for j......Fortsetter med å kaste på tørrfor utover vinteren.

Ved mye snøfall,tenkte jeg å lage 2-3 stier fra forskjellige hold , inn på åta.Har sett før at reven foretrekker dem fremfor å base i løssnøen.

 

Har nå sittet 2 kvelder i luka.2 rever er skutt og jeg har observert tilsammen 5-6 forskjellige rever.Ser at de er veldig forsiktige,men dette bedrer seg utover i sesongen...

Har åtet på 60 m fra glugga.Skyter med 223,40 grains v-max.

Vil til slutt anbefale åtelyset jeg bruker:http://dx.com/p/12w-12-led-780-870lm-warm-white-flood-light-projection-lamp-220v-54857

Uten tvil det beste jeg har prøvd,bra ut til 100 meter..

 

Skitt jakt!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 261
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Noen som har tips til åte for de som har hund springende løs nesten hele dagen?

De her hjemme er ikke særlig begeistret for at hundene får i seg bedervet kjøtt og reven tørr ikke å komme på åta (vet ikke om det er hundene som gjør det).

Noen som har tips slik at hundene ikke får tak i så mye men som likevel er bra reveåte?

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du må lage deg et musebol/hi kall det hva du vil,du trenger høy,korn,frøblanding som legges i en grop/søkk og eks en europall oppå så ei blikkplate på toppen dekk så til med noe tungt oppå som sikring mot vind.lykke til,la oss andre her inne høre om resultatet hvis du går for denne løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips til åte for de som har hund springende løs nesten hele dagen?

 

da får du si at hunder skal ikke løpe rundt løse hele dagen...her hadde jeg en labrador som for av med åta....i ondskapen ble noe sur gammel fisk lagt ut med tanke på at hunden skulle rulle seg i det,og helst spise det,for så å spy det opp i stua til naboen...det gjorde den,og ble ikke sluppet ut på måfå mer heller :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...