Jump to content

Reveåte tips


TikkaReven

Recommended Posts

  • Replies 261
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har montert opp en 1000 metring. Har skrudd fast en sort bøtte over 1000 metringe og skåret ut et hull i bunnen, dette gjorde jeg for å samle lysstrålen kun på åta. Så kjøpte jeg en omformer fra 220v til 12 volt og satte på en timer. Dette er 2 sesongen jeg bruker dette. Prøvde en del andre ting, arb.lampe og div men det jeg har nå fungerte best.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har selv brukt mye fisk, påkjørt rådyr, kråke, hundefor og div. matrester.

 

Rådyret funket ikke i det hele tatt hos meg, kråka sånn midt på, mens fisken forsvant regelmessig.

Hundefor er noe som slår an godt som småsnacks rundt åta.

Matrestene har funket en gang i blant, alt avhengig av hva det har vært for noe, men kommer ikke til å bruke noe lenger, p.g.a. dårlig uttelling..

Link to comment
Share on other sites

Har hatt størst suksess med fisk og fårefett. Av fisk ser det ut som at reven liker best fet fisk, som uer,steinbit og laks. Har fiskefabrikk rett ved der vi bor, så har god tilgang til åte. Har også god erfaring med fårefett/-ister, gjerne i små biter, som strøs rundt åta på samme måte som med hundefor. Har prøvd mye rart, men dette er det jeg holder meg til nå..... :)

Link to comment
Share on other sites

Har avtale med en fiskedisk på en Mega. Har brukt fiske lenge nå, men synes ikke reven er så hissig på den. Sprer også hundefor rundt åta. Men kanskje jeg har årsaken, og det er forandring på åteplassen. Jeg grov fiskerestene ned tidligere, før snøen kom da måtte den grave litt for å få tak i maten. Dette er på ei myr som er ganske fuktig til tider så jeg valgte å grave ned en plastkasse og så legge fiskerestene oppi der og en palle over. Tror den ble skeptisk da. Nå har jeg fjernet plastkassen og lakt fiskerestene ned i hullet i bakken som har frosset til is og så la jeg oversiden til en palle over. Jeg bruker denne pallen for å spare på åta. Kråkefugler og Ørn er jo helt ville der nede, men det lokker rev. Ser på filmingen at de dagene det har vært mye fugel på åta så kommer reven tidlig på kvelden, men vil ikke innpå, bare rundt å sjekker.

Link to comment
Share on other sites

Ser på filmingen at de dagene det har vært mye fugel på åta så kommer reven tidlig på kvelden, men vil ikke innpå, bare rundt å sjekker.

 

ser nesten slik ut her og. Mye fugl og rævfæler i utkanten av "åteplassen"

bruker forøvrig gris som åte i tillegg til æljben -hoder og div. kjøttprodukter fra butikk (har itte fått no derfra på altfor lenge :(

Link to comment
Share on other sites

ser nesten slik ut her og. Mye fugl og rævfæler i utkanten av "åteplassen"

bruker forøvrig gris som åte i tillegg til æljben -hoder og div. kjøttprodukter fra butikk (har itte fått no derfra på altfor lenge :(

 

 

gris ja, en nabo som brukte det for mange år siden og funket strålende, har du hatt stor suksess med gris og eller?

Link to comment
Share on other sites

gris er best.......

 

Akurat DET er vel en sannhet med visse modifikasjoner :oops:

For all del...gris er bra men ikke best.

Det åtet jeg har hatt best erfaring med er faktisk nise :D (nise er en liten hvalart)

Hadde liggende samtidig på åtet: en kalv, en gris, ca20-30 kg ørret/røye og en nise.

Kalven ble ikke rørt :o måtte fjernes etter endt sesong :(

Resten forsvant i rekkefølge....nisa.....fisken......grisen :wink:

Hvis dere flår grisen så er det bare å slenge skrotten til åte.....funker utmerket :)

Dette kalles gjenbruk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bruker slakteavfall fra hjort, hundefor og diverse fisk. Har avtale med viltnemnd i kommunen og får påkjørte hjorter som jeg legger ut. Så sper jeg på med bein- og kjøttrester fra hjortejakta med jevne mellomrom. Strør hundefor ett par ganger i uken og supplerer med fisk. Masse rev på åtet, men uten snø og dårlig ver ved fullmåne har ført til null fangst så langt denne sesongen. La ut 7-8 kilo bein/kjøttrester onsdag morgen, var og kikket i ettermiddag og beina var slengt utover ett stort område så reven har tydligvis kost seg. Samla sammen restene og la netting over og stein i kantene. Regner med mikkel får problem med å stikke av med åtet nå!!

 

Bare å vente på fullmånen.

Link to comment
Share on other sites

ser nesten slik ut her og. Mye fugl og rævfæler i utkanten av "åteplassen"

bruker forøvrig gris som åte i tillegg til æljben -hoder og div. kjøttprodukter fra butikk (har itte fått no derfra på altfor lenge :(

 

 

gris ja, en nabo som brukte det for mange år siden og funket strålende, har du hatt stor suksess med gris og eller?

 

låg et par ute i fjord og dom vart da borte

ser itte ut som'n skyr det i år heller:D

Link to comment
Share on other sites

Reve åta mi har vær ganske populær av reven, den består av en sau, laks, hunde for + alt annet jeg kan få tak i som lukter eller som kan være av intiresse for reven.

Men ser oss meg så har hn ikke rørt sauen så mye men alt av laks og hunde for som jeg har kaste ut har blitt borte stortsett over natta.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo hende att reven har fått av en større bit og tatt med seg. da kan det gått gå ei stund før den kommer igjen.

 

Brukte gris som åte før og hadde besøk stort sett hver natt, men etter att jeg kastet en kanin på åta som reven tok med så var den borte lenge før den kom igjen.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo hende att reven har fått av en større bit og tatt med seg. da kan det gått gå ei stund før den kommer igjen.

 

Brukte gris som åte før og hadde besøk stort sett hver natt, men etter att jeg kastet en kanin på åta som reven tok med så var den borte lenge før den kom igjen.

 

ja, finner vel mat mange andre steder og nå. åte mitt er kappet opp i små biter så den ikke skal stikke av med store biter, men være på åteplassen og spise seg mett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker gris som hovedåte, og sper på med Kyllingbiter, og de små kyllingbitene er det beste åtet, da ligger grisen i fred. Når jeg forer med dette så er jeg på åtet nesten hver dag og legger ut på eftan, og sitter gjerne da senere på kvelden, ser ikke ut som reven bryr seg noe om dette. Har også vært stilt på åtet her siden jul, men har tatt seg opp igjen de siste dagene nå. Ser på spora at de har gått flere rever i samme spor så det er nok en del småkåte hannrever rundt im i skogen her.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Dessverre altfor mye snø her nå..

 

Lag spor til reven. Når jeg hadde reveåte var det medisin å lage vei til reven når det var mye snø. Hos meg er det ca 150m opp til skogen på østsida, og 4-500m på vest sida. Krysser en del rev på nattestid normalt sett, men når det blir mye snø holder de seg i skogen. Tok traktoren og steinsvansen og putra noen turer og la opp spor i kryss og tvers, og det hjalp betraktelig.

 

Egentlig tror jeg det kan være effektivt selv uten åte. 4-5 oppkjørte spor i dyp løssnø som krysser rett foran glugga. Da vil jo reven ende opp der uansett hvor den kommer fra, såfremt den selv mener den har en grunn til å krysse over. Det er jo paring...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ser dere snakker om å bruke høne/hane/kalkun til åte.

 

hvordan er dette egentlig? må man få de godkjent av en veterinær eller er det forbudt? har hørt snakk til at det er forbudt i området her i værtfall men om man får de godkjent av en veterinær så... :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...