Jump to content

Bytte løp på Sauer 202?


vorsteher

Recommended Posts

Jeg har en Sauer 202 i 6,5x55. Løpet er gjenget og påsatt lyddemper. Jeg vurderer å kjøpe et løp i 30-06 for å ha et løp uten lyddemper. Jeg lurer på hvordan det blir med forholdet til kikkertsiktet når man bytter løp. Vil det bli store endringer i treffpunkt? Er det lurt å bytte løpene om hverandre, eller er det lurere å kjøpe ei annen rifle i 30-06? Nå ser jeg altså bort fra det økonomiske aspektet ved det hele der ekstra løp selvfølgelig er billigere enn å kjøpe ei annen rifle. Noen som har erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at treffpunktet ikke er til å stole på ved løpsbytte, vel og merke at du byttet til et annet løp. Men kanskje du kan være heldig - jeg har ikke vært det.

 

Jeg har bedre erfaring med å ta et løp ut for så å sette det inn igjen, men stoler ikke 100% på det heller, selv om jeg er tryggere.

Link to comment
Share on other sites

Det vil bli treffpunktsendring ved løpsskifte siden kikkert ikke er montert fast i løp, men du slipper jo å kjøpe to kikkertsikter da, ett for hvert løp :)

 

Siden våpenparken skal krympes er det jo å foretrekke ett våpen med to løp!!

 

Har selv 30-06 løp i 202'n og mener kansje dette løpet trenger lyddemper mer enn en 6,5x55 ville trengt det, siden den sparker mer fra seg og ødelegger skuddbilde mer! Men dette er kun mine egene tullete meninger :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på ingen måte misfornøyd med lyddemper på 6,5'n. Den er god å ha på bukkejakta i Norge. Tanken om å skaffe et løp uten lyddemper kom etter at det ble klart at jeg ikke kunne ta den med til Sverige uten spesiell tillatelse for lyddemper. Det koster både penger og papirarbeid. Jeg har jo andre våpen jeg kan bruke i Sverige, det er bare det at den beste kikkerten til toppjakt sitter på Sauer'n. Så er det jo dette med hele tiden ha et påskudd for å skaffe seg noe nytt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja, veldig sikker. Dette er også tidligere blitt omtalt her i Kammeret. Fikk først beskjed om dette fra jaktkameraten min i Sverige da jeg fortalte ham hva jeg hadde tenkt å ta med av våpen til toppjakta. Synes dette hørtes helt sprøtt ut, særlig etter å ha sett bilder av nordmenn på toppjakt i Sverige med lyddemper på børsa. Sendte så en henvendelse til tollverket i Sverige med spørsmål om dette, og fikk til svar at dette var en politisak. Sendte så en henvendelse til politiet i Jämtland, og svaret var at det måtte søkes særskilt om innførsel av lyddemper siden forskriften i Norge ikke krever at denne er registrert sammen med våpenet. Dette kostet 600 svenske kroner. Av jaktkameraten i Sverige fikk jeg så høre at det var svært gode grunner som måtte gis for at slike tillatelser ble gitt. Så da ble jo utfallet at jeg måtte ta med et annet våpen. Jeg hadde jo ikke tid til å begynne med søknader og forholde meg til et svensk byråkrati. Men jeg er enig, dette virker ganske tåpelig :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sauer 202 i 6,5x55. Løpet er gjenget og påsatt lyddemper. Jeg vurderer å kjøpe et løp i 30-06 for å ha et løp uten lyddemper. Jeg lurer på hvordan det blir med forholdet til kikkertsiktet når man bytter løp. Vil det bli store endringer i treffpunkt? Er det lurt å bytte løpene om hverandre, eller er det lurere å kjøpe ei annen rifle i 30-06? Nå ser jeg altså bort fra det økonomiske aspektet ved det hele der ekstra løp selvfølgelig er billigere enn å kjøpe ei annen rifle. Noen som har erfaringer med dette?

 

det beste er å skyte inn en kikkert for hvert løp, da er det bare å bytte, ellers må du skyte ett sjekkeskudd, det vil som regel være en viss forskjell i treffpunktet med og uten lyddemper også

Link to comment
Share on other sites

Slik som jeg skrev i mitt forrige innlegg: Har du kikkertsikte som er innskutt med det respektive løp, går dette likt fra gang til gang.

 

På min 202 har jeg en kikkrt til 3006 løpet, og en annen til 6,5 løpet, trenger ikke å skyte inn på nytt for hvert løpsbytte. bytter kikkert til riktig løp, har da en QR montasje på saueren.dette fungere iallefall uten problem for meg.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har gått glipp av noe her, men kan du ikke bare ta av lyddemperen hvis du skal til sverige da? Det er vel neppe noen lov om at det ikke er lov å ha gjenger på pipa :roll:

 

Selvfølgelig har du rett i det. Liker ikke mangel på balanse i børsa med det korte løpet. Har heller ikke prøvd kikkerten uten demper på, og regner med at jeg må skyte inn kikkerten på nytt hver gang jeg skifter til og fra demper. Men den varianten er antakelig den rimeligste måten å løse problemet på. Er imidlertid usikker på om det er flere forhold som spiller inn når man tar av demperen og skyter med det korte løpet, men det er det kanskje andre som vet noe om.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...