Jump to content

Langholdskyting i april (Kongsberg).


Poacher

Recommended Posts

Synes opplegget var bra i helgen.

Men kunne godt ha vært noen mindre gonger på rundt 400-500 meter.

Ble nesten litt "lett" å treffe på 500 meter når det var helt vindstille.

 

Evt si at gongene på 200 meter kun er for innskyting.

Da slipper man at de blir skutt i stykker. Samtidig som man ikke trenger så mange gonger der. Holder med ett stativ med 2-3 stk.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Folkens... Jeg trenger litt råd&villedning :wink:

 

Det vi erfarer er at gongene på 200mtr blir skutt av. Altså de hopper av krokene de henger i etter treff av litt grøvere kaliber spesielt.. Samt at bukken/ramma alt sammen står på får massiv juling. Dette må vi få en endring på.

 

Derfor så spør jeg hva mener dere som har vært her?

 

1# Trenger vi noe på 200mtr?

Vi er jo her får å skyte langhold, samtidig så er det veldig greit å ha noe for innskyting på 200mtr også.

 

2# Da kunne vi satt ut 20X20 gonger på litt lengre hold.

Samtidig kan det IKKE bli for vanskelig, da alle fremmøtte skal ha en fair mulighet for å treffe og skyte seg inn for å få en verifisert klikktabell.

 

3# Kunne kanskje brukt 30x30 eller 40x40 gong isteden for 20x20 til ren innskyting på 200mtr.

 

Hva ønsker folket?

Ønsker tas til etterretning og vektlagt en viss grad, før Team Hengsvann tar en beslutning :D

 

Hei!

 

Jeg hadde dessverre ikke mulighet til å være med denne gangen. Opplegget denne gang ser helt supert ut!

 

Skulle jeg ønske meg noe er det som følger:

 

Pappskive på 100m er obligatorisk for å få et (nesten) optimalt mekanisk nullpunkt.

 

Så: Kunne dere tjuvlåne en kalkun til 400 og en bukk til 500? Skal selvfølgelig kun skytes stående :-)

 

Mvh Torf

Link to comment
Share on other sites

Eg synest att opplegget er bra som det er,men ser jo problemet med gongene på 200m,så hadde eg bestemt så hadde det blitt papp på 100 og 200m og så kan ein spre 20*20 gongene utover.

 

Er ikkje tillenger av små gonger på 400 og 500m er vist vanskeleg nok og treffe dei som er der :roll::roll::?

Link to comment
Share on other sites

Innskytnings skiver på 100, synes jeg er et must......jeg tar altid å kontolerer eller skyter inn på 100m.

 

Gonger på 200, er ikke så viktig......

 

Jeg hadde sett på det som super possitivt å hatt 20x20 gonger på de lengre holda å....... :wink:

 

En slik i tillegg til de som er der i dag........... 8)8)

 

Me like... :lol:

Link to comment
Share on other sites

1# Trenger vi noe på 200mtr?jupp syns det

 

 

2# Da kunne vi satt ut 20X20 gonger på litt lengre hold.ja ønsker meg 20x20 på 275 også, en middelvei mellom 200 og 350

 

3# Kunne kanskje brukt 30x30 eller 40x40 gong isteden for 20x20 til ren innskyting på 200mtr.ja det kan du enkelt ved og flytte noen av 20x20 ut i terrenget og ta 2stk 40x40 på 200

 

bare mine tanker og 50 norske pesetas

Link to comment
Share on other sites

Kort innpå....

Har skutt på 20x20 gonger i dag, på 500m, og de spretter noe jævlig ved treff, så jeg tror du vil få samme problemet her.

Vi har brukt kroker som den godeste Mildot har laget, og de funker suverent, men som sagt; til de lette gongene så faller de lett av.

 

Slutt her....

Link to comment
Share on other sites

På Nidarosbanen så er det en blink på ca 20x20cm på 500m, vi har samme problemet her, som buster nevner, at den hopper av. kansje brukt 1" plate eller noe slikt? få litt mere vekt.

Men uansett, en 20x20 plate på de lengre holda er en fin utfordring for skytterene som er godt innskutt, og spesielt når det er fine forhold. blir ofte litt kjedelig at det gonger hver enste gang..

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor vi har hengt doble 20x20 gonger. Rett å slett for å få opp vekta.

 

Bak hverandre, eller under hverandre?

Jeg bare prøvde å henge to utenpå hverandre her nå, og det ser ut som kan bli en fin klang. Men hvis dette funker, så kan man selvfølgelig bruke vanlig St37 eller St52 stål som bakplate da, som tross alt er mye billigere og lettere å få kloa i.

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor vi har hengt doble 20x20 gonger. Rett å slett for å få opp vekta.

 

Bak hverandre, eller under hverandre?

Jeg bare prøvde å henge to utenpå hverandre her nå, og det ser ut som kan bli en fin klang. Men hvis dette funker, så kan man selvfølgelig bruke vanlig St37 eller St52 stål som bakplate da, som tross alt er mye billigere og lettere å få kloa i.

 

Sliter med 40x40 gong på 400 meter jeg :twisted:

 

th_Gong400meter.jpg

 

Tror dere må sette de 20x20 gongene på 950, så slipper Kjell all den lakkingen :D

 

Takk for en fin helg på Hengsvann, mye meget god skyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Da har jeg sendt ut PM om innbetaling... Husk det er bindende påmelding.

Det er også noen som står i kø for å komme, så kan du ikke. Gi beskjed så en annen skytter får muligheten.

 

Vi ses om ikke så lenge :D

 

For deres egen del, vær innskutt på 100 og gjerne 200 også. Du sparer skudd og kan benytte tiden bedre på bane 14 :wink:

Har også endret litt på betalingsfristen... PGA påske og helligdager så blir ikke alle transaksjoner via nettbanken gjennomført før 14.april. Derfor er fristen nå satt til 15.april (onsdag)

Link to comment
Share on other sites

Frustrasjonen har kommet. Driver nå å "skyter inn" det nye løpet. Bruker godladningen fra forige løp, men.

 

Det som er prøvd i dag:

Nosler BT 130 grain: V0= 966m/s samling 18mm

Sierra hpbt 135 grains V0=982m/s samling 11mm

Tok medfeil type blink, retikkelet dekket hele firkanten så jeg måtte føle meg litt frem. Dette ga nok ikke den helt beste forutsetningen for å teste presisjonen.

 

Begge har grei nok presisjon men det iriterer meg at hastighetsforskjelden på sierrakulene på 4 skudd var 19m/s fra høyeste målte fart til laveste mens bare 3 m/s avik på nosler bt.

 

Begge er ladet i nye winshester hylser og 60 grans med N-560. Hetter federal 210.

Er det noen som kan forklare hvorfor sierrakulene har mer hastighetsavik enn nosler????

Link to comment
Share on other sites

Er det planer om å skyte på elektronikk denne helga?

Tenker da først og fremst på 800-1200m..

I så tilfelle kunne jeg godt tenke meg å bruke halve dagen på gonger og resten på elektronikk.

 

Værmeldingen finner du HER!! Ser bra ut på lørdag ettermiddag, så håper søndagen blir bra! ;)

Link to comment
Share on other sites

I ettermiddag fikk jeg surra meg til å montere MOA-skinna på JM'n :P og satt i Langpipa og satt på Miragebåndet 8)

Har vist no amo liggende å.... :roll:

 

Skal bli spennende å se hva jeg får med meg i tyttebæret, det blir en del.... :lol:

 

Både Dina, JM'n og jeg ser frem til en helg i Kongsberg :mrgreen:

Og det gjør nok gubben å...... :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

KRISE!!!

 

Jeg var på 200m-banen for å skyte inn i dag. Planen var å bruke Mauseren. Men, etter litt skyting syntes jeg den spredte noe voldsomt, og ganske riktig: Kikkerten var løs. Problemet var at det var basen som hadde løsna fra låsekassa (Crane picatinny-skinne). Nuvel, jeg hadde jo med meg LocTite, så jeg tenkte å skru ut skruene, sette de inn med LocTite, og montere det hele igjen. Da oppdaget jeg at skruene som fester skinna i låsekassa har blitt slått skjeve av rekylen :( .

Jeg la meg deretter ned med Scout-rifla, og skøyt inn den. Først med scout-kikkert (2,5x). Deretter flytta jeg over 10x-kikkerten fra Mauseren. Begynte å skyte inn denne, og etterhvert oppdaget jeg at hele låsekassa med pipe og alt var løst i kolben. Det var unbrakoskruene som holder dette sammen som var på vei ut.

Nå i kveld har jeg fått skrudd sammen denne børsa igjen, men den er altså ikke spesiellt godt innskutt.

Jeg er bekymret for om det i det hele tatt er noe poeng for meg å møte opp på Meheia i morgen. :cry:

Steyr Scout med veldig tynn pipe er vel kanskje ikke det som er best egnet for langtholdsskyting heller....

Link to comment
Share on other sites

Det blei en fin dag på Meheia med Scout-rifla. :D Det sa 'pling' i gongene ut til 550m for min del, og det er jeg egentlig ganske fornøyd med siden dette var første gang jeg prøvde meg på hold over 200m. Masse trivelige folk møtte jeg også!

Dette ble en kjempedag!

Tusen takk til dere som har organisert dette for oss!!!

Link to comment
Share on other sites

Takker arrangører og alle andre for kjempehelg på bane 14!

 

Sitter igjen med en kjempegod følelse og ønsker videre at det er flere som er enige i at dette er noe som bare må gjentas. For egen del lærte jeg litt om mangt – bl.a:

• at bergensere sovner tidlig

• at en god spotter med en god kikkert er uvurderlig

• at Hoppes no 9 er glimrende tennvæske på pølsegrillen

• at man lett kan bli ”utgonga” på 950 meter av en kvinne

• at kammerater aldri blir lei av å diskutere rovdyr og bikkjer

• at riflepuss for noen er mer en skjebne enn et valg

• og at det ikke alltid er den som smeller mest som treffer mest…

 

Tusen hjertlig takk til initiativtakerne!

:D:D:D8)

Link to comment
Share on other sites

Då vill 3 stk HB, takke og bukke for ein kjempe dag på Hengsvatten :D:D , me reiste tidleg og var framme ved bommen kl0820,og då var det allrede lang kø, tydleg att folk var i sjytehumør.

 

Som vanleg mykje fint og sjå :wink:

normal_Sjyting_26-4-09_003.JPG

 

Denna gangen hadde me ein langholds lærling med kån, og han blei hekta med ein gang, på slutten av dagen skaut han så godt att det var me som måtte lære av han :oops::oops: her er castor i gang med spottinga for Erik.

normal_Sjyting_26-4-09_004.JPG

 

Nå nærmer det seg slutten av dagen og tid for hylseplukking

normal_Sjyting_26-4-09_005.JPG

 

Matpause og med innlakt juging om jakta i fjor høst :mrgreen:

normal_Sjyting_26-4-09_001.JPG

 

Per s og M67 på standplass

normal_Sjyting_26-4-09_002.JPG

 

Så er det bare att og takke Castor og Poacher, for att dei gidder og stelle dette i stand, dette er kjempe MORO :D:D

Link to comment
Share on other sites

Kjemehelg

Veldig morro

 

Takker arrangørene for topp opplegg og gjennomføring

 

- Jeg lært også en hel del :D

- Jaggu går det å treffe en 75x75 plate på 955m, det hadde jeg helt ærlig ikke trodd jeg skulle få til på forhånd 8)

- Jaggu blir en litt skranglete i hue etter ca 160 skudd med 300wm og 4,6 kg børse :shock:

- Pussing en like stor hobby som skyting for enkelte :D

- At jeg har alt for lite pusse remedier, diverse må handles inn og testes (blitt mye handlig etter hvert som jeg leser her på forumet, noen har nevnt at det har kostet dem en del, og jeg begynner å skjønne hva de mener)

- Som nevnt før, skikkelig spottescoop er essensielt.

- 338 LM er tøfft, var deilig å ligge ved siden av Longbow å kjenne trykkbølgen :twisted:

- 6mm norma br er ett snedig kaliber i en kort rifle

- 6,5 prosjektet må fremskyndes, nevnte jeg det begynte å bli dyrt å være på dette forumet?

- At det faktisk går å skyte en fin gruppe på 955m :shock: , de gamle er eldst :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for en hyggelig dag på Hengsvann, at været har vært bra i dag synes langt inn på min begynnede isse, lyser nesten av seg selv...

Merket at jeg er litt rusten på skyting etter en slapp vinter og vår, men nå kan det bare bli bedre!

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for en finfin helg, folkens!

 

Stativene til gongene er satt opp i henhold til:

ISO9002.jpg

og

svanemerket.jpg

 

Her er noen bilder:

 

955motstandplass.JPG

Her er et bilde fra 955'n mot standplass. Et skikkelig flott sted.

 

955.JPG

Et annet bilde av kirkeklokka på 955.

 

mildotrogpoacher.JPG

Et bilde av Mildot og Poacher. Poacher luftet nybørsa han har fått fra Hjelpemiddelsentralen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...