Jump to content

Langholdskyting i april (Kongsberg).


Poacher

Recommended Posts

Siden det er ryddet, slenger vi bare inn posten her....

 

Var en kjapp tur oppom og tittet litt idag. Strålende vær & fornøyde mennesker. Både gamle kjente, nye fjes og et par jeg har glemt. :D

 

Filmet litt og fikk skyte et par skudd. Artig å prøve Mildots 280AI, men er noe rekylsensitiv i disse dager så det blei med 2 skudd. Hadde også en god skyteopplevelse med en heller usannsynlig langholdsrifle...

 

normal_X_bilder_%2810%29.JPG

 

Gongene med blekkbeslag på stativet...

normal_X_bilder.JPG

 

En høyst usannsynlig langholdsrifle: Sabatti kipplauf i 5,6x50R Magnum med 55gr rundneset blyspiss og Zeiss 6x42 kikkert. Skjøt senter ut til 500m.

normal_X_bilder_%283%29.JPG

 

Roe med nye kjeledeggen sin. En litt mer potent versjon skal få bli med på neste alpine jakttur; drømmen om gemse over kipplauf skal oppfylles :)

normal_X_bilder_%289%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da har jeg kommet meg til hektene igjen... :D

Helgen begynte på fredag (lunch) med rigging av bane. Vil takke av hele mitt hjerte Tord & mildot for hjelp til dette.

 

 

Første bilde er av gongen på 945m fra sist skyting. (se tidligere i tråden) Vi gikk ikke opp å sprayet dette da. Masse gode treff...

Langholdsskyting_april_2009_005_%28Large%29.jpg

 

Vi konkluderte kjapt med at stativet fra i vinter måtte skiftes. Sonderte terrenget litt og fant ei grei furu å benytte, sammen med noe 2x4" vi hadde med. Legg merke til vater...

Langholdsskyting_april_2009_009_%28Large%29.jpg

 

For at ting skal være i hendhold til ISO9002.jpg og svanemerket.jpg så måtte vater benyttes i alle retninger :mrgreen:

Langholdsskyting_april_2009_010_%28Large%29.jpg

 

Her begynner det å ta form

Langholdsskyting_april_2009_013_%28Large%29.jpg

 

Her er det ferdig. Hvis dere syntes den røde ringen har blåst litt mot høyre er dette helt RIKTIG... Jeg "prøvelakkerte" en stein og lakken blåste avgårde. Vi hadde vind på toppen av ca.5-6m/s... Løsningen var at jeg sto å ventet i "ferdigstilling" med lakkboks til vinden roet seg.... Så ble det 2 runder med sprayboksen :mrgreen::mrgreen: Resultatet ble greit nok.

Langholdsskyting_april_2009_014_%28Large%29.jpg

 

Fra 960 (målt i etterkant) mot st.plass

Langholdsskyting_april_2009_017_%28Large%29.jpg

 

Var vanvittig fint på toppen. Noe som resulterte i at vi begynte å fable om 6-pack og engangsgrill etc.. :mrgreen:

Langholdsskyting_april_2009_018_%28Large%29.jpg

 

På vei ned, her kan det se ut som om den er plassert helt på topp.

Langholdsskyting_april_2009_020_%28Large%29.jpg

 

Enda litt lenger ned...

Langholdsskyting_april_2009_021_%28Large%29.jpg

 

Slik ser den ut gjennom spottescope

Langholdsskyting_april_2009_023_%28Large%29.jpg

 

Så tager man en Sauer 200STR i cal.6,5-06, 140grs Amax, lader den opp i brukbar hastighet. Da kan det se slik ut hvis utstyr og skytter (Per-S) er i harmoni :D

Langholdsskyting_april_2009_089_%28Large%29.jpg

 

Beklager elendig bilde, men dette er de første 5-skuddene i skiva på 960m. Skutt av Per-S

Sitter 5 skudd ca.klokka 4 omkring den røde streken.

Langholdsskyting_april_2009_022_%28Large%29.jpg

 

Nærbilde da vi gikk opp for lakkering til lunch

Langholdsskyting_april_2009_033_%28Large%29.jpg

 

Her har jeg fort å gæli i paint fjernet og markert de 5 skuddene det er snakk om. Meget bra skutt Per :D

Langholdsskyting_april_2009_033_%28Large%29.JPG

 

Hva måler så de 5 skuddene? Eneste jeg hadde med meg var en sprayboks. Som er godt nok :mrgreen: Sprayboksen måler 15cm i det sylindriske partiet, eller kroppen om du vil.

Langholdsskyting_april_2009_034_%28Large%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

kan jo legge inn bildene i hoved tråden jeg og da :wink:

Fikk tatt endel bilder der oppe i helga. og i tråd med at et bilde sier mer en tusen ord lar jeg bildene snakke for seg selv :mrgreen:

div001-1.jpg

div002-1.jpg

div003-1.jpg

div004-1.jpg

div005.jpg

div006.jpg

div007-1.jpg

div008-1.jpg

div009-1.jpg

div011-1.jpg

div012-1.jpg

div013.jpg

div014-1.jpg

div015.jpg

div017.jpg

div018.jpg

div020.jpg

 

En liten komentar til Hansen her da: Må andre gjøre jobben din :mrgreen:

div021.jpg

div022.jpg

 

div023.jpg

div027.jpg

div028.jpg

div029.jpg

div030.jpg

div031.jpg

 

Rem 700 gjør jobben den og :mrgreen:

div032.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk til de som tar på seg arbeidet med å arrangere slike treff. Det er fantastisk å kunne bruke to hele dager på skytebane.

Skyte litt, skryte litt klå på noen fine våpen, og ellers bare nyte sol og vårvær sammen med likesinnede med litt våpensnakk.

Jeg lurer på om det selges årskort for neste år?

Jeg kommer nok tilbake om jeg får anledning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om det selges årskort for neste år?

 

LOL.... Nå ga du meg en idè............ :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

 

Det er dere som kommer som skaper dette. Sammen med skyting, grilling, juging etc. Det er trivsel på høyt nivå :D

Nå i helgen kom det 2stk som ikke hadde skutt over 200m (eller var det 100m?) de tvilte sterkt på om det var mulig å treffe på 960m.... Det som skulle til var et testskudd med spottehjelp, så var de på gongen på 960..... :mrgreen:

 

Gliset gikk trillrundt på begge to :D Det er slike ting som er utrolig godt å se, at man få de til å treffe der ute.

Link to comment
Share on other sites

Dette var da usedvanlig traurige bilder, langholdskyting uten tåke, sne og annen nedbør slik at skytterene må ha både Gore-tex med oljehyre utenpå er ikke langholdsskyting.... :mrgreen::mrgreen:

 

Så igjen ut til å være ett godt gjennomført arrangement, jeg håper jeg får slengt meg med ved neste korsvei... Det har liksom vært noe som har manglet i vinter uten langholdsskytingen.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Da har denne rifla til minuteman vært på langhold i Kongsberg i helgen.

 

Jeg gledet meg til å se denne, av utseendet så er vel dette ei rifle som du liker eller ikke liker. For min egen del så syntes jeg den er knallstilig.

 

Langholdsskyting_april_2009_066_%28Large%29.jpg

 

Kaliber .338LP

Langholdsskyting_april_2009_067_%28Large%29.jpg

 

Den bremsen ser "SLEM" ut :mrgreen: Men utrolig effektiv etter det de sa som prøveskjøt den.

Langholdsskyting_april_2009_068_%28Large%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette var utrolig heftig. Jeg og Ståle kommer ihvertfall opp dit igjen hvis vi for lov.

For ikke takket Castor nok for spottingn.

Han spottet for meg på 500m, dette gikk bra og jeg prøvde å finne en pinne for 600m eller 750m

Den eneste pinnen ledig var 960m

 

Castor:

Det er muligens litt tidlig, sån med tanke på at du ikke har vært så langt før.

 

Sendero: Er ingenandre ledige

Castor: OK jeg får deg inn.

Sendero: leser tabellen og ratter opp. pang

Castor: skudd over og høyre, hold nederstevenstre hjørne.

Sendero: pang ------ glong

Castor: Skudd kl 12 0ver

Sendero: Tenker klikk og klikker ned 8 knepp og holder 0,5 mil venstre. Pang

Castor: treff kl 3 senter

pang--- glong

Castor: treff kl 4 senter. pang -----glong Castor: treff kl 6 senter. Pang --- glong

 

:mrgreen::mrgreen: Helt sykt , har fortsatt ikke jordkontakt. Samboeren min bare går å rister på hode.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...