Jump to content

Første tiurjakt - SKANDALE!!!


Kriegh

Recommended Posts

Om en time kjører jeg fra Bergen til Jämtland! Skal jakte fredag og lørdag på tiur og kanskje en orr eller to. Har aldri vært på toppjakt før og er veldig spent. Tar med meg Sauer 202 i 6,5 ladet med Sellier og Bellot 9 grams helmantel.

 

Har kjøpt inn Jegma vinterkamo, hansker og pelslue. Værmeldingen sier opphold og knapt noe vind, så forholdene ser ut til å bli OK. Inspirert av andres turer til Sverige vil jeg legge ut bilder fra turen når jeg kommer hjem. Skitt jakt Kriegh 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilbake etter det jeg vil karakterisere som en skandale. Lang historie, men jeg setter den opp punktvis:

 

1) Kjører 100 mil til Jämtland.

2) Kjøper som avtalt kort hjemme hos noen midt på natten, kjører derettet til terrenget.

3) Dårlig jaktvær, (mildt og litt vind) gjør at det ikke blir noe fangst første dagen - greit nok, jakt er jakt.

 

4) Neste morgen stoppes vi av en elgjeger akkurat da vi skal begynne å jakte i et litt annet område. Han sier at damen/paret vi har kjøpt av ikke har lov til å selge kort i dette området. Hun har ingen tilknytning, har solgt kort på Statens terreng tidligere også dette ulovlig. I tillegg driver paret med 'både sprit och pulver'.

 

'Om ni vil jakta så gjør det, men jag har polisanmeldt henne och kanskje kommer dom hit'.

 

 

- Hva faen!!!!!

 

Jeg kjøpte kortet av en tilbyder på www.inatur.se (denne ligger der ennå).

 

Jeg tentke at det er jævlig dumt å bli tatt for ulovlig jakt i Sverige med ny rifle, selv om jeg egentlig er uskyldig. Vi ringer damen men for første gang tar hun ikke telefonen. Bitene begynner å falle på plass.... - kun kontant betaling, trodde ikke vi måtte betale til den svenske stat, så strengt tatt litt slitne ut.

 

Vi finner ingen glede i å jakte ulovlig så etter å ha ringt henne 10 ganger kjører vi hjemover, nye 100 mil.

 

I 13-tiden ringer hun plutselig tilbake. Telefonen har vært på ladning, derfor har hun ikke svart. Hun sier at han fyren som snakket til oss var en 'svartsjuk konkurrent' og at hun selvsagt har lov til å selge kort. Håper dere er på jakt i dag, kom innom etterpå så ordner vi en gratis jakt med guide neste år som kompensasjon for ubehagelighetene.

 

- Hva i helvete???

 

Vet i skrivende stund ikke hvem som rævkjørte oss. Enten var det kortselger, eller så var det den langt mer presentable elgjegeren in sin nye Volvo som rett og slett ikke ville ha oss i terrenget der han jaktet. Vi prøvde å ringe politiet i området, men de svarte ikke.

 

Tilbyderen ligger ennå på www.inatur.se så om noen skal på tiurjakt den siste helgen i Sverige så send meg gjerne en PM. Intill jeg vet hva som skjedde så vil jeg ikke henge ut noen.

 

Faen så dårlig gjort uansett :cry::cry:

Link to comment
Share on other sites

Dette var virkelig ett trist utfall på en sikkert lenge etterlengtet tur, og sier jo litt om hvordan tifeldighetere kan ødelegge for lovlydige og seriøse jegere.

Hvor feilen ligger eller hvem som er den uærlige i denne saken, skal ikke jeg spekulere i, men håper at dere tok nummeret på bilen til han som satte dere opp i stry om dere ønsker å forfølge saken videre.

Jeg har jaktet i Sverige hvert år siden -94, og aldri hatt problemer av noe slag, så jeg tipper at dette må legges på uflakskvota og er sikker på at dere neppe opplever noe slikt igjen.

Bedre lykke neste gang

Link to comment
Share on other sites

tråkigt värre..

 

Men jeg må si det er deilig å høre folk med moral.. ikkje sjelden att gjestejægeran ikkje kjenner terrenget og går litt feil, mange jakter uvitende ulovlig hvert år.. men det blir jo noe annet selfølgelig.

 

mulig att bægge to faktisk ærlig talt også mener att di har jaktrett,, bægge to ;)

jeg veit ikkje noe om markene der men hvis jeg var det så hade jeg spurt folkens i det svenske forumet Robsoft. der finner du sikkert folk fra område som kanskje kan gi deg litt lys over saken,, fra nye persektiv!

 

http://forum.robsoft.nu

Link to comment
Share on other sites

Fy f... Kriegh, det der var jaggu trist å lese... Så lang kjøring for så litem nei pokker meg... Eg hadde mildt sagt eksplodert, og renska med meg både Jamtland og Herjedalen på veg heim igjen.... :twisted:

 

Får håpe at neste tur byr på ein annen klasse og at du ikkje er langsint, he, he... 8)

Link to comment
Share on other sites

Fytte (bergensk kraftutrykk. Sensureres av meg selv før det ødelegger nattesøvn og eventuell uskyld for mennesker med annen nasjonalitet) :twisted::twisted::twisted: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Men... Forbannet tøff avgjørelse av deg Kriegh! Det står det respekt av!

 

Du får ta en tur til Hedemarken neste høst. Her er det dessverre langt mellom bergenserene i skogen:D ! Tiur er det nok av :D !

Link to comment
Share on other sites

Vet i skrivende stund ikke hvem som rævkjørte oss. Enten var det kortselger, eller så var det den langt mer presentable elgjegeren in sin nye Volvo som rett og slett ikke ville ha oss i terrenget der han jaktet.
Nettopp. Jeg har sjøl opplevd å bli kjeppjaget fra lovlig terreng med gyldig jaktkort. I Norge. Derfor tror jeg du gjør veldig lurt i å vente med å oppgi noen navn på et offentlig forum før du har fått sjekket noen flere referanser.

 

Men jeg må si at jeg er nokså interessert i denne saken, siden jeg sjøl har vært i Jemtland nylig...

Link to comment
Share on other sites

Dette var en underlig historie. Jeg er kommet hjem etter tre dager jakt i Jämtland. Om det kan være noen trøst var det svært dårlige forhold både når det gjelder mengden snø, vind og fugl. Sterk vind og svarte trær betydde at tiuren ikke så lett gikk på topp. Enkelte steder var det skareføre og det laget selvfølgelig mye lyd. Jeg snakket med en reindriftssame som sa fuglebestanden så ut til å ha kollapset i høst. Jeg jaktet sammen med en bekjent som bor i området jeg jaktet, og han har mange år som jeger bak seg og har felt mange tiurer. Han hadde til nå skutt en tiur før jul. I løpet av tre dager så vi 7 stykker. En annen av jegerne på stedet fant en tiur i løpet av de samme tre dagene, og denne fikk han i sekken. Hva kan så være motivet til denne elgjegeren du forteller om? Jeg tror det kan være den generelle holdningen til de lokale jegerne overfor norske jegere. De ønsker oss faktisk ikke der. Ham jeg jaktet med fortalte at norske jegere ble sett på som grådige fordi de bare tenkte på å felle flest mulig fugl. Dette gjaldt også andre utenlandske jegere, og han hadde flere historier som han refererte til. Historier vi har lest om i norske jaktblad om nordmenns herjinger under rypejakt, har tydeligvis festet seg godt blant svenske jegere. Så motivet til elgjegeren kan altså ha vært å gjøre situasjonen ubehagelig for deg. Det oppnådde han tydeligvis. Dersom han ikke kunne legitimere seg som jaktoppsyn, burde du ha jaktet på kortet du hadde kjøpt. Særlig siden dette var kjøpt av en tilbyder av jaktkort nevnt på inatur. Det må holde til argumentet om at man jakter i god tro. Jeg kommer i framtiden ikke til å satse på toppjakt i Sverige, men satse på Norge selv om jakta på skogsfugl bare varer til jul.

Link to comment
Share on other sites

Det som gjør at jeg tror litt på ham er at han sa: 'Gå ned og klin dem opp etter veggen'. Han kan ikke be meg gjøre noe sånn dersom han farer med løgn. Da ville jeg ha kjørt opp igjen for å ta en prat med ham....

 

 

Grunnen til at jeg tror på kortselger er at hun sa: 'Kom innom her etter jakten så fikser vi det. Dere kan få jakte gratis neste år som kompensasjon for ubehagelighetene. Dessuten tok de 250 kroner dagen. Hadde det vært svindel ville de kanskje tatt mer?

 

Har sendt forespørsel til inatur.se så får vi se

Link to comment
Share on other sites

. Ham jeg jaktet med fortalte at norske jegere ble sett på som grådige fordi de bare tenkte på å felle flest mulig fugl. Dette gjaldt også andre utenlandske jegere, og han hadde flere historier som han refererte til. Historier vi har lest om i norske jaktblad om nordmenns herjinger under rypejakt, har tydeligvis festet seg godt blant svenske jegerere

 

De fines vell noen Norske jegere som ikke har oppført seg helt etter regelverket, men og la dette gå ut over uskyldige gjør meg mild sagt forbannet, det er heller ikke lenge siden disse ville forby utlendinger jakt i Sverige.

Men hva gjør svenskene, jo de reiser til Norge for å fiske Laks og andre fiskearter i hopetall, og det er her viten kjent at den store steinbit kolonien som var utenfor fedje ble oppfisket av Svensker uten magemål, disse kom tidlig på sommeren og fisket non stopp hele dagen i flere måneder i strekk, og folk jeg har snakket med kunne fortelle om svenske dagsfangster på opp mot 100 steinbiter for en del år siden.

Blir det mer bråk om svenskejakta kunne dette være noe og slå tilbake med..

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jaktet er prisen på dagkort 200kr. Er man såkalt gjestejeger, dvs. jakter sammen med en fastboende, er prisen det halve. Slik sett har du rett i at prisen du betalte virker rimelig. Samtidig er områdene man kan jakte på ofte begrenset i det enkelte jaktkort. Ønsker man å bevege seg litt i forskjellige terreng, må man derfor betale for flere jaktkort. Jeg betalte for tre jaktkort i det terrenget jeg jaktet, og da flyttet jeg meg ikke så veldig mange kilometer fra den ene dagen til den andre. Nødvendigheten av å flytte på seg viste seg når snøforholdene varierte ganske mye fra skare på østsiden av et vann til nysnø på vestsiden av vannet. Svaret fra inatur vil kanskje avklare om kortselgers lovnad om gratis jakt neste år har noe hold i seg. Blir spennende å høre konklusjonen man kan gjøre av denne historien.

Link to comment
Share on other sites

Uff, dette var rare greier...

Jeg som ble så frista av tråden når du skreiv om turen du skulle på :D

Har så lyst på tiur/skugsfugljakt et sted med mye fugl.

Tenkte at jeg måtte følge med her å høre hvordan du hadde opplevd det.

Tenk at der, kanskje, skal være svindlere i slike bransjer også :x

Link to comment
Share on other sites

Viser det seg at kortselger har lurt meg vet dere snart hvem det er :x:twisted:
Pass endelig på at du har bunnsolide bevis før du eventuelt poster noe sånt på et åpent internettforum. Ellers ville ihvertfall jeg vært litt bekymret for injuriesøksmål og annen slik skit.
Tenk at der' date=' kanskje, skal være svindlere i slike bransjer også[/quote']Du finner svindlere i alle sammenhenger. Hvorfor skulle akkurat denne bransjen være skjermet for sånt?
Link to comment
Share on other sites

Har opplevd noe lignende i västerbotten, vi leide et nedlagt skogshusvær av en kjempe trivelig svenske/litt same og trur jeg,,,,men hann "advarte" oss om kort selgeren som hadde nabo terrenga, *hann er en jævel* hold dere langt unna han,,,,,, hann hyggelige svensken solgte oss ikke kort det var det ei bekjent av han som gjorde, så vi tenkte at han snakket sikkert sant,,,,,vi møtte aldrig den andre kortselgeren,,,,,,men vi kjøpte kort av han i høst,,,,,,,,,å ingen ting av det vi hørte var sant, kjempetrivelig kar som viste oss på kartan hvor vi skulle jakte og ikke,,,,,, og hans henvisninger stemte di,,,,,,og i tillegg hadde han Finskspets :D

 

så min konklusjon er at det er freyktelig mye misunnelse blant svenska når det kommer til jakt,,,,

 

kan jo hende han elgjegeren bare ville ha dere ut av terrenget for han ville være i fred,,,,, eller så var han kortselger selv,,,,, ikke godt å vite,,,,, :roll:

Link to comment
Share on other sites

så min konklusjon er at det er freyktelig mye misunnelse blant svenska når det kommer til jakt,,,,

 

kan jo hende han elgjegeren bare ville ha dere ut av terrenget for han ville være i fred,,,,, eller så var han kortselger selv,,,,, ikke godt å vite,,,,, :roll:

 

Å du verden for en setting du klarte å presse ut der da gitt :lol: !!!

 

Har du hørt om nordmennene og moltebæran sine.. jeg veit mange oppe i nord som har hatt ei hagla etter seg når di har kommet seg litt for langt inn på feil sted..

 

Svensker og Nordmenn... ikkje så ulike folk.

 

Det är jag helt säker på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Uff, dette var et jævla trist møte med "søta bror" på jakt :cry:

 

Med tanke på det barnehage greiene i Belgia, så gikk det kaldt nedover ryggen på meg også, for jeg har en guttunge i barnehagen. Er jo et stille strøk her jeg bor, men gærninger finnes overalt :evil:

 

Men tilbake til jakta....den elgjeger'n skulle vært kasterert :twisted: Men så paranoid som jeg er, så hadde jeg ringt purken momentant. Stoler ikke på en levende sjel, og jeg hadde ihvertfall ikke kjørt 100 mil hjem igjen, uten å sjekka saken. Jeg hadde mildt sagt vært både forbanna og fortvila. Og jeg hadde heller ikke jakta uten å sjekka de faktiske forholda, for jeg skal pokker ikke miste våpna mine.

 

Håper saken ordner seg, og at dama har sitt på det tørre, og at det er en satans elgjeger som burde vært %¤%&/&(&/(#¤%"%&..... :evil:

Og da er jo dere andre som skal dra dit i framtida klar over at det finnes sånne tullinger der som jager dere på falske premisser :x

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg trodde ham var følgende:

 

1) Han kjente åpenbart til denne damen

2) Han var relativt hyggelig og sa han syntes synd på oss

3) Han så pålitelig ut

4) Ikke minst så tok ikke damen telefonen på ti forsøk, tidligere hadde hun svart øyeblikkelig

5) Hun krevde kontant betaling

6) Kunne ikke kjøpe kort på nett

7) Visste ikke at man måtte betale avgift til Staten

 

- jeg hadde ikke klart å glede meg over jakten om jeg hele tiden måtte kikke over skulderen, dessuten kjenner jeg ikke til reglene for 'tjuvjakt' i Sverige. Var redd for den nye Saueren :?

Link to comment
Share on other sites

Dette var samme tilbyder som Sako 30-06 og jeg brukte. Leit at du fikk en så kjiiiip jakt! Det riktige å gjøre der og da ville vært å kontakte politiet. Det riktige å gjøre nå er FREMDELES å kontakte politiet! Jeg skjønner ikke at du venter. Enten er du svindlet av tilbyder, eller du er svindlet av elgjegeren. Det er jo en politisak, og kanskje en erstatningssak for deg? Du har kjøpt en vare, og har rettigheter. At den varen var jakt spiller da ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å vifte litt med pekefingeren her:

 

Foreløpig er det ingen av oss som vet noenting. Det er akkurat like sannsynlig at kortselger driver tvilsomt som at elgjegeren var et r***høl som hata både kortselgeren og virksomheten deres. Jeg synes man skal være j***ig forsiktig med å dømme i noen som helst retning før man har solide bevis på handa.

 

Ikke glem at skriverier på et norsk jakt- og våpenforum har ført til politietterforskning før. Tenk - tenk - tenk - trykk - tal :!:

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig å lese at slik skjer. Ble jo en kolossal bomtur det der. Det er åpenbart en av dem som er kjeltring, men ikke døm noen før fakta er på bordet.

 

Var sjøl en tur i Härjedalen i helga. Kjøpte kort gjennom turistkontoret i Sveg. Kjempeservice der. Kontordama ringte opp og fortalte at hytta jeg skulle ha var bortbestilt og spurte om hun kunne hjelpe meg med annen bestilling. Hun ordnet opp. Jeg var sent ute med betalingen i og med at faren til han som skulle være med plutselig ble alvorlig syk. Betalte til slutt, ringte Sveg, og de sa jeg skulle sende kvittering på faks. To dager etter lå jaktkort og kart med påtegninger i posten.

 

Nå ble det jo en kjempebomtur uansett da. Gedigent drittvær på lørdag. Kraftig vind og vannrett snøvær. Fem timer tråkket jeg rundt i skogen før jeg var så bløt at jeg ga opp, så to ravn og femti reinsdyr. I dag, søndag, hadde vinden stilnet mye, men det snødde mer enn nok. Tre timer gadd jeg. Så ikke noe som kunne minne om fugl. En hakkespett jeg støkket var det nærmeste jeg kom tiur... Og, kompisen ble ikke med, så hele regninga fikk jeg alene... Jaddah... En erfaring rikere, endel kroner fattigere... Bomturen min ble bare 80 mil tur/retur da, så jeg er vel heldig jeg!

Link to comment
Share on other sites

Dette var samme tilbyder som Sako 30-06 og jeg brukte. Leit at du fikk en så kjiiiip jakt! Det riktige å gjøre der og da ville vært å kontakte politiet. Det riktige å gjøre nå er FREMDELES å kontakte politiet! Jeg skjønner ikke at du venter. Enten er du svindlet av tilbyder, eller du er svindlet av elgjegeren. Det er jo en politisak, og kanskje en erstatningssak for deg? Du har kjøpt en vare, og har rettigheter. At den varen var jakt spiller da ingen rolle.

 

Må jeg møte fysisk opp på poliskontoret da? Det gidder jeg ikke, dessuten vet jeg ikke navnet på denne elgjegeren. Klart jeg skal ikke henge noen ut her uten at jeg vet at de driver med svindel.

Link to comment
Share on other sites

ja jeg hade nok også foreslått å ringe politiet der/da. Hvis en ikkje hade klart å re ut det uten å ringe purken..

jeg hade også spurt om ikkje han andre jægern kunne oppvise tillatesle for å jakte !

 

Vi ringte politiet etter ca 20 minutter når vi kom til Mörsil, de svarte utrolig nok ikke :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig sak. Vil nok tro du har møtt en litt kjip elgjeger jeg. Ikke så dum måte å bli kvitt dere på det da. Ingen ting å tape på det.

 

Når det gjelder kortselger virker jo pris grei. At hun skal ha kontant betaling er jo naturlig, ikke helt vanlig å ha betalingsterminal hjemme. At du mente det kunne se litt slitent ut er vel heller ikke helt unormalt på den svenske landsbygda. Mange der har kanskje ikke den råeste økonomien. Ville jo også tro inatur har en viss kvalitetsikring så tenker nok du har en høne å plukke med den elgjegern.

 

Blir spennende å høre hva resultatet blir. Jeg synser jo bare jeg også nå som alle andre. :D

Link to comment
Share on other sites

Må også få kommentere at hordan tilbyder ser ut spiller ingen rolle. De to fortalte at de var gamle raggare, og så ut som noen overvintrede hippier. Det er vel helt ok!? Jeg synes de var kjempehyggelige, og det virket på meg som om de hadde god oversikt og styring. Jeg venter spent på hva som skjer i denne saken!

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke ment som en kritikk av deg Kriegh. Jeg tenkte på han elgjegeren. I min fantasi kan det godt hende at folk som ikke ser ut som bønder blir uglesett på landsbygda. Jeg ville bare ha frem at det er elgjegerens problem, og sier ikke noe om realitetene i saken.

For øvrig, jeg venter spent på utfallet her! Har du hørt tilbake fra inatur.se? EDIT; du postet svar på dette samtidig som jeg skrev :)

Link to comment
Share on other sites

Det var steike godt å høre. Å bli kjeftet opp og kjeppjaget av vrange elgjegere selv når jeg har jaktet 100% lovlig og i mine øyne både aktsomt og hensynsfullt har jeg etterhvert opplevd såvidt mange ganger at det ikke er sjokkerende. Da blir jeg bare forbannet og sur. Å bli innblandet i økonomisk snusk ved å kjøpe "tyvegods" ville vært mye mer ubehagelig.

 

Da vil jeg ønske de omtalte tilbyderne lykke til i framtida, og jeg håper de klarer å overleve økonomisk selv om bygdedyret både glefser og glammer til ting som ikke er "slik han bessfar hadde det".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...