Jump to content

Forslag til varmint kaliber


Xprez

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg går snart til annskaffelse av ei ny rifle.. faktisk 2 (ei varmint og ei .300 win mag. Har 308 win fra før, samt 22lr) for å være nøyaktig, men uansett.... Poenget.... :)

 

Ønsker et kaliber som gir minimalt med rekyl, men samtidig må den funke på lang avstand og gjerne gi "v-max" effekt på mindre vilt. Det bør være et standardisert kaliber, altså ikke en wildcat i ordets forstand, slik at komponentene er mulig å få tak i. Er aktiv hjemmelader.....

 

Håper dere kan komme med mange forslag og anbefalinger, gjerne med erfaringer med det gitte kaliberet.

 

NB! Ikke si at "du må ikke velge det kaliberet, men DETTE"! Og en ting til, jeg vet hvilke 2 rifler jeg skal kjøpe, altså merke, modell osv. så det er nyttesløst å diskutere det.

Link to comment
Share on other sites

Har 243 win fint "varmintkaliber" har skutt kråka på 270 meters hold, har også har mange tilfeler med "v-max efekten" har sperengt bort flere skjærer og kråker. Det er ikke mye rekyl, lett og få tak i kuler og hylsene kan du jo "lage" selv. jeg bruker og presse om 308 win hylser. De er det jo ikke noe problem og få tak i på skytebanen :lol:

 

Hvilken rifle skal du kjøpe da?

Link to comment
Share on other sites

Å joda, .223 holder ut noken hundrede meter den, berre du har ei rifle som er bra nok.

 

Eg ville nok ha valgt .223 eller 22-250, men med 22-250 iallefall når du kunne lade sjølv. Har .223 sjølv, men klart hastigheita på .22-250`en er jo grei då..

 

Det med rifle, er vel alt etter kva du har penger til, men eg er sjølv sugen på ei Cz 527 Varmint i .223. Det blir nok kanskje mi neste rifle...

Link to comment
Share on other sites

Hva med:

-17 Remington

-204 Ruger

 

Begge har rykte for svært god presisjon, begge eksploderer kråker til molekyler, .204en er god for iallefall 500m (og bortenfor der treffer du knaptnok ei kråke), begge er totalt rekylfrie, "watch the red mist"... Begge slår av lyset tvert på rev og bever, men uten gjennomskyting.

Kuler er muligens dyrere enn .224, men utvalget i .204 begynner å komme seg. Hylser lages enkelt av .223 eller kjøpes, (men tror de er dyre).

 

-6.5-06 /6.5-284 men det må være for å eksplodere rev og slikt, rekyl har de også, ikkeno "red mist" derigården. Varmintkulen i 6.5 har forresten like dårlig BC som .204en sine kuler så du vinner ikke noe annet enn rekyl.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle forslag! Det er dette som er så supert med formuet! Uansett hva det måtte være så får man svar. :D

 

Slik jeg ser det an nå, heller det mot 22-250.... Har sett en del spektakulære effekter med det kaliberet.... Men har ikke helt bestemt meg enda...

 

Når det gjelder valg av rifle så er det Tikka Tactical i .300 win mag og muligens Tikka Supervarmint i, ja nettopp varmint kalibret.

 

Kanskje Cz sin varmint...... får se... har prøvd begge og likte begge like mye... men frykter for at det blir tikka som går av med seieren på begge....

Link to comment
Share on other sites

 

Slik jeg ser det an nå, heller det mot 22-250.... Har sett en del spektakulære effekter med det kaliberet.... Men har ikke helt bestemt meg enda...

 

quote]

 

Jeg har både 22-250rem, 243win, 25-06rem. 22`har jeg ikke rukket å prøvd enda, men de andre to fungerer begge to fint til varmint skyting. 25`presser 75grains v-max opp i 1300m/s, så den er sykt morro å skyte med. Rekylen er ubetydelig i de to.

Gleder meg til å prøve 22`n med 35grains v-max. Så skal vi se om den passerer 25`n når det gjelder hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Syns det er veldig vanskelig å komme utenom 6mmbr.

:arrow: Liten til ingen rekyl med demper

:arrow: Ekstremt lett å lade til god pressisjon

:arrow: Verdens beste messing som holder evig

:arrow: Stort utvalg i kuler med gode egenskaper

:arrow: Billig i drift

:arrow: Lang levetid på piper, til dette bruket ihvertfall 5K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både 22-250 og 243W. 22-250 er jo et varmint kaliber men når du lader selv kan du piske 243 i rimelig friske hastigheter. Et godt utvalg i 6mm kuler å velge mellom gjør det vanskelig å ikke vurdere 243. Selv liker jeg den best. Mindre utsatt for vind og rekylen er ikke noe å tenke på. Litt mer punch fra rekylen på 243 enn 22-250, men ikke mye.

Link to comment
Share on other sites

Her blir det antakelig like mange svar som det finnes varmintkaliber :)

Jeg har selv 243W og synes det er ett meget anvendelig kaliber, der man kan lade med kuler fra rundt 55grs og opp til 105 grs. Siden du lader selv så har du ett glimrende utgangspunkt til å få både presisjon, fart og flat kulebane med 243W. Anser det som en stor fordel at man kan bruke litt tyngre kuler for å unngå en del vindavdrift (og vind har vi nok av i Vesterålen :wink: ).

Det er også ett godt utvalg av 6mm kuler til 243W.

Link to comment
Share on other sites

@Mauser68

 

Fordi Lapua produserer hylser :)

Ekstrem kvalitet med hensyn til matriale og form/mål tolleranser.

Det fordrer såklart ett kammer som er rimelig tight og egnet ladeværktøy.

Har sluttet å telle antall omladninger, men har vel gått ca 35-40X, ingen nevneverdig forskjell på hettelommer, og antallet som har sprukket i halsen er latterlig lavt ca 1%.

Små hettelommer er jo heller ingen ulempe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Satser på ei varmintrifle til neste år. Det blir mest sannsynlig ei 22-250. Hele poenget med ei varmintbørse er jo mest mulig ødeleggelse. om man velger 220 swift, 243 eller et annet kaliber er mest smak og behag. Treffer du kråka dør den uansett..

 

Har også en 300wm som er ond mot det meste som treffes med varmint kuler. men ønsker ei mer finkalibret børse..

 

lykke til med ditt nye våpen og kaliber..!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...