Jump to content

Ønsker tips om 9mm pistol


emonsen

Recommended Posts

Hei. Jeg drev med konkurranseskyting med .22 pistol og .38 revolver for lenge siden, sånn cirka den gang dinosaurene bodde på jorda. Jeg har skjønt det har skjedd endel siden dengang.

 

Jeg skal nå kjøpe en 9mm pistol. Jeg har ikke ambisjoner om å bli Norgesmester, men ha den for "rekreasjonsskyting" og feltskyting. Har skjønt det er noe som heter militærfelt også?

Det jeg krever først og fremst er justerbare sikter. Evt litt dårlig avtrekk kan fikses på i etterkant.

 

Er litt svak for CZ, men aner ikke hvilken modell jeg skal se etter.

Hvilken Glock er aktuell? Hvem selger Glock på østlandet? Har skutt endel m Glock i forsvaret, og syns den er helt grei....

 

Har og sett det finnes rimelige Tanfoglio-modeller. Er de noe tess?

 

Kan tenke meg å betale drøyt 7000 pluss/minus noen kroner, og er ikke redd for å kjøpe brukt.

Er takknemlig for KONSTRUKTIVE innspill, ikke at det utarter seg til en diskusjon om "hva som er verdens beste 9mm pistol, for den har jeg" :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:) Jeg vil gjerne anbefale Glock jeg da.. Iallefall i den prisklassen du ønsker. Bruk litt ekstra penger på å skifte ut plast-siktene på den med justerbart metallsikte. Selv har jeg en baby-glock (G-26) som jeg har satt på nye sikter på og forlenget grepet med lengre magasin. Herlig liten lommepistol!! Ellers kan du jo finne mye skryt om Pardini's 9mm pistol her på forumet også, men den blir nok altfor dyr....
Link to comment
Share on other sites

:) Jeg vil gjerne anbefale Glock jeg da.. Iallefall i den prisklassen du ønsker. Bruk litt ekstra penger på å skifte ut plast-siktene på den med justerbart metallsikte. Selv har jeg en baby-glock (G-26) som jeg har satt på nye sikter på og forlenget grepet med lengre magasin. Herlig liten lommepistol!! Ellers kan du jo finne mye skryt om Pardini's 9mm pistol her på forumet også, men den blir nok altfor dyr....

 

Baby-Glock tviler jeg på er noe for meg. Jeg har ganske digre hender.

Regner med å bytte sikter er en relativ enkel affære?

Hvordan er avtrekket "ut fra eske"? Er ikke akkurat imponert over Forsvarets Glock-avtrekk

Er det en "smal" sak å gjøre noe med avtrekket?

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg å prøve alt du kommer over, så mange merker og modeller som du klarer å få fingrene på. Selv om naboen din framhever en som det ultimate innen pistoler vil den ikkje nødvendigvis passe deg, fylle dine krav. Kort sagt; noen liker mora, noen liker datteren og noen liker broren.

Og ta alt du leser på nett generelt med en pakke salt.. Eksempelvis mange er inne er svært kompetente, men man har også guttungene på 14 som bare har prøvd softgun (husker en som ble avslørt på "sluttstykket"..) og de som har "verdens beste 9mm, for den har de"..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går for Glock, vil du sikkert finne en av modellene passende. Glock har jo fire forskjellige modeller i 9mm.

Avtrekket er tungt, men du modifiserer det lett selv for noen få kroner ekstra. Det er ikke MYE som skal til før du har bedret avtrekket vesentlig. Det er ENKELT å skifte avtrekk / sikte og annet på en Glock!

Du finner modellene her: http://www.glock.com/index.htm

Og deler bestiller du her: http://glockparts.com/ (Billig!)

Hvis du bruker søkeknappen så vil du finne over 600 treff på Glock her på forumet, mye bra å lese i de trådene.

 

Se også denne: http://www.alpharubicon.com/mrpoyz/glock/

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går for Glock, vil du sikkert finne en av modellene passende. Glock har jo fire forskjellige modeller i 9mm.

Avtrekket er tungt, men du modifiserer det lett selv for noen få kroner ekstra. Det er ikke MYE som skal til før du har bedret avtrekket vesentlig. Det er ENKELT å skifte avtrekk / sikte og annet på en Glock!

Du finner modellene her: http://www.glock.com/index.htm

Og deler bestiller du her: http://glockparts.com/ (Billig!)

Hvis du bruker søkeknappen så vil du finne over 600 treff på Glock her på forumet, mye bra å lese i de trådene.

 

Se også denne: http://www.alpharubicon.com/mrpoyz/glock/

 

Trodde det ALDRI skulle skje meg, men sikler på en Glock 34..... XXL, som er lite kompetente på våpen tar 6500,- for den

Hvem andre er det fordelaktig å kjøpe hos?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange svært bra 9 mm pistoler. Noen av de beste er: STI, SVI, single, eller double stack, Springfield, Kimber, Pardini GT.., Sig 210 og 226 match utgavene, Spinx, Tanfoglio, S&W 952 og HK. De dyreste av hver modell er normalt de som gir best presisjon.

 

Om du legger en del kroner i forbedring av standard utgaver som CZ og Glock, kan også disse gi super presisjon. Det er skjelden feil med gode stillbare sikter, men om du treffer i siktepunktet med de faste, er kanskje det noe som kan vente.

 

Min Glock 17 av 1ste utgave hadde elendig presisjon og et ubruklig avtrekk, men etter en del hjemmearbeide (og hjelp til amring) har jeg nå en pistol med gode stillbare sikter, matchløp(og presisjon) og et avtrekk på 1200-1300 g, d.v.s for lett til militærfelt, men til det bruker jeg 210, Pardini, eller SVI.

 

Om du finner et våpen som synes å passe deg, kan det altids forbedres sienere, selv om det nok totalt sett kan bli dyrere enn å hoppe rett på et topp våpen, som du nok skjelden får for under 15000, selv brukt.

 

Har f. eks en Tanfoglio som antagelig er solgt, den skyter tett inn mot 5 cm grupper med god ammo og dobbler det med dårligere ammo. Om den ikke blir solgt, koster den ca. halvparten av ditt budsjett, stillbare sikter og litt for lett avtrekk.

 

Ammoen er viktig, har fått ganske ordinære våpen til å gi match presisjon (min definisjon ca 25mm/25m), med enkelte heldige kombinasjoner.

Link to comment
Share on other sites

I og med at du krever justerbare sikter så begrenser du utvalget en god del. I alle fall hvis du ikke ønsker å doktorere skyteren før du begynner å bruke den.

 

De aller fleste service og carry pistoler har faste sikter, det du sikter mot da er konkurranseversjonene. Eksempelvis CZ-85 Combat, Glock 34, Sig P226S osv.

 

Alternativet er selvsagt å kjøpe en servicepistol som f.eks. Glock 17 for å bytte ut siktene med LPA eller tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Om du vurderer glock,bør du kikke på S&W M&P 9mm!! (Winge våpen har den) Utbyttbare grep på den. Det største grepet er ganske stort,pluss at den har en større beavertail enn glock,,,og bedre avtrekk/balanse, større mag kap (18+1) får med tre mag,hylster og magholder/skikkelige sikter rett ut av eska(Justerbare å få kjøpt) bedre balanse /ser ikke så "playmo" ut ...osvosv....nå terger jeg vel på meg glock folka. :shock: ..hehe....jaja...min mening det her da,men sjekk den ut før du går for glock evt..

Link to comment
Share on other sites

Selv moroskyting bli mer gøy hvis pistolen er presis og har et avtrekk som hverken er tungt eller har slep. En i klubben kjøpte nettop en CZ SP01 Shadow. Bortsett fra navnet (Burde hett "CZ85 HF" for "Heavy Frame"..) er det lite negativt å si om den pistolen. Avtrekket ligger på rundt 1,5kg og presisjonen var bra med ammunisjonen han hadde kjøpt med - i tillegg er ergonomien svært bra. Den tunge ramma gjør at munningsvippen er liten, og pistolen har lav kjernelinje i utgangspunktet.

 

Skulle du få lyst på moro utstyr er det enkelt å montere rødpunkt på den vha av en salmontasje siden det er standard picatinny-spor i fremre del av ramma.

 

CZ_75_SP-01_Shadow1.jpg

 

http://wingevapen.no/index.php?id=4693

 

Prisen er bra, siktene er tydelige, og egner seg til rask skyting (type felt),men de kunne dog vært justerbare.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som jeg "ryker" på en CZ. Men, hva er egentlig den store forskjellen på en CZ 85 Combat, og en 75 Shadow?

Combaten har justerbare sikter, noe jeg skal ha på en pistol.

 

Var og "befølte" en Shadow i dag, og den falt virkelig i smak. Bra avtrekk, men nå husker jeg ikke om det faktisk er justerbart baksikte på den........ Men det er vel en smal sak å få montert på?

Så på så mange våpen i dag, at harddisken er litt mer enn full nå.

Gullfiskminne kalles det vel.

 

Takk for konstruktive innspill, og håper noen gidder opplyse meg om forskjellen på Shadow og 85 Combat. :)

Link to comment
Share on other sites

:D Kjøpemuskelen er overarbeidet alt ja? Holder iallefall med deg om justerbart sikte! (Har en Beretta med faste sikter.. Ufff!)

Du har fått et vesentlig tips tidligere i tråden, som du BØR følge... Og det er PRØV før du kjøper... Regner med at du har en pistolklubb i nærheten? Møt opp og lån det som finnes av kandidater! (Bare så synd at man da får lyst på mange!!!)

Lykke til uansett!

Link to comment
Share on other sites

:D Kjøpemuskelen er overarbeidet alt ja? Holder iallefall med deg om justerbart sikte! (Har en Beretta med faste sikter.. Ufff!)

Du har fått et vesentlig tips tidligere i tråden, som du BØR følge... Og det er PRØV før du kjøper... Regner med at du har en pistolklubb i nærheten? Møt opp og lån det som finnes av kandidater! (Bare så synd at man da får lyst på mange!!!)

Lykke til uansett!

 

Selvfølgelig er kjøpemuskelen overarbeidet. Viktig å ha som personlig motto: Kode, klar!

 

Prøve våpen? Næh, jeg "føler" både CZ, Tanfoglio, og til en viss grad Glock, ligger godt i hånda og "føles" riktig ut.

Ikke i klasse med Neuhausen P210, men er jo en litt annen pris på den.

Og følelser er VIKTIG!

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde en 1911 clone ( springfeild ) i 9mm i går, god å skyte med, men det eneste jeg har og utsette på den er at den "tappen" på håndtaksikringa var litt ubehagelig..

 

http://schouvapen.no/wip4/products/deta ... &id=166555

 

http://www.imageseek.com/hakan/ Hakan pelt lager mye lekkert treverk til 1911, CZ , makarov og diverse annet.

Link to comment
Share on other sites

Ny 9 mm for 7000 kroner. Jeg er i hvert fall ikke i tvil om hva jeg ville valgt:

 

BUL M5 Government med justerbare sikter får en i Norge for 6990. Bedre våpen inkl avtekk får du ikke rett ut av kassen for den prisen.

 

http://world.guns.ru/handguns/hg205-e.htm

 

Etter å ha tjenestegjort i Fn-styrkene i Libanon, er nok israelsk pistol det siste jeg skal kjøpe....

 

Men takk til alle for gode innspill...............

Link to comment
Share on other sites

"Ikke i klasse med Neuhausen P210, men er jo en litt annen pris på den."

 

 

 

Neuhausen 210 har ALDRI ligget godt i min hand 8)

 

Orginalgrepet, om det er bakkelitt eller lakert plank er like ille :lol:

 

Neuhausen er DEILIG å holde i, spesielt med plankeskjeftet.... Men det er min mening......og smak....

Link to comment
Share on other sites

Neuhausen er DEILIG å holde i, spesielt med plankeskjeftet.... Men det er min mening......og smak....

 

Og den er enda bedre med Nill skjefte, men det samme kan også sies om mange andre pistoler. Synes faktisk at min CZ med Nill grep, er enda bedre å holde, enn min 210.

 

En oppgradering til grep som passer ennå bedre, er absolutt en av de mange modifikasjoner jeg vil gjøre på et våpen, enten det koster kr. 3000,- eller kr. 30000 (dersom jeg finner at jeg ellers har behov for det)

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg to ganger kjøpt meg "militær"-pistol hvor jeg var veldig opptatt av budsjett. Betalte 3500,- for den ene og 4500,- for den andre. Men jeg ble aldri helt fornøyd. Jo mer jeg skyter, jo mer forventer jeg av våpenet mitt. Endte til slutt opp med at jeg kjøpte meg en Pardini GT-9. Nå er jeg kjempefornøyd, og har spurt meg selv noen ganger om hvorfor jeg ikke kjøpte en slik med en gang.

 

Jeg sier ikke at du nødvendigvis skal kjøpe en Pardini, fordi det er ikke sikkert den passer like godt til deg som andre våpen kan gjøre, men prøv mye forskjellig, og sats på det du liker, uten å tenke for mye på budsjettet du har satt for deg selv. STI foreksempel har også mange gode våpen i samme prisklasse som pardinien. 1911 har aldri passet meg godt, men jeg prøvde 5 skudd med en STI Rangemaster en gang, og skøyt 49 poeng på duellskive (25m). Fantastisk presisjon, og godt rekylopptak.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

CZ Shadow hopper bare litt rett opp og på plass igjen, og er fin å skyte selv med bare én hånd 8)

 

Mange 9mm danser nærmest i åttetall, og sprer mye ved rask skyting.

Link to comment
Share on other sites

Har vi husket på å si: prøv forskjellige pistoler til du fnner densom passer best i dine hender?

Jeg syns glock er feiende flott, men pga en skade i høyrehånden får jeg ikke glockgrepet til å sammarbeide, derfor er jeg nå på CZ varianter. Hadde et håp om springfield xD (Som på noen måter er en glock med CZ grepsprofil) Men har ramlet tilbake til vanlig cz varianter her i norge (Det ække no som heter cz shadow...grynt.. :x .) Men det er da til bruk i NFPS konkuranser. Skulle jeg skutt presisjon ville nok valget vært anderledes igjen.

Link to comment
Share on other sites

SP01 "shadow" variant ja det finns... Men ikke no CZ Shadow :wink:

 

CZ SP-01 "tactical"

CZ SP-01

CZ SP-01 "Shadow"

CZ Sp-01 "mamba"

CZ Sp-01 Phantom (med poly ramme (me wanna))

 

Som alle har samme grep, og lik vekt (untat phantom da) for the purpouse off this discussion... :mrgreen:

 

Personlig har jeg bare de to første variantene men har "shadowifisert" SP'n

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
SP01 "shadow" variant ja det finns... Men ikke no CZ Shadow :wink:

 

CZ SP-01 "tactical"

CZ SP-01

CZ SP-01 "Shadow"

CZ Sp-01 "mamba"

CZ Sp-01 Phantom (med poly ramme (me wanna))

 

Som alle har samme grep, og lik vekt (untat phantom da) for the purpouse off this discussion... :mrgreen:

 

Personlig har jeg bare de to første variantene men har "shadowifisert" SP'n

 

Det var da veldig til flisespikkeri..

Uansett Hassel, skal vi også spikke litt på deg; det finnes ikke noe CZ SP-01 Mamba heller :wink:

Og dessuten så skal det hete CZ 75 SP-01 "XXX" og er forøvrig laget av Česká zbrojovka a.s (BRNO).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...