Jump to content

.22 magnum ammunisjon


Veivisaren

Recommended Posts

Hei!

cci maximag med eller uten hulspiss det er vel litt opp til deg hvilken effekt du ønsker men i mine våpen går de godt. Seller&bellot funka bra i mine våpen den er både blyspiss og hulspiss! men kommer ut av vanndunker i en fin sopp. cci gamepoint er blyspiss som ekspanderer SVÆRT lite når jeg har skutt med den på 70m har den oppført seg som helmantel men ekspanderer fint på 3m! Federal sin 50grn kule er god hvis den går godt i ditt våpen den farer nokk pent med viltet. Har testet en del ammo, stort sett det jeg har kommet over og nu bruker jeg kunn cci maximag hp og og cci tnt på kråke og annet vilt som ikke skal etes.

Link to comment
Share on other sites

Sorgen med 22 magnum er at man må ta det man kan få, av ammunisjon. Man må ganske enkelt kjøpe alt det man kommer over av div. typer, og teste seg frem til hva som går best. Og en annen realitet er at det kan være en kødden sak å få til å gå godt nok. Med godt nok, så mener jeg innenfor 30-40mm på 100m.

Jeg har testet div ammo, og funnet et par tre typer som funker, men disse typene behøver IKKE å funke i ditt våpen.

Det er helmantel-ammo å få tak i, og hvis du får god presisjon med en av de, så er nok det å foretrekke på fugl vill jeg tro.

Jeg kjøpte også en pakke med RWS, som var svinedyr :shock: . Jeg synes i allefall at 50 skudd til en 22 Mag, til 378,- er dyrt, men det er jo G-sport som har dem, og da blir det vel sånn.

Men disse gikk faktisk riktig så bra i min rifle(Marlin bolt-action, husker ikke typen). Greit nok da denne rifla kun står ved vinduet, og er klar for reven, så noe "koseskyting" er ikke aktuellt til den ammo-prisen.

Jeg har noen div pakker stående her nå, som det står "dritt" på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 years later...
  • 4 months later...

Hei

 

Er det noen som har prøvd denne typen ammo til 22 wmr?

 

RWS MAGNUM SP 2,6g-40gr kule

 

Selges på G max.

 

Er det noen som har skutt rev med denne?

Og kråke/skjor etc?

Er blyspiss så den burde jo ekspandere og være kraftig til det meste?

 

Eneste jeg får tak i i området her jeg holder til.

 

Har prøvd med CCi V-MAX, men den gikk dårlig i mi rifle.

Har også prøvd CCI TMJ, den går veldig bra, men jeg bruker ikke den på rev siden det er helmantel.

Link to comment
Share on other sites

husker ikke hva mer enn rws ammoen jeg brukte hette,men den hadde synlig blyspiss var dyr og god. ble solgt gjennon g-sport,men dei eksisterer ikke lokalt hær lenger. bruker derfor i dag cci gamepoint på alt. den er like god og billigere. rws fungerte fint på rev etc "før" i hvertfall så den fungerer nok like godt i dag også..

Link to comment
Share on other sites

V-max 30 gr går som ei kule i børsa mi :lol: Den og winchester helmantel som funker best, går tilnærmet likt på 50 og 100 meter, og samler tilfredsstillende. Gamepoint 50 gr derimot går bra på 50 meter, men hiver de rundt på 100 meter, + at de faller noe forferdelig fra 50 meter og ut.

Men trenger stort sett bare de to, v-max til predatorer, og helmantel til matvilt. Betaler 3 kr stk for v-max på den lokale sjappa, og fikk helmantelen for 2 kr sist jeg handla (så å si halv pris mot normalt)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ja jeg har akkurat kjøpt børsen og eneste ammoen jeg har prøvd er cci v max og fmj, og så har jeg prøvd denne RWS sp magnum.

RWS ammoen vet jeg går bra i børsa mi, men jeg skulle prøve denne v max men det gikk skeis.

Men det kan være en dårlig lott på akkurat denne CCI v max ammoen siden det var mye uforbrendt krutt i demperen etter skytingen med denne ammoen.

Og kulene gikk over alt på blinken, ga ikke meining i hele tatt.

 

Ingen skytebaner så er åpne så jeg går for en dyr og god ammo nå i vinter som jeg vet går bra.

Så skal jeg teste ut forskjellig ammo og merker når skytebaner åpner og en kan skyte en heil del mer.

Da finner jeg vel ut til slutt hvilken ammo jeg må bruke.

Link to comment
Share on other sites

V-max 30 gr går som ei kule i børsa mi :lol: Den og winchester helmantel som funker best, går tilnærmet likt på 50 og 100 meter, og samler tilfredsstillende. Gamepoint 50 gr derimot går bra på 50 meter, men hiver de rundt på 100 meter, + at de faller noe forferdelig fra 50 meter og ut.

Men trenger stort sett bare de to, v-max til predatorer, og helmantel til matvilt. Betaler 3 kr stk for v-max på den lokale sjappa, og fikk helmantelen for 2 kr sist jeg handla (så å si halv pris mot normalt)

50 grain gamepoint?? hvor har du kjøpt den? eneste 50 gr kula jeg vet om i 22wmr er federal sin. bruker selv cci hp i stedet for gamepoint da gamepoint exp litt dårlig. gamepointen,hp,og fmj fra cci som jeg har prøvet er 40gr og har fin presisjon og grei kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Vær så snill og vennligst hjelp meg litt her.....

 

Jeg har nå skutt 150 skudd med 22 wmr rifla mi og jeg sliter fortsatt med presisjonen.

 

- Måtte dere prøve mye forskjellig ammo før dere fann den rette typen som går bra i våpenet deres?

 

- Måtte dere skyte inn løpet eller gikk de greit fra de første skuddene?

 

 

Har riflen, CZ American 452. Helt ny.

 

Den er ganske lett i forholt til 6,5 rifla mi...

 

Kan det ha noe å gjøre med presisjonen?

 

Den blir for lett og "vinglete"...

Når jeg fra før er vant med et tyngre våpen.

 

Eller er det sånn at en må bruke 1-2-3 tusen kroner for å finne den rette ammoen før en er fornøgd?

 

Jeg har nå skutt inn med rws sp magnum 40 gr.

 

Men jeg sliter med slengskudd.

På en serie med 4 skudd så kan 2 skudd gå nesten hull i hull og midt i blinken..mens de 2 andre går 10 cm til siden...Dette skjer både på 75 og 100 meter....

 

Jeg holder på å rive av meg håret av frustrasjon pga av dårlig presisjon.

Jeg skyter ikke på dyr når jeg vet at riflen ikke er skikkelig skutt inn...og jeg vil skyte nå!!!!

 

Er det noen som har hatt de samme problemene som jeg har og kan hjelpe meg eller komme med råd og tips????

 

Ahhhhhhhh....Forøvrig så er jeg nybegynner og alle råd og tips taes imot :)

 

HJELP MEG :D

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at 30 gr gir bedre presisjon på hold over 50 meter. Kjøp 2 fot og monter på børsa, synes selv det er vanskelig å skyte gode serier iogmed at børsa er så lett. Avtrekket er også avgjørende, synes ikke det er optimalt på min 455, og når børsa er så lett som den er så kan det gi store utslag på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Daggi" du må først undersøke om skjefteskruene er korrekt festet ,slik at ingen er løse, deretter undersøke om kikkertmontasjen ikke har noen løse skruer eller at

røret på kikkertsiktet ikke er i klem (kikkertsikte basene ikke er på linje) Sånne ting skaper raskt problemer med stor spredning.

Deretter prøve noen flere ammo merker.

Link to comment
Share on other sites

har akkurat samme børsa som deg. den er ikke veldig kresen på forskj ammo. avtrekket er vel sikkert noe hardt på børsa di også? sjekk om løpet er fritt,på mi børse låg den mot treverket så jeg måtte pusse litt. fortsetter problemene så lever den tilbake det kan jo hende at du har fått et mandags eksemplar.

Link to comment
Share on other sites

Okei :)

 

Skjefteskruene:

Er de de 3 skruene på hver sin side av der en setter inn magasinet og bak avtrekket?

De sitter fast ihvertfall.

 

Sjekket om jeg kan føre en papir bit under løpet.

 

Jeg ser nå at løpet ligger mot høyre siden på skjeftet.

Jeg greier ikke å føre inn en papirbit på denne siden mellom løpet og skjeftet.

 

Virker som det ligger i spenn mot høyre siden.

 

På venstre siden er det god plass for å føre inn en papir bit.

 

Dette er vel ikke bra for presisjonen??

 

Avtrekket er justert og det er jeg fornøgd med :)

Link to comment
Share on other sites

pusset selv ja. men hadde ikke problem med presisjonen før jeg gjorde det. var bare det at jeg viste at pipa ikke skulle ligge "på". og ja stokken må av for å pusse. børsa er ny så snakk med selgeren. tipper helst at du reagerer på lett børse og hardt avtrekk. hvis du kun har skutt med rws så kan muligens en 2-3 bokser forskjellig ammo fortelle deg noe. børsa mi skyter jevnt med det meste -kansje jeg har hatt flaks?

Link to comment
Share on other sites

Okeyy :)

 

Ja de ble stor forskjell på samlingene mine etter jeg pusset ned skjeftet mitt.

Nå går skuddene der jeg vil ha dem.

 

Men nå er neste problemet å finne ut hvilken ammo som går bra i riflen.

 

Det jeg har prøvd:

 

CCi V max:

Noe som ikke stemmer her, fullt av med rester av uforbrendt krutt i løpet og demperen.

Antakeligvis en dårlig lott(?)

 

RWS SP Magnum:

Prøvde den i dag men får ikke gode samlinger her.

Av og til bra samlinger og andre ganger dårlige samlinger med mye spredning.

Gjerne 1-2 skudd som ligger f.eks 10 cm unna resten av hullene.

Er ganske sikker på at det ikke er jeg som skyter så dårlig,

virker som at denne ammoen sprer seg over hele blinken uansett hva jeg gjor.

 

CCI TMJ: Denne går bra i børsen min. Samlinger på 40 mm på 80 m.

 

Jeg skaut med denne ammoen til slutt og samlingene er bra så da er jeg sikker på at rifla har god presisjon og problemet var at løpet tok borti skjeftet.

 

Så nå blir det neste å bestille 2 pakker hver av:

Winchester v-max

Remington v-max

CCI HP.

 

Blir vel godt over 1000 kr for disse skuddene.

Så det er ikke billig å finne ut hva ammo en skal bruke i en 22 wmr:(

 

Så har jeg et par spm som jeg håper noen kan svare på :)

 

- Måtte dere prøve mye ammo for å finne den rette typen?

 

- Når dere har skutt med en ammotype som ikke går bra i våpenet deres, hvordan ser det ut på blinken da?

Går kulene hit og dit, med 10-20 cm mellom kulene etc .....??????

 

- På siste skuddene jeg skaut med RWS ammoen, da traff jeg vertikalt, men ikke horisontalt. Da mener jeg at høyden mellom treffa låg på 20 cm fra det nederste til det høyeste skuddet.

mens sideveis så lå skuddene perfekt....vist dere forstår :)

 

Hva kan en "lese" ut i fra denne samlingen?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

bra at cci tmj sammlingene ble gode. cz er vel kansje begynt å ha litt dårlig tid dei også ang kvalitet sjekken? ref til flere enn du og meg som har hatt treverk som ligger på pipa,samt dårlig fabr justert avtrekk. avtrekket på mi er hardt men jeg er vandt med det nå... ikke kjøp alle ammofabrikata på en gang da!!! går den fint med cci fmj 40 gr,så går den omtrent likt med cci hp 40 gr. det gj den i hvertfall mi american. men som sagt mi gj ganske likt med mesteparten av ammoen jeg prøvde. cci tnt spredde skudda litt mer enn dei andre,men presis nok til jakt likavel.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Tuuusen takk fender for hjelpa på dinna sida her.

 

Bestilte ny ammo i begynnelsen av uka, fikk den i posten i går og heiv meg rundt i dag etter jobb og fikk skutt inn rifla.

 

Etter tips her fra forumet så fikk jeg fikset presisjonen og rett valg av type ammo :)

 

Thanx :)

 

Så kjem mine erfaringer etter norn uker med prøving og feiling.

 

Dette gjelder mi børse(CZ 452). Etter det jeg har lest og forstått så er det stor forskjell på riflene og valg av ammo.

 

- En må finne den ammoen som går bra i din rifle.

 

I min rifle har jeg prøvd:

 

- CCI TNT -

Denne gikk dårlig i min rifle, stor spredning, 20-30 cm.

- CCI V-MAX -

Denne gikk dårlig i min rifle, stor spredning, 20-30 cm.

- CCI FMJ 40 gr. -

Denne går veldig bra, med godt anlegg så samler den på en 5 kr.

- CCI HOLLOW POINT 40 gr.

Denne går veldig bra, med godt anlegg samler på en 5 kr

- RWS SP MAGNUM

Denne er er bådeog i min rifle. Skal teste denne mer på skytebane. Denne ammoen er dyr. f.eks 2 gode skudd og 3 slengskudd etc. Jeg fikk den ikke til å gå bra ihvertfall.

 

Så jeg har skutt inn på 80 meter. Jeg er godt fornøyd med samlingene mine.

 

Skutt inn på 80 meter - Midt i blinken

Skutt på 60 meter. Ca 1-2 cm over 10`ern.

Skutt på 40 meter. Ca 1-2 cm over 10`ern.

 

Så jeg kom ihvertfall frem til at kulebanen har omtrent samme kulebane frem til 80 meter. Etter dette så vet ikke jeg noe enda før jeg skyter på 100 meter. Det får jeg ta når skytebanene åpner, igjen tror jeg.

 

 

Jeg har justert avtrekket hos en børsemaker.

Jeg har en salongrifle av samme type, den hadde et forferdelig avtrekk. Jeg ga beskjed til børsemaker at om å justere dette, så har ikke prøvd 22 wmr 452 rifla med avtrekk fra fabrikk. Men med justert avtrekk så synest jeg at det er kjempebra.

 

Riflen er lett (452 American) så jeg sleit litt med at den ble vinglete pga av den var lett, men det gikk seg til.

 

Jaujau :) Ditta va mine erfaringer ihvertfall jeg har gjordt meg de siste ukene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...