Jump to content

Interesse for kniv


MAG500

Recommended Posts

Posted (edited)

Har helt fra jeg var liten vært fascinert av kniver. Min første kniv fikk jeg i 6-års alderen. Dette var den klassiske Speiderkniven fra Helle.

Deretter ble det kniver fra både Brusletto, Øyo, Helle, Strømeng, Buck, Ka-Bar, Fällkniven, Cold Ice, Böker og håndlagde kniver fra knivmakere.

Har også laget mine egne kniver.

Favoritt knivtyper er den tradisjonelle tollekniven med kort blad og store Bowie kniver. Har også begynt å fatte interesse for foldekniver.

Legger ut noen bilder av min nyeste kniv som er en foldekniv fra Tyske Böker. 

 

Ønsker å høre fra andre som har interesse for kniv. Hva er din favoritt kniv og hva er bruksområdet? Knivtyper, anbefalinger, erfaringer, ståltyper, skaftemateriale, fysiske mål, etc.

 

Legg gjerne inn bilder av favorittkniven.

Screenshot_20240503_222657_Chrome.jpg

Screenshot_20240503_222643_Chrome.jpg

20240503_221742.jpg

20240503_221805.jpg

20240503_221821.jpg

20240503_221826.jpg

20240503_221833.jpg

20240503_221857.jpg

Edited by MAG500
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Eg er ikkje sikker på om eg har noken favoritt kniv, men ein eg liker godt er Ambush Knife mod. Tundra i CPM 3V stål. Den er laga av Bark River og er ei etterlikning av gamle kniver brukt av urfolk i Canada.

Eg synes fasong på knivblad har mykje til felles med den 1500 år gamle jaktkniven som smelta ut av isen ved Trollsteinhøe i Jotunheimen,den blei funnen på 2100 høgdemeter for få år siden.

IMG_0747.jpeg

IMG_0682.jpeg

Edited by brisen
retta skrivefeil og lagt til meir tekst.
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Er det Bark River som produserer denne? De produserer vel for en del andre, mindre(?) merker, og de har og en modell som heter Tundra, som er temmelig lik. Den er for øvrig en slags blanding av Canadian Special- og Bravo-modellen deres. Bladfasongen er hentet fra Canadian Special. Jeg har en slik, og det er en utmerket all-round-kniv.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Info og bilder av ein kniv eg trives med. Laget av Daniel Winkler, USA. Ingen stor kniv, men solid og allsidig.

Mod.betegnelse er Winkler Knives 2 Native Exclusive. Flatslipt fulltang kniv i 80CrV2 karbonstål (tidligere navn svensk sagstål). Den har ein svart refleksfri Caswell-finish som hjelper på for å hindre rust men den krever likevel ekstra tilsyn i forhold til ein kniv i rustfritt.

Skaft i svart micarta.

Slire i svart kydex med belteklips. Slira har eit innvendig lag lær som beskytter bladet mot oppstriping, læret gjer og sitt til at eg kan ta kniven lydlaust inn og ut av slira.

total lengd: 187 mm

lengd blad: 88 mm

høyde blad: 29 mm

tykkelse blad: 5,3 mm som tynnes mot kvar ende, sjå bilde nr2

vekt kniv: 157g

vekt kniv m/slire: 240g

 

 

IMG_0846.jpeg

IMG_0847.jpeg

IMG_0849.jpeg

Edited by brisen
Lagt til tekst
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@brisen   Jeg har maken, en Bark River,  Canadian Special i CPM 3V som har blitt min favoritt jaktkniv.
Fin til utvomming og gjør også god nytte som flåkniv.
Holder eggen godt og passe stor/liten.

bark river 2.JPG

Edited by seawolf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da kan vi jo starte øverst på hakkeordenen.

Tutankhamons to kniver. Den øverste i gull, den nederste i jern fra en meteoritt fra før mennesket utvant jern.

Lurer på hva disse hadde kostet på auksjon..

image.png.d803dc13e5746a0525151be5d906ce1f.png

Edited by Torf
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Legger inn noen bilder av denne jaktkniven som er laget av knivmaker Tom Bache-Wiig. Kniven har fulltange og har stål av typen UHB ELMAX.

 

Fikk kniven i konfirmasjonsgave av en onkel. Dette er snart 35 år siden. Kniven har vert en følgesvenn i alle disse årene og har fortsatt mange år igjen. Har vert utrolig slitesterk.

 

 

20240629_184547.jpg

20240629_184614.jpg

20240629_184650.jpg

20240629_184833.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitter og sliper kniver, med England-Slovakia på tv i bakgrunnen. Helt grei Søndags syssel det 😊

 

Benytter en tosidig vannslipestein med kornstørrelse #220 og #1000. Her er mye å velge i.

Har kniver med vanlig "V-egg" og kniver med konveks egg. Ingen ekspert, men de blir da skarpere😉

Finnes en del gode videosnutter på youtube, som er en grei måte å lære på.

Kommer sannsynligvis til å investere i en stroppeplate av lær for å rette ut/ polere knivseggen og en passende kromoksidpasta.

 

Legger ut noen stemningsbilder.

 

Kom gjerne med innspill og erfaringer. Alltid interessant å høre hva andre gjør mht. bryning og stell av kniv redskaper.

 

 

20240630_193156.jpg

20240630_193315.jpg

20240630_192341.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Et alternativ, om enn ikke like hyggelig som å bruke et bryne, er å bruke en slipemaskin eks Work Sharp. Den leveres med flere bånd/korninger og resultatet blir veldig bra. Greit å ha, i alle fall hvis en skal slipe opp flere kniver.

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Skrueråmuttere skrev (5 timer siden):

Jeg bruker Work Sharp Ken Onion til alle slirekniver og kjøkkenkniver, og Spyderco Sharpmaker til foldekniver. 

 

Har vært innom Lansky (fysj) og Edge Pro Apex og landet ganske bra der. Frihånd får jeg neppe skillz nok til.

Så ikke dumme ut de der nei. Skal ikke påberope meg å være noen ekspert på å sette opp knivredskap, men synes det er artig å drive med. Har tro på at teknikken kan komme litt etter litt 😊

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Legger inn et bilde av et halvferdig prosjekt. Kniven har blad av damascus.

Skaftet består av bøffelhorn, nysølv og et syntetisk elfenbenfarget materiale med mønster. Bladlengde 8cm. Skaftlengde ca. 10,5cm. Kniven har ligget i en skuff i 3-4 år. Kanskje jeg tar opp igjen arbeidet til vinteren? Slire er ikke påbegynt...

 

20240701_183140.jpg

Edited by MAG500
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Mye rart i bunnen av skuffa.... Har tydeligvis hatt en produktiv periode for noen år tilbake. Hånsmidd blad (Ikke av meg). Skaft i eksotisk hardtre, bjørk , bøffelhorn og nysølv. Mangler slire...blir vist ikke arbeidsledig i vinter...

20240701_200058.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Blandt de første knivene jeg lagde. Relativt amatørmessig, men greit nok.  Sikkert 10-12 år siden jeg lagde disse.

Kjekt arbeid å pusle med på sure høstkvelder og vinterstid.

Personlig liker jeg best tollekniver med relativt korte blad. 

Sleng gjerne inn bilder av kniver du har lagd😊👍

 

 

 

20240703_191448.jpg

20240703_191506.jpg

20240703_191429.jpg

Edited by MAG500
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har langhelg på Hardangervidda. Gikk en 3 timers tur med grønlandshunden før været la om og regnet kom. Tok meg en tur til Geilo og returnerte med 4 nye kniver. Ikke akkurat planlagt, men sånn skjer😄 

 

20240704_124827.jpg

20240704_125017.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Den nederste er en Brusletto Femund?

Har en slik ("GRS"-edittion), blir ikke helt klok på hva den er tenkt til. Har i vinter bodd ved vedovenen i mancaven/kontoret, men funker bare sån passe til den oppgaven, jakt er den for tung og stor til. Men fin og blank! Og en dag finner jeg nok ut hva den skal brukes til!

 

PXL_20240704_115457424.jpg.cfcba35ad3fde24777a5cc8c5b455c56.jpg

 

Edited by Chiefen.v-2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 minutt siden):

Den nederest er en Brusletto Femund?

Har en slik ("GRS"-edittion), blir ikke helt klok på hva den er tenkt til. Har i vinter bodd ved vedovenen i mancaven/kontoret, men funker bare sån passe til den oppgaven, jakt er den for tung og stor til. Men fin og blank! Og en dag finner jeg nok ut hva den skal brukes til!

 

Ja, er en klump av en kniv.....Men den lå nå der og skein...😁😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Disse to som blir med når det skal henge kniv i beltet.

 

Cold Steel Pendelton Hunter (har 4-5 av de, xxl solgte til gibortpris..)

 

PXL_20240704_115917662.jpg.c3c5e35aca899f827abfd500c459fd2b.jpg

 

Og Cold Steel Pendelton Mini-Hunter. Kjekk til en kort fisketur, småspikling, åpne pakker. Og stor nok til å åpne en hjort.

PXL_20240704_115949185.jpg.53f81ab26c5bf2fac8ad0a4a21bbb52a.jpg

 

Lommekniver har jeg gitt opp, jeg roter de bare bort.

 

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Bartemannen skrev (46 minutter siden):

Såpass @MAG500 😂

Kan du fortelle hva du har kjøpt?

Fra øverst til nederst:

 

Brusletto - Nansen.

Brusletto -  Bamsen (Masur).

Brusletto -  Granbit (Jubileumsmodell prod. i 450 eksemplarer).

Brusletto - Femund.

 

 

 

 

 

 

 

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Chiefen.v-2 skrev (10 minutter siden):

Disse to som blir med når det skal henge kniv i beltet.

 

Cold Steel Pendelton Hunter (har 4-5 av de, xxl solgte til gibortpris..)

 

PXL_20240704_115917662.jpg.c3c5e35aca899f827abfd500c459fd2b.jpg

 

Og Cold Steel Pendelton Mini-Hunter. Kjekk til en kort fisketur, småspikling, åpne pakker. Og stor nok til å åpne en hjort.

PXL_20240704_115949185.jpg.53f81ab26c5bf2fac8ad0a4a21bbb52a.jpg

 

Lommekniver har jeg gitt opp, jeg roter de bare bort.

 

Har hatt noen Cold Steel. Bra kniver det. Akkurat nå er det denne fra Fällkniven som henger i beltet. Modellen heter F1. Meget godt grep og riktig størrelse og form på bladet etter min mening. Plastslire som er praktisk til sitt bruk

image.png.fa527240bb281073f9273a93da7764d0.png

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (6 minutter siden):

Fra øverst til nederst:

 

Brusletto - Nansen.

Brusletto -  Bamsen (Masur).

Brusletto - Jubileumsmodell prod. i 450 eksemplarer.

Brusletto - Femund.

 

 

Har en Bamsen selv som jeg fikk til jul av familien for 5-6 år siden. Har ikke brukt den mye, men har den som regel i belte på elgjakta.
Men får vi dyr så henter jeg uansett opp Swingbladen fra sekken. Bruslettoen har vel stort sett blitt brukt til spikking av pølsepinner hehe.

 

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (Akkurat nå):

 

Har en Bamsen selv som jeg fikk til jul av familien for 5-6 år siden. Har ikke brukt den mye, men har den som regel i belte på elgjakta.
Men får vi dyr så henter jeg uansett opp Swingbladen fra sekken. Bruslettoen har vel stort sett blitt brukt til spikking av pølsepinner hehe.

 

Ja, blir mye det samme her. Har mange kniver som desverre blir for lite brukt, men har alltid hatt dilla på kniv. Fikk min første Speider Kniv da jeg var i 5-års alderen. Endte selvfølgelig med at jeg skar meg til blods, men pytt pytt. Når en i barndommen var med i slåtten hos min onkel, betalte han alltid med en ny kniv. Brusletto eller Helle. Var stor stas da vi reiste til det lokale Samvirkelaget for å velge kniv😊

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 minutt siden):

Samme. Tør ikke tenke på hvor mye jeg har rotet bort lommekniver for. Sist en slik: Benchmade Mini-Freek 565-1 - Foldekniv | www.maxut.no 🥶 Minihunteren er egentlig en genial kniv, men man må ha bryne i nærheten.

 

K

Har veldig sansen for gode lommekniver. Den jeg bruker nå for tiden er en modell fra Böker, med skaft i tre og micarta og blad i damascus.

Lommekniven har fast plass i bryslomma med glidelås. 

Har ikke mistet noen enn så lenge.😄🤞

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Har nokre Brusletto kniver, bilde viser Skinner, brukt i saueslaktinga og Fridtjof Nansen,  ein god altmuligkniv.

Hunter og Bamsen er det for det meste kona som bruker. Bamsen har litt lite skaft for meg.

Rognald og ein annen liten eg trur er benevnt som Stetind får ligge i fred.

IMG_0858.jpeg

Edited by brisen
retta skrivefeil og lagt til meir tekst.
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
brisen skrev (18 minutter siden):

Har nokre Brusletto kniver, bilde viser Skinner, brukt i saueslaktinga og Fridtjof Nansen,  ein god altmuligkniv.

Hunter og Bamse er det for det meste kona som bruker.

Rognald og ein annen liten eg trur er benevnt som Stetind får ligge i fred.

IMG_0858.jpeg

Av de fire jeg handlet, er det nok Nansen som kommer til å bli brukt mest. Liker størrelsen og bladlengden. Veier også minst. Må være hendig å jobbe med. Som du sier; en bra allround kniv.

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Liker denne kniven fra svenske Karesuando veldig godt. 

Modellen heter Nulpo.

Kanskje lar det seg gjøre å lage noe lignende?🤔

Får tak i et knivblad i damascus som ligner og messing holk.

Skafteevne i bjørk og reinsdyrhorn, har jeg. Tror faktisk rikuler av alm kan bli minst like bra som bjørk. Har noe liggende...

 

Screenshot_20240704_153755_Chrome.jpg

Screenshot_20240704_153801_Chrome.jpg

Screenshot_20240704_153324_Chrome.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ryddet i en skuff i boden og kom over denne gamle "sliteren" fra Brusletto.

Kniven er ca. 40 år gammel og har fått gjennomgå så det holder.

Fikk som 7 år gammel guttunge velge meg en kniv på det lokale samvirkelaget etter at jeg hadde hjulpet min onkel i slåtten. Valget falt på denne fra Brusletto. Dette var min første ordentlige kniv etter den velkjente "Speiderkniven".

Kniven har ligget glemt i en skuff de siste 15 åra.

Som en ser på bildet, har tidens tann satt sine spor, men litt pussing med våtslipepapir fra 240 - 1200 gjorde susen. Kniven har super stålkvalitet og varer sikkert i 40 år til. Slira er dessverre ødelagt, men mulig jeg lager en ny ved en passende  anledning. 

20240721_160857.jpg

20240721_164749.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Har helt siden den kom på markedet i 1986, hatt sansen for modellen "Harding" fra knivprodusenten Helle.

Det skulle ta nesten 40 år før jeg endelig fant ut at jeg skulle bestille en.

Nå er den på vei i posten 😊

Av en eller annen merkelig grunn har jeg alltid kjøp Brusletto, uten at det er noen god grunn til at det er blitt slik.

 

Noen som har denne modellen fra Helle?

Hadde vert interessant å høre deres vurderinger av kniven 😊👍

Screenshot_20240721_183819_Google.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mye rart som dukker opp når man rydder i gammelt rot.

Denne samekniven fra Strømeng ble anskaffet for 25 år siden, uten at den har fått den oppmerksomheten den fortjener. Ypperlig "campkniv" dette.

Gav den en rask "service" med litt våtslipepapir og litt stokkolje. Slira ble vasket i lunkent såpevann. 

Skal behandle slira med impregnering for lær og polere knivbladet når jeg får tid.

20240721_190632.jpg

20240721_194503.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min første Helle Harding det året den kom ut, ein god og allsidig kniv. Hadde den i mange år før eg var uheldig og mista den på havet.

Den på bilde er nr2, kjøpt for få år siden og den er nesten som ny å regne. Eg var ikkje heilt fornøyd med byggekvalitet på denne og hadde arbeid med å få den tipp topp.

 

På dei siste knvkjøpa frå Helle er det ingenting å pirke på. Det er ein Helle Temagami og ein Helle Nord Sleipner, flotte og gode kniver.

IMG_0882.jpeg

IMG_0787.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

brisen skrev (47 minutter siden):

Kjøpte min første Helle Harding det året den kom ut, ein god og allsidig kniv. Hadde den i mange år før eg var uheldig og mista den på havet.

Den på bilde er nr2, kjøpt for få år siden og den er nesten som ny å regne. Eg var ikkje heilt fornøyd med byggekvalitet på denne og hadde arbeid med å få den tipp topp.

 

På dei siste knvkjøpa frå Helle er det ingenting å pirke på. Det er ein Helle Temagami og ein Helle Nord Sleipner, flotte og gode kniver.

IMG_0882.jpeg

IMG_0787.jpeg

Gleder meg til å få testet min første fra Helle. Egentlig en skam at jeg ikke har handlet før.

Tusen takk for flotte bilder og historier bak 😊👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...