Jump to content

Trange hylser etter helpressing 270wsm


BigBore

Recommended Posts

Ny Finnlight 2 i 270wsm

Kjøpte Federal fabrikkammo for å få hylser. virker som om disse var litt vasse. Litt tungt hevarmsløft. Når jeg prøver hylsene igjen i kammer etter skutt går de litt trangt. Når disse hylsene nå helpresses går de ennå tyngre enn før de presses. Rett lengde på hylsene. 
Lee dier. 

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at Federal generelt har myke hylser. Det kan kanskje forklare at skutte hylser går litt trangt. At helpressede hylser går enda tyngre kan bero på at du har et relativt trangt kammer ift spec. Anbefaler at du merker ei presset hylse med vannfast tusj for å sjekke ut hvor i kammeret den butter.

Link to comment
Share on other sites

Nja, har også motsatt erfaring med Federalhylser. Presser du det verktøyet makter? Kan jo være at kammer og verktøy matcher dårlig. Ja, det hender. Ville først prøvd annet ammofabrikat. Om det ikke løser problemet, så ville jeg prøvd annet verktøy. Et sk casegauge er et kjekt verktøy for kontrollere patronspill når en treffer på slike problemer.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Det er vel bare å bestille nye dier fra annen produsent. 
se både Hornady og RCBS er å få tak i. Er det noen av de som normalt er trangere enn den andre? 
Har vel prøvd alle merker men ikke lagt merke til noe forskjell. 

Edited by BigBore
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, vavlo said:

Nja, har også motsatt erfaring med Federalhylser.

Samme erfaring, men nå har jeg vel ikke brukt FC-hylser på 15-20 år, nettopp av den grunn. Værste/hardeste hylsene jeg har ladet, så jeg skyr de fremdeles som pesten🤨 Men mulig de er bedre nå?

Du kan prøve å skru dia helt i hylseholderen slik at denne "fjærer litt" når du helpresser. Hylselengden har liten betydning, men skuldra bør være på rett plass. Om du i tillegg bruker Lee hylseholder kan den bygge et par 1/10 mere en andre merker, kombinert med hard hylse som "går tilbake" og trangt kammer- kan en muligens få de problemene du beskriver🤔

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Dette høyrest ut som eit headspaceproblem. Hugs at når ein heilpressar så startar ein å presse hylsekroppen før skuldra vert sett tilbake, og hylsa vil strekke seg som igjen fører til at headspace (patronspelet) vil bli mindre. Du må skru dia endå lenger ned før skuldra blir sett tilbake, dvs. at patronspelet blir større. Prøv å skru dia lenger ned til hylsa kamrar, gjerne utan expander slik at du slepp å presse og så utvide hylsehalsen eit utal gongar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lee ladeverktøy har ofte litt romslige toleranser. Du kan slipe av nederst på dien slik at hylsen presses lengre inn, eller du kan slipe av hylseholderen. Om dien er brotsjet for langt inn er den uansett ikke brukbar og du ødelegger ikke noe verdifullt. Du kan også låne et die sett fra andre i området for å sjekke om det er dien eller kammeret som er utenfor spesifikasjon. Jeg tror ikke jeg har .270 men kjenner noen som har om du er interessert i å sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Lee dier er maskinert, ikke brosjet. (Jada, brosjing er maskinering men dere skjønte nok dette?).

Lee er og det fabrikatet jeg ikke har opplevd noe avvik på diesett på.

 

Farg hylsen med tusj og se hvor det kniper før du begynner å herpes diesettet.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Humbo said:

Dette høyrest ut som eit headspaceproblem. Hugs at når ein heilpressar så startar ein å presse hylsekroppen før skuldra vert sett tilbake, og hylsa vil strekke seg som igjen fører til at headspace (patronspelet) vil bli mindre. Du må skru dia endå lenger ned før skuldra blir sett tilbake, dvs. at patronspelet blir større. Prøv å skru dia lenger ned til hylsa kamrar, gjerne utan expander slik at du slepp å presse og så utvide hylsehalsen eit utal gongar.

Har skrudd den helt ned/så langt ned at håndtaket "fjærer" litt. 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Lee dier er maskinert, ikke brosjet. (Jada, brosjing er maskinering men dere skjønte nok dette?).

Lee er og det fabrikatet jeg ikke har opplevd noe avvik på diesett på.

 

Farg hylsen med tusj og se hvor det kniper før du begynner å herpes diesettet.

 

Prøver tusj i kveld. Prøver også en annen hylseholder. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, BigBore said:

Har skrudd den helt ned/så langt ned at håndtaket "fjærer" litt. 

Dette skal normalt vere nok, men det er ikkje uhøyrt at dia kan vere litt romsleg, og/eller at kammeret er litt trangt.

Edited by Humbo
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Chiefen.v-2 said:

99% av tilfellene er det noe hjemmeladeren gjør feil :-)

 

🤣Ja vi gjør alle feil.😀🙃 Men jeg har ladet 270 wsm tidligere. Annen rifle og annen die uten problem. Og ladet sikkert 30 andre kalibre i 40år. Første gang med dette problemet. 
Feier av hylseholderen litt i kveld, så ser vi..  

Link to comment
Share on other sites

Humbo skrev (12 timer siden):

Dette høyrest ut som eit headspaceproblem. Hugs at når ein heilpressar så startar ein å presse hylsekroppen før skuldra vert sett tilbake, og hylsa vil strekke seg som igjen fører til at headspace (patronspelet) vil bli mindre. Du må skru dia endå lenger ned før skuldra blir sett tilbake, dvs. at patronspelet blir større. Prøv å skru dia lenger ned til hylsa kamrar, gjerne utan expander slik at du slepp å presse og så utvide hylsehalsen eit utal gongar.

Dette er sannsynligvis forklaringen. Jeg har opplevd dette, hylser som kamret fint, kamret IKKE etter pressing... Jeg fant ut at årsaken måtte være at pressingen ende på hylsa flytta skuldra fram - så løsningen var som @Humbo sier, å skru dia ned.

 

K

Link to comment
Share on other sites

BigBore skrev (9 timer siden):

Har skrudd den helt ned/så langt ned at håndtaket "fjærer" litt. 

Myk/raklete bordplate er triks for å ikke få presset nok, men hvis du ser ladearmen bøyer seg så er det nok ikke det :-) 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg slipt av hylseholderen og da funker det.! Nå går de greit i kammer.😎
Ble dog en dyr affære… ☹️🤬jævelen glapp på pusseskiva og smalt i skjermen på den nye bilen så det sang….😢🤬☠️☠️☠️

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Se etter lysåpning mellom die og hylseholder når du presser. Er det lys, så kan du skru lenger ned. Det kan du for så vidt om du ikke ser lys også. Det blir bare enda tyngre å få ned armen. Og skrur du enda lenger så får du ikke armen helt ned uansett.

Det er store krefter i sving, så pressa svikter litt ved max belastning. Riktig smurning hjelper også. Ikke kast bort tida med hylsesmurning etter kjerringråd. Bruk noe som er laget for formålet.

Link to comment
Share on other sites

BigBore skrev (13 timer siden):

smalt i skjermen på den nye bilen så det sang….

"Collateral Damage" kalles det på fint, jakt er dyrt og det blir alltid ekstrakostnader. Men bra at problemet løste seg.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (20 timer siden):

Ikke kast bort tida med hylsesmurning etter kjerringråd. Bruk noe som er laget for formålet.

Kjærringrådet med å bruke castorolje utblandet med isopropanol er det beste smøremidlet jeg noen gang har brukt...

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (21 minutter siden):

Kjærringrådet med å bruke castorolje utblandet med isopropanol er det beste smøremidlet jeg noen gang har brukt...

Castor/ Ricinolje smører bedre enn lanolin, som er smøremidlet i f.eks. "DCL", Dillon Case Lube, begge fungerer utmerket. Blandingsforholdet er ca 1:10. Akkurat så tynt at det går gjennom sprayflaska.

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, 1983 said:

Kjærringrådet med å bruke castorolje utblandet med isopropanol er det beste smøremidlet jeg noen gang har brukt...

 

Er faktisk det jeg bruker selv 😅 Blårens fra Maxbo på ei spruteflaske fra Biltema, med resten av ei flaske RCBS Case Lube-2 oppi. Blandingsforhold: tja.. Hylsene er glatte og fine når isopropanolen har fordampa, men ikke overdreven mengde. Så vidt jeg vet er RCBS CL-2 ricinusolje (?) Også kalt castor, eller laksérolje. Detter ER jo laget til formålet da, strengt tatt.

 

Jeg tenkte mer på råd som WD-40, CRC, motorolje, Zalo etc. Finnes sikkert mye som kan funke, men hylsefettet er nå ikke den helt store utgiften. 145,- kr hos hjemmelading.no https://hjemmelading.no/produkt/rcbs-hylsefett/

En kompis fikk råd om Zalo i en brødpose, og rulle hylsene i den. Det resulterte i de mest rustne diene jeg har sett. Mulig smøreeffekten var ok.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (11 timer siden):

Zalo

Zalo... Jeg kjenner en som insisterer på at Zalo er det beste som fins til hylsesmørning, siden Jørund Lien sa det... Det han virkelig sa var at man kan bruke Zalo i et nødsfall. Jeg har aldri prøvd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (20 timer siden):

det beste smøremidlet jeg noen gang har brukt..

Det kan nok smøre flere steder og har vel i hovedsak blitt brukt til medisinsk smøring innvendig og kalles da lakserolje.

Siden vi likevel sporer litt av så er det en morsom historie om alternativ bruk.

Det var en apoteker som hadde fått en ny læregutt som passet butikken mens apotekeren var ute. Da apotekeren returnerte var han litt opptatt av om det hadde kommet kunder. Læregutten fortalte at det hadde kommet en eldre dame for å få noe mot hoste. Apotekeren spurte da hva han hadde solgt til damen, og fikk til svar at han hadde solgt lakserolje. Apotekeren så litt forskrekket på læregutten og sa at det hjelper jo ikke mot hoste. Da pekte læregutten ut vinduet på den eldre damen som sto litt borte i gaten og sa "jo vist virker det mot hoste, se der står hun og holder seg i trafikkskiltet og tør ikke hoste."

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...