Jump to content

Kikkertsikte til grove kaliber


MAG500

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Er på jakt etter info om kikkertsikter som tåler kaliber ala 375H&H, 458WM, 470NE og 500Jeffery.

Også interessert i tips om montasjer som tåler en trøkk.

 

Fortrinnsvis noe i 1-4 x 20 eller i den gaten.

Er mest interessert i mellomsjiktet mht. pris.

Har hatt god erfaring med Leupold på min Sako 75 Hunter I 375H&H.

 

Fabrikat.

Pris.

Øyeavstand.

Kvalitet.

Erfaringer.

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Nickelen koster vel borti 40 000,- pluss mva🤔😅

Edit: Nærmere 50 000🤨

 

@MAG500 Du har vel egentlig svart på ditt eget spørsmål, i det første innlegget😉

Eller er det et poeng å prøve noe annet?

Edited by Jeffery
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (3 minutter siden):

Men man kan trekke fra tysk moms, før den sendes. 

Jeg har handlet lite fra Tyskland, så jeg har ikke oversikt, men tipper på at det går, omtrent, i null, da. 

Da står vi igjen med nærmere 50 000.

 

Jeg håper virkelig ikke det er mellomsjiktet😅

 

For øvrig, ser det ut som et utmerket sikte til formålet. Og det hadde fort blitt et på 375'en, hvis de hadde ringt fra Tippinga.

Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (8 minutter siden):

Jeg håper virkelig ikke det er mellomsjiktet😅


Optisk er de svært bra. I hvertfall til jakt i dagslys. Mekanisk oppfatter jeg som noe av det aller beste som er laget. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt et par eldre B. Nickel med fast forstørrelse. De er supre optisk, mekanisk, og ser bra ut. De røk nok i en byttehandel, ellers ville jeg nok ikke solgt de. Fikk de for en idiotisk billig penge på Finn. 

Med dagens priser på ny Nickel, til nærkampvåpen oftest brukt i dagslys, som @MAG500  sin kaliberliste tilsier, ville jeg valgt Leupold hver dag, hele uken. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ruger RSM med VX-III 1,5-5X20

Var vel et prestisjeprosjekt da gamle Sturm Ruger levde, for å vise det beste av hva de kunne lage. Magnum lengde "Mauser" kasse. Kvartskinnen med one standing, two folding er frest ut av samme emne som pipa, altså ingen lodding. Det er et tilsvarende utfrest stykke under pipa som inngår i rekylopptaket i stokken av circassian valnut. 

Har vært i Afrika :winke1: 

 

IMG_20210806_212211.jpg.1b27c31feb7abb5a9aa9820fd5816e9b.jpg

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nydelig våpen!😊 Absolutt et kikkertsikte som kan være interessant.

Hadde tidligere en Ruger i 416 Rigby. Dette var en standard modell, men et solid og bra våpen. Solgt pga. Andre prioriteringer. Har angret på det senere.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare én detalj jeg misliker  med et slikt leupold-sikte. Det er dioptri-justering med å vri hele okularet med låsing med kontramutter. 
 

Alt annet er topp, kompakt, robust og lav vekt. 
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (17 minutter siden):

....dioptri-justering med å vri hele okularet...

Jeg har en Leopold Rimfire på salongrifla og en kompis har en gammel en (2-7) på sin .30-06. Jeg opplever at justeringen har irriterende lav utveksling😬.

Link to comment
Share on other sites

Alle de anerkjente merkene vil vel tåle magnum rifler? Ville vært rart hvis ikke. Da hadde vel Swarowski, Zeiss, S&B vært out of business for lenge siden.

 

I mellomsjiktet så tenker jeg umiddelbart på Leupold og Vortex. Begge to har vel livstidsgaranti på det meste av sine modeller med en no-questions-asked policy?

 

Og så finner enn noen litt dyrere som Zeiss og tilsvarende brukt i omtrent samme prisklasse.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Legger inn noen bilder av min Sako 75 Hunter I 375H&H.

Har en Leupold European-30,

1.25-4 x 20 på denne. Har aldri hatt noe problemer med dette oppsettet.

Blir nok en Leupold om jeg føler for å investere.

20240428_095528.jpg

20240428_095658.jpg

20240428_095715.jpg

20240428_095742.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en Schmidt & Bender på min .375H&H...den har fått mye juling i løpet av 10-12 år..like bra..

 

Har hatt Leupold sikter på .458 boltrifle...har satt en Leupold VX 1,5-4 red dot på min Krieghoff .470..i en svingmontasje.

 

Leupold ser ut til å tåle mye rekyl...

 

På min 9,3x74R dobbelrifle (Gaucher) sitter en Zeiss i svingmontasje..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

@pondoro

Hvordan er øyeavstanden på de ulike kikkertene du har erfaring med?

Har ikke Leupold ord på seg for å ha lang øyeavstand? Og hva er egentlig definisjonen på lang øyeavstand? 

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (26 minutter siden):

Noen som kjenner til dette merket?

Hadde en slik et par år. Målte aldri øyeavstand, men den opplevdes som kort. Var også litt sær på øyeplassering. Forøvrig et meget bra sikte. Har en Leupold VX-6 1-6x som jeg oppfatter som bedre på begge parametre. Hadde i mange år en Schmidt & Bender klassik 1,25-4x. Den tror jeg ville passet ypperlig til et slikt våpen. 

Link to comment
Share on other sites

Leupold 2,5x20… om du finner noen brukt. Lages dessverre ikke lenger. Har to stk selv som skulle på et 9,3x62 prosjekt, som ikke ble noe av.. nå lever de på en 30-06.

 

Spesialtilpasset montasje for lavest mulig montering. 416 Rem Mag. Ca 3,5kg vekt på riflen. Lagd til en kvinnelig bjørnejakt guide i Alaska.

 

53F7C296-2190-4463-BBB9-96F012782FAE.jpeg.decfc540b169b21d6252b03cda2a332b.jpeg
 

C7DCC3F8-2535-421A-9B03-6FB960BDAEBD.jpeg.1ae1aa56acc8d86b3412afba80b07c4d.jpeg

Link to comment
Share on other sites

@Sør-jeger Denne kikkerten likte jeg meget godt. Fast forstørrelse på 2.5?

Når sluttet Leupold å produsere disse?

Hvor lett er det å få tak i kikkertsikter med fast forstørrelse? Har inntrykk av at det meste som selges i dag er med variabel forstørrelse. 

Kvaliteten på optikk med fast forstørrelse er ofte meget god, om ikke bedre en optikk med variabel  forstørrelse.

Har du det komplette navnet på kikkerten - modellbetegnelsen?

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
MAG500 skrev (13 minutter siden):

@Sør-jeger Denne kikkerten likte jeg meget godt. Fast forstørrelse på 2.5?

Når sluttet Leupold å produsere disse?

Hvor lett er det å få tak i kikkertsikter med fast forstørrelse? Har inntrykk av at det meste som selges i dag er med variabel forstørrelse. 

Kvaliteten på optikk med fast forstørrelse er ofte meget god, om ikke bedre en optikk med variabel  forstørrelse.

Har du det komplette navnet på kikkerten - modellbetegnelsen?

 


Leupold FX-II 2,5x20

https://www.leupold.com/fx-ii-ultralight-25x20-wide-duplex-riflescope

 

Vet ikke når de sluttet å lage dem.. 1-3 år siden tror jeg.


Alle kikkertene mine er av fast forstørrelse, men er litt sær ;). Og får kjøpt 4-5 av dem brukt for prisen av et nytt Europeisk merke.
Sitter med 2,5, 2,5, 4, 6, 6, 8, 10, 10, 10, 16.. (1x Swarovski, 2x S&B, 3x Leupold, 4x Kahles)
 

Bortsett fra Luftgeværet som har en Leupold 3-9x33EFR.

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Ultralightene til Leupold havner på Finn en ytterst sjelden gang. Sett opp autosøk i appen og vær tålmodig. 

 

Ligger en bitteliten Leupold Scout på Finn akkurat nå til en veldig hyggelig pris (ikke min, jeg ville tatt dobbel pris). Hvis du kan tenke deg ekstrem øyeavstand og montering foran låskassen. 

Link to comment
Share on other sites

De fleste er vel enige i at et sikte til såpass grovkalibrede rifler skal ha lav forstørrelse og kompakte mål. Man må heller ikke ha opplyst retikkel. 
 

Dessverre virker det som om produsentene av siktet ikke lengre har noe utvalg av slike lengre.  Mulig det er fordi slike sikter varer lenge, så markedet er kanskje mettet? Så det betyr at man må følge med på Finn.no

 

Her er noen sikter jeg hadde sett etter brukt

 

Kahles 2-7x36

Meopta 1,5-5x20

Docter 1,2-5x32

 

Ellers er jo de kjedelige 1,5-6x42 fortsatt det mest universielle siktet etter min mening. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må ha to til pre-64’en da, en fiiin gammel årgang Leupold 1-4, blank svart selvfølgelig, for nærstrid. Moderne Vortex Razor LHT 3-15x42 for de lange skuddene. Talley hurtigmontasjer.

 

Vil ikke ha mindre enn 90mm øyeavstand på disse, Vortexen skal ha ca 96mm øyeavstand. Leupolden har i praksis en del mer, vet ikke nøyaktig

IMG_1356.jpeg

IMG_1355.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...