Jump to content

Blyfrie .224 matchkuler fra 2,- hos Norma


Torf

Recommended Posts

sierra lager lager 53gr smk som står i all mulig data.
men messingkulene er lengre så du vil få tilgjengelig volum, så blir det kanksje litt høyrere trykk pga motstand når kula graveres.
jeg ville ikke gått rett på maks iaf. kan sikkert bruke noe ladedata fra tilsvarende vekt homogene kuler som utgangspunkt.
55gr barnes tsx f.eks

Link to comment
Share on other sites

meatpukk skrev (1 minutt siden):

sierra lager lager 53gr smk som står i all mulig data.
men messingkulene er lengre så du vil få tilgjengelig volum, så blir det kanksje litt høyrere trykk pga motstand når kula graveres.
jeg ville ikke gått rett på maks iaf. kan sikkert bruke noe ladedata fra tilsvarende vekt homogene kuler som utgangspunkt.
55gr barnes tsx f.eks

Jeg aner ikke hvor mange ulike blyfrikuler jeg har testet nå (ikke i hodet) men kun en type (norsk, eksperimentell) har gitt overtrykk med "vanlige" ladninger. Generelt kan man hive inn enda litt mer krutt, og få "sinnsvake" hastigheter. 

Start som vanlig, 10% under, og ta det derfra

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg trengte bare en viss pekepinn på hvor jeg skulle starte. Det interessante er resten av eposten, de har vurdert å produsere kuler i 6,5mm men det mangler interesse fra markedet. 

Link to comment
Share on other sites

Er jo ingen andre omtrent som lager blyfri "ball" i 556 eller 308 heller, til sivilmarkedet. Det finnes vel noe sånn superBCgreier matchkuler som er homogene. men lite low cost high volume.

Er vel få som prøver å være litt forut forbuda her. behovet kommer som en bølge når ting blir forbudt å bruke, hvertfall når det blir forbudt og eller for dyrt og produsere mer

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

meatpukk skrev (1 time siden):

Nå er jeg ikke helt innsatt i miljøkjemien, men den dagen messing (gitt at den er blyfri) blir forbudt pga farlig avrenning og sånt, ja da har vi større problemer.
pr nå så må vi bare kvitte oss med blykjølen, skuta synker ikke hvis vi har et godt alternativ

 

 

 

Ikke jeg heller men å tro at vi kan hive rundt oss med kopper i lang tid? Neppe..

 

https://www.forskning.no/debattinnlegg-miljo/viktig-om-kobber-i-samfunnsdebatten/1298852

 

Jeg ser og at lerduebaner hvor en har skutte lenge med bly uten SYNLIGE "forurensinger" nå etter 25år med jernhagel ser helt jævlig ut. VBetyr det noe for miljøet? Neppe, men en trenger bare noen sta jævler med en agenda (naboer feks) så er en igang.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (13 minutter siden):

Ikke jeg heller men å tro at vi kan hive rundt oss med kopper i lang tid?

Kopper regnes som utryddet Kopper (sykdom) – Wikipedia

 

Metallet kobber vil det nok komme restriksjoner på, men det er både tyngre løselig i normal jordkjemi, spesielt i form av messing, og langt mindre giftig enn bly - en finner at farlige konsentrasjoner er 100-1000 ganger større. Kobber er gift for marint liv, det kan bli en utfordring.

 

En annen ting er jo at kobber inngår i biologiske prosesser, lagres ikke i kroppen, akkumuleres ikke i næringskjedene, osv...

 

K

Link to comment
Share on other sites

meatpukk skrev (2 timer siden):

Er jo ingen andre omtrent som lager blyfri "ball" i 556 eller 308 heller, til sivilmarkedet. Det finnes vel noe sånn superBCgreier matchkuler som er homogene. men lite low cost high volume.

Er vel få som prøver å være litt forut forbuda her. behovet kommer som en bølge når ting blir forbudt å bruke, hvertfall når det blir forbudt og eller for dyrt og produsere mer

 

Landrø har/hadde:

 

Det finnes fler enn i dette utklippet.

 

image.png.941ce457f40d20d2398997cc90928c62.png

Link to comment
Share on other sites

meatpukk skrev (3 timer siden):

Er jo ingen andre omtrent som lager blyfri "ball" i 556 eller 308 heller, til sivilmarkedet. Det finnes vel noe sånn superBCgreier matchkuler som er homogene. men lite low cost high volume

Som @Torf sier. Det fins. Både Sonic og Nielsen, DK Bullets eller hva de heter - det er to ulike dansker iallefall, med nokså like kuler som virker utmerket og er noenlunde OK priset. Peregrine (Super BC Match WTF) er heller ikke voldsomt dyre, de er priset rundt premium matchkuler, og fungerer som det i de løpene de går i.

 

K

Link to comment
Share on other sites

meatpukk skrev (5 timer siden):

tilbake til topic @Polardego du må rapportere litt resultater når du får lada opp noe

Hvis du går in på robsoft forum i Sverige og söker etter Infitech så finner du folk som har testa. Ingen har fått matchpresisjon med 224-kuler på 53 gr i alle fall. Det beste er vel 20-25 mm @ 100 m.  Mulig at 35 og 40 gr går bedre.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg gjort en meget uformell og lite vitenskapelig test av disse. Samme ladning som jeg har brukt på 52 grs nosler, og ender opp med spredning på 50 - 90 mm for 5 skidds grupper. På ca 100m. Dette er langt fra de grupper jeg er vant til, som ligger på 8-15 mm. Noe som egentlig går igjen med solide ekspanderende kuler i .223. Hva må man gjøre annerledes ved lading av solide kuler? De burde jo være minst like jevne som kuler med blykjerne? Trives de bedre med andre kruttsorter enn kuler med blykjerne? Eller er de bare dårligere? Jeg kjøpte 200 for å prøve, med en tanke om å kjøpe et større parti om de funket, men det ser ut at fremtiden ligger i kuler med blykjerne til ågerpris. 

Link to comment
Share on other sites

De homogene kulene er mer kresne på et eller annet.  Alle sammen. Jeg har ikke funnet ut hva.

 

Tar du 10 piper og ei homogen kule så går den typisk dårligere enn det meste i 4-5 av dem, normalt i 2-3, og bedre enn det meste i 2-3 av dem. Det ser ikke ut til å være sammenheng mellom at vanlige kuler går godt i et løp, og at homogene gjør det.

Jeg har teste 7 ulike match kuler i 6.5x55 i mange piper. Bare litt dersom det ikke så bra ut med en gang, litt finleting dersom det så bra ut. 3 piper (jeg er litt usikker på hvor mange jeg har prøvd) skyter 3-4 av disse kulene helt sykt bra.

 

Hva sier du om ei kule med G7 BC på 0.330, som du kan skyte i 1000m/s i 6.5x55 - og som samler <10mm på 100m, og typ 15cm på 1000m... Det er magi.

 

Samme kula går "middels" i de fleste løp, og fryktelig i noen (riflestigning er ivaretatt) - men fantastisk i et par. Den eneste korrelasjonen jeg finner er at ingen europeiske løp skyter den godt - bare amerikanske.

Jeg har ikke mulighet til å måle riflingsdiameter - men det er noe der tror jeg - og jeg tror overgang-kammerhals rifling "leade angle" betyr noe, men jeg vet ikke. Det eneste jeg vet er at de KAN gå bra.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Min lille erfaring er at løpet betyr noe, kanskje mest.

Har ikke testet homogene matchkuler i så veldig mange piper (6 forskjellige) , men de har gått dårlig i tyske piper, (nesten) ok i ei tysk. Bra i ei dansk pipe og veldig godt i ei amerikansk pipe. Fellesnevneren for alle disse pipene er at de har gått fra godt til veldig godt med Lapua Scenar og Sierra MK.

En annen fellesnevner er at noen av disse pipene har gått godt, eller som forventet med homogene jaktkuler som Barnes TTSX og Sako Blade. Har ikke testet jaktkulene i alle pipene.

Alt dette er skutt i 6.5x55

 

Har også skutt en del Sonic kuler i 9.3x62 og de har gått veldig godt der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vurdert å bruke disse kulene til dynamisk, men dersom de samler så dårlig som Vassbekken sier så står jeg nok over.

Skjønner at kuler kan gå litt ulikt i forskjellige våpen, men ei dårlig kule vil vel ikke på magisk vis bli bra i et spesifikt våpen(?).

 

Blir kanskje å kjøpe en pakke på 100 kuler for å teste, men det er nok en grunn til at disse homogene kulene er billigere enn tradisjonelle kuler med bly. (Homogene kuler pleier vel stort sett å være dyrere)

Link to comment
Share on other sites

joas skrev (3 timer siden):

Blir kanskje å kjøpe en pakke på 100 kuler for å teste, men det er nok en grunn til at disse homogene kulene er billigere enn tradisjonelle kuler med bly. (Homogene kuler pleier vel stort sett å være dyrere)

Tja. Prisen på kuler ser ut til å være ene og alene satt av markedsverdi, ikke produksjonskost. Ei toppkvalitets kule som Norma 130gr DL koster 4 kroner, mens ei Berger 105gr Matchburner koster 6-7... Ei Warner Flatline, dreid på likens maskin, til nesten nøyaktig samme form, som ei Peregrine Rangemaster, koster nesten 3 ganger så mye.

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 4/8/2024 at 7:29 AM, Torf said:

@M67 Jeg startet innlegget med å skrive om 5,56NATO til 200m baneskyting, ikke felt.

 

Hvor mange skudd i DFS blir avfyrt på 200m/Stang/felthurig, alle "korthold", vs felt i løpet av en sesong? Jeg spør fordi jeg ikke vet.

 

Et ombyggingssett til 5,56NATO med 2000 patroner, til 200m baneskyting, vil jo koste det samme som 2000 patroner i 6,5x55.

Resten av en 200m-sesong skytes da til halv pris eller lavere. Eller man får skutt dobbelt så mye og blir dermed en bedre skytter.

Har skutt noen Benchrest stevner med 223 Rem og 53 grs kuler. Går utrolig godt i vindstille vær på 100 meter. Litt urolig vind på 200 og ting begynner å skje. Hadde IKKE brukt den oppskrifta til DFS

 

John

Link to comment
Share on other sites

Jeg så noen ganger utstyret til Tonheim i drift. En CNC dreieautomat med stangmating. Programmet inne og riktig verktøy montert så gikk utstyret til det var tomt for materialet i "magasinet". Stangmateriale var dimensjonert slik at det ble minimalt svinn. Produksjonskostnad og materialkostnad vil nok da bli proporsjonalt med kulestørrelse. Mengden av material som må dreies bort og vekt av inngående materiale.

Det som jeg mener er det største problemet er ikke prisen på kulene, men å få løp som en kan stole på vil gi presisjon med slike kuler. @M67skriver at det stort sett er amerikanske piper som går godt med disse kulene og da er mitt spørsmål om pipene er kamret av børsemakere i Norge eller om det er ferdig kamrete piper fra USA? Er det løpets dimensjoner eller toleranser ved kamring?

Link to comment
Share on other sites

On 4/9/2024 at 11:08 AM, Akto said:

Vi har haft planer på 6.5, och vi tog faktiskt fram en 6.5 kula åt Norma AS för ca 2 år sedan men projektet blev tyvärr nedlagt.

Det är mycket troligt att vi kommer släppa en 6.5 kula längre fram, men jag kan tyvärr inte ge någon tidsuppskattning. För att kulorna ska kunna nå Norge måste vi även ha en intresserad distributör, så jag rekommenderar att du tar upp dina önskemål med tex Norma AS.

Om det nå er slik at dreide kuler er så ekstremt følsom for toleranser på kammer og løp, så skjønner jeg at ingen er veldig interessert i et stort parti. Det hjelper heller ikke om kulene må lages på en måte som gir ræva BC for at de skal fungere i et bredt spekter med piper.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

kamret av børsemakere i Norge eller om det er ferdig kamrete piper fra USA?

Alt jeg har er kamret av børsemakere i Norge bortsett fra det som er ferdig fra Sauer. Under kamring gjøres det mye rart rundt om, men jeg har tilgang til dreiebenk og måleklokke ;) Lager du kammeret skjevt nok så går ingenting, men det har jeg "luket ut".

 

Bly skrev (6 minutter siden):

Om det nå er slik at dreide kuler er så ekstremt følsom for toleranser på kammer og løp, så skjønner jeg at ingen er veldig interessert i et stort parti. Det hjelper heller ikke om kulene må lages på en måte som gir ræva BC for at de skal fungere i et bredt spekter med piper

Jeg tror at de er kresne på løpsdimensjoner. Og at f.eks. de som lager piper til 200STR slurver noe endeløst med både løpsdimensjoner og kamring. 

 

I en mailutveksling med Warner Tools sendte jeg borings- og riflingsmål på noen piper jeg hadde - og fikk til svar nokså enkelt at "this will probably not give good results"... Flatline går sånn halvveis (30mm 100m) i de pipene. I ei IBI-pipe jeg har som er kamret "borti Arendal" skyter samme kula 30mm på 500m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, M67 said:

men jeg har tilgang til dreiebenk og måleklokke ;)

Hvordan kontrollmåler du skjevhet i ei pipe som er ferdiglaga på en måte som gir noe mening?

 

11 minutes ago, M67 said:

I en mailutveksling med Warner Tools sendte jeg borings- og riflingsmål på noen piper jeg hadde - og fikk til svar nokså enkelt at "this will probably not give good results"...

Da er man over på samme problem som med støpte kuler hvor man kan kjøpe kuler/tenger i samme kaliber med små inkrementer forskjellig diameter tilpasset den løpsdimensjonen du skal bruke. Jævlig upraktisk!🙄

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (12 minutter siden):

Hvordan kontrollmåler du skjevhet i ei pipe som er ferdiglaga på en måte som gir noe mening?

Det er veldig enkelt å sikte om et løp er krumt. Det er det ene. Men selv krumme løp kan gå godt, også med blyfrie kuler. Jeg har ei pipe som er veldig krum, type godt synlig - den skyter fantastisk bra - til den blir varm. Da trekker den ut til høyre. Man kan skyte felt med den, men ikke bane...

 

Det er veldig enkelt måle om løpet er midt i pipa i munningen, men dette later heller ikke til å bety noe voldsomt. (men ingen av "går noe så sykt" pipene er skjeve noen vei)

 

Det er veldig enkelt å måle om pipa er rett utvendig - noe de ofte heller ikke er.

 

Det er enkelt, men litt mer jobb å måle om kammeret er skjevt. 

 

Sålenge det er like antall riflinger, så er det enkelt (med en slug) å måle riflingsdiameter. Er det 3 eller 5 er det plunder og sikkert mindre nøyaktig, men det går. Enda enklere er det å måle boring. Om løpet er boret like mye gjennom hele er ikke så enkelt å måle, men man får en følelse med det om det er jevnt eller ujevnt å kjøre en tight pusselapp gjennom.

 

Alle disse punktene er på samme måte som bruk av borescope, veldig frustrerende...

 

Jeg har for lite data. Men slik jeg ser det nå, så er måten å ødelegge all presisjon på, å lage kammeret skjevt (nok) - men selv da kan enkelte kuler gå temmelig bra. Det andre er at blyfrikuler ser ut til å like løp med riflingsdiameter nede på spec., ikke flere 1/100 over, slik som er mest vanlig i europeiske 6.5mm løp.

 

 

Bly skrev (12 minutter siden):

Da er man over på samme problem som med støpte kuler hvor man kan kjøpe kuler/tenger i samme kaliber med små inkrementer forskjellig diameter tilpasset den løpsdimensjonen du skal bruke. Jævlig upraktisk!🙄

Nei, jeg tror (merk TROR) at det hele er jævlig enkelt. Få kvaliteten på piper dit den skal være, og få de innvendige dimensjonene dit de skal være. Du kan også bestille kuler av Warner tilpasset ditt løp. 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Alle disse punktene er på samme måte som bruk av borescope, veldig frustrerende...

Å måle en hundredel med pusselapper funker ikke i mitt hode. Skjevt kammer kan jo være mye rart. Å måle det er ikke helt enkelt. Du må jo ha en vippeindikator langt inne i pipa for å kunne finne ut av noe som helst fornuftig. Å måle på utsiden av pipa gir liten mening.

 

Her er en godt forklart metode for å lage et rett kammer. Det er få som går så grundig til verks. De fleste bruker et flytende oppsett og lar piloten til brotsjen styre retningen. Jeg tipper at alle pipen du har er laget slik?

Skal man måle kammeret i ettertid mot løpet må man gjøre samme øvelse med vippeindikatoren.

 

2 hours ago, M67 said:

Du kan også bestille kuler av Warner tilpasset ditt løp. 

Det høres dyrt ut? Men det verste med det er brukergrensesnittet som stilles til skytteren.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

[...] Jeg tror at de er kresne på løpsdimensjoner. Og at f.eks. de som lager piper til 200STR slurver noe endeløst med både løpsdimensjoner og kamring. [...]

 

[...]I ei IBI-pipe jeg har som er kamret "borti Arendal" skyter samme kula 30mm på 500m. [...]

 

K

 

Det er ikke fryktelig lenge til jeg må bytte pipe på et eller flere av mine våpen. Du har nok skrevet om det før, men hvis du skulle bytte pipe og kunne velge på øverste kommersielle og tilgjengelige hylle på markedet, hvilke leverandører ville du valgt?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Alt jeg har er kamret av børsemakere i Norge bortsett fra det som er ferdig fra Sauer. Under kamring gjøres det mye rart rundt om, men jeg har tilgang til dreiebenk og måleklokke ;) Lager du kammeret skjevt nok så går ingenting, men det har jeg "luket ut".

Skal sitere en børsmaker: Hvis ikke emnet holder mål vil ikke oppspenning rette på det, men dårlig oppspenning kan garantert ødelegge et godt emne.

 

 

M67 skrev (3 timer siden):

Nei, jeg tror (merk TROR) at det hele er jævlig enkelt. Få kvaliteten på piper dit den skal være, og få de innvendige dimensjonene dit de skal være. Du kan også bestille kuler av Warner tilpasset ditt løp. 

6.5mm pipene fra europa er vel utrolige dårlige når det kommer til specs, men de skyter jo godt med typiske matchkuler. (Lapua Scenar, Sierra MK, Nosler CC etc) 

Jeg tror også at om kvaliteten og dimensjonene til det de skal være, så er det meste løst. 

Jeg har for få kvalitetsløp på samvittigheten til å dra en konklusjon, men jeg har sett homogene kuler gå dårlig i ganske så mange 200STR løp...

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, 1983 said:

Skal sitere en børsmaker: Hvis ikke emnet holder mål vil ikke oppspenning rette på det, men dårlig oppspenning kan garantert ødelegge et godt emne.

 

 

6.5mm pipene fra europa er vel utrolige dårlige når det kommer til specs, men de skyter jo godt med typiske matchkuler. (Lapua Scenar, Sierra MK, Nosler CC etc) 

Jeg tror også at om kvaliteten og dimensjonene til det de skal være, så er det meste løst. 

Jeg har for få kvalitetsløp på samvittigheten til å dra en konklusjon, men jeg har sett homogene kuler gå dårlig i ganske så mange 200STR løp...

 

Om det er kvaliteten på løp/kamring etc som er avgjørende for resultatet med homogene kuler....

 

Hvorfor er det ingen i Benchrest og F-Class som bruker homogene kuler?

Der alt har blitt testet i jakten på det optimale og kostnader ikke betyr noe for å være i Verdenstoppen.

 

Litt intr å lese det du skriver @M67 ang testing av homogene kuler, da en profilert skytter i DFS miljøet kunne fortelle under ett møte i samlaget at homogene kuler var framtiden for testing av disse viste at de gikk så godt 🤔

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (4 minutter siden):

 

Om det er kvaliteten på løp/kamring etc som er avgjørende for resultatet med homogene kuler....

 

Hvorfor er det ingen i Benchrest og F-Class som bruker homogene kuler?

Det er da det. Flere i F-class bruker Flatiline, i RSA er Peregrine vanlig, og i ELR er det vel minst 50% homogene kuler. også i USA. I RSA er det nesten 100%. Samtidig er det ikke noen drivkraft for å bruke blyfritt verken i BR, F-class eller ELR. Man bruker homogene kuler i ELR fordi de fungerer best (har høyest BC)

 

Sharpshooter skrev (4 minutter siden):

Der alt har blitt testet i jakten på det optimale og kostnader ikke betyr noe for å være i Verdenstoppen.

 

Litt intr å lese det du skriver @M67 ang testing av homogene kuler, da en profilert skytter i DFS miljøet kunne fortelle under ett møte i samlaget at homogene kuler var framtiden for testing av disse viste at de gikk så godt 🤔

 

Da jeg begynte å skyte homogene kuler - Peregrine Rangemaster - begynte jeg i ei IBI pipe med 7.5" riflestigning, kamret av Jonsson hos J&F. Denne pipa skjøt alt som fantes helt fantastisk, og Peregrine enda bedre, og senere Warner Flatlines. Jeg har skutt noen serier på 1000 og 1200m med Flatline som jeg knapt tør å fortelle om - og når jeg kommer til hvor mange klikk jeg stilte så er det bare å løfte armene og rope Halleluja!

Så jeg trodde at de gikk bedre enn alt annet. Litt mer nyansert nå. Men jeg tror fortsatt at det er uproblematisk å gå over til disse kulene. Peregrine koster ikke stort mer enn premium "vanlige kuler" og det er enda ikke konkurranse i markedet. 

Får vi "utdannet" folk til å tørre å kjøpe piper med nok riflestigning, og styre unna de verste 6.77 riflingsdiameter - produsentene, så er mye gjort. Så kan kuleprodusentene ta et skritt tilbake - også i mantlede kuler finner vi at de meste ekstreme høy-BC kulene er mest kresne - og i blyfritt fins bare "ultra høy BC kuler". Det går helt sikkert an å lage ei litt mer moderat kule, med "normal" BC som da trolig er lettere å få til å gå - men man trenger ikke å lage de helt tverre foran heller...

 

K

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, M67 said:
1 hour ago, Sharpshooter said:

Hvorfor er det ingen i Benchrest og F-Class som bruker homogene kuler?

Det er da det. Flere i F-class bruker Flatiline, i RSA er Peregrine vanlig, og i ELR er det vel minst 50% homogene kuler. også i USA. I RSA er det nesten 100%. Samtidig er det ikke noen drivkraft for å bruke blyfritt verken i BR, F-class eller ELR. Man bruker homogene kuler i ELR fordi de fungerer best (har høyest BC)

 

Drivkraften i F-Class/Benchrest er presisjon, og hadde homogene vært bedre så hadde de blitt brukt, garantert. Miljø eller ikke.

 

Under 2023 F-Class Nationales i USA skjøt ingen i Open med homogene kuler f.eks, sjekket ikke F/TR

 

(Se link under)

 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vRNjBLQMxGFNpespXiZnLQE9DGsIaZ-Q2hGZONv3QupyzYha2n5FaALgjyIvRDsf9FnkxNHEXMi1iVv/pubhtml?gid=2075307682&single=true

 

I ELR er det vel nært helt motsatt, der bruker alle homogene igjen pga BC/jevn BC....

 

Er det lettere å få gode resultater med grove kalibre dvs .338 og oppover enn .30 og nedover?

 

John-A

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det var en godt utført test, takk!

 

Hmm... skal veldig lite til før kula endrer samlingen betraktelig. F.eks. lading nr. 8 med 25,6gr krutt. Bare 0,2gr opp eller ned gjør at spredningen dobler seg.

(Dumt spørsmål kanskje.. men er samlingen i mm eller cm?)

 

 

edit: Jeg skjønner ikke hva "SD" og "ES" står for heller forsåvidt... 😅

Edited by joas
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, joas said:

Hmm... skal veldig lite til før kula endrer samlingen betraktelig. F.eks. lading nr. 8 med 25,6gr krutt. Bare 0,2gr opp eller ned gjør at spredningen dobler seg.

Det er nok bare tilfeldigheter. Om han hadde skutt samme test på ny, så hadde samlingene flyttet tilfeldig rundt på seg sammen med ES (maks spreding i fart) og SD (standardavvik). Den konklusjonen du kan trekk ut av dataene er at kula (forutsatt at skytter kan skyte) samler dårlig i den rifla det er skutt med. Type 50-60 mm eller 2 moa'ish..

Edited by Bly
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jess. Samlingene var i "mm" som jeg antok. Regna med de ikke var i cm da det ville vært svært skremmende, men måtte dobbeltsjekke 😅

 

Ikke spesielt gode samlinger da nei. Tror nok ikke jeg kaster meg rundt å bestiller disse kulene. Jeg er avhengig av at kulene går relativt bra på 100m. 

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange skudd pr gruppe?

Uansett hvor god skytteren er stiller jeg tvil til at 0,2 gr krutt opp eller ned åpner en gruppe 30-50mm på 100m. Jeg tenker det er mer tilfeldigheter ute å går.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg er her jeg @Wintel :) 

 

Grafen og testen over her er en initiell test av disse kulene. Våpenet går vanligvis veldig godt, det er en Browning X-bolt som er modifisert lett av børsemaker med annet avtrekk, beddet GRS-stokk samt 620mm matchpipe med 1:7 riflestigning fra Lothar Walther.

 

Dette ble skutt på lørdag, under varierende vindforhold. Det har selvsagt påvirket noe, men gjelder da alle skuddene i større eller mindre grad. Det er skutt på 100 meter, alle samlinger er som nevnt allerede i millimeter. Som Wintel skriver så kommer jeg til å prøve meg litt mer rundt samling 5 - her er det mindre grad av spredning vertikalt og treffpunktet indikerer kanskje at kula forlater munningen i en node. Ladningene i toppen av kruttskalaen er for kraftige, og ga tydelige trykktegn (noe trykkringsmåling også viser i etterkant). Ladedata finnes ikke på denne kula, jeg fikk beskjed om å lade den som en FMJ i samme vektklasse fra produsent. Det får hver enkelt vurdere selv om de ønsker å gjøre. Kulene var satt 0,5mm fra bommene. Jeg tror at det skal gå fint å få denne kula til å fungere, men jeg skal teste mer i forhold til settedybde. Mulig jeg også lader meg nedover, og kanskje skal jeg prøve et litt raskere krutt. N140 eller N135 kan hende. N540 som er brukt her gir dog gode hastigheter. 3 skudd er uansett altfor lite, vanligvis begynner jeg bare med ett skudd i hver kruttmengde for å finne hastighetsnode og treffpunkt, for så å prøve flere skudd i lovende områder. Edit: Jeg bruker to eletroniske vekter ved veiing av krutt når jeg utvikler ladninger, en trikler og en kontrollvekt med nøyaktighet på 0,04 grains.

 

Her er papiret det ble skutt på, det gir i alle fall litt mer informasjon.

 

image.jpeg.c1d45842d290d260ce3cf53f8bed36ee.jpeg

Edited by Akto
La til info om vekt.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den testen der med minst 10 skudd hadde gitt noe verdi,

Med 3 skuddsamlinger så er det ikke noe statistisk signifikant forskjell på noen av ladningene dine.


hastighet og evt trykktegn vil man jo se derimot.

Link to comment
Share on other sites

@meatpukk, det er ingen garanti for annet enn at man muligens kaster bort masse skudd ved å sende avgårde 10-skuddsserier. Min metode er annerledes, men fungerer svært godt. Ofte trenger jeg bare ett skudd per kruttladning for å finne et godt utgangspunkt. Jeg leter alltid etter noder - hastighet og harmoniske. Jeg har ladninger som går svært godt, over hundrevis av skudd, konsekvent. Disse går dit kikkerten er justert. Med nye ladninger så ser jeg etter treffpunkt på Y-aksen, og hastighetsnoder. Når disse to korresponderer så er det overveiende sannsynlig at det er verdt å lade videre i disse områdene. Dette er det samme som OBT i GRT og OCW-teorien, det handler om å slippe kula fra munningen mens løpet er mest i harmoni. For meg fungerer det, også statistisk over tid. Det er sjeldent jeg bruker mer enn 25-30 kuler for å finne en ladning som går svært godt.

 

Edit: Grunnen til at jeg denne gangen brukte 3 skudd per trinn var rett og slett fordi kulene er omtrent gratis og at jeg aldri har skutt messingkuler i dette våpenet. Jeg var rett og slett nysgjerrig.

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

joas skrev (2 minutter siden):

Skulle gjerne sett resultater med bruk av N-140 hvis du har det @Akto :D

Jeg har også 1:7 twist, men løpet er bare 16,5". 

 

Jeg vurderer å prøve med N140, vi får se. Leirdue- og jaktfeltsesongen er i gang, da blir det mindre lading 😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Akto said:

 

Jeg vurderer å prøve med N140, vi får se. Leirdue- og jaktfeltsesongen er i gang, da blir det mindre lading 😅

Tror du denne kula har potensiale til å bli bra med N-140 da?

For min del er det snakk om å lade for bruk i en HK mr223 til dynamisk sportsskyting. Holdene vil jo variere fra noen meter til 2-300m (jeg har ikke vært på så mange riflestevner ennå, så jeg vet ikke hva de lengste holdene normalt er på).

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Akto said:

Jeg har ladninger som går svært godt, over hundrevis av skudd, konsekvent.

Jeg blir overrasket om du finner en ladning med de komponentene ut fra den testen din hvor du er i stand til å skyte ei 30 skudds gruppe under 1 moa. Jeg tipper du kommer til å havnet et sted rundt 2 moa, kanskje mellom 1 og 2 med litt flaks og optimisme?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Akto said:

@joas Blir jo sikkert utrolig gøy på kveldsstevner om du velger et tregt krutt med så kort løp 😄 

 

 

Hehe, det kan godt hende! 

Jeg er ganske fersk i ladeverdenen..., så vet ikke så mye om egenskapene til de ulike kruttene mtp munningsflamme osv. Har bare handlet det som jeg har fått anbefalt eller jeg har funnet ladedata for. Jeg kjøpte N-140 ifb lading av Sierra Matchking 69gr, men disse kulene koster 3,50-4kr pr stk. nå, og er usannsynelig at jeg vil fortsette å bruke for dynamisk hvertfall..

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Akto said:

@joas, da vil kanskje denne kula fungere bedre for din del: https://www.pvas.no/hjemmelading/kuler/campro-223-55-gr-fmj-sbt. (1,74-/stk) Jeg ville da prøvd med N133 med tanke på pipelengde.

åh, se der ja. Ja de var det ikke ille pris på! Vet du om de funker bra?

Mulig N-140 ikke er det beste kruttet til mitt formål. Årsaken til at jeg ville bruke dette, er at jeg har 2-3kg stående. Men kan jo hende jeg kan selge/bytte det i noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd noen få kuler som har gitt slike resultater. 

Jeg hadde ikke giddet å lagt mer energi i den kula, hvertfall ikke med samme krutt.

 

Jeg har også ladninger som konsekvent går godt, noen av de har aldri vært med på en ladestige. 

Akto skrev (1 time siden):

Her er papiret det ble skutt på, det gir i alle fall litt mer informasjon.

Om du tar vekk gruppe nr 2, så er alle skuddene under 2moa og samlingen din er litt lav og litt høyre.

 

Siden du er i testfasen med denne kula, hva skjer om du lader opp 15 skudd av den dårligste og 15 skudd av den beste.

Så skyter du 5 stk 3 skuddsgrupper med hver. Hvordan vi det se ut?

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (31 minutter siden):

Jeg har prøvd noen få kuler som har gitt slike resultater. 

Jeg hadde ikke giddet å lagt mer energi i den kula, hvertfall ikke med samme krutt.

 

Jeg har også ladninger som konsekvent går godt, noen av de har aldri vært med på en ladestige. 

Om du tar vekk gruppe nr 2, så er alle skuddene under 2moa og samlingen din er litt lav og litt høyre.

 

Siden du er i testfasen med denne kula, hva skjer om du lader opp 15 skudd av den dårligste og 15 skudd av den beste.

Så skyter du 5 stk 3 skuddsgrupper med hver. Hvordan vi det se ut?

 

Jeg tror ikke jeg finner noe gull eller lærer noe ved å skyte mer av den dårlige, og den beste ligger for nært det jeg vurderer som maks til at jeg prøver noe mer. Varm ammo fra en varm bil på en varm sommerdag har gitt meg ugøye opplevelser tidligere ...

 

Ladning 5 ligger på Y-aksen, med det ene unntaket. Jeg er sikker på at disse skuddene ble avfyrt dit de skulle rent skyteteknisk, litt mer usikker på vindforholdene, men siden jeg har sett nok av slike avkoblede slengere så er jeg 99 % sikker på at det ikke er vind som er problemet. Jeg er helt enig i at slike avkoblede slengere er dårlig nytt, særlig på så kort hold. Det er et par veier jeg kan ta. Enten fortsette med N540 og lade meg nedover i tråd med hva jeg har gjort hittil, eventuelt prøve mer rundt 5-eren. Eller, bytte krutt og prøve mer. Problemet er at jeg egentlig ikke liker denne kula, den føles lett ... og feil ... og rar, og jeg er usikker på hva jeg egentlig skal bruke den til. Jeg kjøpte 300 stykker fordi den var billig, og for å kanskje være føre var på testingen i tilfelle blyforbud. 

 

Sannsynligheten er stor for at jeg lader 50 skudd i tråd med ladning nummer 5, og skyter de for å stille nysgjerrigheten. Derifra og til innerst i skapet er veien kort :) 

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...