Jump to content

Blyfrie .224 matchkuler fra 2,- hos Norma


Torf

Recommended Posts

Skjønner. Endringer med så små kruttmengder er bare tilfeldigheter. Men om vi ser bort fra nummer 2, som jeg ikke forstår, så er det en form for trend fra 3 og ned til 5 hvor den åpner seg igjen ned mot 7. I midten der finnes det noe som kan være verdt en nærmere kikk. Jeg er fristet til å kline kulene i bommene også, fasongen på kulene er rar, og jeg ønsker å se om det er kast i kulene etter at jeg har satt de i hylsa. Det glemte jeg å sjekke da jeg ladet opp.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Akto said:

 

Jeg har ikke testet de selv, bare registrert at de er billige og finnes på lager :)

 

Skjønner.

Søkte litt etter de på nett, men har ikke funnet noe særlig info om de. Står ikke noe om BC G1 eller G7 på de heller.


Men er N-140 et dårlig krutt for .223 og 16,5" pipe?

En av årsakene til at jeg ble anbefalt dette kruttet, er fordi "kruttkornene" er små. Jeg har ei Dillon 550 ladepresse (som dere antakelig kjenner veldig godt), og visstnok vil lange korn kunne føre til ujevne ladinger. Små kruttkorn vil ikke kile seg like lett, og skulle derfor gi jevnere ladinger så jeg slipper å kontrollmåle hver patron.

Dette er også noe av årsaken til at jeg ble anbefalt N-550 for 30-06 ladingene mine (som forøvrig fungerer helt utmerket)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader kun med en-stasjonspresse, har hatt Dillon tidligere men den ble bare stående. Jeg finner stor glede i å lade (samboeren min strikker, hun mener jeg finner samme tilfredsstillelse av lading) og koser meg med å lade en og en patron. Ikke bruker jeg kruttmål heller. N140 er et godt krutt, som det meste fra Vihtavuori, og godt egnet å drive mellomtunge kuler i .223. Men med den pipelengden du har så vil du kanskje ha en del krutt som brenner utenfor pipa, uten at det har så stor betydning. Jeg får jo det samme selv med N540 som er en del tregere enn N140, selv med mye lengre pipe. N140 er dessuten billigere og ofte lettere å få tak i enn N133. Hvis du makslader i henhold til Vihtavuoris tabeller en 55gr FMJ så vil det koste hhv 1,80- per ladning i krutt med N140, og 2,80- med N133. Så økonomisk sett for dynamisk skyting så sparer du mye penger på å bruke N140. Jeg har null erfaring med dynamisk, kjenner ikke til skyteprogramm eller avstander, men om det er fart du jager så vil du kanskje bruke N133. 

N133 gir en forbrenning i din pipe på 95 % ved maksladning, mens N140 vil ha 82 %. Farta vil være hhv 830 ms (N133) vs 808 ms (N140) teoretisk med din pipelengde, simulert i GRT. 

Når det er snakk om å skyte mye, og du ikke nødvendigvis jager kvart MOA liggende i benk, så ville jeg definitivt fortsatt med N140 da det er det du har og det du har er garantert godt nok! :) 

 

Edited by Akto
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, prisen har selvsagt mye å si. For min del er det egentlig hovedgrunnen til å lade selv. Så N-140 er helt klart et bedre valg sånn sett.

Jeg ser jo for meg at et blyforbud kommer etterhvert. Derfor hadde jeg håpet at denne Infitech-kula var bra, så jeg kunne bytte til den allerede nå.

Link to comment
Share on other sites

Ved Lillestrøm. Jeg tenkte at hvis du holder til på østlandet så har for eksempel Lørenskog skytterlag egen ladegruppe og laderom som medlemmene kan bruke. Uansett, Trondheim består jo av 35 % skyttere så det finnes garantert tilsvarende 😄 Hvis du hadde trengt noen å spille på i begynnelsen altså. 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (2 timer siden):

Tanken på å skyte flere av den dårligste var for å se om det blir likt. Jeg har som sagt ikke troa på 0.2gr krutt utgjør så mye.

 

Jeg testet/ verifisert ladningen jeg bruker i PRS her om dagen. Skyter treskuddsgrupper for å spare ammo, og når jeg tester for å luke ut det verste. Men nå ville jeg sammenligne to ladninger på ordentlig - og jeg har hatt en test raptus, og ene rifla gikk såpass at jeg måtte skjerpe med når det kom til skyting. Så jeg er rimelig sikker på at det ikke er vesentlige skytterfeil.

Den beste ladninga skjøt jeg 5 3-skuddsgrupper, og målte til slutt 15-skuddsgruppa. De målte 3, 7, 11, 15 og 23mm. 15 skudds var 23. Hadde dette vært 5 ulike ladninger kunne jeg lett sagt at den på 3mm var den beste ladninga - men her er det altså samme ladning. 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Yes, vi er veldig enige.

Jeg har en pipe som går godt, 6,5x55. Jeg skyter 136gr Scenar-L

 

Jeg legger ut bilde av 4stk 5skuddsgrupper nå. 
 

Jeg gjorde dette for å verifisere nullpunkt, disse gruppene er skutt med samme ladning og her opplever jeg akkurat det samme som deg. Den gruppen med flua kjente jeg faktisk og var overrasket over at den ikke var lengre ut..

 

uansett, samme ladning, patronlengde, alt på alle 20 skuddene.

Samme dag, samme skytter, samme alt.. eneste forskjellen er at jeg har løfter på kroppen når jeg ladet magasinet. Og hatt en liten pause mellom hver serie for å unngå mirage.

Ladningen er den eneste jeg har brukt, den er altså ikke utviklet med ladestige eller andre ting. Hylsene er glødet og helpresset.

 

Pipa går godt og komponentene er gode, trenger man da å bruke tid og komponenter (penger) for å utvikle ladninger?

 

IMG_3274.png.ea5abe31413b343fbfe6bd1665b175b3.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått testet en liten stige med disse kulene. I og med at det er en ukjent kule uten publiserte ladedata, så gikk jeg utfra Barnes TTSX 55 grains kula med N140.

Bruker et Element sikte som jeg ikke blir helt venn med øyeplasseringa i, og fikk mye varmeflimmer på de 3 midterste ladningene (Viktig å ha noen unnskyldninger klare). Men alt i alt så synes jeg ikke dette var verst, og kommer til å prøve meg på 26 og 27 videre, for å se om det forsetter like lovende. Hastighetene stemmer bra overens med oppgitt for TTSX, 27 grain er maks ladning ifølge tabell, men ingen tegn på overtrykk i mitt våpen. 

Skutt i en Blaser R8 med 1:10 snurr, sittende i benk og med 2.fot og bag. 85 meter avstand og så godt som vindstille.

Viser videre testing samme tendens, så duger dette mer enn bra nok til min skyting med .223 på elgbanen og stål på div. avstander.

 

Dette er mine ladninger i mitt våpen, bruk av samme ladning i et annet våpen gjøres på eget ansvar.

 

 

20240419_182644.jpg.63819c06596e9083618d282ebbe03891.jpg20240419_182708.jpg.ff1afd8279212dd02619bd092401d18b.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mer enn godt nok til elgbane.

Denne er ganske bra!

grundig ladestige, det som er interessant her er 25, 25,5 og 26gr ladningen. Samling på 18, 35 og 18mm

 

tilfeldig? Traff du en node? Er det tendenser? 
 

har du mulighet til å skyte de ladningene en gang til?

Link to comment
Share on other sites

Har ladet opp 12 stk. 26 grain og 13 stk. 27 grain for å sjå om det ligner noe.

Men jeg må innrømme at jeg sitter med en følelse av at hvis skytteren hadde vært litt mer tålmodig og konsentrert, så ville gruppene vært ganske like, og at disse ladningene vil gi 15-30 mm. samlinger på denne avstanden i det store og hele.

Jeg kjøpte en boks med 100 kuler, og har forsatt igjen 50 så jeg skal teste litt mer. 

Link to comment
Share on other sites

Ny test.

Ble så jeg ladet opp samme stige men med 10 skudd av hver, unntatt 26 og 27 som ble hhv 13 og 12 skudd, for og forhåpentligvis se eventuelle trender litt bedre.

Fine forhold da det var helt vindstille, men jeg sitter i en gang og skyter. Det gir meg utfordringer med varmeflimmer da det er minusgrader og lufte i gangen står helt i ro.

Nok om det, testen bekreftet at laveste ladning på 25 grain fortsatt går godt, 25.5 gikk mye bedre enn sist. Med 26 grain ladningen vet jeg ikke hva det er som gikk feil. De 3 første spredte veldig, så jeg begynte på nytt på en annen blink. Gikk ikke så mye bedre der eller. 26,5 ladningen gikk mye bedre denne gangen, mulig at varmeflimmer lurte meg i den forrige testen.

Konklusjonen er at hverken han som tester eller at test fasilitetene er helt optimale 😄 og at testen ikke statistisk signifikant 😆 Men det er moro å skyte, og det ser ut som at kula har potensiale i min børse 👍 Tenker jeg lader opp resten med 25 grain og er fornøyd med det, så får jeg vurdere litt om jeg kjøper større kvanta.

Bildene ble liggende og i feil rekkefølge, men håper det går å se greit for det. Jeg vet ikke hvordan jeg får snudd de.

20240422_201412.jpg.c21db39545b6c95748fdcc4fce6bc8b0.jpg20240422_201315.jpg.1ada8576b1643ab70641799489e52da1.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...