Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

He he, dette er bra! :D Kan sikkert skvise inn 20 bikkjer på ei prøvehelg på Vega, så dette virker jo lovende! :D Så får vi se om en fauve klarer å hamle opp med petitene da! :twisted:

 

Spøk til side; noen av de første som viste interesse her var fauve-folk, og det er knallbra! Den rasen trenger å bli stilt på prøver i forhold til avlsarbeidet også. Så burde vi absolutt hatt med BAN og bleu også... For å gjøre det til ei skikkelig bassethelg. :wink:

 

Og i år vil vi ha med flere av de lokale bikkjene her nord...!!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Flottings folkens! :D Og når vi snakker om Vegaprøven;

 

Det kom diplom og gullmedalje i posten fra Norsk Bassetklubb i dag; NJ(D)CH NUCH Ares ble belønnet med 1. premie Rådyr og 48 poeng på den bevegelige drevprøven på Vega tidligere i høst. Dommer Bjørn Ragnar Myrholmen. Da har han oppnådd tre 1. premie Rådyr med 50, 48 og 45 poeng på de tre prøvene han har stilt på i høst, i tillegg til at han ble prøvevinner i Mosvikprøven.

 

Flink bisk! :D

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, stor respons her, ser ut som det bi treningsfri for Taiko den helga :?:cry::evil:

Eller lar dere søndagen være hellig :D:?:

Grattis :)

He he, vi har jo funnet rutinen nå, så søndag blir sikkert hviledag og reisedag i år som i fjor! :D Da kan vi slippe oss litt mer laus på banketten lørdag kveld vettu! :wink:

 

Grattis igjen troya, sterke resultater! :D

Link to comment
Share on other sites

Noe kortere om man reiser om Krifast, Kristiansund, men 2 ferger og en dyr bom.

Ålesund - Dombås 230 km.

La inn veien om Namskogan, så det ble ferre ferger men det er ikke sikkert det er beste veien :?:

Korteste veien på 1881 er 699 km, 847 km om Dombås.

Link to comment
Share on other sites

Noe kortere om man reiser om Krifast, Kristiansund, men 2 ferger og en dyr bom.

Ålesund - Dombås 230 km.

La inn veien om Namskogan, så det ble ferre ferger men det er ikke sikkert det er beste veien :?:

Korteste veien på 1881 er 699 km, 847 km om Dombås.

 

Hvis dere i sør og vest planlegger, kan man ta fly til Værnes og leiebil både til Vega og Mosvikprøven.Widerøe går til Brønnøysund og da kan man ta hurtigbåt til Vega. etc.

Poenget er at det kan være kjempelurt å planlegge prøvestart så tidlig at man kan få billigbilletter. Alternativ er og Widerøe til Sandnessjøen eller storfly til Bodø og hurtigbåt ned til Vega.

Ruter står på nettet, så det er bare å planlegge :D:D:D

 

Jeg regner med jeg blir å dømme i år på Vega, hvis bassetklubben vil.

Link to comment
Share on other sites

Hvis, og jeg understreker HVIS det blir Vegaprøve (dette skal NBaK ta stilling til på styremøte senere), så kan det ligge an til å bli veldig tidlig i år. Fra torsdag 1. september (ankomst/innkvartering) til søndag 4. september (avreisedag), med prøvedager fredag og lørdag. Hvis opplegget følger malen fra sist høst. Hvis da ikke grunneierlagene gir tillatelse til å avholde prøven ei helg senere. Vi forsøker nemlig å unngå å kollidere med den kommersielle småviltjakta på øya, som begynner lørdag 10. september. Vi må vel belage oss på helga før. Endelig dato får vi bli enig om når styret i bassetklubben skal behandle dette.

Link to comment
Share on other sites

Hvis, og jeg understreker HVIS det blir Vegaprøve (dette skal NBaK ta stilling til på styremøte senere), så kan det ligge an til å bli veldig tidlig i år. Fra torsdag 1. september (ankomst/innkvartering) til søndag 4. september (avreisedag), med prøvedager fredag og lørdag. Hvis opplegget følger malen fra sist høst. Hvis da ikke grunneierlagene gir tillatelse til å avholde prøven ei helg senere. Vi forsøker nemlig å unngå å kollidere med den kommersielle småviltjakta på øya, som begynner lørdag 10. september. Vi må vel belage oss på helga før. Endelig dato får vi bli enig om når styret i bassetklubben skal behandle dette.

 

Det blir jo ei perfekt helg det,nesten sommer da. Flott å kjøre en prøve så tidlig i sesongen ,man kan ha med shorts i sekken og myggspray..... :D:D

Æ glær mæ aillerede :mrgreen:

 

Med disse innleggene så tidlig på året må det bare bli en prøve :D:D

Håpe flere tar signalene og støtter opp om prøven i verdens flotteste terreng

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Høyst uoffisielt men... Jeg regner og regner, ser over resultatene fra sist høsts drevprøver... Jeg kan ikke se at det er noen petiter som har fått høyere poengsum enn Ares i kampen om tittelen Årets Drevhund 2010... :shock: Det er ei tispe; Bustebartens Beinharde Mina, som har fått samme poengsum (128 poeng) og hun er yngre enn Ares, så det kan hende hun går foran på alderen. Det er i såfall vedig fortjent! :D Jeg vet ikke regelverket omkring dette, men poengmessig ligger Ares altså på delt førsteplass i Norge! :D

 

Både Mina og Ares har oppnådd 48 og 50 poeng på de to beste prøvene sine i høst. Beregningen av Årets Drevhund er Egenskapspoengene fra de to beste prøvene, pluss 15 poeng for hver 1. premie. Det blir da 15+15+48+50 = 128 poeng for de to hundenes vedkommende.

 

Får vente og se når dette blir offisielt litt senere i vinter. :)

 

PS: Leif; dette blir spennende! :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og Thyra er nr 4 eller 5 på Årets Drevhund kan det se ut som. :D:D

 

Hun stillte på 4 prøver i høst og fikk en stk 2 premie med 47 Poeng, en stk 1 pr Hare 46 Poeng og Prøvevinner på Vega og en stk 1 pr Rå 47 Poeng og en stk 1 pr hare 47 poeng. Med det har Thyra oppfyllt kravet til NJ(D)CH. Pairene er sendt inn.

Til Årets drevhund har hun 2 stk 1 premier med 47 Egenskapspoeng og det blir 124 Poeng og samme poengsummen har

Idolens Robban. Men den er eldre enn Thyra så da går kanskje hun foran og blir nr 4.

 

Vi får se spennede er det ihverfall om hvem som vinner.

 

Det er med det to kullsøsken i toppen i Norge :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke regelverket omkring dette

 

Regelverket for "årets hund" finner du på http://www.norskbassetklubb.no/resources/1/pdf/aarets%20hund%20-%20endelig%20til%20nett.pdf. Jeg kan ikke finne noe i dette om hva man gjør ved lik poengsum.

 

Både Mina og Ares har oppnådd 48 og 50 poeng på de to beste prøvene sine i høst. Beregningen av Årets Drevhund er Egenskapspoengene fra de to beste prøvene, pluss 15 poeng for hver 1. premie. Det blir da 15+15+48+50 = 128 poeng for de to hundenes vedkommende.

 

Hvis en av hundene har fått 1 pr. m/drevcert vil utregningen blir annerledes, se regelverket referert til ovenfor.

 

Lykke til, blir spennende å se hva som blir resultatet!

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg fant regelverket i ettertid, og det ser ut til at det ble endret i april 2010, da det nye regelverket kom. Der står det ikke noe om at yngre hund går foran eldre, riktig det. I det gamle regelverket, slik det står referert om Årets Hund 2009, så står det spesifikt at yngre hund går foran eldre hund:

 

"ÅRETS DREVHUNDER 2009

Kun norskeide hunder, og utenlandseide hunder hvor eier er medlem

i Norsk Bassetklubb, tas med.

De 10 med mest poeng blir rangert

To tellende prøver.

20 poeng for 1pr m Cert

15 poeng for 1pr

10 poeng for 2pr

5 poeng for 3 pr

Prøver med 0 i premiegrad teller ikke.

Deretter blir egenskapspoenge for de aktuelle prøvene lagt til.

Om to får like mange poeng, vinner den yngste" (min utheving).

 

Dette med at prøver med 0 premiegrad ikke skal telle er heller ikke med i det nye regelverket, for den saks skyld. Ja ja, jeg er veldig fornøyd uansett hva det offisielle resultatet måtte bli. :)

Hvis en av hundene har fått 1 pr. m/drevcert vil utregningen blir annerledes, se regelverket referert til ovenfor.

Ingen av disse hundene har fått drevcert (da må man minst oppnå 52 poeng på en prøve), og poengsummene er ellers helt like, som beskrevet i forrige innlegget mitt. Den eneste forskjellen er som sagt alderen på hundene (Bustebartens Beinharde Mina er 2009-modell, sterkt!!), at Mina har en 1. Hare og en 1. Rå mens Ares har to 1. Rå, samt at Minas resultater er begge oppnådd på bevegelige prøver mens Ares har en bevegelig og en ordinær prøve som tellende. Men dette sier iallfall ikke regelverket noe om.

Link to comment
Share on other sites

 

har spekulert på sånne eg å men eg trur de bi for små skulle hatt noe større.

Er det noen som veit av det ?

Men vi må få utfyllende rapport General Custer

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte 30" Mountainering til meg selv i julegave. De fikk sin første tur forrige helg i 50 cm puddersnø. Gikk igjennom til oppunder kneet.

 

Iak holdt seg stort sett i sporene mine og så ut som Griffen når vi kom tilbake. Nå har han nesten ikke pels igjen på beina! Ble nok litt i tøffeste laget!

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg stusser litt over de svenske statuttene for kåring av Årets Hund, da de belønner de bikkjene som deltar på flest drevprøver (alle drevprøver teller), mens vi her i Norge har to tellende resultat som Årets Hund kåres fra. Ikke alle har samme mulighet eller økonomi til å stille på plenty drevprøver.

 

http://www.fauveklubben.se/ (klikk på Årets Hund) Vet ikke om dette gjelder kun fauve da, om det er annerledes med de andre rasene.

 

For den del synes jeg 5 tellende resultat er litt for mange ved kåring av Årets Utstillingshund i Norge også. Det favoriserer de sørpå som har dungevis av små og store utstillinger de kan hente resultater fra. 3 tellende hadde vært nok, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Endelig ser det ut til at det blir forhold for å slippe bikkje igjen! :D I helga blir det øytur etter hare, ingen grunn til å la sesongen være slutt etter jul! :wink: Jeg mener bestemt at man får ei bedre bikkje hvis den kan få løpe og lose på hare og rev helt til båndtvangen starter i april! :D Å ha en kort sesong kun på rådyr 2-3 måneder i året blir litt for lite etter min smak. Det har iallfall ikke gått utover rådyrhunden i Ares å jage hare og rev utover vinteren, snarere tvert imot..! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...