Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

Skjønner ikke de som mener at en prøve er en bortkastet dag. Jaktprøve er uansett god trening og en potensielt fin dag i skogen. Og en utstilling er god sosialisering av bikkja, samt en god anledning til å treffe andre hundefolk. Begge disse tingene er jo rett og slett bare hyggelig!

 

For de som ikke driver med dette fra før og som bare skal ha en "jakthund", er jeg ikke sikker på at de ser det slik. Hvordan skal man vite hvor positivt dette kan være om man aldri har prøvd? Hvordan skal man få frem at det kanskje ikke er så mye forberedelse som kreves for de som i utgangspunktet ikke har interessen eller ser nytten? Om interessen er lav, og man ikke ser nytten forstår jeg godt at folk kan se på det som en bortkastet dag.

 

Spørsmålet er vel hva som må til for å øke forståelsen for hvorfor dette er viktig, og hvordan man kan legge til rette for å få flere folk til å stille. Med tanke på hvor mange hunder som ikke stilles vil det være i alles interesse å gjøre noe med dette, for å få bedre underlag for å vurdere resultatene av avlen, og da blir det for enkelt å bare legge ansvaret for dette på den enkelte oppdretter, slik noen antyder tidligere i tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kommer til å stille på prøver med Pia, om det blir noe resultat å skrive hjem om, de første gangene er ikke sikkert. Men jeg kommer helt sikkert til å lære mye og få med gode råd og tips.

Får erfaring og vet litt mer om hva som betyr noe og ikke. Samt hunden får erfaring sammens med andre hunder og hva den skal gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner for lite til blodslinjer på disse ennå,så blander meg ike inn,så en liten avsporingsfråga:Ser det brukes noen importer i avl i Norge/Sverige fra England,Nederland,Frankrike.Hvordan vet man at disse har de egenskapene vi vil ha?Jaktes det no særlig på samme måte som her i England/Nederland?Er viktig med nytt blod i en liten rase,men ikke vits å parre med en sofahund uten jaktegenskaper bare for å få nytt blod vel?Så kan noen fortelle meg litt om dette utenlandske blodet som er tatt inn siste åra?Vil ha en hund med jaktlyst om ikke mer..

Link to comment
Share on other sites

Og når det taes inn hunder fra nevnte land bør disse stilles på jakprøver FØR de brukes i avl. Med små raser kan man fort vanne ut jaktegenskapene. Ser at hunden som omtales med 18 cert. ikke har jaktpremiering og i mine øyne avles det ukritisk på denne? At hunden er riktig i følge rasestandard er sikkert, men jeg synes man skal kunne kreve bedre dokumentasjon på jaktegenskaper før man setter så mange kull til værden.

 

Synes også det er litt rart at nevnte person annonserer i siste Bassetpost med mange handhunder til avl. Mange av disse kan ikke dokumentere gode nok jaktegenskaper. Fremtidig leder i klubben burde være mer kritisk.

 

Edit: "SLeif"

Link to comment
Share on other sites

Fint at vi får en debatt rundt dette, håper noen av oppdretterne kan gi sitt syn.

 

Når det gjelder dette med å få testet jaktegenskapene i avkommene så har jeg sjekket et eksempel på Dogweb. Der er det en hannhund som fikk sitt første kull etter seg 2 år gammel, alderen i seg selv er jo forsåvidt ikke for ung egentlig, men den er ikke stilt på jaktprøve. Den hunden fikk syv kull etter seg på et halvt år!

 

Altså syv kull på et halvt år med en 2 år gammel hannhund, umerittert på jaktprøver.

 

Det er jo øyensynlig at man her ikke har tenkt å ta seg tid til å se hvordan avkommet blir, hverken eksteriørt eller i forhold til jaktegenskaper. Det er bare avlet og avlet, på en pen hannhund, men uten dokumenterte jaktegenskaper. Tispene som er brukt til denne hannhunden er én jakt- utstillingschampion, to utstillingschampioner og de fire siste er umeritterte. Der Dogweb har registrert jaktprøveresultater (startet de først med i 2009) så er det nokså middelmådige resultater på disse tispene. Jeg har ikke oppføringene for championtispa, men i tillegg til den så er det bare ei tispe som har oppnådd en 1. premie, ellers er det 0. og 3. og 2. premier. Tre av tispene står ikke oppført med drevprøveresultater.

 

Jeg mener man burde sette en hund i avl/et kull eller to når man vet at denne jager. Så kan man evt gire ned tempoet i avlen med denne til man ser hvordan avkommet blir, og om de jager. Som flere her er inne på. De som er interessert i jaktprøver stiller hundene sine ca tidligst ved halvannet til to års alder. Man vil jo gjerne ha de ferdig innjaget, og trygg på at de jager bra, før man stiller de på prøve. Så kan man avle innimellom, helt til hannhunden når pensjonsalder for avl. NKK anbefaler vel inntil 8 års alder for hannhunder. Istedet for å spy ut 7 kull på et halvt år med en 2 års gammel umerittert og uprøvd hannhund.

 

Det er klart at "linjene jager" også, dvs man skal også se på stamtavla bak hannhunden (og tispa). Når man ser bakgjennom linjene på den hunden jeg har brukt som eksempel, så er det ikke noe spesielt ved den. Normal, middels, ikke noe som imponerer. Noen jaktchampioner finnes det, men overveiende umeritterte hunder.

 

Jeg vet også at det er endel oppdrettere som sliter med å få unna valpekullene for tiden. Markedet er nokså mettet. Da mener jeg det er ytterst viktig å ha veldokumenterte jaktegenskaper på de hundene man vil avle. For det er jo jakthunder vi sysler med?

 

Tenk om vi i 2020 kunne tatt i bruk sæden til årets drevhund fra 2010.

Joda, Ares står ute i snøen og fryser ballene og sæden sin ute i kulda i skrivende øyeblikk! :mrgreen:

(Ikke sikkert han blir Årets Drevhund, siden en yngre tispe står med lik poengsum)

Link to comment
Share on other sites

Kan man kreve det? Jeg er helt enig i at man kan ønske det, men er usikker på om man kan kreve det. Siling av kjøpere etter hvilket inntrykk man får er en ting, men å stille formelle krav tror jeg er vanskelig. Har hørt om oppdrettere som betaler tilbake en del av valpprisen dersom bikkja stilles på prøve. Tror det er en enklere måte å gjøre det på.

 

Som oppdretter er det du som kan stille krav. Det er opptil evt valpekjøpere om de aksepterer betingelsene. Hva som er enklest får vel hver og en avgjøre.

 

Skjønner ikke de som mener at en prøve er en bortkastet dag. Jaktprøve er uansett god trening og en potensielt fin dag i skogen. Og en utstilling er god sosialisering av bikkja, samt en god anledning til å treffe andre hundefolk. Begge disse tingene er jo rett og slett bare hyggelig!

 

For de som ikke driver med dette fra før og som bare skal ha en "jakthund", er jeg ikke sikker på at de ser det slik. Hvordan skal man vite hvor positivt dette kan være om man aldri har prøvd? Hvordan skal man få frem at det kanskje ikke er så mye forberedelse som kreves for de som i utgangspunktet ikke har interessen eller ser nytten?Det er her informasjonsansvaret til oppdretter kommer sterkt inn. Om interessen er lav, og man ikke ser nytten forstår jeg godt at folk kan se på det som en bortkastet dag. En jaktprøve er som en helt vanlig jaktdag, uten felling. Hunden får sin trening uansett.

 

Spørsmålet er vel hva som må til for å øke forståelsen for hvorfor dette er viktig, og hvordan man kan legge til rette for å få flere folk til å stille. Med tanke på hvor mange hunder som ikke stilles vil det være i alles interesse å gjøre noe med dette, for å få bedre underlag for å vurdere resultatene av avlen, og da blir det for enkelt å bare legge ansvaret for dette på den enkelte oppdretter, slik noen antyder tidligere i tråden.

Leste du egentlig hva jeg skrev ? Jeg har vel ikke noe sted sagt at alt ansvar skal skyves på oppdretter.I hvilken ende tror du det er enklest å begynne ? Klubben består av hundeeiere og oppdrettere. En generell infokampanje fra klubben hadde selvfølgelig vært fint, men den nærmeste kontakten en valpekjøper har i starten, er som regel med oppdretter. Denne har en mye større påvirkningsgrad på en valpekjøper, enn et infoskriv fra raseklubben. Det er den enkelte oppdretter som tar valget om en parring skal gjennomføres, raseklubben sitter ikke og ber om dette, så da bør det vel være klart hvilket ansvar som hviler på oppdretter. Det som da blir viktig, er seriøse oppdrettere som avler på ønskede egenskaper, og da kommer viktigheten av et fungerende avlsråd inn i bildet.

 

Det er en god tanke å fryse ned sperm. Dette kan imidlertid enkelt gjennomføres av hundeeier selv. Jeg vet ikke om noen andre raseklubber som tar ansvar eller styring over dette. Kan heller ikke se at det skal være klubben sitt ansvar, ei heller at det er ønskelig at klubben sitter med råderett over dette. Jeg ville ihvertfall hatt råderetten over mitt eget blod selv. Det er heller ikke mulig å lage et system hvor raseklubben kan kreve å få fryse ned doser fra enkelte hunder. Men det er en god ide å oppfordre eiere av gode hannhunder til å gjøre dette, og jeg synes det da ville vært naturlig at opplysninger om at det finnes nedfryst sæd, legges inn i opplysningene om hunden, i den tidligere nevnte databasen over godkjente avlshunder.

Link to comment
Share on other sites

Gjengir de tre første punktene i NKKs avlsstrategi og etiske grunnregler, hvor NKK proklamerer:

 

Det er en selvfølge at medlemmer av Norsk Kennel Klub overholder følgende grunnregler.

1. Avl og utvikling av hunderaser skal baseres på langsiktige mål og sunne prinsipper slik at avlen fremmer god helse, godt temperament og rasetypiske bruksegenskaper.

2. Avlen må tjene formålet med å bevare og fortrinnsvis utvide den genetiske variasjonen i rasen. Matadoravl og sterk innavl bør unngås.

3. Oppdretteren må drive sitt oppdrett med de nødvendige kunnskaper om rasen, raselinjer, hundehold, avl og oppdrett, samt arbeide for å ivareta og utvikle den aktuelle rasen gjennom valg og kombinasjon av avlsdyr.

Kilde: NKK/Norsk Bassetklubb http://www.norskbassetklubb.no/resource ... pdrett.pdf

 

I referat fra seminar om genetikk og avl for hund, v/ Hanna Helgeland (NBaK mars 2010), kan man lese følgende:

Valg av avlsdyr.

Den viktigste egenskapen til et avlsdyr er å produsere gode avkom. Den sikreste metoden for å velge et godt avlsdyr er derfor ved å måle egenskaper hos avlsdyrets avkom. Av naturlige årsaker (lite utvalg, forholdsvis kort levealder, små populasjoner) er denne metoden lite brukt i hundeavl.

Den mest brukte metoden for å velge avlsdyr er utvalg etter dyrets egne prestasjoner. Denne metoden er sikrere enn utvalg etter avstamning (slektningers prestasjoner), og er nest etter avkomstgransking den sikreste metoden for utvalg.

 

Videre kan man lese der:

 

Matadoravl.

”En hund bør ikke ha flere avkom enn tilsvarende 5 % av antall registrerte valper i rasen over en 5 års periode.” (Per-Erik Sundgren, gjengitt i ”Genetikk, avl og oppdrett”, A.Indrebø 2005.)

Eks.: Rase med 200 registrerte valper årlig: 200 valper x 5 = 1000, 5 %: 50 valper. Dvs. en hund i denne rasen bør ikke ha flere enn 50 valper etter seg.

Kilde: Norsk Bassetklubb :arrow:http://www.norskbassetklubb.no/resource ... eferat.pdf

 

Hvis vi forutsetter at det er 100 registrerte valper av petit årlig da, så kommer man fram til 25 avkom etter hver hund. Om vi da snakker om en hannhund med 37 registrerte avkom etter seg, og et nytt kull fødes som sagt i disse dager, og den hunden er annonsert for bruk i fortsatt avl. Er det forsvarlig?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er belyst tidligere gjennom oppdretterseminar i forbindelse med årsmøter, noe som også er gjengitt i Bassetposten, så jeg regner med at oppdrettere er klar over disse føringene. Jeg synes spørsmålsstillingen VET først kom med er relevant for de som har spørsmål omkring dette med avl og oppdrett. Som jeg ser det er ikke dette klaging, men relevante spørsmål det må være lov å diskutere.

 

Jeg skriver ikke lenger i Bassetposten, av grunner jeg ikke vil komme inn på her.

 

Slike diskusjoner er nyttige, og hvis det fører til at folk er mer kritiske til hvilke kull de velger valper fra, så er det positivt. Man har større sjanse til å få til en god jakthund fra et kull med meritterte foreldredyr.

Link to comment
Share on other sites

Leste du egentlig hva jeg skrev ? Jeg har vel ikke noe sted sagt at alt ansvar skal skyves på oppdretter.I hvilken ende tror du det er enklest å begynne ?

 

Ja, jeg leste hva du skrev. Om du ser på hva jeg har skrevet sier jeg ikke at klubben skal ta et slikt ansvar alene, heller. Oppdretter har en veldig sterk innvirkning på den enkelte valpekjøper i forhold til å få folk til å stille på prøver, det er jeg enig i. Men dette vil da gjelder innvirkning under de gjeldende retningslinjer.

 

Et av forslagene jeg skisserte tidligere forutsetter at man f. eks gjør endringer i prøveregler for å få en mer grunnleggende test av hele valpekull. Jeg tviler på at en oppdretter kan få til denne typen endringer alene. Poenget her, uavhengig av hva man mener om et slikt forslag, er at det kanskje ikke er snakk om enten/eller, men heller både/og.

 

Det som da blir viktig, er seriøse oppdrettere som avler på ønskede egenskaper, og da kommer viktigheten av et fungerende avlsråd inn i bildet.

 

Det er jeg helt enig i. Og det tviler jeg på at man får til uten at man får et fokus på det gjennom klubben. Igjen er det altså kanskje heller kombinasjonen av tiltak som gir ønsket effekt, enn bare det oppdretter eller klubb gjør hver for seg.

Link to comment
Share on other sites

Ser dere refererer til siste nummer av Bassetposten. Er det lenge siden det kom? Har ikke kommet noe her, i alle fall ikke i det siste :?

 

Jeg mener mitt eksemplar kom i forrige uke.

Link to comment
Share on other sites

Heisan

Et viktig tema dere diskuterer ett avelsråd med god kunskap om rasen og som tør og gjøre forandringer er gull vært .Jeg mener også at det bør komme noen føringer (anbefalt krav) til avlshunder.Nå er det styret i klubben som velger avelråd så om dere ønsker og forandre på det må dere møte opp når styret skal velges.

 

Funnsjødalen

Som oppdretter er det du som kan stille krav. Det er opptil evt valpekjøpere om de aksepterer betingelsene. Hva som er enklest får vel hver og en avgjøre.

 

Som oppdretter prøver du og plukke ut de riktige kjøperne Men og pålegge dem og stille på prøver syntes ikke jeg er riktig ,Har du kjøpt en hund er den din og det er eieren som bestemmer hva han vil gjøre. som oppdretter har du et ansvar m rettledning og hjelp og selfølgelig prøver vi og oppmuntre kjøperen og stille på prøver.

Rase klubben /oppdretterne kan kansje sponse (skaffe sponsere) til en skikkelig gullerot til årets drevhund ved siden av det flotte fatet vi får?

 

Til ex kan kansje beste drev hund automatisk bli påmeldt til Basset NM uten kostnader for eieren????

Link to comment
Share on other sites

Til ex kan kansje beste drev hund automatisk bli påmeldt til Basset NM uten kostnader for eieren????

Det var ikke så dumt forslag, kanskje såfremt hunden oppfyller de andre kvalifikasjonskriteriene til et evt NM. Liker tankegangen din (og det har ingenting med min hund å gjøre).

 

Hoffvoff; Bassetposten kom rett før helga til meg, og noen fikk den tidligere i forrige uke vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Funnsjødalen

Som oppdretter er det du som kan stille krav. Det er opptil evt valpekjøpere om de aksepterer betingelsene. Hva som er enklest får vel hver og en avgjøre.

 

Som oppdretter prøver du og plukke ut de riktige kjøperne Men og pålegge dem og stille på prøver syntes ikke jeg er riktig ,Har du kjøpt en hund er den din og det er eieren som bestemmer hva han vil gjøre. som oppdretter har du et ansvar m rettledning og hjelp og selfølgelig prøver vi og oppmuntre kjøperen og stille på prøver.

 

Som du kanskje ser, så sier jag at man KAN stille krav. Jeg har aldri stilt som krav at mine avkom SKAL stilles på noe som helst, men dette er faktisk ikke uvanlig. Jeg er enig i at man selv bestemmer over sin egen hund, men jeg kan ikke se noe stort problem rundt dette. Det er jo bare å la være å kjøpe valp fra en oppdretter som evt stiller slike krav da. Jeg heller også mer mot å veilede og oppmuntre valpekjøperene. Allikevel er det MITT valpekull, det er JEG som har foretatt valg og vurderinger for å gi min skjerv for å forbedre rasen. Det eneste referansepunktet jeg har for å måle kvaliteten, er at avkommene stilles på prøve. Dette er selvfølgelig en viktig pekepinn på om du har gjort ting riktig eller ei. Så jeg hever ikke øyebryn overfor oppdrettere som stiller dette som krav. Tror ikke jeg er alene om det heller, for det ser ut for at de får solgt valpene sine. Jeg synes det vitner om seriøsitet.

 

Dette er imidlertid ingen kjepphest for meg, det ble bare nevnt som en mulighet for å få flere hunder på startstreken.

 

Samhandling i alle ledd, som nevnt over, er nok den absolutt riktige vei å gå. Nytenkning og stimulering er aldri feil. Det er vel også flere oppdrettere der ute som burde være kapable til å lansere noen ærespriser ? Videre synes jeg jo at NBaK's avls- og oppdretterpriser bør være noe å sikte imot for de visjonære :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er det styret i klubben som velger avelråd så om dere ønsker og forandre på det må dere møte opp når styret skal velges.

 

Dette synes jeg er helt bak mål. Det vil si at jeg er nødt til å finne ut hvem valgkomiteen har fremmet forslag på som styremedlemmer, for deretter å kontakte disse og finne ut hvem de ønsker i avlsrådet ? Man kan vel lett se habilitetsspørsmålet komme opp også, når et valgt styre som består av frittstående oppdrettere, skal velge avlsrådet. Videre er det litt merkelig at styret i en klubb som favner flere raser, skal velge avlsråd for alle de tilknyttede rasene. Hvis styret f.eks. innehar en representant for BAN, skal denne ene personen bestemme hvem som skal sitte i avlsrådet for BAN ??? Det er noe som skurrer kraftig her, men det er mulig jeg ikke har fått med meg alle detaljer. Et avlsråd bør velges av medlemmene innenfor rasen, og det bør gjerne velges for en femårsperiode mtp kontinuitet i arbeidet.

 

Jeg synes kanskje det er på tide å vurdere om hele klubboppbygningen er gått ut på dato. Dette var sikkert et greit opplegg for 25 år siden, men jeg må si at jeg virkelig undrer meg over det faktum, at idag, så består i praksis styret for PBGV av en enkelt person.... En rase som har drøyt 100 nyregistreringer pr år. Jeg mener det bør vurderes om flere av rasene bør skilles ut i egne klubber, og evt være i en sammenslutning i NBaK. Hva om det hadde vært en klubb og ett avlsråd for alle setterrasene ???

 

Lurer på om jeg har havnet på helt feil jorde her, så hvis noen vet mer om intensjoner og praksis rundt dette, opplys meg !!!

Link to comment
Share on other sites

Ja er klar over det, men begynte å grave i dette først nå, og fristen for å sende inn saker er passert. Jeg regner med styret nekter å behandle dette nå. Men det skal nok følges opp, vær du trygg. Er forhindret fra å delta på dette årsmøtet, men kommer garantert neste år.

 

Jeg er klar over at alle disse rasene har eget avlsråd, men det forandrer ikke det faktum at det er 1, max 2 representanter fra hver rase som bestemmer hvem som skal sitte i respektive avlsråd. Men, det kan vel passe enkelte aldeles utmerket...

 

Har heldigvis fått noen følere på at enkelte oppegående oppdrettere vil prøve å ta tak i retningslinjer for avlsråd relativt raskt, så da er det håp :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde kanskje vært kjekt om det sittende styret hadde tatt opp dette FØR det kommende årsmøtet? Klargjort hva man skal forholde seg til i forhold til avl? Vi burde fått hannhundliste, og anbefalinger fra styret i bassetklubben i henhold til NKKs anbefalinger om sunn, selvkritisk og fornuftig avl.

 

Man burde stilt krav om 1. premie på utstilling og 1. premie på drevprøve for å kunne avle! Både på tispe og hannhund. Javel sier noen; da blir bredden i blodet for dårlig. Ja svarer jeg; men da er det jo bare å stille avlsdyrene på utstilling og prøver da? Det er ikke verre enn det... Da får man jo en klar indikasjon på hva bikkja duger til i skogen! Og hensikten med avl er jo å forbedre rasen? Da kan vi da vel stille strengere krav?

 

Det er jo en jakthundrase vi holder på med!

 

Er det så at noen har klingende mynt som drivkraft for avlen? Klart; det er lov å tjene noen kroner, men da skal man drive seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Man burde stilt krav om 1. premie på utstilling og 1. premie på drevprøve for å kunne avle! Både på tispe og hannhund.

Er det så at noen har klingende mynt som drivkraft for avlen? Klart; det er lov å tjene noen kroner, men da skal man drive seriøst.

 

Helt uavhengig av avlsråd og retningslinjer er det til slutt den enkelte oppdretter som avgjør hva det avles på. Det er selvfølgelig til hjelp å få anvisninger i form av hannhundlister og andre retningslinjer, men om man ikke har det er det fremdeles lov for den enkelte oppdretter å stille krav til det avlsmateriellet han/hun bruker. :)

 

Jeg tror vel også at det er en del valpekjøpere som er såpass oppegående at de ser an hva de kjøper valp etter. Dette vil jo også bety at valper etter meritterte foreldre er lettere å selge. :)

 

Når det gjelder klingende mynt som drivkraft, så tror jeg at den som er ute etter lettjente penger nok bør begynne med noe annet enn hundeoppdrett. :?

 

 

Edit: La til litt

Link to comment
Share on other sites

Hvis valpekjøpere er klar over at klubb/avlsråd anbefaler at foreldrene i et kull skal være drevpremiert i det minste, så er det lettere å være skeptisk til de som selger valper fra kull der den ene eller begge foreldrene ikke er stilt på drevprøve.

 

Mitt råd til nye valpekjøpere: Vær kritisk til kullet du vurderer valp fra! Styr unna hvis foreldredyrene ikke er premiert (helst 1. premie) på drevprøve! :wink: Om alle hadde dette i bakhodet så vil det tvinge fram en holdningsendring blant oppdrettere.

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall viktig at man med god samvittighet kan henvise til raseklubben for at eventuelle valpekjøpere kan få god og nyttig informasjon. Mange førstegangseiere vil nok også søke etter raseklubbens sider, og da er det betryggende at evt valpekull som annonseres der, er etter fornuftige parringer etter foreldre med dokumenterte egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Ser det har vært mye friskt snakk her inne i det siste. Morsomt å følge diskusjonen om avl for meg som er fersk med hund og kanskje har noen drømmer og visjoner for min egen tispe etterhvert.

 

Selv valgte jeg å gå utenom valpeformidlinga for å finne meg en "dugandes" valp. Studerte lenge hunder, stamtavler med tilhørende meritter på forskjellige tisper som kanskje skulle parres. Sa fra dag en at jeg ville ha valp fra foreldre med godt meriterte stamtavler, Uten premieringer i stamtavla, ei heller valp. Hadde gått til innkjøp av rådyr og rådyrjakt filmene og pga de, ble Bøjentan's et naturlig sted å starte. Der følte jeg fikk napp og siden Merete hadde flere aktuelle tisper, så la jeg andre oppdretter på is inntill det ble parring og jeg fikk et endelig ja eller nei på å få kjøpt en valp. Resten av historien er gjentakelser fra tidligere :)

 

Ona hatt sitt første opphold på et hundehotell, mens matfar har hatt noen late dager på stranda i Thailand. På hundehotellet hadde hun veldig mye samvær med andre hunder, var mye i aktivitet og trivdes fra første stund. Et opphold jeg tror hun vokste mye på, mentalt sett. Under oppholdet fikk hun også sin første løpetid og den har nå vart i 12 dager. Får håpe på relativt faste sykluser på ca 6mnd slik at vi går fri for løpetidene midt i rådyrjakta :)

 

Har et spørsmål om trimmebord for petiter. Ona er ganske pelsrik generelt og trenger nå en skikkelig runde med napping. Lest meg frem til, og også blitt fortalt at et trimmebord med tilhørende galge forenkler napping og pelsstelljobben mye, siden hunden blir roligere i høyden enn den er om vi har den på gulvet. Sett meg rundt på nettet og det finnes mye å velge i. Funnet frem til Amalie og Plushpuppy som de to mest aktuelle, men usikker på hvilken størrelse jeg trenger. Noen av dere som har noen gode tips her? Del gjerne også egne erfaringer rundt dette. Allerede gått til anskaffelse av pelstellshefte og nappevideo, som skal studeres ektra nøye de neste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Stellebord? Det har helt sikkert noe for seg, dessverre har jeg ikke nå tips å gi deg. Forøvrig gir jeg her en stilstudie av en av våre venner her inne som tar bikkjestellet på impulsen, av det akrobatiske slaget, og det funker! :mrgreen:

 

normal_DSC00977.jpg

 

normal_DSC00978.jpg

 

Thyra_kloklipp.png

 

Thyra, upps der røpet jeg meg :lol: tar det med knusende ro, like artig hver gang! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg trimmebord med galge på NKK-utstillinga i Trondheim i sommer. Det er en meget god investering. Usikker på merket på mitt bord, men det måler ca 90x60. Der får jeg plass til både Petit og Setter. Kan være lurt å undersøke på utstillinger og messer, da er det gjerne tilbud. Mitt kosta vel ordinært 2000,- men fikk det for 1200,- :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger vedr bord.

 

Ender nok opp med bordet til Plushpuppy med tilhørende galge. Et sammenleggbart bord med mål 81x52x78cm. Bordet koster kr 1090 og galgen koster kr 299. Koster en del mer enn Biltema sitt, men vil tro det er en del lettere og hendig, samt kurven under er kjekk til å ha til utstyret, godbiter og annet som trengs.

 

139__large_1.jpg&w=190&h=126

 

Til pelsstellet bruker jeg børste, en potesaks og to forskjellige kammer, (en grovtinnet og en spesialkam til å grave ut underulla med)

 

Stellebord? Det har helt sikkert noe for seg, dessverre har jeg ikke nå tips å gi deg. Forøvrig gir jeg her en stilstudie av en av våre venner her inne som tar bikkjestellet på impulsen, av det akrobatiske slaget, og det funker! :mrgreen: :

Kjekt tak som benyttes på Thyra. Prøvd dette selv og det fungerte å trimme bakenden på Ona.. :D

Link to comment
Share on other sites

Stellebord? Det har helt sikkert noe for seg, dessverre har jeg ikke nå tips å gi deg. Forøvrig gir jeg her en stilstudie av en av våre venner her inne som tar bikkjestellet på impulsen, av det akrobatiske slaget, og det funker! :mrgreen: :

Kjekt tak som benyttes på Thyra. Prøvd dette selv og det fungerte å trimme bakenden på Ona.. :D

Jepp, bikkja kapitulerer totalt, skjønner at man ikke kommer seg unna! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke så mye jakt på oss pga ekstraordinær båndtvang og litt for mye snø for kortbeinte.

Men vi slår ihjel ventetiden med å gå en del på ski.

Og kortfotingene er med, perfekte trekkhunder for ungene.

P3030066.JPG

 

P3040072.JPG

 

Blir en del mil i løpet av vinteren. :D

Link to comment
Share on other sites

Oda har det ikke lett om dagen...mye rådyr ute å går men ho får jo ikke lov til å jage på døm :mrgreen: Men ho fikk hilse på ei rådyrgeit som hadde blitt påkjørt. Det gikk så busta føyk.. Arti og se ho sånn :D . I høst fikk ho hilse på en bukk jeg skøyt, da krøyp ho fram til den og snusa forsiktig..

Link to comment
Share on other sites

Oda har det ikke lett om dagen...mye rådyr ute å går men ho får jo ikke lov til å jage på døm :mrgreen: Men ho fikk hilse på ei rådyrgeit som hadde blitt påkjørt. Det gikk så busta føyk.. Arti og se ho sånn :D . I høst fikk ho hilse på en bukk jeg skøyt, da krøyp ho fram til den og snusa forsiktig..

Godt å høre at Oda også veit hvordan rådyra lukter :) Selv har jeg etablert en rådyrforing 100m unna huset, med 6-8 dyr som er fast innom. Ona får alltid være med når plassen etterfylles med fór, noe som er stor stas. Det hun liker minst er det fordømte bandet som stopper henne i å utforske godlukta på egenhånd.

 

Ellers er jo Bøjentan's O-kull nå passert 11mnd. Ona ble veid og målt i helga og er nå 33-34cm høy og veier 12,5kg. Altså ingen kjempe av ei tispe. Får tro hun ikke blir målt til å være for lav når vi etterhvert skal prøve oss i ringen. Standarden sier vel 34-38cm (+/-1cm) på petiten om jeg ikke husker feil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Morro å lese at innteressen for "godlukten" er der :D . Er jo ikke såååååååååååå lenge til 21 aug da :lol:

 

Høres ut som Oda er av fin str, du kan nok regne at hun fort kan få en halv-en cm til i høyden. Så høres ut som en fin str for meg :D

Dere får stille en gang på uts i løpet av vår,sommer å dere er klare for å starte på jaktprøve til høsten :D

Link to comment
Share on other sites

Kjekk lesing:) har ikke målt eller veid Olivia i det siste, men skal gjøre det i kveld!

Var ute en tur på noen jorder helt nede med stranda igår kveld. Iløpet av en times tur talte vi 11 harer som flokket seg sammen. Både Olivia og drevervalpen til en kammerat av meg ville nok ta disse krypa som luktet så godt! :) Morsomt å se hvor ville de blir når puselukta når nesen!! :D

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som Oda er av fin str, du kan nok regne at hun fort kan få en halv-en cm til i høyden. Så høres ut som en fin str for meg :D

Dere får stille en gang på uts i løpet av vår,sommer å dere er klare for å starte på jaktprøve til høsten :D

 

Godt å høre Merete at du mener Ona (regner med det var hun du mente) er av en fin størrelse. Morsomt etterhvert å få høre målene på de andre i kullet som også er her inne. :) Ser for meg å stille på noen utstillinger fra mai og utover og kanskje ta med meg familien og oppleve bassetlivet i Hokksund tidlig i juni :) men først er det dressurkurs og kanskje et ringtreningskurs om jeg kommer over et før den tid. Tror nok matfar trenger like mye kursing i ringen som Ona.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Supert om dere stiller unghundene på utstillinger og jaktprøver! :D Det kan være litt forvirrende og endel å sette seg inn i i starten, men det er artig også, især når det går bra. Begynn allerede nå med å trene bikkja til å stå pent, også på et bord, det har man mye igjen for. Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...