Jump to content

Bestille foldestokk fra utland


furuoglyng

Recommended Posts

Så lenge våpenets totallengde er over en viss lengde, så kan du montere stort sett hva du vil. Men siden dette er hagle, kan du ikke ha frittstående pistolgrep. Da faller jo de fleste foldestokker og teleskopstokker bort. Eneste teleskopstokk jeg kommer på som ikke har pistolgrep er et av magpul sine til Remington 870, om jeg husker rett.

 

Om du vil ha pistolgrep på hagla (ihvertfall det nærmeste), så finnes det en del stokker som har ei linje fra bunnen av pistolgrepet som går helt bak, da er det ikke frittstående lengre og derfor lovlig.

 

Når det gjelder lovgivningen rundt dette, så er den ganske tåpelig og handler kun om kosmetiske greier.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Litt sent men men. Jeg har selv bestilt 2 kolber med pistolgrep til min Supernova. Den ene med fast kolbe, den andre justerbar. Hele greia er at kolben ikke skal kunne demonteres slik at du sitter igjen med kun pistolgrepet. Les. Frittstående pistolgrep.

 

Den faste kolben min må jeg sage av hvis jeg vil få pistolgrepet fritt, den justerbare krever at aluminiums stanga for justering av lengde står iskrudd for at pistolgrepet skal sitte på plass, så begge er lovlige fordi jeg må selv ødelegge/endre fysisk på konstruksjonen for og få frittliggende pistolgrep.

 

Til skeptikkerene: prøv og skyt med pistolgrep på hagle/rifle. Det et en hel verden av forskjell kontra tradisjonelle kolber. Mine pistolgreps våpen har tørket gliset av mange (spessielt eldre) konservative jegere, som etter og ha fått holdt våpene sier ting som, "dette virker veldig stødig og behagelig og holde" og "hagla kommer perfekt til skulder og siktepunkt er der med engang jeg får kinnet ned" er sikkert en grunn til at GRS skjeftene har vokst såpass mye i popularitet de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker også regelen som at man kan ha kolbe med pistolgrep men ikke en kolbe der man kan ta av selve kolben og så står pistolgrepet igjen på våpenet. Er jo eneste måten å tolke det på som gir noe mening da slike kolber jo gjør at man kjapt har et kortere våpen. (At de som har tenkt å gå med en skjult hagle med kun pistolgrep antagelig ikke bryr seg om loven uansett er en annen sak..)

 

Min tolkning:

 

Ikke lov:

4bcb09505a46074cffff81d0ffffe4173.jpg

 

Lov:

0064801810153_500X500.jpg

Hadde en slik for endel år siden men den forhøyningen traff meg så hardt i ansiktet at etter få skudd med supermag så hovnet jeg opp så mye at jeg kunne ikke sikte lenger så jeg skiftet til originalstokken :lol: Men traff mye bedre på førsteskuddene da og var mye bedre å gå rundt med på jakt siden man slipper å bøye håndleddet så mye når man går og peker nedover.

Link to comment
Share on other sites

§ 3.Godkjente halvautomatiske hagler

 

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

 

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

 

Pkt. b sier ingenting om avtagbar kolbe. Foreslår å ringe politidistriktet, evt. POD for avklaring før man monterer noe slikt. Og sørg for å få svaret skriftlig.

Link to comment
Share on other sites

Frittstående pistolgrep er et pistolgrep som ikke henger sammen med resten av kolben, og har ingen ting med om kolben kan demonteres eller ikke. Hagler der kolben kan tas av/foldes slik at man sitter igjen med et brukbart pistolgrep, dekkes av "a) bare pistolgrep uten skulderstøtte".

Link to comment
Share on other sites

Hele greia er at kolben ikke skal kunne demonteres slik at du sitter igjen med kun pistolgrepet. Les. Frittstående pistolgrep.
Nei, det er ikke lov å ha en slik kolbe på en halvautomat.

Benelli-Supernova-Tactical-Shotgun-Black-Pistol-grip-20150.jpg

 

 

Ok, kan du forklare hvordan du kommer til den konklusjonen?

Link to comment
Share on other sites

...det er ikke lov å ha en slik kolbe på en halvautomat.

Benelli-Supernova-Tactical-Shotgun-Black-Pistol-grip-20150.jpg

Ok, kan du forklare hvordan du kommer til den konklusjonen?

 

Her er bakgrunnen:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

Kriterie A spesifiserer at det ikke er lov å bruke en hagle der du kan fjerne kolben

Kriterie B går spesifikt på pistolgrepet

 

Hensikten er svært tydelig, her forbyr man ikke bare muligheten til å fjerne kolben, men også muligheten for et frittstående pistolgrep. Det er verdt å merke seg at forskriften spesifiserer halvautomatiske skytevåpen; implisitt vil en lignende løsning kunne være lovlig på en pumpehagle. Det er verdt å merke seg at forskriften omfatter halvautomatiske såvel som pumpehagler. Den vil således ikke komme til anvendelse for hagler med et skudd per løp (e.g. enkelskudd, o/u, s/s).

 

Kilde: Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen, § 3 (http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-09-09-930" target="_blank" target="_blank)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gjelder pumpehagler også, se §1 pkt. c i samme forskrift:

§ 1.Forbudte skytevåpen

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha følgende typer skytevåpen, jf. våpenforskriften § 6:

a) rifler i kaliber 50 bmg/12,7 x 99 mm,

b) pistoler og revolvere med kaliber hvor kulediameteren er større enn kaliber .455, med unntak av svartkruttvåpen, og

c) repeter- og pumpehagler som har ett eller flere av egenskapene som nevnt i § 3 første ledd bokstav a til d.

 

Hagler som nevnt i første ledd bokstav c kan likevel etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha.

 

Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

 

Boltrepeterhagler som oppfyller kravene til minimum total- og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, med egenskap som nevnt i denne forskrift § 3 bokstav d, omfattes ikke av forbudet i første ledd bokstav c.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om det leveres kolbe m/frittstående pistolgrep(med eller uten teleskop) til over/under hagle, av et eller annet merke?

Denne kombinasjonen er tydeligvis ufarlig å bruke, i motsetning til en halvauto/repeter hagle med tilsvarende kolbe (i følge lovgiver).

Link to comment
Share on other sites

Frittstående pistolgrep er et pistolgrep som ikke henger sammen med resten av kolben, og har ingen ting med om kolben kan demonteres eller ikke. Hagler der kolben kan tas av/foldes slik at man sitter igjen med et brukbart pistolgrep, dekkes av "a) bare pistolgrep uten skulderstøtte".
(Min utheving)

 

Dette er dessverre bare din subjektive mening. Hva norske myndigheter velger å bruke som definisjon, hvis du havner i saksa, er opp til dem. Som jeg har nevnt i tilsvarende tråder er disse svada-frasene rappet fra tilsvarende amerikanske lover og oversatt etter beste, fattige evne av norske byråkrater.

 

Da vi hadde en føderal lov av denne arten i statene valgte BATFE først å tolke "frittstående pistolgrep ("conspicuously protruding pistol grip") som alle former for pistolgrep som stakk ut under kolben. Senere ble tommelhullstokker som var laget spesifikt for å omgå førstnevnte inkludert. Merk at den engelske definisjonen etterlater mindre rom for tolkning enn den norske.

 

Man har ingen garanti for at norske myndigheter ikke prøver seg på tilsvarende krumspring, jfr. Alm-saken.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det der er jo ikke frittstående pistolgrep, men en tommelhullstokk med j*vlig stort tommelhull. Blaser R8 Proffesional Success stokken er et annet eksempel, ikke frittstående pistolgrep, men stort tommelhull. Kan ikke huske å ha sett noe lignende til hagle, men det må da finnes.

 

Blaser:

 

BLA_R8_Prof_Succ_Linksausfuehrung_re_ZEISS_ht-_2Versionen_02.jpg

 

(Ja, dette er også en rifle og ikke en hagle. Dette bildet er også for å illustrere stokken, for de som har tungt for det).

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Så med andre ord er dette ikke en konkret regel, men en regel åpen for forskjellige tolkninger. For meg er ordet frittstående enkelt og greit et pistogrep som ikke er fast i kolben, og man med enkelhet og uten og modifisere på produktet kan fjerne kolben men beholde pistolgrepet på hagla. Men dere har nokk rett i at det vil være en fordel og få dette spesifikt godkjent og skriftelig på papir.

Link to comment
Share on other sites

Som andre har påpekt, er det en helt konkret regel, som vist i sitatene fra forskriften over her. Hvordan denne regelen håndheves og ikke minst tolkes er mindre konkret.

 

Følgende er sikkert:

-Det er lovlig å anskaffe og inneha en slik kolbe som TS beskriver

-Dersom man akter å montere denne, er det tilrådelig at man innhenter skriftlig uttalelse fra Forvaltningen på forhånd, slik at man har sitt på det tørre hvis og/eller når skiten treffer den berømmelige vifta...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...