Jump to content

Garmin Astro


Peter

Recommended Posts

Dette er hva Garmin sier skal løse problemet med rekkevidden på DC-40.... Jeg er nok engang glad for at jeg har DC-30...

- - - - - - -

 

To: Astro Dealers

From: Garmin International

1‐800‐800‐1020

***ASTRO DC 40 FIRST‐TIME USE ADVISORY***

It has come to our attention that a small number of customers who have purchased Garmin’s new DC 40 GPS tracking collar have experienced issues with acquiring and maintaing a good GPS satellite fix. There are a few simple steps that users can take to ensure their equipment is performing optimally.

Acquire a solid satellite signal with the DC 40 before attaching the collar to a dog.

To ensure the DC 40 is properly acquired, turn it on and place it in an open area with a clear view of the sky for approximately 15 minutes. This process allows the GPS receiver to download data that will accurately calculate the location of a GPS satellite at a particular point in time. After this procedure, the DC 40 should lock onto satellites within seconds. If users haven’t turned on their unit in a week or more, or have traveled at least 200 miles from their last use, they should repeat the above procedure for best results.

Update the Astro 220’s firmware.

From time to time, Garmin will make improvements to the way the Astro GPS Dog Tracking System performs. It’s always a good idea to ensure that the unit has the latest version of software, but it is critical if a customer is upgrading to the DC 40 from an earlier collar version (DC 20 or DC 30). Among other improvements, the new software update lets DC 40 customers take advantage of Garmin’s new Collar Lock feature that, when activated, prevents others from seeing your dog’s whereabouts. The new firmware also enables a two‐minute update rate, which allows users to maximize battery life of the collar.

The process is easy – go to http://www8.garmin.com/products/webupdater/ and download the latest version of WebUpdater for the PC or Mac. This application communicates with the Garmin server over the Internet and updates the Garmin GPS with the most current software version available. It’s easy and it’s automatic – just run WebUpdater after you’ve installed it on your computer and follow the instructions.

Page 2 of 2

There are a few additional considerations that you might want to make your customers aware of when using the Astro GPS Dog Tracking System:

Make sure the DC 40’s GPS receiver is not obstructed.

The GPS receiver on the DC 40 is located on the opposite end of the power button. Users should ensure that this area is not blocked or covered by e‐collars or other objects that might affect a reliable GPS signal.

The GPS signal of the DC 40 will be significantly degraded in water.

Because the GPS receiver is integrated into the main housing that sits below the dogs’ neck, if the unit is submerged in water, it is likely that the collar will lose a GPS signal. If a customer’s dog spends a large amount of time in the water, the DC 30 will offer better reception, because the GPS receiver is on top of the dog’s neck.

High‐powered marine VHF radios will significantly and permanently degrade the Astro’s performance.

Some hunters use these radios to communicate with one another. If the radios are used within close proximity to the Astro GPS Dog Tracking System (within a few feet of antennas), it is possible that the VHF signal will permanently damage the Astro’s ability to receive a signal from a GPS tracking collar.

It is very likely that by following these simple steps, any perceived issues with the DC 40 will be resolved. If you have any customers that continue to encounter issues with the new DC 40, please collect as much information as possible about the specifics of their problems, including the environment and manner in which the Astro was used. As always, please forward their contact information to your Garmin sales representative so that we might address their concerns.

We thank you for your continued support and we anticipate another very successful launch of the latest improvements to the Astro GPS Dog Tracking System.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Testet DC40 i dag og opplevde mye av det samme som andre har gjort.

 

Astro oppdatert med software versjon 3.40 (siste) og veiledningen fra Garmin som er beskrevet over er fulgt til punkt og prikke.

Hadde ingen problemer med VHF kommunikasjonen, men GPS på halsbåndet mister kontakt med satelittene hele tiden. GPS dekningen hoppet mellom 0 og 100% som en jojo.

 

Dette virker rett og slett som et produkt som ikke holder mål i det hele tatt :(

 

Her er en film som viser problemet:

http://www.youtube.com/watch?v=rLjf3lpT9LI

Link to comment
Share on other sites

Garmin har gått på trynet her, ingen tvil om det.... Med alle de negative tilbakemeldingene på de samme tingene.

 

At REIMA skal holdes unna for å få inn satellittene er rene, skjære nonsens og et påskudd fra Garmin, slik jeg ser det. Jeg bor i et betonghus og får inn DC-30 inne. Også med bikkja i plast-/flybur inne i bil er det dekning med DC-30.

 

Levér tilbake hele driten og krev DC-30 istedet, så har dere et verktøy som fungerer.

 

Jeg har talt.

Link to comment
Share on other sites

Som du sier Ranger, DC30 fungerer gjennom betong her også. Er det ikke derfor litt underlig at det skal bli dårlig GPS dekning av at den henger under hodet til bikkja :?: Mulig en softwareoppdatering er det som skal til for å få den stabil? Det jeg opplevde var at det var enten eller, full dekning eller ingen dekning. Dekningsindikatoren viste aldri noe mellom dette. Merkelig :?:

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at gps signalet går gjennom betong.. er vel mer sannsynlig at det går gjennom vinduet kanskje?

Når gpsen er plantet på halsen og peker nedover får du mye "skygge", iallefall når en hund går med nesa i bakken og dekker derfor over mer av gpsen..

Dette kan jo lett testes ved å prøve å snu DC30'n slik at gpsen ligger på undersiden (halsen) og batteriet på oversiden (nakken)?

 

Er glad jeg har DC30.. hadde jeg kjøpt DC40 ville jeg nokk krevd å få igjen pengene

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Står i ferd med og hendte en dc 40 morgen, men ut i fra jeg leser her så er det ikke særlig lurt ? Har hørt fra andre også at det har vært endel problemer med dem. Burde jeg høre om de har en dc 30 i steden ? Jeg har null peiling på dette.

Link to comment
Share on other sites

Uansett, så ligger GPS antenna i huset på DC40, og det prøvde Garmin på DC20, er nok dømt til å mislykkes! Så ser ikke helt hvordan de skal løse dette. Alternativet kunne kanskje være vest og DC40 der!

Min personlige mening er, gå tilbake få igjen penga for DC40, skaff dere DC30.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Ville definetivt tatt DC30 om muligheten er der Graahund. Ut fra hva jeg leser her, så ser det ut til de fleste sliter litt med DC40. Hyggelig at noen er fornøyde. :)

Så flere som hadde fåreslått evt vest på små/lave hunder, det kan vel ha noe for seg på DC40.

Men det viktige er å prøve fremgangsmåten Garmin har beskrevet, hjelper ikke det, gå tilbake til forhandleren, få igjen penga for DC40, skaff DC30.

Plundra mye med DC20 når den kom, uten at jeg noen gang ble helt fornøyd med den, eller svarene fra Garmin. Når DC30 kom kunne jeg konsentrere meg om hunden, og ikke elektronikken som falt ut i tide og utide. Er vel derfor vi har har handlet Astro, for å kunne følge bikkja, ikke stå å banne og sverte over elektronikk som ikke virker som det skal.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

sletter hundeenhetsspor etter hver jaktdag. Og går bestandig på start ny jakt, med

påfølgende sletting før jeg slipper på morran.

Men, jeg fant problemet :D Av en eller annen grunn så hadde oppdateringen

gjort at sporloggen sto på 99% :? slettet den og gikk ut og testet og allt fungerte :D

Og ja den sto på overskriv.

edit. Så løsningen var vel som du skrev sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

High‐powered marine VHF radios will significantly and permanently degrade the Astro’s performance.

Some hunters use these radios to communicate with one another. If the radios are used within close proximity to the Astro GPS Dog Tracking System (within a few feet of antennas), it is possible that the VHF signal will permanently damage the Astro’s ability to receive a signal from a GPS tracking collar.

 

Som Korporal skrev: Og hva med Hunteren? Jeg stiller det samme spørsmålet. Kan bruk av Jaktradio i umiddelbar nærhet til Astro'en permanet ødelegge VHFmottakeren i Astro'en?

 

Jeg synes det høres rart ut, selv om de opererer i nærheten av hverandre frekvensmessig, men vil gjerene ha innspill fra radiokyndige. Jeg vet at det blir sendt fra jaktradio i umiddelbar nærhet av Astroantenna og ser heller ikke bort i fra at det i enkelte tilfeller har vært fysisk kontakt mellom antennene.

 

Har lenge hatt mistanke om at det er en svakhet eller noe som ødelegger mottakerfølsomheten på Astroen. Vi har i jaktlaget 6 Astroer (mottakerdel) innkjøpt over flere år. Nå har 3 av disse mottaksproblemer og detter ut på 500-700 m. Antenne/printbrudd er utelukket. De er åpnet, inspisert og målt, og på de nyeste så har jeg forsterket antennefestet med Araldit før de ble tatt i bruk. Det er ingen synlige fysiske skader på print eller SMD komponenter. "Master resett" er forsøkt uten hell. Antenne og senderfeil er også utelukket ved kryssbytting. Det ser også ut som om det er Astroene til de som er hundefører som har feilet.

 

Har ved gjennomgang av denne tråden sett at det er mange andre som har hatt tilsvarende mottaksproblemer. Hva har vært løsningen for dere? Bortsett fra å returere til leverandør da :wink: Kan vanlige jaktradioer virkelig skade Astroen?

 

mvh ArildP

Link to comment
Share on other sites

hmmm var på tlf med belanor nå å de sier de ikke har fått tilbakemeldinger om problemer med dc40!!

anbefaler alle som har problemer med satelitt motak eller andre ting å ta kontakt med dem på tlf 81569555

å forklare dem hva som er galt!!!! kan jo bli lettere å få gehør om flere sliter med samme problem :?

Link to comment
Share on other sites

Beklager veldig hvis dette er dekket allerede, men med 114 sider blir det litt vel mye lesestoff:)

 

Har nylig fått astroen i hus. Fungerer fint den, men når jeg skal bruke de vanlige GPS-funksjonene. Er det VIRKELIG lagt opp så idiotisk at for å finne kompass, tripcomputer, osv må jeg vade gjennom menyer til menu-mainmenu-advanced-GPS functions- osv?

 

Fins det ingen snarvei? Ekstremt irriterende når man skal gå mot en waypoint og samtidig spore bikkja (det allerede smarteste ville selvsagt vært å kunne hatt både bikkja og waypointen på det samme kompasset)

Link to comment
Share on other sites

Har nylig fått astroen i hus. Fungerer fint den, men når jeg skal bruke de vanlige GPS-funksjonene. Er det VIRKELIG lagt opp så idiotisk at for å finne kompass, tripcomputer, osv må jeg vade gjennom menyer til menu-mainmenu-advanced-GPS functions- osv?

 

Fins det ingen snarvei? Ekstremt irriterende når man skal gå mot en waypoint og samtidig spore bikkja (det allerede smarteste ville selvsagt vært å kunne hatt både bikkja og waypointen på det samme kompasset)

 

Du kan sjøl sette opp hva som skal dukke opp på menyen. Kanskje litt avslørende at dette kommer på engelsk, men...

 

Menu --> Advanced --> Settings --> Main Menu.

 

Der kan du legge til eller ta bort menyer som skal vises under hovedmenyen, altså når du trykker meny helt til du kommer til "starten". Eks, velg "Add Page", velg Compass, og kompasset vil vises under hovedmeny. Eller hvilken som helst side som du ønsker å ha stående der...

Link to comment
Share on other sites

hmmm var på tlf med belanor nå å de sier de ikke har fått tilbakemeldinger om problemer med dc40!!

anbefaler alle som har problemer med satelitt motak eller andre ting å ta kontakt med dem på tlf 81569555

å forklare dem hva som er galt!!!! kan jo bli lettere å få gehør om flere sliter med samme problem :?

Å jo da det har de fått, og her er svaret jeg fikk:

Hei Geir,

 

Jeg anbefaler deg å resette håndenheten for at der etter pare hålsbandet igjen. For å resette holder du ned "MAP + ENTER" når du skrur enheten på. Merk at dette vil slette lagrede punkter og liknende.

 

Når dette er gjort kobler du sammen enheterne igjen fra hundelisten (Dog > Menu > Hundeliste > Legg til ny).

 

Vennlig hilsen,

Garmin Support Team

Tlf: +47 815 69 555 (09:00 - 18:00)

 

Har nå gjort som beskrevet over, så får jeg bare henge halsbåndet på bikkja å gå kveldsrunden så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Var i dag og hentet ut min dc40, og var på nippen til å sende den tilbake til forhandler uten og åpne pakka, pga omtalen denne enheten har fått. Men klarte likevel ikke å la være å prøve…

 

Ladet opp enheten, og oppdaterte den som beskrevet i manualen.

La merke til at astro’en og dc40’en opprettet kontakt ganske fort, og jeg hadde fullt signal fra dc40’en, enda jeg satt i kjelleren og puslet med ny ervervelsen… Dette lovet jo godt, så jeg tenkte at kveldsturen med rottweileren ville være en perfekt 1. test. Med halsbåndet påmontert i ytterste hull, skulle det være nok kjøtt i veien for GPS signalet tenkte jeg…

 

Og jeg ble ikke skuffet nå heller. Jeg hadde signal på hele turen uten avbrudd og selv under kaffe besøket jeg avla inne hos naboen hadde jeg fullt signal på bikkja som lå vakt på sin faste plass ved kjøleskapet.

Det skal sies at jeg var ikke og beveget meg i noen form for vegetasjon, men den testen tenker jeg at jeg får ta i morgen.

Jeg fikk heller ikke testet noe særlig rekkevidde på dc40’en, noe som jeg også får ta når svigerfar tar morgenrunden nede i bygda.

 

Jeg er i hvert fall ikke så pessimistisk lengre til dc40’en.

 

Er det slik at de fleste har negative erfaringer med denne, eller er det kun de som har negative erfaringer som ytrer sin erfaring?

 

Kommer med oppdatering etter test 2 og 3 :)

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha en en viss erfaring siden jeg har brukt astro siden den kom i usa.. dc20 funka mer eller mindre dårlig. Dvs det var/er klare svakheter i innfestingen, dette med sele og antenner. Slitt ut 3 halsbånd av dc-20 dvs antenner knekt og reparert om og om igjen, gjort dette helt til de har konka ut og det ikke funkere mere.

Deretter har jeg brukt dc-30 i 1 1/2 ca og den har utrolig nok fungert upåklagelig frem til for 14 dager siden.. nå detter den ut etter 200 meter, her er det bare å begynne å reparere igjen. Dc-40 er allerede bestillt i tilfelle rottefelle. (må ha i reserve)Skal sjekke alle tipsene jeg har plukket opp her inne vedr. dc30 så får vi se om vi får liv i den...

 

Totalt sett kan jeg konkludere med at astropeileren har store svaketheter jevnt over, er det ikke jordingen/loddingen på antennefeste til håndholden så er det fester eller lodding på antennefester/jording på halsbånd som må til.

Utover mine erfaringer har også jaktkammerater på elgjaktlaget, gaupejaktlaget osv opplevd det samme, dvs at erfaringen min kommer fra snart et dusin peilere og det er svært svært få peilere som fungerer knnirkefritt over en 12mnd periode. Er ikke det for dårlig?

 

Belanor hevder at alt er bare rosenrødt vedrørende disse peilerne. Jeg for min del ytrer bare min og mine bekjentes erfaring her inne, synes det er for galt at man skal betale 5000 kr for å bli plaget.

 

Kan vi gjøre noe i felleskap her inne?

Link to comment
Share on other sites

Hører fler og fler nå som mister signalet etter 5-700 meter. Som har hatt vesentlig lengre rekkevidde tidligere. Ser høyere opp at det har vært ymtet noe om jaktradiore som kan har innvirkning. Siden rekkevidden er tålig så kan det jo ikke være antenna.

 

Har noe fler merket tendenser til dårligere rekkevidde. Disse som har hatt denne erfaringen har siste versjoner av programvare.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt meg Garmin Astro med DC40, men har ikke fått testet eller brukt den enda, men utifra det jeg leser her på Astro-tråden er jeg mildt sagt VELDIG spent på om jeg har kastet bort 5000,- eller om jeg får glede av den i jakta framover! Skal bruke den på finsk støver tispa mi på harejakt, når labbene blir bra igjen etter åpningsdagen :D

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg gikk til innkjøp av bikkje nr. 2, så var også DCx nr. 2 påkrevd.

 

Jeg satt ei stund desperat og prøvde å få tak i DC40 innen hjortejakta begynte, og var i ferd med å gi opp. Holdt på å kjøpe en DC30 som lå på Finn da jeg plutselig fikk tak i DC40.

Kan ikke si annet enn at jeg angrer som en hund.

 

Slapp begge bikkjene samtidig. Valpen med DC30 og storebror med DC40. Lillegutt syntes det var utrolig stas å løpe etter den store, og tidlig første slipp ante jeg ugler i mosen.

Mista kommunikasjon med DC40 etter kort tid (avstander fra 200-400 m). DC30, som jo lå hakk i hel hadde jeg hele tiden full kontroll på.

Siden det stod "mistet kommunikasjon" i displayet på 220, så tenkte jeg først det var radiokommunikasjonen som var dårlig. Så mista jeg kommunikasjonen med bikkja på under 60 m avstand. Da gikk jeg inn på DC40, og oppdaga (ikke veldig overraskende kanskje) at det var GPS signalene som ble borte, mens radioforbindelsen var perfekt.

Signalene forsvant ofte, men kom raskt tilbake.

 

Om noen fortsatt ikke skulle være overbevist, så bytter jeg gjerne en pent brukt DC40 mot pent brukt DC30...

 

Nå hører det med til historien at jeg dagen etter, klok av skade, satte DC30 på gammer'n. Bare for å oppleve at han også mista GPS signalene i lengre tid. Tett vegetasjon må nok ta skylda for det, men jeg så jo at spørsmålstegnet fløy frem og tilbake på en traffikert fylkesvei. Skulle tro at forholdene lå til rette for å få inn bedre signaler der, men det tok lang tid før han var på nett igjen.

Link to comment
Share on other sites

[...] Totalt sett kan jeg konkludere med at astropeileren har store svaketheter jevnt over, er det ikke jordingen/loddingen på antennefeste til håndholden så er det fester eller lodding på antennefester/jording på halsbånd som må til.

Utover mine erfaringer har også jaktkammerater på elgjaktlaget, gaupejaktlaget osv opplevd det samme, dvs at erfaringen min kommer fra snart et dusin peilere og det er svært svært få peilere som fungerer knnirkefritt over en 12mnd periode. Er ikke det for dårlig?

 

Belanor hevder at alt er bare rosenrødt vedrørende disse peilerne. Jeg for min del ytrer bare min og mine bekjentes erfaring her inne, synes det er for galt at man skal betale 5000 kr for å bli plaget.

 

Kan vi gjøre noe i felleskap her inne?

 

Kommer rett fra jakt med et jaktlag på om lag 10 jegere, herav sju med Astro. Alle med god kjennskap til peileren. I løpet av jakta opplever vi at så mange som fire håndaparater konsekvent mister hunden(ene) innen 600m. Lodding av antennefestet er nylig gjort på tre av dem. Hånddelene er oppdatert med nyeste programvare. Jeg vet ikke om alle halsbåndene er oppdatert med nyeste programvare, men de øvrige hånddelene har fungert upåklagelig med rekkevidde over 2km, så jeg tviler på at det er halsbåndene som er problemet. Hånddelene har samme antenne og vi testet flere ganger fra samme sted og observerte at bikkjene ramlet ut, en etter en, mens de fortsatt kunne peiles på hånddelene som oppførte seg normalt. Hva i h#¤%&¤ skal man gjøre med disse Astroene? Helt siden jeg startet å bruke Astro har de fremsått som ustabile, som du sier bobbcat123, det er svært få som fungerer som de skal i ett helt år :?

 

Hva jeg skal gjøre med min Astro for å få den til å fungere igjen, vet jeg ikke. Så om noen har forslag tas de mot med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Vel vel vel... kan ta på meg "judasrollen", forfatter et skriv (epost) til Belanor. Vil først be om å få bruke sitatretten fra denne tråden. Er det noen som ikke vil siteres i mailen jeg forfatter til Belanor bes de sende meg en pm/epost om "ja/nei" til det. ok?

 

Utkastet kommer i tråden her så får dere evt. komme med bemerkninger/endringer osv..høres dette ut som en plan?

Link to comment
Share on other sites

Vel vel vel... kan ta på meg "judasrollen", forfatter et skriv (epost) til Belanor. Vil først be om å få bruke sitatretten fra denne tråden. Er det noen som ikke vil siteres i mailen jeg forfatter til Belanor bes de sende meg en pm/epost om "ja/nei" til det. ok?

 

Utkastet kommer i tråden her så får dere evt. komme med bemerkninger/endringer osv..høres dette ut som en plan?

 

Godt initiativ!

 

Jeg har selv vært i kontakt med min lokale leverandør. Han skulle ta kontakt med Belanor selv, og gi meg en tilbakemelding etter å ha snakket med dem.

I den grad de skulle overraske, og komme med noe konstruktivt i dag, så skal dette formidles.

Link to comment
Share on other sites

Noe slikt?

 

Hei

 

På vegne av jegerne og brukere av kammeret.no vil jeg rette noen spørsmål til dere i Belanor angående hundepeileren Astro 220. Først vil jeg bare orientere dere om hva Kammeret.no er, kammeret.no er et brukerforum for jakt og friluftinteresserte. Totalt teller vi ca 10000 medlemmer pt.

Inne i dette forumet er det blant annet skrevet en snart 120 sider lang tråd med nesten 2300 innlegg om Garmin Astro 220 hundepeiler. Her er ulike tips om bruk, forbedringer osv lagt ut slik at andre jegere/brukere kan dra nytte av denne tråden.

I denne tråden står det riktig nok en del erfaringer om den mye omtalte amerikanske versjonen, brukerne er fullt klar over at support på denne versjonen utføres ikke av dere og alle innlegg i tråden om denne er IKKE relevant. MEN! Det er mange poster i tråden som omtaler den Nordiske versjonen og den ber jeg dere om å lese.

Brukerne inne på kammeret.no er folk med bred bakgrunn innen jakt og friluft, som dere kan lese av tråden mangler det ikke på kompetanse når det gjelder bruken av astro 220, så brukerfeil kan vi trygt utelate. Vi synes det er litt kjedelig å bruke 5-6000 kr på et produkt som vi ikke får til å fungere skikkelig over tid. Vi har referanse fra ganske mange astroer her inne og et fåtall av disse hundepeilerne overlever en hel jaktsesong uten kluss. Hvorfor?

 

Årsak:

Kritiske feil: Vi mener det er klare svakheter i antennefeste, spesielt på håndenheten, her løsner loddingen på antennen slik at kontakt med hunden ikke oppnås. Antennefeste på hundedelen har også av og til skapt problemer. Andre har uforklarlige feil som gjør at hunden detter ut etter 2-500 meter alt etter som, hva som gjør dette vites ikke og disse har vel dere fått i retur vil jeg tro.

 

Ukritiske feil: Softwarekluss på håndenheten, dette er for så vidt lett å løse via en oppdatering av software, men allikevel feil..

Disse ovennevnte feilene handler om dc-20 og dc-30. Nå i august kom dc-40 etterlengtet for de fleste jegerne trodde vi, men som dere kan lese i tråden (mot slutten av tråden) har erfaringen fra dc-40 stort sett vært negative dessverre. Dc-40 brukerne mister både gps-signal og vhf signalet ganske hyppig.

 

Vi her inne på Kammeret.no er ikke ute etter å henge ut dere som importør på noen måte, dere har et godt produkt i Astro 220 når den funker og supporten dere har utført til nå har vært upåklagelig. Men vi håper å få noen gode svar eller løsninger fra dere angående disse problemene som vi som forbruker opplevere. Har dere det?

 

NB: Hvis dere i Belanor ikke ønsker å lese hva brukerne har skrevet om sine erfaringer av astro 220 kan vi sikkert få forumteknikeren til å sende tråden per epost i pdf/word doc etc.. ?? Dette var en direkte forespørsel til forumteknikeren vår

 

Dette er et utkast og endringer mottas med takk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noe slikt?

 

Vi har referanse fra flere hundre (kanskje tusen) astroer her inne og et fåtall av disse hundepeilerne overlever en hel jaktsesong uten kluss. Hvorfor?

Ikke dumt, men dette antallet er kanskje litt drøyt? Vi bør ha belegg for det som skrives.

 

Ellers så har jeg ikke så mye å bemerke, sånn etter første øyekast.

Link to comment
Share on other sites

Noe slikt?

Vi har referanse fra flere hundre (kanskje tusen) astroer her inne og et fåtall av disse hundepeilerne overlever en hel jaktsesong uten kluss. Hvorfor?

Ikke dumt, men dette antallet er kanskje litt drøyt? Vi bør ha belegg for det som skrives.

.

 

enig, iallefall sidan vi berre regner norske astroer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...