Jump to content

Garmin Astro


Peter

Recommended Posts

  • Replies 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Joda, jeg skal nok få til litt kladd med loddebolten om jeg må :mrgreen: men må prøve om leder på tube funker. Kan bli en quickfix for andre tommeltotteiere som sliter med det samme. Du må være temmelig hardt angrepet av tourettes og parkinson for å gjøre skade med det i forhold til en loddebolt.

Det er nok mange som sliter med dette uten å ha sjekka inni astroen.

Nå skal det vel også nevnes at importøren har ry på seg for å være velsmurt og rask til å returnere innleverte produkter med feil.

Link to comment
Share on other sites

Takk for bilder som ble lagt ut. :)

Også en annen ting, om man legger GA220 i lomma og standard anntenna påmontert får du nok også hard press på antennefestet i bunn, er min teori. :)

Jeg bruker fleksibel antennepisk og har den så og si i en brystlomme på en jaktjakke.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Dette er rett og slett for dårlig.

 

Det virker på meg og de fleste jeg kjenner som bruker Astro, at Garmin har valgt å bruke for dårlig/billige løsninger, for å holde prisen nede.

 

Jeg hadde heller foretrukket å betale et par tusen mer for en produkt som var bedre og mere pålitelig.

Link to comment
Share on other sites

nordlandsdrevern

Den astroen der må loddes opp ordentlig. Ikke vansklig.

normal_Bilde0022.jpg

 

Vil tro det er en fordel å beholde ca samme lengde på ledningen fra kretskortet til antennefestet for at antennen skal fungere optimalt. dette har med bølgelengder å gjøre. Tviler sterkt på at Garmin har brukt en tilfeldig lende, men regnet litt på bølgelende og frekvens for å få optimal rekkevidde.

 

Wiki Antenne

Link to comment
Share on other sites

Du mener altså at antenneoptimalisering er urelevant for rekkevidden? Vil tippe at orginalantennen er rundt 1/16 bølgelengd (12cm) uten å ha sjekket det. Beklager, men jeg stoler heller på fysikken enn på din testing av rekkevidde.

 

Jeg tar forbehold om at garmin og de som produserer 3.parts antenner til astro220 ikke har valgt antenneegenskaper tilfeldig.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg skal nok få til litt kladd med loddebolten om jeg må :mrgreen: men må prøve om leder på tube funker. Kan bli en quickfix for andre tommeltotteiere som sliter med det samme. Du må være temmelig hardt angrepet av tourettes og parkinson for å gjøre skade med det i forhold til en loddebolt.

 

Jeg har drept en Astro med loddebolt.

Link to comment
Share on other sites

Da røyk antennefestet på min Astro i dag. Ny type feil for meg.

Tenkte jeg skulle lage en liten manual i rep av Astro siden jeg har reparert 6 til nå.

Det er 3 typer feil jeg har sett til nå:

1. Brudd i senterleder

2. Kortsluttning senter jord. Lett å måle. Bruk et multimeter og sjekk motstand mellom senter og jord. Skal ikke være kontakt der.

3. Senter blir trykket inn og ryker.

 

Under skifte fra kort til lang antenne mistet jeg all kontakt i dag. Mitt antennefeste er limt så det burde ikke bli problemer tenkte jeg. Viste seg att senterlederen var trykket langt inn og ledning fra senter til print var røket.

Utstyr: Loddebolt, liten nebbtang og avbiter, skrutrekker, multimeter, lim, silikon, liten syl.

 

1. Åpne Astroen

Det er 6 skruer bak på astroen som må skrus ut. Deretter må man forsiktig løsne på gummien som er rundt antennene. Man bretter så opp astroen så gps antenna kommer til høyre. Frem og bak sitter sammen med en multiledning.

24nn2mx.jpg

 

2. Demontere antenne og kort.

For å få loddet må man ta ut senderkortet og antennefestet. Først vipper man den svarte delen av multikontakten forsiktig ut og drar ut kontakten. Da er astroen i 2 deler. Kortet er festet i 3 skruer som skrus ut. Kort og antenne tas ut i ett. Dette kan være litt plundrete og er fort gjort att man sitter med 2 deler. Ingen krise det :)

 

3. Lodde antenne

På astroen kan det se ut som det bare er ei lodding til siden av antenna. Det er to men ikke så lett på se senterlederen siden den ligger inne i loddinga til jord(siden)

Det første jeg gjør er å klippe den orginale ledningen til senter så nærme loddepunktet jeg kan. Dette for å eliminere hvis det er kortsluttning mellon senter og jord. Så kommer det som krever mest loddererdighet. Lodde på en ny senter. Jeg har brukt det jeg finner på roterommet. Bruker ca 2,5cm. Når man lodder på senter er det viktig å ikke overføre så mye varme til kortet eller søle med loddetinn. Bruk lite tinn og mye varme kort.

Etter att senterlederen er ordnet på kortet er det tid for antennefestet. Først "graver" jeg meg ned i senter til jeg har plass til å lodde der. Hvis den gamle senterlederen synes så kutter jeg den for å unngå kortsluttning. Noe av det jeg synes er vanskligst er å ordne jord. Siden festet nå er skilt fra kortet så varmer jeg festet godt opp og legger på godt med loddetinn på siden der jord skal festes. Lodder så inn senter og måler att det ikke er kontakt mellom senter og jord. Fyller opp med lynlim som ikke leder strøm rundt senter for å støtte og forhindre at senter ikke blir trykket ned. Hadde det vært litt mer plass i astroen så kunne man ha loddet på jord mens man hadde delene ute men det går ikke. Ender med at man brekker opp jord når man setter det sammen. Setter antenne og kort forsiktig på plass og lodder så sammen jord. Legger litt superlim mellom antenne og ramma for at ting ikke skal løsne. Sjekk hele tiden at det ikke er kortsluttning mellom senter og jord.

 

4. Montering

Blir å gjøre alt i motsatt rekkefølge av demontering. Jeg pleier å legge litt silikon under gummien på toppen for å feste og tette. Pass på at pakninger ligger riktig.

 

Dette er ikke en vansklig jobb hvis du har loddet litt før og ikke har ti tommeltotter. Viktigste er å passe på at kortet ikke blir varmt og ødelagt.

Senterlederen som var dyttet ut og røket.

ir1383.jpg

v680fa.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Spørsmålet mitt er det sikkert svar på litt tidligere i tråden men jeg orker ikke å lese gjennom... sorry.

 

Har bestilt med Garmin Gps DC40 m/ hundepeiler. Norsk version.

Noen jeg jakter i lag med har amerikansk version, og har hørt at de bruker forskjellige frekvenser...

 

Er det mulig å omprogrammere ein av de slik at de snakker sammen?

 

På forhånd takk

 

 

 

Edit: Skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Som andre har nevnt... Denne tråden er "litt" for lang til å lete i, så jeg slenger inn et spørsmål.

 

Har nettopp kjøpt Astro og har bare en håndenhet på deling på tre mann. Kan jeg bruke Astroen sammen med den gamle peileren? Jeg tror det er en Contact.

 

Nei, det går ikke.

Link to comment
Share on other sites

Som andre har nevnt... Denne tråden er "litt" for lang til å lete i, så jeg slenger inn et spørsmål.

 

Har nettopp kjøpt Astro og har bare en håndenhet på deling på tre mann. Kan jeg bruke Astroen sammen med den gamle peileren? Jeg tror det er en Contact.

Litt usikker på hva du spør om?

Mange kjører med 2 forskjellige peilere på hunden, uten at de forstyrrer hverandre.

Men du ser ikke Contact på Astro og viseversa, vist det var det du spurte om.

Link to comment
Share on other sites

Sendte min peiler til garmin på mandag som ekspresspakke, fikk mail på att den var motatt kl 0850 i dag og fikk mail på att ny astro 220 sendes meg kl 0940 i dag. Garantisak da den er under 3 år, det eneste jeg eventuelt måtte betale var hvis jeg ønsket den sendt som ekspress tilbake. Det må vell kalles rask service :D:D:D tommel opp for Garmin Norge A/S

Link to comment
Share on other sites

Du må være temmelig hardt angrepet av tourettes og parkinson for å gjøre skade med det (ledende epoxy) i forhold til en loddebolt.

Jeg har drept en Astro med loddebolt.

Ante meg at dette var mulig ja :lol: Tenkte jeg skulle prøve å unngå det.

 

Sendte min peiler til garmin på mandag som ekspresspakke, fikk mail på att den var motatt kl 0850 i dag og fikk mail på att ny astro 220 sendes meg kl 0940 i dag. Garantisak da den er under 3 år, det eneste jeg eventuelt måtte betale var hvis jeg ønsket den sendt som ekspress tilbake. Det må vell kalles rask service :D:D:D tommel opp for Garmin Norge A/S

Supert! Godt å høre at Belanor (?) fremdeles har rask og god service. Har hørt at enkelte får returnert varen i form av orginale skall med ny innmat. Thumbs up!

Link to comment
Share on other sites

Har fundert på den jeg og, Custer....

 

Jeg har trippelvarianten av denne, med egen plass til teleskopantenna, og har brukt den i høst. Dermed blir jeg gående med teleskopen koblet på hele dagen (sammenslått), og slipper å skru denne av og på. Det blir da enkelt å dra ut antenna når jeg sliter med å få kontakt med bikkja.

 

Er veldig fornøyd med denne! Er det varmt henger jeg selen inni jakka, slik at jeg kan gå med åpen jakke.

 

Dersom man har trippelvarianten står antenna noe utsatt til hvis ikke man tenker seg om i buskaset, men jeg kommer definitivt til å fortsette å bruke denne. Kommer imidlertid til å mekke en liten forsterkning nederst på teleskopen (tomhylse + krymeplast), slik at den ikke knekker så lett.

 

Regner med at dobbelvarianten fungerer like bra som den triple. Dersom du har teleskopantenne og har lyst på trippel selges den her:

http://www.laderprodukter.se/butik/prod ... gory_id=27" target="_blank

Her er mulighet for flere farger, samt høyre eller venstreskytter.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hva du spør om?

Mange kjører med 2 forskjellige peilere på hunden, uten at de forstyrrer hverandre.

Men du ser ikke Contact på Astro og viseversa, vist det var det du spurte om.

 

Det er om de forstyrrer hverandre jeg lurer på, ser det var uklart nå. Fins det en slags liste over hvilke sendere du kan henge på hunden sammen med Astro uten å få forstyrrelser?

 

Nei, det går ikke.

Gjelder dette svaret fortsatt, etter jeg har presisert spørsmålet?

Link to comment
Share on other sites

 

Det er om de forstyrrer hverandre jeg lurer på, ser det var uklart nå. Fins det en slags liste over hvilke sendere du kan henge på hunden sammen med Astro uten å få forstyrrelser?

 

Nei, det går ikke.

Gjelder dette svaret fortsatt, etter jeg har presisert spørsmålet?

 

Jeg tolket spørsmålet som om det er mulig å peile den ene med den andre. Da er svaret nei.

 

Om de vil forstyrre hverandre har jeg ikke prøvd, så det tør jeg ikke svare på...

Link to comment
Share on other sites

 

Det er om de forstyrrer hverandre jeg lurer på, ser det var uklart nå. Fins det en slags liste over hvilke sendere du kan henge på hunden sammen med Astro uten å få forstyrrelser?

 

Nei, det går ikke.

Gjelder dette svaret fortsatt, etter jeg har presisert spørsmålet?

 

Jeg tolket spørsmålet som om det er mulig å peile den ene med den andre. Da er svaret nei.

 

Om de vil forstyrre hverandre har jeg ikke prøvd, så det tør jeg ikke svare på...

 

Fyrste sesongen eg hadde Astro køyrde eg heile tida dobbelt. Stolte vel ikkje heilt på Astron då:) Har jamthund, så det var ikkje noko problem å lesse på litt. Dette var når eg hadde DC20, så teipa denne fast til contaktbandet. Merka ingenting til at desse forstyrra kvarandre. No brukar eg bare Astro, men kjenner folk som framleis sender hunden ut med båe peilarane på. Dette er på hundar som har det med å bli vekk så lenge at Astron gjeng tom for straum, då er Contaktn super å ha.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg driti på leggen og (eller) ikke fulgt med i timen... :(

Det starta da jeg oppgraderte DC 30 og 220'n på webupdate. Peiler'n kom og gikk.. mest gikk.. og var ustabil og borte på avstander over 50 meter.

Tenkte jeg skulle finne ut om det gikk å nedgradere utstyret igjen og kobler på webupdate og finner ny verson til DC 30. Tenkte da i mitt stille sinn at kanskje siste oppgradering ikke ble vellykket og oppgraderer på ny.

Jeg sliter fortsatt med DC 30'n min.. :( Det startet etter første oppdatering, men det kan være annet snusk som forårsaker det. Antennefestet er rengjort, så det er ikke der feilen ligger.

Det virker som om dc 30 og 220 ikke snakker samme språk?? Enten har dc 30 begynt å gi svake signaler, eller så er det noe annet alvorlig galt. For det første (når senderen er innenfor noen få meter) så viser den på Astro 220 at bikkja løper som bare faen, (ofte i halvsirkel) selv om båndet ligger stille på bakken. Avstanden varier kraftig fra nesten riktig avstand til langt avsted. .. Og like plutselig står bikkja stille og avstanden er riktig. DC 30 faller som sist helt ut på avstander mellom 50 - 100 meter og blir borte til sender/mottaker er like i nærheten igjen.

 

Noen som har opplevd lignende?

Link to comment
Share on other sites

Forsøkte på svar i en annen tråd:

 

Fikk hjem en Astro dc-40 komplett fra usa. Problemet er at jeg ikke får inn dc40'en på gps'en.

 

Ting jeg har prøvd:

 

Oppdatere enheter. Prøvd flere ganger og slettet alt og lagt inn igjen. Ingen hjelp.

 

Sjekke at trackingen er i gang. Legge inn og slette og legge inn igjen hunden. Gps'en finner dc40'en når jeg skal legge inn ny hund. Jeg finner også ut id'en, men ingenting skjer.

 

Hadde håpt noen hadde vært borti lignende tilfeller? Eller har forslag til hvordan løse dette..

 

Er nummeret før den går på søpla (seriøst)!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter fortsatt med DC 30'n min.. :( Det startet etter første oppdatering, men det kan være annet snusk som forårsaker det. Antennefestet er rengjort, så det er ikke der feilen ligger.

Det virker som om dc 30 og 220 ikke snakker samme språk?? Enten har dc 30 begynt å gi svake signaler, eller så er det noe annet alvorlig galt. For det første (når senderen er innenfor noen få meter) så viser den på Astro 220 at bikkja løper som bare faen, (ofte i halvsirkel) selv om båndet ligger stille på bakken. Avstanden varier kraftig fra nesten riktig avstand til langt avsted. .. Og like plutselig står bikkja stille og avstanden er riktig. DC 30 faller som sist helt ut på avstander mellom 50 - 100 meter og blir borte til sender/mottaker er like i nærheten igjen.

 

Noen som har opplevd lignende?

 

 

220'n min kvelda brått og brutalt her forleden og jeg frykta det værste med ødelagt lodding eller tilsvarende. Jeg fikk lagt til bikkja og så blei kontakten borte. Tok etter veldig mye leiting en tlf til Garmin Support og der fortalte en trivelig svenske meg at jeg skulle prøve og resette 220'n til fabrikoppsett.

Dette gjør man ved og holde inne map + ent knappen samtidig som du skrur på herligheten. Som sagt så gjort og etter litt knasting for å sette systemet dit jeg ville og legge inn alle kart atter en gang virka det som tingene var i orden.

Test ble utført ved å sette halsbåndet på bikkja og henge 220'n på veggen hjemme og gå en tur med bikkja. Runden var på 3,52km og med snitthastighet på 5,84km/h fikk jeg vite når jeg kom hjem.

 

Problemet var at VHS sendern datt ut innimellom sa han svensken til meg. Og da trengte 220'n og resettes for å skjønne at den faktisk også skulle ta inn peileren. Om den metoden ikke funka måtte jeg sende inn fikk jeg beskjed om.

Så du kan jo teste ut og resette til fabrikkinnstilling og se hva som skjer. Bare husk og lagre alle kart du har lagt inn/poster som er punsja inn på 220'n da absolutt alt sånt vil forsvinne ut i det store tomrommet.

 

Så lykke til om du gir det et forsøk Bamrud!

Link to comment
Share on other sites

DC 30 faller som sist helt ut på avstander mellom 50 - 100 meter og blir borte til sender/mottaker er like i nærheten igjen.

 

 

jeg har også lignende problemer med min dc30.

kan fungere bra en liten stund før den plutselig detter ut.. detter inn og ut hele tiden.. avstanden virker ikke å ha noe å si.

noen som har peil på hva det kan være?

har også en dc40,men denne fungerer helt fint.

 

Erikr: du får sende en pm om du skulle bestemme deg for å bli kvitt dc40.

Link to comment
Share on other sites

Jamt: Som jeg skrev, ¨å er den oppdatert og slettet flere ganger og lagt inn igjen for å være på den sikre siden.

 

Veldig surt dette, da jeg ikke finner eksempler noe sted på at noe andre har opplevd lignende.

 

Har du prøvd å resette alt (står litt om det i denne tråden eit par innlegg før dette), for så å oppdatere på nytt? Kan vere innbillning men eg syns det har litt å sei på min at eg set på håndenheten fyrst og så bandet. Gjer dette og legg alt på biltaket mens eg ordnar med bikkje børse og sekk så brukar det å vere på nett. Bør ikkje ta særleg lengre tid

 

Kan også vere verdt å prøve å oppdatere frå ein anna datamaskin - for å vere sikker på at det ikkje er noko galt med webupdater. Ser på forumet her at ein del får problemer etter oppdatering. Sjølv har eg oppdatert ca 10 sette med Garmin Astro i haust + nokre ekstra band, og aldri hatt problem etterpå. Det er litt rart

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Erikr rett før han gikk ut på jakt idag. Han hadde funnet ut via andre astroer at det er den håndholdte delen som ikke tar imot signalene, halsbåndet virker 100%. Den håndholdte tok heller ikke inn andre bånd som ble paret med enheten. Han både resatte og oppdatere enheten igår, men neste punkt blir vel må vel være ny reset og firmware oppdatering ikveld.

Noen andre forslag til hva som kan gjøres?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...