Jump to content

XXL og kundebehandling


veslan

Recommended Posts

Denne uken la XXL ut en rekke varer merket "Internettpris" bland annet en Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 til 1999:-

Jeg og mange andre slengde oss rundt og fant på en god unnskyldning for at vi trengte en ny kikkert og bestillte. Orderbekreftelsen kom rett etter der de bekrefter at ordern er mottatt og skal sendes så snart som mulig. Noen timmer senere får vi denne mailen

"Hei

Det har skjedd en feil på våre nettsider, der et Kikkertsikte, Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 ble satt opp med en pris på kr. 1999,-

Riktig pris er kr. 5999,-

Kr.1999,- er en pris som Kikkertsiktene skal ha til åpningen av XXL-butikken i Bergen, og et antall av 20 stk.

 

Dette er en åpenbar feil og ordren din blir derfor slettet.

 

Vil også vise til våre salgsbetingelser på vår nettside, og særlig pkt. 4 og 15, hvor vi tar forbehold om feil.

Beklager dette."

 

Når jeg svarte dem og forklare at jeg ikke var enig og ønsket å gå videre med denne saken til forbruksombudet fikk jeg et sarkastisk svar tilbake fra deres e-sjef at han ikke ser noe feil i deres behandling av saken og ønsket meg "lykke til" med klagen.

Det er mange med meg som har blitt behandlet like krast i denne saken. se tråden "Budsjett kikkert"

 

Detter er ikke serlig god kundebehandling fra XXL sin side og nå er det definitivt ikke serlig god markesføring.

 

Er det fler som opplevt samme behandling enten i dette caset eller lignende så fyr løs.

 

Jeg ønsker at flest mulig får vite hvilken holdning XXL har til sinne kunder.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 203
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det skal selges ut 20 stk av denne kikkerten til 1990,- i Bergen under åpningsdagen. så derfor ser jeg absolutt ikke på dette som usedvanlig billig og at kunden burde reagert. Anyway siden jeg ikke fikk bestilt denne kikkerten (Som jeg forøvrig har kjøpt før hos XXL til 4990,-) Så ønsker jeg de hjertlig velkommen til Bergen, slik at det blir litt konkurranse til de andre. (Spesielt Våpensøylen)

Link to comment
Share on other sites

Når XXL kom til Trondheim trodde jeg at jeg hadde funnet "mekka" for riflelading m.m.....

1. Når de går tomme for en vare tar det utrolig lang tid før de får produktet inn igjen!!!

2. På villmarksavdelingen er det sjelden folk tilstede!! Har "funnet" dem etterhvert...

3. Kompetansen på mange, ikke alle, er skremmende dårlig vedrørende produktene de selger.

4.Ønsket å reklamere på mine nyinnkjøpte fjellsko som begynte å lekke. De ville sende dem inn for å avgjøre om det er garanti eller ikke. Dette ville da føre til at jeg sto uten sko i jakta. De forstod dette og sjefen på villmark skulle ta noen telefoner for å få lov til å utføre denne garanti-sjekken på stedet. Han skulle ringe på meg.....for snart 5 UKER siden!!

5. Ledelsen i xxl svarer ikke på henvendelser pr mail. Ignorante uforskammede folk!!

6. Kø, kø og mere kø!!! Lav bemanning selv under annonserte salgsdager.

7. Jaktkompis av meg kjøpte nå en ny Hunter jaktradio som det ble feil på 1.gangs bruk på en jakttur. De kunne ikke bare bytte den, men må sende den inn til leverandør, noe som fører til at min jaktkompis ikke har radio.

Ting man har fast bruk for, bør man ikke kjøpe på xxl selv om de er billiger enn andre. Et produkt er så mye mere enn bare innkjøpspris.

 

MVh Jan Didriksen, Trondheim!

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg hadde fått en sånn kundebehandling i en hvilken som helst butikk som 338RUM1 beskriver så hadde jeg vel aldri satt mine såre føtter på innsiden av den døra mer. Kundebehandling av en sånn art i det herrens år 2008 må vel høre til de sjeldne håper jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det har skjedd en feil på våre nettsider, der et Kikkertsikte, Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 ble satt opp med en pris på kr. 1999,-

Riktig pris er kr. 5999,- Kr.1999,- er en pris som Kikkertsiktene skal ha til åpningen av XXL-butikken i Bergen, og et antall av 20 stk.

Når de innrømmer at den skal selges for 1999,- men at DU ikke får den til den prisen, så er det som solheimen er inne på ikke en helt urimelig pris. Du som kunde burde dermed IKKE ha forstått at dette var en feil.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt på til forbrukermyndighetene, med tanken at "enten tjener jeg noe, eller så lærer jeg ihvertfall noe". Det er forøvrig heller ikke første gangen forbrukermyndighetene hører om XXL, jeg har vel ringt dem et par ganger selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun vært innom XXL i sandvika noen ganger. Villmarksavdelingen har jeg lite å utsett på med unntak av det virker litt "utplukket" i hyllene. Betjeningen har vært hyggelig og imøtekommende. I på sportsavdelingen i underetasjen kommer jeg nok aldri til å handle igjen. Sist gang jeg var der skulle jeg kjøpe inn nytt sykkelutstyr for sesongen. Det var mye kunder, men likevel sto det tre "ungdommer" foran en PC og diskuterte folk på Facebook. Jeg spurte om hjelp, men fikk beskjed om å vente :shock: ! To minutter senere slapp jeg det jeg hadde i henden på disken og gikk. Det dreide seg om varer for en 3-4000, men det er neppe noen sum å snakke om for kidsa i Bærum...

Link to comment
Share on other sites

Ting tar tid og få reparert ja. Koster varen over 1500kr har vi ikke lov fra importør/produsent og gi ut ny før de har sett på feilen og om det er noe de kan reparere i steden for og gi ut ny vare. Sånn er reglene og desverre tar ting alt for ofte alt for lang tid i forhold til rimelighetens grenser. Det er det vi får beskjed om, ergo må vi rette oss etter det ellers kan man få advarsler og i værste fall får det etterspill. Er ikke lett og være serviceinnstilt når man får tungvinne og dumme regler tredd nedover hodet.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ok service og vært heldig med kjøpene jeg har gjort på Våpenavdelingen hos XXL både i Sandvika og på Lade.

At det er lite betjening kan det vel være innimellom.

 

Noe jeg kom over i dag fikk meg til å lure litt.

Er dette samme butikkene:

 

http://handel.klubbportalen.no/

http://www.xxl.no/

 

Tok en titt på våpen og optikk på begge stedene og ble litt paff.

Noe jeg ikke har fått med meg?

 

KMW

Link to comment
Share on other sites

Ting tar tid og få reparert ja. Koster varen over 1500kr har vi ikke lov fra importør/produsent og gi ut ny før de har sett på feilen og om det er noe de kan reparere i steden for og gi ut ny vare. Sånn er reglene og desverre tar ting alt for ofte alt for lang tid i forhold til rimelighetens grenser. Det er det vi får beskjed om, ergo må vi rette oss etter det ellers kan man få advarsler og i værste fall får det etterspill. Er ikke lett og være serviceinnstilt når man får tungvinne og dumme regler tredd nedover hodet.

 

Ikke bland inn importør/leverandør i dette da. DEN kampen får xxl ta seg imellom med leverandørene. XXL Burde heller ordnet opp med kunden uavhengig av hva leverandør/importør sier. Selger/ansvarlig ser jo raskt om det er begrunnet reklamasjon eller ikke. Slik er reglene hos xxl i samsvar med forbrukerloven?? Står noe om urimelig tid der også....Når du sier "vi", så antar jeg at du mener xxl? Er ikke ute etter å henge personene på xxl(vel, kanskje bare 2-3 av dem)men systemet til xxl. Serviceinnstilt kan du vel være selv om systemet legger opp til tungvinte løsninger? Du som kundebehandler betyr alt for butikken. Hadde personalet vært hyggelige,tilgjengelige og sikre, hadde mye vært gjort. Skal ikke ta alle under ett, men det er lett for å gjøre nettopp det.

:D:D

Link to comment
Share on other sites

Mulig vi på XXL kan tas for mye, men vi har da hatt innom en kar som ville ha nye jaktstøvler/penger tilbake, fordi han hadde snublet 3 ganger mens han gikk i fjellet.

Samt en her inne på forumet som representer en pistolklubb og har hatt problemer med en tanfoglio pistol som totalt manglet vedlikehold. (klubbvåpen) Det værste var at han fikk pengene tilbake pga en splint i baksiktet som plutselig hadde falt ut. Det tok meg 30 sekunder å fikse den pistolen.

Nå sist kom det en kar innom med ett par sko som var over 5 år gamle og hadde begynt å lekke vann i "leppa" under lissene. Søoene var det jeg vill kalle nesten utslitt og kunden ville ha nye på reklamasjon.

 

Så det er noen rare menesker der ute også, alle er ikke i XXL systemet, men vi kommer tross alt utenifra vi også.

 

Mener dere der ute at vi skal ta imot alt som kommer inn og gi penger tilbake eller ny vare? I så fall fortell meg hvor dere jobber, så skal jeg komme å handle hos dere. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jo mere dere handler volumvarer/tilbudsvarer hos XXL jo mindre utvalg vil dere få å

Velge mellom rundt omkring i mere spesialiserte forretninger. :wink:

Det koster å holde et velassortert varelager.

XXL kan fort begynne å få for stor markedsmakt i dette landet :!:

Link to comment
Share on other sites

Mener dere der ute at vi skal ta imot alt som kommer inn og gi penger tilbake eller ny vare?

Selvfølgelig ikke! Det finnes mange gærne kunder, og ennå flere som ikke skjønner en millimeter av forbrukerkjøpsloven. Min favoritt er uten tvil kunden som tror at det er 30 dagers åpent kjøp på alle varer iflg kjøpsloven.

 

Men samtidig er det mange reklamasjoner som bør kunne tas på stående fot av en attenårig deltidsansatt såfremt han har IQ høyere en skonummeret og har sovet minst et par timer siden gårsdagens nachspiel.

 

Kunden skal da også kunne forholde seg til forhandler, og ikke agent/importør/produsent. Hvis forhandler får dårligere vilkår fra leverandør enn de han iflg loven må innrømme overfor forbruker (og det gjør han nesten alltid) så er det forhandlers problem, og ikke kundens. Det er ikke sjelden jeg hører en forhandler prøve å nekte å ta imot en reklamasjon fordi ettårsgarantien gikk ut forrige uke - og jeg reagerer nesten alltid med "jeg driter langt i om du får igjen pengene fra leverandøren, for dette er en reklamasjons- og ikke en garantisak. Jeg forholder meg til forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett og anbefaler deg å gjøre det samme". Særlig i elektrobransjen (da billig-segmentet Elkjøp etc) virker det noen ganger som om de ansatte har vært på strutsekurs i forbrukerkjøpslovfornektelse.

Link to comment
Share on other sites

Hei Pluto.

 

Du mener ikke seriøst, at noen få kunder som ikke helt har "oversikten", repressenterer den store kundemassen.

Ta alltid kunden seriøst, eller så vil kunden på sikt forsvinne. Gode priser eller ikke!

Appropå gode priser. Hva er poenget med gode priser, når servicen rekker kun ut døra!!!?

Link to comment
Share on other sites

Appropå gode priser. Hva er poenget med gode priser, når servicen rekker kun ut døra!!!?

her er jeg bare delvis enig med deg.

 

etter at vi har handlet endel hos en av de store våpensjappene i norge, å til stadighet fått dårlig service der, så vil jeg si at det er mye bedre å ha lave priser og dårlig service enn høye priser og dårlig service ;)

Link to comment
Share on other sites

...men vi har da hatt innom en kar som ville ha nye jaktstøvler/penger tilbake, fordi han hadde snublet 3 ganger mens han gikk i fjellet.

 

Fantastisk :lol: ! Jeg har selv jobbet i utstyrsforretning for mange år siden og det finnes faktisk en urovekkende andel mennesker som ønsker å bytte med de utroligste forklaringer om hvorfor.

 

Jeg husker en dame som kom inn i butikken med sykkelen sin. Hun hadde skrubbsår i hele fjeset og kløvd leppe. Hun forklarte at hun hadde "gått på snørra" i en bratt bakke og ville bytte sykkelen fordi at hun mente den hadde dårlig karma...

 

Men hun fikk faktisk bytte sykkelen... i en annen, og langt dyrere modell, mot et solid mellomlegg. Den hadde bedre bremser og antagelig også langt bedre karma, for hun kom ikke tilbake med den...

Link to comment
Share on other sites

Hallo Høggern.

 

Ja, jeg fikk med meg den saken du førte her for en tid tilbake, eller var det på S.L :roll:

Det er klart at den saken, dersom den var slik du beskrev den ikke holder mål.

Problemet er bare det at mine erfaringer er at de fleste har en tendens til og tro at lav pris er det samme som god service.

Selvfølgelig er det ikke feil med gode priser, men jeg har ikke noe problem med og forstå, at dersom forhandlere ikke tjener penger på produkter de selger, så sitter servicen langt inne.

_________________________________________________

 

Det skal ikke dermed vere sagt, at andre store forhandlere i Norge bare yter god service, men jeg har nå funnet min favoritt

blandt en av dem. Og det er ikke dobbel stor L for og si det forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg mener ikke at noen få kunder utgjør den store kundemassen, men det gjør heller ikke de som er her inne på forumet å klager. Men jeg skjønner helt klart at de gjør det. XXL er og har vært dårlige på service, men jeg håper at det kan bedre seg. Jeg gjør i allefall mitt til å etterkomme kundene sine ønsker. Men jeg gir ikke bort ting av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Mener dere der ute at vi skal ta imot alt som kommer inn og gi penger tilbake eller ny vare? I så fall fortell meg hvor dere jobber, så skal jeg komme å handle hos dere. :roll:

 

 

Hei du. Kom og klag hos meg. Jobber på vinmonopolet. Kjøper du en vare hos oss og kvaliteten ikke er som den skal, da får du enten en ny vare eller pengene tilbake :D

Det handler om respekt for kunden. Nå er det ikke xxl i tromsø, men de er velkommen her, så det blir litt konkuranse for de enerådene her i byen. Får jeg dårlig service, så er jeg ikke lysten på å komme tilbake en annen gang. Og når det skjer flere ganger, så er jeg plutselig blitt en stor kunde på div nettbutikker..

Link to comment
Share on other sites

Hallo Høggern.

 

Ja, jeg fikk med meg den saken du førte her for en tid tilbake, eller var det på S.L :roll:

Det er klart at den saken, dersom den var slik du beskrev den ikke holder mål.

saka var nok slik jeg beskrev den.

jeg gidda ikke krangle med butikken mer, å sendte løpet til en børsemaker som frekventerer dette forumet endel. han sa den kroninga ikke så god ut. han kutta løpet og krona på nytt. den gamle kroningen(topp arbeide i følge den store jaktbutikken) har jeg liggende i hylla her jeg bor. å den ser i mine øyne ut som noe noen har lagd med sløv 10mm bor og en batteridrill fra rema med lite strøm på....

så som sagt..... er nok ikke bare xxl som yter dårlig service. å for meg virker det som enkelte yter ena dårligere service om kunden er langt unna.........

Link to comment
Share on other sites

Jo mere dere handler volumvarer/tilbudsvarer hos XXL jo mindre utvalg vil dere få å

Velge mellom rundt omkring i mere spesialiserte forretninger. :wink:

Det koster å holde et velassortert varelager.

XXL kan fort begynne å få for stor markedsmakt i dette landet :!:

 

Du er tydeligvis litt våken Mr."taiko"

Problemet er at de alltid skal være billigst og det for en vær pris!

Dette vil igjen føre til at mange av de brysomme fagbutikkene vil forsvinne på sikt (Som planlagt)

Det spiller ingen rolle om de taper millioner av kroner på jaktavdelingen, da kalkylene på de fleste andre varene i varehuset er meget bra!

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo sett i lengre tid at i brosjyren XXL har solgt Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 til 5999.- og det er jo rimelig , at det kommer ut ei brosjyre med 1999.- og at mange kaster seg på og bestiller da skjønner vel alle men når XXL sender tilbake en beklagelse og sier at det her har sneket seg inn en 'trykkleif' og at ordren derved er strøket så skjønner jeg ikke hvorfor det er noe og sutre for ! alle er jo noen gang tilbøylig til og gjøre feil eller finnes det virkelig noen av oss som ikke kan gjøre det :shock: Jeg kjenner ingen :idea:

Link to comment
Share on other sites

forresten er jeg enig med siste innlegg her. står vel i kjøpsbetingelsene at de forbeholder seg mot skrivefeil og/eller feilprising?

 

litt intressant. her på kameret er det helt greit å disse XXL og en eller to andre jakt butikker uten å stå fram med navn. men om man disser feil butikker, kommer det sikkert enten en moderator eller en bruker på banen me en gang og ber om at sånt skal gjøres under fullt navn

;)

 

 

--------------------------------------------

vi er alle like,men noen er likere enn andre (Orvell)

 

edit. skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg mener ikke at noen få kunder utgjør den store kundemassen, men det gjør heller ikke de som er her inne på forumet å klager. Men jeg skjønner helt klart at de gjør det. XXL er og har vært dårlige på service, men jeg håper at det kan bedre seg. Jeg gjør i allefall mitt til å etterkomme kundene sine ønsker. Men jeg gir ikke bort ting av den grunn.
Da er det to av oss, har riktig nok ikke lært å fylleut reklamsjonssjema enda, men det kommer nok, er jo sylfersk der. Er vel ikke helt represenativ for gruppen teenåringer, straks 32 siden jeg gikk ut på dato og ikke er jeg på Facebook heller.
Link to comment
Share on other sites

litt intressant. her på kameret er det helt greit å disse XXL og en eller to andre jakt butikker uten å stå fram med navn. men om man disser feil butikker, kommer det sikkert enten en moderator eller en bruker på banen me en gang og ber om at sånt skal gjøres under fullt navn

 

Siden du nevner dette og problemet rundt det spørsmålet, samt at det var jeg som stengte tråden i Offtopic den gangen, så skal jeg svare for min egen del.

Dette gjelder ikke samme sak spør du meg. Her reklamerer XXL for en vare som ved en feiltagelse ble gitt uriktig pris.

Den tråden, hvis vi mener samme tråd, gikk på helt andre ting :wink:

 

Du nevnte også i et foregående innlegg dårlig kundebehandling fra en annen "våpensjappe", der gav jeg deg medhold i det du beskrev den gangen på SL. Fordi jeg fikk historien vertifisert av andre. Sånt skal ikke skje.

 

Men hvor skal vi sette grensen? Hvor mye skal en stole hva "krutt,krutt&krutt" skriver om en butikk, kundebehandling osv.

 

På SL var det greit å si "XXL, suger..... Midway suger lut." Mens andre butikker var "vernet" fra slikt.....

 

Derfor burde folk i det minste skrevet under med fullt navn uansett skryt eller kritikk...

 

Den dagen diverse skal kunne få muligheten til reklamere her inne vil vi sikkert merke dette enda mer... Hva er balansegangen. Det blir en utfordring for oss Moderatorer .

 

Tenk litt på dette, før dere skriver... Både den ene og den andre veien.

 

Til sist, jeg har ennå tilgode å oppleve dårlig kundebehandling hos noen våpensjapper i Norges land...

Link to comment
Share on other sites

Det jeg skrev i mitt siste innlegg var bare en generell betraktning, ikke rettet mot hansen eller noen andre spesifikt. jeg nevnte heller ikke navn på noen kjeder/butikker som jeg oppfatter som "fritt vilt" eller andre som jeg oppfatter som "fredet". (botsett fra at jeg oppfatter xxl som fritt vilt i denne tråden)

 

men jeg har alikevel en oppfatning om at det er enkelte man kan kritisere og enkelte andre man ikke kan kritisere.

Link to comment
Share on other sites

forresten er jeg enig med siste innlegg her. står vel i kjøpsbetingelsene at de forbeholder seg mot skrivefeil og/eller feilprising?

 

litt intressant. her på kameret er det helt greit å disse XXL og en eller to andre jakt butikker uten å stå fram med navn. men om man disser feil butikker, kommer det sikkert enten en moderator eller en bruker på banen me en gang og ber om at sånt skal gjøres under fullt navn

;)

 

 

--------------------------------------------

vi er alle like,men noen er likere enn andre (Orvell)

 

edit. skriveleif

 

 

 

 

Innlegg nr 3 var mitt. Skrevet med fult navn og sted!!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer ALDRI til å skrive under med fullt navn her :!: Hvorfor skal vi gjøre det når nesten alle moderatorer og folket i styret ikke gjør det??

 

Hvorfor? Jo, viss du kommer med litt tøffe påstander er det vel greit? Alle kan være tøffe mens de gjemmer seg under et pseudonym! :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer ALDRI til å skrive under med fullt navn her :!: Hvorfor skal vi gjøre det når nesten alle moderatorer og folket i styret ikke gjør det??

 

Hvorfor? Jo, viss du kommer med litt tøffe påstander er det vel greit? Alle kan være tøffe mens de gjemmer seg under et pseudonym! :P

 

 

Fordi det er mange syke folk som leser her (Og skriver). Hvorfor skal det være så enkelt at skurker bare kan gå inn på gulesider og finne ut hvor det er et våpenskap med det våpenet de vil ha? Men ja det er ingen problem å finne ut hvem jeg er, men da må du bruke "litt" mer tid. Så er jeg ikke en offentlig person og har heller ikke tenkt å bli det i nærmeste fremtid.

 

Edit: Lagt til skriver :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer ALDRI til å skrive under med fullt navn her :!: Hvorfor skal vi gjøre det når nesten alle moderatorer og folket i styret ikke gjør det??

 

Hvorfor? Jo, viss du kommer med litt tøffe påstander er det vel greit? Alle kan være tøffe mens de gjemmer seg under et pseudonym! :P

 

 

Fordi det er mange syke folk som leser her (Og skriver). Hvorfor skal det være så enkelt at skurker bare kan gå inn på gulesider og finne ut hvor det er et våpenskap med det våpenet de vil ha? Men ja det er ingen problem å finne ut hvem jeg er, men da må du bruke "litt" mer tid. Så er jeg ikke en offentlig person og har heller ikke tenkt å bli det i nærmeste fremtid.

 

Edit: Lagt til skriver :mrgreen:

 

Mange syke folk som både skriver og leser her inne? Nei, da er jeg enig med deg....Vil ikke ha DEM hit nei!!

Link to comment
Share on other sites

...Noen timmer senere får vi denne mailen

"Hei

Det har skjedd en feil på våre nettsider, der et Kikkertsikte, Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 ble satt opp med en pris på kr. 1999,-

Riktig pris er kr. 5999,-

Kr.1999,- er en pris som Kikkertsiktene skal ha til åpningen av XXL-butikken i Bergen, og et antall av 20 stk.

 

Dette er en åpenbar feil og ordren din blir derfor slettet.

 

Vil også vise til våre salgsbetingelser på vår nettside, og særlig pkt. 4 og 15, hvor vi tar forbehold om feil.

Beklager dette."

 

Beklager at det ikke er hold i dine "trusler", da det hadde blitt mye billig utstyr på oss som tilbringer litt tid på nettet.

De har faktisk tatt forbehold om feil på nettsidene, og da er det lite du og/eller forbrukerrådet kan få gjort med det.

 

Dessverre må nok vi kunder godta at folk kan ha skrivefeil, og vi kan liksom ikke holde folk ansvarlig for det.

Link to comment
Share on other sites

litt intressant. her på kameret er det helt greit å disse XXL og en eller to andre jakt butikker uten å stå fram med navn. men om man disser feil butikker, kommer det sikkert enten en moderator eller en bruker på banen me en gang og ber om at sånt skal gjøres under fullt navn

 

Kan du vise til eksempler på dette? Mulig vi må gå litt i oss selv på dette, vi moderatorer er bare mennesker og kan helt sikkert feile på slike punkter. Men jeg kan ikke huske at vi har hatt noen slike saker her...

Link to comment
Share on other sites

litt intressant. her på kameret er det helt greit å disse XXL og en eller to andre jakt butikker uten å stå fram med navn. men om man disser feil butikker, kommer det sikkert enten en moderator eller en bruker på banen me en gang og ber om at sånt skal gjøres under fullt navn

 

Kan du vise til eksempler på dette? Mulig vi må gå litt i oss selv på dette, vi moderatorer er bare mennesker og kan helt sikkert feile på slike punkter. Men jeg kan ikke huske at vi har hatt noen slike saker her...

har ikke noen eksempler på stående fot. vet ikke om det vil skje, men skrev "kommer det sikkert enten en moderator eller en bruker......" det betyr ikke at det nødvendigvis vil skje, men at det sikkert vil skje (sikkert=muligens/sannsynligvis) men jeg kan jo ta feil.

Link to comment
Share on other sites

De har faktisk tatt forbehold om feil på nettsidene, og da er det lite du og/eller forbrukerrådet kan få gjort med det.

 

Dessverre må nok vi kunder godta at folk kan ha skrivefeil, og vi kan liksom ikke holde folk ansvarlig for det.

 

Det er ikke tvil om at de har sitt på det rene med forbehold om skrivefeil. Men de har faktisk behandlet og effekturert ordren og sendt bekrefting på ordren. Etter min mening burde de tatt tak i feilprisingen før de sender ut ordrebekrefting. De inngår da faktisk en leveringsavtale, og de har vel ikke forbehold om feil der? Så dette er mere nyansert enn om at en bare skal godta at de feilpriset varen.

Ellers har jeg bare godord og si om service fra XXL de ganger jeg har handlet der. De var veldig greie med meg engang, da jeg handlet på et tilbud som nettopp var utgått, og gav meg tilbudet likevel.

Link to comment
Share on other sites

Men de har faktisk behandlet og effekturert ordren og sendt bekrefting på ordren. Etter min mening burde de tatt tak i feilprisingen før de sender ut ordrebekrefting. De inngår da faktisk en leveringsavtale, og de har vel ikke forbehold om feil der?

 

Den bekreftelsen var nok automatisk sendt, og ordren var nok ikke effektuert, men kun skrevet ut i systemet.

Ikke vet jeg hva slags ordresystem XXL benytter seg av, men det skulle fiorundre meg stort dersom de ikke har et helautomatisk system for nettbestillinger, ordrebekreftelser og "plukklister".

Link to comment
Share on other sites

Men de har faktisk behandlet og effekturert ordren og sendt bekrefting på ordren. Etter min mening burde de tatt tak i feilprisingen før de sender ut ordrebekrefting. De inngår da faktisk en leveringsavtale, og de har vel ikke forbehold om feil der?

 

Den bekreftelsen var nok automatisk sendt, og ordren var nok ikke effektuert, men kun skrevet ut i systemet.

Ikke vet jeg hva slags ordresystem XXL benytter seg av, men det skulle fiorundre meg stort dersom de ikke har et helautomatisk system for nettbestillinger, ordrebekreftelser og "plukklister".

 

Altså først sender de ut en epost med at ordren er registrert, så gikk det ca. 3 timer før jeg får ordrebekreftelse og varsel om at bestillingen er i orden og sendes så fort som mulig. Slik jeg tolker dette er det en godkjenning av ordren, og varen er på lager, osv. klar til å sendes. Det er faktisk da inngått en leveringsavtale. Forbehold om feilpris bør faktisk taes før denne ordreberkeftelsen sendes ut.

Link to comment
Share on other sites

3. Bestillings- og avtaleprosess

 

Din bestilling er bindende når bestillingen er registrert på vår server (datamaskin). Du har likevel rett til å gå fra kjøpet i henhold til lov om angrerett, se nærmere avtalens pkt. 11.

 

Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen.

 

Avvik mellom din bestilling og ordrebekreftelsen anses som et nytt tilbud fra oss, som du kan akseptere eller takke nei til. Du har likevel rett til å gjøre gjeldende din opprinnelige bestilling såfremt denne er i samsvar med det vi har tilbudt. Unntak kan forekomme, se pkt. 4.

 

4. Opplysninger gitt i nettbutikken

 

Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/ trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte.

her står det faktisk i pkt 4 at dersom skrivefeil er det ikke sikkert de kan levere ting i henhold til hva som står i nettbutikken.

det tolker jeg som at de forsikrer seg mot feilprising, trykkfeil osv....

Link to comment
Share on other sites

Ja da, det er ikke tvil om og det er veldig lett å skjønne at de har behov for å ha forbehold om skrivefeil/trykkfeil på nettsiden.

Men poenget er om de ikke burde fange opp dette før det sendes en ordrebekreftelse?

Ordrebekreftelse er ikke en melding om at ordren er registrert, en slik melding genereres automatisk umiddelbart etter du har trykket på "gå til kasse" med "handlekurven", og lagt inn all betalings/leveringsinfo. Men etter noen timer sendes ordrebekreftelse ut, og da mener jeg at de har vel sjekket at alt er i orden, ved at varen er på lager, og kan sendes umiddelbart, og avtale om pris er inngått osv.

Skal de bare kunne gå tilbake på en slik avtale om effekturering av ordren.

Dette er en leveringsavtale, og kunden har kun angrerett å benytte om han vil "ombestemme" seg.

Link to comment
Share on other sites

jaja, det skal bli spennende å se hvor langt du kommer når du bringer dette inn for forbrukerrådet.

Det er bare å gå på nettsiden deres, du finner all info du trenger der.

 

http://www.forbrukerradet.no/

 

Evt. så kan du jo bare begyne å legge inn data her: http://forbrukerportalen.no/temaer/nett ... rukerradet

 

Jeg håper virkelig at du poster en follow-up på dette emnet, da det jo er av "almen interesse" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men de har faktisk behandlet og effekturert ordren og sendt bekrefting på ordren. Etter min mening burde de tatt tak i feilprisingen før de sender ut ordrebekrefting. De inngår da faktisk en leveringsavtale, og de har vel ikke forbehold om feil der?

 

Den bekreftelsen var nok automatisk sendt, og ordren var nok ikke effektuert, men kun skrevet ut i systemet.

Ikke vet jeg hva slags ordresystem XXL benytter seg av, men det skulle fiorundre meg stort dersom de ikke har et helautomatisk system for nettbestillinger, ordrebekreftelser og "plukklister".

 

Altså først sender de ut en epost med at ordren er registrert, så gikk det ca. 3 timer før jeg får ordrebekreftelse og varsel om at bestillingen er i orden og sendes så fort som mulig. Slik jeg tolker dette er det en godkjenning av ordren, og varen er på lager, osv. klar til å sendes. Det er faktisk da inngått en leveringsavtale. Forbehold om feilpris bør faktisk taes før denne ordreberkeftelsen sendes ut.

Min kom etter mindre enn en time. Så dette er nok ikke automatisk behandlet. Jeg fikk høre om en lik sak hvor forbrukeren vant frem. MEner det da var Smart Club som hadde gjort en lignende avtale med forbrukere. Tror det er på tide å gå litt mer i dybden når det gjelder regler.

Link to comment
Share on other sites

Her mener jeg at xxl har gjort feil. Det begrunner jeg med at dem har kikkerten til 1999 men i en annen butikk som skal åpne.

 

Her synnes jeg at xxl skulle bare bite i det og gitt disse personene kikkerten til prisen 1999 kr. Det var vel ikke så mange som hadde bestilt til den prisen så jeg tror ikke dem taper så mye.

 

Jeg håper vi får vite resutatet fra forbrukerombudet i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo sett i lengre tid at i brosjyren XXL har solgt Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 til 5999.- og det er jo rimelig , at det kommer ut ei brosjyre med 1999.- og at mange kaster seg på og bestiller da skjønner vel alle men når XXL sender tilbake en beklagelse og sier at det her har sneket seg inn en 'trykkleif' og at ordren derved er strøket så skjønner jeg ikke hvorfor det er noe og sutre for ! alle er jo noen gang tilbøylig til og gjøre feil eller finnes det virkelig noen av oss som ikke kan gjøre det :shock: Jeg kjenner ingen :idea:

 

Høres ut som om du er den riktige drømmepasienten for enhver gal amerikansk kirurg - av den typen som amputerer feil ben, glemmer et par tre sakser etter en operasjon o.s.v. :roll:

 

Det er noe som heter ansvar og lovverk. Alle kan gjøre feil, men man må stå til ansvar for de feil man gjør i henhold til gjeldende lovverk. I saken med XXL er det Forbrukerkjøpsloven og Avtaleloven som danner det juridiske grunnlaget ,- og ikke hvermannsens´synsing om saken.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare å kontakte Forbrukerkontoret og se hva de gjør med saken da?

Å krangle og sutre her inne kommer det vel lite godt utav..

Jeg forstår irritasjonen blant de som har bestilt, men dette var nesten litt for godt til å være sant i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Idag kl 07:00 åpnet XXL på Lagunen i Bergen og jeg kan ikke se at de lagt ut noen Zeiss kikkersikter på nettsidene slik de sa i mailen vi fikk av dem. Er det noen som vart på Lagunen nå på morgonen og sett om de solgte noen der.

Link to comment
Share on other sites

Idag kl 07:00 åpnet XXL på Lagunen i Bergen og jeg kan ikke se at de lagt ut noen Zeiss kikkersikter på nettsidene slik de sa i mailen vi fikk av dem. Er det noen som vart på Lagunen nå på morgonen og sett om de solgte noen der.

 

Nei det gjorde de ikke.

 

DVS - de åpnet ikke kl 0700 i dag. Jeg var innom der og satt i bilen fra kl 07:15 til 07:45 før jeg måtte videre på jobb.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...